Voiko kireä kielijänne estää kokonaan imetyksen?

  • Viestiketjun aloittaja äiti-81
  • Ensimmäinen viesti
äiti-81
Meillä vauvalla 1vko on kireä ja ei ime rinnalla ollenkaan,yrittää kyllä,lääkäri sanoi että ei ala sitä leikkaamaan..ja että kyllä hän voi silti rinnalla imeä.
No imetys ei onnistu,maitoa tulee ja tyttö yrittää mutta ei vaan ime vaikka otteen saiskin.
 
manta
Myös äiti voi saada rintatulehduksen, jos lapsi ei saa tyhjennettyä rintaa kunnolla. Minun siskolle kävi niin. Ja syynä juuri kielijänteen lyhyys. Kun sitä vähän leikattiin niin auttoi asiaa.
 
vieras
Meidän esikoisella kireä kielijänne ja imetys ei onnistunut. Syntyi sektiolla ja itelläni ei maito noussut, mutta myöskään tyttö ei sitten osannut imeä. Ja myöhemmin kun puheterapiaan jouduttiin menemään niin foniatri arveli et ongelmana oli just se ettei jotenkin vain saanut kunnon imuotetta. Tyttö kasvoi sitten korvikkeella.
Meilläkään kielijännettä ei ole leikattu eikä varmaan leikatakkaan kun 5 vuotiaaseen mennessä oppi sanomaan r-kirjaimen, se oli takarajana. Mielestäni olisi hyvä että heti leikattaisiin vauvana kireä jänne, kun siitä voi olla haittaa puheenoppimisessa.
 
marsupilami
Miks ei lääkäri sitä leikkaa? Toisiltahan leikataan jo synnytyssairaalassa, jos huomataan. Meidän kaksvuotiaalla todettiin vasta nyt hammashoitajan tarkastuksessa. Imetys onnistui yli vuoden vanhaksi asti ongelmitta.
 
ap
Lääkäri ei pitänyt imetystä niin tärkeänä että alkaisi näin pieneltä leikkaamaan..sano vaan et ku pullosta kerta juo ja just että kyllä se imetys voi silti onnistua,mut se nyt ei onnistu,yritystä ja motivaatiota kyllä on kummallakin. Onko se leikkaus millanen? Voisi yksityisellä ehkä käydä jos ei muuten.
 
vieras
mielestäni sinun kannattaisi ottaa neuvolassa puheeksi tuo kielijänne, kun vaikuttaa niin moneen asiaan. leikkaaminen joudutaan isompana tekemään puudutuksessa tai nukutuksessa kun se ihan pieneltä kävisi helpommin.

 
Deina
Alkuperäinen kirjoittaja Jimida:
Mun pojalla on myös kireä kielijänne, siitä huolimatta imetys sujui ongelmitta.
Sama juttu täälläkin, synnärillä jo huomasivat että tytöllä on kireä kielijänne. Maalailivat uhkakuvia siitä että "imetys ei onnistu ja puheen kanssa tulee ongelmia"
Imetykset onnistui hyvin ja puhe alkoi luistaa alle 1- vuotiaana. Nyt 4-v neiti pälättää yhtä soittoa ;)
 
marsupilami
Kokenut lääkäri osaa tehdä hyvin eli ottaa kielestä kiinni ja leikkaa steriileillä saksilla kielijänteen poikki. Ei satu vaikka näyttää hurjalta. Pienellä vauvalla ei tarvitse edes puuduttaa.
 
Äityli kolmelle
Kieli jänteen katkaisu on ihan pikku juttu. Tehtiin meille tuolle nuorimmalle ennen kotiin lähtöä. Siitäv aan naps. Esikoisen imetys ei onnistunut ollenkaan, koska hänellä kireä jänne. Se sitten leikattiinv asta 8kk iässä ja on edelleen kireä ja nyt on puhekin viivästynyt.

Eli sinuna varaisina jan yksityiselle ja leikkauttaisin jänteen.
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyy ottaa puheeksi tänään terkkarin kanssa,harmittaa kyllä jos ei imetys onnistu kun maitoa tulee niin paljon.
Ota ihmeessä puheeksi. Mä olen kuullut tapauksia että imetyksen onnistumisen ja myöhemmän puheenkehityksen vuoksi on kielijänne katkaistu jo synnärillä.
 
Mun poika ei saanut imettyä laitoksella kovasta yrityksestä huolimatta, oli kireä jänne ja se kun napsastiin niin jopas alkoi imeä. Sama juttu huonekaverin vauvalla. Lääkäri tuumasi että koska on kireä ja haittaa imetystä selkeästi niin korjataan asia. Vastasyntyneellä kudos on niin pehmeää että helppo juttu ettei sitä edes huomannu enää hetken päästä, poika söi ja toimenpiteen aikana vähän itkaisi joka sekin loppui kun pääsi tuttuun syliin. Mieheltä leikattiin 4v jonka jälkeen oppi kunnolla tuottamaan puuttuvat kirjaimet.
 

Yhteistyössä