Voiko 6vkoista "kouluttaa"?

Kun tämä meidän tapaus on tämmöinen sylivauva. Niinkuin aiemmin olen kertonut niin poika nukkuu VAIN sylissä tai tissillä, ei minuuttia pidempään yksin. Eikä hereillä ollessakaan saa laskea hetkeksikään alas tai alkaa hirmuinen huuto. Nyt on lisäksi alkanut haluta että sylissä ollessa pitää koko ajan olla liikkeessä tai vaihdella asentoja ja hyssytellä. En haluaisi että oppii tuohon, on nyt jo raskasta, ja käytännössä esim. esikoisen ruokkiminen yms hoito menee niin että vauva karjuu koko ajan taustalla jos jotain en pystykään vauva sylissä tekemään.

Väsyttääkin aika paljon, minusta olisi ihanaa saada hetki omaa aikaa kun vauva nukkuu, ei niin että ainoastaan imettäessä pystyy huonossa asennossa tänne kirjoittamaan.. Mikä neuvoksi?
 
mie
Noh, mä otin aikoinani oman yöpaitani ja tein siitä kapalon lapselle. Sellaisen, missä äitinhajua. Ja annoin nukkua siinä äitiyspakkauksen kopassa lähellä minua. Päivisin keittiössä tai olkkarissa lattialla se koppa tms. Ei ollut kaukana, kuuli ääniä jne. Kapalo rauhoitti.
 
Mä olen kokeillut että viihtyisikö poika sitterissä tai vaunujen kantokopassa sisällä mutta ei.. ja ulkona ei nuku jollei vaunut ole liikkeessä koko ajan. Eli partsilla en ole kertaakaan vielä saanut nukkumaan.. Tuota kapalointia olen kokeillut mutten vielä toistaiseksi ole saanut tarpeeksi kireää kapaloa tehtyä.
 
mam87
Neuvoa en osaa muutakuin että meillä ajan kanssa helpotti koko ajan :p

Meillä oli tyttö vauvana aika samanlainen... Ei suostunut olemaan edes lattialla niin että äiti istuu sohvalla lähellä, vaan aina piti olla ihan vieressa/sylissä. Ruuan tein niin että vauva oli liinassa ja siinä kokkailin. Ei kelvannut oikein sitterit sun muutkaan, paitsi aina silloin tällöin hetkeksi.

No, minähän ja isukki kanneltiin ja oltiin lähellä. Ei me niin pientä mitenkään kouluttaa haluttu o_O
Nyt tyttö on 1v, ja koko ajan alkaa enemmän viihtyä (leikkiä) yksikseen...
 
vieras
no ei voi. ihan normaalia ett' noin pieni vauva viihtyy vaan sylissä. meillä esikoinen alkoi viihtyä pois sylistä siis lattialla/sitterissä 3kk ikäisenä ja kuopus reilu 2kk iässä. anna vauvan olls sylissä, pian se kasvaa eikä syliin enää suostu kun on iso maailma tutkittavana
 
Kapalointi on turhaa jos ei sitä ossaa tehä kunnolla. Meijän minihoudini tullee kapalosta ko kapalosta ulos, paitti ko kokkeilin äitin neuvomaa vanhanajan kapaloa nii johan pysy siellä :D

Ei se vauva tuossa iässä "opi millekkään", se on nyt vauva ja vauvan paikka on sylissä. Aikansa kaikkea... Kohta se alkaa viihtyä lattialla joka tapauksessa, oppii uusia taitoja ja haluaa niitä harjotella.

Koitahan jaksaa vaan, kohta sie huomaat että selvisit mainiosti. :hug:
 
Vauvahan on vastasyntynyt! Ei sitä voi kouluttaa!
Vauva tarvitsee läheisyyttä ja se on normaalia. Ei vauva voi ajatella että
pitääpäs äidin nyt päästä koneelle ihan rauhassa.
Kun lapsen hyvin hoitaa pienestä saakka, palkkio tulee ihan itsestään.
Lapsi on niin vähän aikaa vastasyntynyt ja pieni ja tuo tulee helpottamaan
kun lapset kasvavat.
Lapsesta tulee tyytyväinen kun hoidetaan hyvin ja vauvan tarpeisiin vastataan,
sitten ei lapsenkaan tarvii turhaan itkeä ja kitistä vaan siitä tulee tyytyväinen vauva
ja kaikki tulee muuttumaan kun vauva kasvaa.
Ole koneella kun vauva on nukahtanut tai mene itsekin lepäämään.
 
vieras
Vauvahan on vastasyntynyt! Ei sitä voi kouluttaa!
Vauva tarvitsee läheisyyttä ja se on normaalia. Ei vauva voi ajatella että
pitääpäs äidin nyt päästä koneelle ihan rauhassa.
Kun lapsen hyvin hoitaa pienestä saakka, palkkio tulee ihan itsestään.
Lapsi on niin vähän aikaa vastasyntynyt ja pieni ja tuo tulee helpottamaan
kun lapset kasvavat.
Lapsesta tulee tyytyväinen kun hoidetaan hyvin ja vauvan tarpeisiin vastataan,
sitten ei lapsenkaan tarvii turhaan itkeä ja kitistä vaan siitä tulee tyytyväinen vauva
ja kaikki tulee muuttumaan kun vauva kasvaa.
Ole koneella kun vauva on nukahtanut tai mene itsekin lepäämään.
No ei tuo koneella olo nyt varmaan ainut asia ole, mikä ap:lle aiheuttaa hankaluuksia...
 
