Voiko allergiaa estää?

  • Viestiketjun aloittaja JenPen
  • Ensimmäinen viesti
JenPen
Minulla ja miehellän on allergioita vaikka muille jakaa, tosin kummallakin melko lieviä. Haluaisinkin siis tietää, onko mitään keinoja (tai pelkkiä uskomuksia) millä tulevan lapsen allergioita voisi ehkäistä raskausaikana tai vielä vauva-aikanakin?
Sen verran tiedän, ettei kotona kannattaisi liikaa siivoilla. Pelkään kovasti, että vauva tulee allergiseksi koirallemme, etenkin kun vauvojen allergiat ovat kaiketi usein ohimeneviä. Moni tuttu on joutunut luopumaan lemmikeistä lasten allergioiden takia, ja allergiat ovatkin menneet ohi vuodessa tai parissa.
 
Kuulemma raskausaikana ja imetysaikana jos syö äiti syö maitohappobakteereja ja omega-3 -rasvahappoja, ne saattavat ehkäistä lapsen allergioita. Kannattaa googlettaa aiheesta. Tosielämässä allergioita voi tulla niistä huolimatta ja allergiattomia lapsia on perheissä, joissa äiti ei ole käyttänyt kyseisiä tuotteita. Tuskin noista tabuista on haittaakaan äidille, joten voihan niitä kokeilla. Päinvastoin vaikka ne eivät toimisi allergioiden ehkäisyssä, voi niillä olla hyviä terveysvaikutuksia äidille. Omega-3:sta saa myös rypsiöljystä ja kalasta.

Imetys saattaa myös suojata allergioiden puhkeamiselta. Eli lehmänmaito suoraan korvikkeena annettuna saattaa vaikuttaa maitoallergian puhkeamiseen. Tosin tosielämässä allergiat voi alkaa myös täysimetetyllä vauvalla tai korvikevauva voi olla täysin allergiaton.

Raskaus- ja imetysaikana äidin omat hoitamattomat allergiat saattavat kuulemma lisätä vauvan allergiariskiä. Eli jos on esim. ruoka-allergiaoireita, kannattaa vältellä oireita aiheuttavia ruokia.

Mitää varmaa tai edes merkittävän varmaa tapaa ei ole vauvan allergioiden ennaltaehkäisyyn. Suurin selittäjä vauvan/pienen lapsen allergioiden puhkeamiselle lienee kuitenkin se allerginen perimä. Meillä vauvan allergiaoireilu alkoi jo synnärillä, joten kodin siivoilutasolla ja yleisellä hygienialla muutenkaan ei olisi voitu estää allergiaa. Allergista perimää kyllä löytyy.
 
JenPen
Toivoin että ainakaan äidin allergisoivien aineiden välttely ei ainakaan ehkäisisi lapsen allergioita, se tulee nimittäin olemaan minulle todella hankalaa... :( Olen allerginen kaikille hedelmille, kaikille juureksille, kasviksille, pähkinöille, monille kasveille ja useille eläimille. Enkä itse vältä juuri mitään näistä...
 
Lähinnä tulee mieleen nuo Ahmuttaren jo mainitsemat jutut. Itse söin raskausaikana maitohappobakteereita ja jos olisin nyt uudelleen raskaana söisin varmasti edelleen, vaikka ne eivät nyt ainakaan ensimmäistä allergioita pelastaneet. Muutenkin kannattaa syödä terveellisesti ja käyttää niitä hyviä rasvahappoja. Meillä menee nyt lapselle Eye-Q kapselit ja ei niistä tai vastaavasta tuotteesta odottavallekaan mitään haittaa varmasti ole.

Saattaa tosiaan auttaa myös se, ettei lapsi altistu suoraan lehmänmaidon proteiinille alle 4 kk (?) iässä, vaan on täysimetetty.

Äidin kannattaa myös hoitaa omat allergiansa hyvin eli vältellä niitä, mistä itse saa oireita.

Sitten tuo ylihygieenisyys on kai saattaa myös edesauttaa allergian puhkeamista eli ei ehkä kannata olla ihan hirveän ylihygieeninen. Siinä varmaan on oman maalaisjärjen käyttö parasta, että löytää sen kultaisen keskitien.

