Voiko isä jäädä sairaalaan yöksi?

Synnytys edessä vasta tammikuussa, mutta iski jo nyt tälläinen ajatus mieleen. Aion neuvolassa puhua asiasta, mutta sitä pitää odotella vielä elokuulle asti, niin kyselen sillä välin teiltä kokemuksia!

Olen siis ollut joitain kertoja ennenkin sairaalassa yötä ja jokaisella kerralla olen saanut paniikkikohtauksen illalla, kun mies on lähtenyt kotiin. Viime kerralla en saanut edes hoitajaa kutsuttua paikalle, vaan huonekaverini hälytti apua, kun itkin vain huutoitkua, enkä saanut henkeä. Mua siis pelottaa tämä sairaalassa yöpyminen varmaan enemmän kuin itse synnytys!
Ensisynnyttäjän en sieltä varmastikaan pois pääse heti, enkä varmaan haluaisikaan kun todennäköisesti on epävarma olo vauvan kanssa (en ole ikinä hoitanut pieniä vauvoja). Mietinkin, että onko miehen mahdollista jäädä yöksi kanssamme sairaalaan? Olen ymmärtänyt, että sinne normaaliin huoneeseen ei kai saa jäädä, kun on muitakin. Saako sitten kuinka helposti sellaisen huoneen, jossa voimme yhdessä olla? Ja tuleeko se kalliimmaksi?

Monta päivää olen nyt tätä asiaa kauhistellut, enkä vaan saa ajatukselta rauhaa, vaikka kuinka koitan rauhoitella itseäni. Etenkin synnytyksen hormonimyrsky varmaan edesauttaa aika reilusti paniikkikohtauksen saamista, kun muutenkin olen niin herkkä kaikelle hormoniheilahteluilla.
 
Kukaan ei pysty ennalta sanomaan varmaksi onko perhehuone mahdollista saada. Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä saa mikäli sairaalassa ei ole liian ruuhkaista. Ja kun huoneen saa niin meille ainakin sanottiin, että kannattaa varautua siihen, että perhehuone voidaan mahdollisesti joutua muuttamaan tavalliseksi huoneeksi jos tulee ruuhka.

Huone maksaa tuplasti poliklinikkamaksun.
 
Ööö joensuussa ei kyllä maksanu sen enempää perhehuone ku normi 8 äidin huone. Perhehuone oli itellä esikoisen synnyttyä, sekä kun jouduin nuorempaa oottaessa olemaan viikon tarkkailussa, eikä tullu ku norm poli maksu. Tietysti pk seudun hinnat ovat omaa luokkaansa...
 
Joensuussa velotettiin isän ruoka jos se tilattiin, lasten isä kävi sairaalan lähellä asuvan sukulaisensa luona syömässä, joten ruokia ei velotettu, eikä tilattu. Meillä oli huoneena synnyttäneiden vo:n ovien viereinen huone jossa oli parivuode.
 

Yhteistyössä