Voiko autismiin vaikuttaa synnytys? Uskaltaako yrittää autistille sisarusta?

  • Viestiketjun aloittaja "Elwiira"
  • Ensimmäinen viesti
"Elwiira"
Hei!
Meillä on yksi lapsi, kohta kuusi vuotias autistinen poika. Haluaisin kovasti hänelle sisaruksen, mutta en tiedä uskallanko siinä pelossa, että toisellakin lapsella on autismi. Voiko autismiin vaikuttaa synnytys? Ja kuinka suuri riski siinä tapauksessa olisi saada toinen autistinen lapsi? Siis jos autismin aiheuttajana olisi synnytys? Vai onko se ylipäätään mahdollista?

Olenko minä ihan hölmö pelkoineni?
 
zxc
Näin täysin ulkopuolisena kuvittelisin, että tällaiset asiat keskustellaan hoitavan lääkärin kanssa. Eikö jo aikaisemmin ole pohdittu, mistä autistisuus kenties teidän tapauksessanne johtuu ja onko kyse perinnöllisyydestä jne.

Rohkeasti kysymään asiantuntijoilta. Täällä saat varmasti monenmoisia vastauksia, mutta mistä voit tietää, mikä niistä on oikeaa tietoa.
 
"vieras"
taannoin TV:stä tuli erittäin mielenkiintoinen dokumentti autismin mahdollisista aiheuttajista. valitettavasti ei enää ole Areenasta katsottavissa. Dokumentti antoi myös toivoa siitä, että autismi on ehkä parannettavissa.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-autismin-arvoitus
 
vfgfddf
Suolistobakteereillahan oli paljon tekemistä autismin kanssa. Syy tai seuraus tai oheisvaikutus. Itsellä autistisia piirteitä omaava lapsi, mutta ei vielä autisti kuitenkaan.
 
"Seiska"
Autismin syytä kun ei varmuudella tiedetä, niin vaikea mitään varmaksi sanoa. Kun perheessä on autistinen lapsi, riski saada toinen autisitinen lapsi on suurempi (yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yhdeksän kertaa suurempi, luin sikäläisen autismiyhdistyksen sivuilta). Meillä esim. suvussa ennestään, joten autistinen lapsi ei tullut ihan yllätyksenä. Peppari, onkohan tarkoittamasi nikki Madicken?
 
[QUOTE="Seiska";28823853]Autismin syytä kun ei varmuudella tiedetä, niin vaikea mitään varmaksi sanoa. Kun perheessä on autistinen lapsi, riski saada toinen autisitinen lapsi on suurempi (yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yhdeksän kertaa suurempi, luin sikäläisen autismiyhdistyksen sivuilta). Meillä esim. suvussa ennestään, joten autistinen lapsi ei tullut ihan yllätyksenä. Peppari, onkohan tarkoittamasi nikki Madicken?[/QUOTE]
Ja lisäksi autismin kirjon häiriöitä aiheuttavat eri tekijät, joillakin oireet ovat jo vastasyntyneestä, osa taantuu taaperona jne.
Itse sain käynnistyksen sillä perusteella että minulla on 2 lasta jolla on neurologisia vammoja /häiriöitä (mm. as ), molemmat syntyneet ns. vihreistä vesistä yliaikaisina. Mutta meillä lienee kuitenkin kyseessä periytyvyys, mutta kukaan ei sitä voi varmaksi sanoa niin...
 
alkuperäinen
Tämä perinnöllisyys ei ole tullut aikaisemmin mieleenkään, vasta nyt kun vauvakuumetta pukkaa. Meillä on tutkimusjakso tulossa, mutta vasta ensi keväänä, joten viimeistään silloin keskustelen lääkärin kanssa.

Meillä synnytyksessä oli niin monta riskitekijää, (mitä olen kuullut riskitekijöiksi), että siksi ajattelin synnytyksen vaikutusta tuohon lapsen autismiin. Ja mietin sitten sitä, että periytyykö autismi yhtä "helposti" myös näissä tapauksissa.
 
Birgitte harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28823964:
Ja lisäksi autismin kirjon häiriöitä aiheuttavat eri tekijät, joillakin oireet ovat jo vastasyntyneestä, osa taantuu taaperona jne.
Itse sain käynnistyksen sillä perusteella että minulla on 2 lasta jolla on neurologisia vammoja /häiriöitä (mm. as ), molemmat syntyneet ns. vihreistä vesistä yliaikaisina. Mutta meillä lienee kuitenkin kyseessä periytyvyys, mutta kukaan ei sitä voi varmaksi sanoa niin...
Meillä tuo asperger-lapsi on myös syntynyt yliajan, synnytys käynnistettiin. Tiedän myös saman ikäisen lapsen, jolla on as-piirteitä tutkittu ja tämäkin lapsi on syntynyt yliajan, siinäkin tapauksessa synnytys käynnistettiin. Sekä minun että tämän tuttuni lapsi antoi viitteitä poikkeavuudesta jo hyvin pienestä, voisi sanoa että melkein vauvasta pitäen.
 