Meillä on moniallerginen lapsi, jonka täysimetyksen jouduin lopettamaan 4,5 kk iässä, koska oireili imetysdieetistä huolimatta. Söin myös maitohappobakteereita ja en ole kovin siivousintoilija, mutta niin vain on lapsi allerginen. Minulla on varmaan aika samoja allergioita kuin sinulla kirjoituksestasi päätellen ja lisäksi astma, joten sitä rasitetta allergioihin on. Itse pidän syypäänä jossain määrin antibiootteja noihin allergioihin. Itse söin antibiootteja mm. rintatulehdukseen ja oireilu alkoi/paheni minusta sen jälkeen. Jos olisin siinä tilanteessa uudelleen, varmaan pumppaisin sen ajan omaa maitoa pois ja antaisin apteekin erityiskorviketta kuurin ajan. Tämä nyt on tälläistä jälkikäteen jossittelua, todennäköisesti se lapsi olisi varmaan allerginen joka tapauksessa. Mistäs sitä nyt enää tietää...Meillä muuten neuvolasta käskettiin antamaan lapselle Lactophilus jauhetta mun antibioottikuurin ajan ja jälkeen päin tajusin, että sehän sisältää maitoproteiinia...Ei ihme, jos oli tytön vatsa vähän kipeänä ja mä vaan annoin lisää "lääkettä" ettei tule vatsa kipeäksi mun antibiooteista. Nyt valitsisin kyllä jonkun maidottoman maitohappobakteerin, koska niitä on apteekissa hyllyt pullollaan myös. Silloin ei vain vielä osannut näitä allergiajuttuja niin ajatella :headwall:
 
Raskausaikana kannattaa syödä ehdottomasti Probiootti Plus maitohappobakteereita. Turun yliopisto on tehnyt näillä mh-bakteeereilla tutkimusta allergioiden ehkäisyssä. Muita ehdottomia ovat myös omega-3, Foolihappo. Ja niitä pitää syödä koko raskaus ajan läpi. Kannattaa jo aloittaa heti vaikkei vielä raskaana olekaan mutta suunnitelmissa.
Foolihapoksi suosittelisin Bio-Folin valmistetta mikä on kaikista parhaiten imeytyvä. Näitä saa luontaistuotekaupoista.
Ja myöskään ei tosiaan kannata tässä tapauksessa antaa vauvalle kaupan korvikkeita vaan hakea apteekista jos on tarvis.
Itse haen seuraavalleni jo valmiiksi Neocate purkin varalle koska tiedän että en ole kovin hyvä tuottamaan maitoa, varsinkaan heti alussa.
Vauvalle kannattaa heti alusta alkaen alkaa syöttämään Bifidobacterium Infantis mh- bakteeria. Se on tutkitusti paras vaihtoehto vastasyntyneelle. Meidän seuraava vauveli tulee aloittamaan heti mh- bakteerit kun sairaalasta kotiutuu. Koska ne nostavat myöskin vastustuskykyä hyvin. Ja tietenkin ehkäisevät allergioilta :) Meillä koko perhe syö jatkuvasti mh- bakteereja ja tulee aina syömäänkin, koska olemme kaikki aikalailla vatsavaivaisia.
 
Esikoista odottaessani tein KAIKEN "oikein". Olin lukenut kaikki tutkimukset ja ottanut selvää eri tavoista ehkäistä allergioita. Söin maitohappobakteereja, omega3-sia, vitamiineja, puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä, söin vaihtelevasti, paljon C-vitamiinipitoista ruokaa, vältin parfyymejä ja turhia kemikaaleja... Ja mitä kaikkea muuta. Tästä kaikesta huolimatta esikoiseni on moniallerginen. Ehkä hän olisi vielä allergisempi jos en olisi tehnyt tuota kaikkea?

Kuopukseni on myös allerginen, mutta toistaiseksi lievempi tapaus. Hänen kohdallaan yritin noudattaa samoja sääntöjä, mutta en ollut yhtä pedantti.

Noin päällimmäisenä sanoisin, että älkää ottako taakkaa lastenne allergioista hartioillenne. Vaikka tekisitte kaiken oikein, lapsenne saattaa olla allerginen. Tietysti kannattaa yrittää parhaansa, mutta oikeasti mitään takuuvarmaa keinoa ehkäistä allergioita ei ole. Jos on allergiaperimää, niin riski on suuri vaikka tekisi MITÄ.
 

Yhteistyössä