Mä ymmärrän ap:ta hyvin. Ja joo, ei tuon ikäistä varmastikaan voi "kouluttaa" mutta hei, voin kuvitella että silti sellainen mielessä käy jos omaa vauvan joka ei todellakaan viihdy hetkeäkään yksin, ihan oikeasti.
Mitään siedätyshoitoa en mäkään noin pienelle lähtisi kokeilemaan mutta kunhan viikkoja vähän tulee lisää niin eiköhän siellä lattialla/sitterissäkin tuo sun vauva ala pikkuisen viihtyä.
 
mami
voi, vastaa kuuden lapsen äiti. Enkä tarkoita, että vauvaa tarvisi huudattaa. Mutta rytmiä olen opettanut vauvoille synnäriltä lähtien. Ja kaikkien kanssa on mennyt hyvin. Eli opettanut vauvalle et samat asiat toistuu tietyssä rytmissä päivällä 3-4h välein, yöllä sit vaan nukutaan ja pari kertaa syödään, ei jutella. Jos on väliin olleet päivisin huonoja nukkuun niin "pakko"nukuttamalla heijaamalla rattaita uniaikaan niin rytmi on palautunut. JA toistan, ei pakolla vaan ohjaamalla.
Mun mielestä vauva ei osaa viel elää, se pitää opettaa elämään. Virkeä ja hyvärytminen vauva on tyytyväinen.
Lue kirja Vauvakuiskaaja. Siinä on paljon järkeä, toisin paljon amerikkalaista hömppääkin.
 
Onko ap pöllinyt mun vauvan? :eek: Meiltä löytyy aikalailla samanlainen pakkaus :D

Mä en ole ajatellut likkaa alkaa "kouluttamaan", kyllä se sylistä haluaa pois kun ikää tulee enempi. Meidän 1v2kk en juuri sylissä viihdy kun on joka paikkaan niin kiirus B)
 
wiiru
oletko kokeillut rintareppua meidän 6 viikkonen asettuu siihen ja varsinki jos käynnistän imurin ja imuroin samalla niin nukutus on taattu!!oletko varma että vauva ei itke nälkää/vatsa vaivoja?meillä vauva huusi samalla tavalla 2 viikon ikäisenä ja syyksi paljastui kun vatsa ei toiminut 4 päivään niin veti ummelle sitten täysin raukan.helpotti kun sai mahan toimimaan levolacilla...
 
asdf
Ootko kokeillut liikkeessä olevia vaunuja? Sellainen reipas ees-taas työntely koko käsivarren mitalla joka täräyttää kummassakin ääripäässä kunnolla toimii yleensä meillä.

Entä kapalointi? Tiukka kapalo, vaikka vauva vastustelisi aluksi. Anna rauhoittua vaikka sylissä keinuttaen ja kokeile laskea sitten alas.

Oletko kokeillut vatsallaan nukuttamista? Meillä alkoi nukahtaminen sujua vasta kun laitettiin parikuisena vatsalleen nukkumaan.

Ja sit on vielä vaihtoehto vatsallaan vaunuissa ja tuota työntelyä.
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
voi, vastaa kuuden lapsen äiti. Enkä tarkoita, että vauvaa tarvisi huudattaa. Mutta rytmiä olen opettanut vauvoille synnäriltä lähtien. Ja kaikkien kanssa on mennyt hyvin. Eli opettanut vauvalle et samat asiat toistuu tietyssä rytmissä päivällä 3-4h välein, yöllä sit vaan nukutaan ja pari kertaa syödään, ei jutella. Jos on väliin olleet päivisin huonoja nukkuun niin "pakko"nukuttamalla heijaamalla rattaita uniaikaan niin rytmi on palautunut. JA toistan, ei pakolla vaan ohjaamalla.
Mun mielestä vauva ei osaa viel elää, se pitää opettaa elämään. Virkeä ja hyvärytminen vauva on tyytyväinen.
Lue kirja Vauvakuiskaaja. Siinä on paljon järkeä, toisin paljon amerikkalaista hömppääkin.
Joo, tuosta kirjasta vois olla hyötyä. Tosin mun mielestä se on tosi sekava ja just jotain ihme kummallisuuksia välillä...

Ja sit Wahlgrenilla on mun mielestäni myös hyviä perusajatuksia vauvanhoitoon.

 
vieras
Meillä oli samanlainen vauva. Sai tuntikausia kävellä, tanssia, heijata vauvaa. Edes istua ei saanut tai usein edes pysähtyä. Vanhempana paljastui, että lapsella oli allergioita. Taisi siis jo vauvana itkeä kipujaan:(
 
netti on varmaan pullollaan ohjetta kapalolle, eikun harjoittelemaan vaan! Kyllä se alkaa enemmin tai myöhemmin sujua =) Ja musta 6vkosen ei kuulu edes olla erossa vanhemmasta, se on niin pieni-kun juuri on viettänyt 9kk mahassa kokoajan äidissä kiinni.
 

Yhteistyössä