Birgitte harmaana
Lisään vielä, että meillä on lapsen isän puolella ainakin yksi asperger tapaus, aikuinen jo. Tämän tuttavani lapsen lähipiiristä en tiedä, onko suvussa autismia/asergeria.
 
alkuperäinen
Meillä tuo asperger-lapsi on myös syntynyt yliajan, synnytys käynnistettiin. Tiedän myös saman ikäisen lapsen, jolla on as-piirteitä tutkittu ja tämäkin lapsi on syntynyt yliajan, siinäkin tapauksessa synnytys käynnistettiin. Sekä minun että tämän tuttuni lapsi antoi viitteitä poikkeavuudesta jo hyvin pienestä, voisi sanoa että melkein vauvasta pitäen.
Meillä tuo lapsi taas syntyi reilu viisi viikkoa etuajassa, oli pienipainoinen, hätäsektio, äkillinen verenvuoto ja mulla kalvoissa joku tulehdus. Näiden ainakin olen kuullut olevan riskitekijöitä. Oireet alkoivat taaperona.
 
Brgitte harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28824087:
Meillä tuo lapsi taas syntyi reilu viisi viikkoa etuajassa, oli pienipainoinen, hätäsektio, äkillinen verenvuoto ja mulla kalvoissa joku tulehdus. Näiden ainakin olen kuullut olevan riskitekijöitä. Oireet alkoivat taaperona.
Minäkin olen kuullut, että tuota on epäilty syyksi, mutta jotenkin tuntuu, että JOS autismiin altistavia tekijöitä löytyy synnytyksestä, sillä ei ole merkitystä mistä ne tekijät syntyvät (etuajassa, myöhässä, sektio, ongelmat alatiesynnytyksessä..), ne tekijät ovat olemassa ja autismin mahdollisuus kasvaa.

Kaikki eivät muuten huomaa vauvojensa käytöksessä mitään erikoista, vaikka niitä pieniä viitteitä olisikin. Vauvasta niitä ei osaa etsiä. Mutta on myös mahdollista, että ne piirteet tulevat näkyviin vasta taaperona. Itse olen vähän ylianalyyttinen jo ammattini puolesta, joten huomasin tiettyjä juttuja jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

Siihen en osaa vastata, uskaltaako uutta sisarusta yrittää. Jokainen sen sisimmässään tuntee. Nyt jatkan työntekoa. Mielenkiintoinen keskustelu.
 
Autistisen äitix2
Meillä vanhempi poika sai 3,5vuotiaana autismi diagnoosin ja pikkuveli oli silloin 1,5 vuotias. Nyt hän täytti 3 ja hänelläkin todettiin autismin kirjon häiriö. En olisi koskaan, siis koskaan tehnyt toista, jos vanhemman dg olisi tullut aikaisemmin. Nyt on sitten kaksinkertainen taakka :( synnytykset olivat ihan erilaisia, toinen 3 viikkoa etuajassa, imukuppi jne. Toinen täysaikainen, normisynnytys. Eli ei synnytykset ainakaan meidän perheessä autismia ole aiheuttaneet.
 
"vieras"
Meillä on 10 vuotiaalla pojalla autistisia ja asbergerpiirteitä, mutta pikkuveljellä ei ole. Molemmat syntyneet keskosena, mutta vanhempi poika paljon aikaisemmilla viikoilla ja kärsi hapen puutteesta, liekö tällä kaikella vaikutusta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29153038]Meillä on 10 vuotiaalla pojalla autistisia ja asbergerpiirteitä, mutta pikkuveljellä ei ole. Molemmat syntyneet keskosena, mutta vanhempi poika paljon aikaisemmilla viikoilla ja kärsi hapen puutteesta, liekö tällä kaikella vaikutusta.[/QUOTE]

niin ja yksi asia jota joskus olen miettinyt mahdolliseksi syyksi on calmette-rokotus, jonka vanhempi poika sai sairaalassa vauvana, kun nuorempi syntyi, oltiin tästä rokotuksesta kokonaan luovuttu, joten nuorempi ei ole sitä saanut.
 

Yhteistyössä