Voiko klamydia olla oireeton kuusi vuotta sekä miehellä että naisella?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
.
Aika harvinaista ettei kummallakaan mitään oireita aiheuttaisi.
Aika yleistä on virtsavaivat (kirvely, virtsatietulehdus, vuodot virtsaputkesta) ja naisella tulehdusoireet.
Miehillä voi joskus pesiä oireettomana mutta kummallakin osapuolella voi pitkään hoitamattomana ollessaan aiheuttaa lapsettomuutta.
 
ap
Eipä oo multa muuten otettu yhdessäkään raskaudessa klamydiakokeita, ei oo ainakaan erikseen sanottu. Viimeisimmästä raskaudesta vain muutama kuukausi.

Totesi th tosin viimeksi, että ei ole veriryhmä muuttunut sitten viime raskauden eikä tullut kuppaa tai hiviä. En sit tiä mitä testasivat.
 
Juu ei multakaan otettu, sehän otetaan virtsänäytteestä. Tarttuuko klamydia sitten äidistä lapseen? Kumma jos näin on niin ei oteta testiä.. Ja klamydia usein on oireeton, ja jos jotain oireita on niin ei ehkä ensimmäisenä tuu sukupuolitauti mieleen..
 
Klamydian oireet

Yli puolet klamydiatartunnan saaneista miehistä on oireettomia. Klamydian oireina voi olla miehillä virtsakirvely, vuoto virtsaputkesta tai alavatsa- ja kiveskipu. Vuoto on selvästi lievempää kuin tippurin aiheuttama, usein potilas huomaa harmahtavan tipan virtsaputken suulla aamuisin. Valtaosa lisäkivestulehduksista on klamydian aiheuttamia, ja oireena on kivesten toispuoleinen turvotus ja arkuus.

Klamydiatartunnan saaneista naisista jopa 75 % on oireettomia. Naisille klamydia voi aiheuttaa epänormaalia valkovuotoa, kuukautishäiriöitä, yhdynnän jälkeistä veristä vuotoa, tihentynyttä virtaamistarvetta, virtsakirvelyä sekä alavatsakipuja. Jos tavallisesta virtsanäytteestä todetaan tulehdussoluja ilman bakteereita, on klamydian mahdollisuus otettava huomioon ja potilaalta otettava klamydianäyte. Klamydiatulehdus esiintyy yleensä sekä emättimessä että virtsaputkessa. Tulehdus voi hoitamattomana levitä emättimestä ylöspäin kohtuun ja munasarjoihin aiheuttaen sisäsynnytintulehduksen ja siitä pikkulantioon ja ylävatsan alueelle. Tällöin oireena on voimakas, oikealla puolella ylävatsaa tuntuva kipu, joka lisääntyy etenkin liikkuessa ja syvään hengitettäessä. Tämä oire on vaikea erottaa äkillisen umpilisäketulehduksen aiheuttamasta oireilusta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Klamydian oireet

Yli puolet klamydiatartunnan saaneista miehistä on oireettomia. Klamydian oireina voi olla miehillä virtsakirvely, vuoto virtsaputkesta tai alavatsa- ja kiveskipu. Vuoto on selvästi lievempää kuin tippurin aiheuttama, usein potilas huomaa harmahtavan tipan virtsaputken suulla aamuisin. Valtaosa lisäkivestulehduksista on klamydian aiheuttamia, ja oireena on kivesten toispuoleinen turvotus ja arkuus.

Klamydiatartunnan saaneista naisista jopa 75 % on oireettomia. Naisille klamydia voi aiheuttaa epänormaalia valkovuotoa, kuukautishäiriöitä, yhdynnän jälkeistä veristä vuotoa, tihentynyttä virtaamistarvetta, virtsakirvelyä sekä alavatsakipuja. Jos tavallisesta virtsanäytteestä todetaan tulehdussoluja ilman bakteereita, on klamydian mahdollisuus otettava huomioon ja potilaalta otettava klamydianäyte. Klamydiatulehdus esiintyy yleensä sekä emättimessä että virtsaputkessa. Tulehdus voi hoitamattomana levitä emättimestä ylöspäin kohtuun ja munasarjoihin aiheuttaen sisäsynnytintulehduksen ja siitä pikkulantioon ja ylävatsan alueelle. Tällöin oireena on voimakas, oikealla puolella ylävatsaa tuntuva kipu, joka lisääntyy etenkin liikkuessa ja syvään hengitettäessä. Tämä oire on vaikea erottaa äkillisen umpilisäketulehduksen aiheuttamasta oireilusta.
No niin eli siis näimmä on ihan mahdollista, että pariskunta kantaa sitä mukanaan vuosiakin tietämättään. Ainakin tuon tekstin mukaan.

Näkyiskö noi tulehdussolut ilman bakteereita niisä raskausajan pissanäytteissä miten herkästi?
 
Hui harmaana
Kyllä klamydia voi olla oireettomana tai "vähä-oireisena" vuosia. Mulla kävi näin... Siis silloin kun neitsyys meni, sain kaupan päälle klamydian. Olihan mulla kirvelyä tai pissatulehdusoireita. Kävin jopa terkalle opiskelupaikkakunnalla niistä valittamassa. Ei terkka ottanut tosissaan tai ei ainakaan osannut ohjata mua kokeisiin. Klamydia löytyi useamman vuoden päästä erään tutkimuksen yhteydessä, joka tehtiin vapaaehtoisille opiskelijoille. Mun poikaystävälle ei ollut tarttunut, vaikka oltiin oltu yhdessä jo jonkin aikaa.

Tuosta klamydian testaamisesta raskausaikana. Näkyyhän se, jos on otettu papa! Mulla ainakin on otettu papa joka raskaudessa. Yleensä raskauden alussa.
 
Kyllä ne raskausaikana ottaa HIV:n, Klamydiam ja kupan sekä veriryhmän aina.. ne ei sitä vaan mainosta... menee muiden testien ohessa.. tämä johtuen siitä, että nämä tarttuvat kaikki lapselle aiheuttaen erilaisia vakavia sairauksia ja ne voivat olla oireettomia, joten äiti ei tiedä niistä.. multa esim otettu kummankin kohdalla vaik välii vuos..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hui harmaana:
Kyllä klamydia voi olla oireettomana tai "vähä-oireisena" vuosia. Mulla kävi näin... Siis silloin kun neitsyys meni, sain kaupan päälle klamydian. Olihan mulla kirvelyä tai pissatulehdusoireita. Kävin jopa terkalle opiskelupaikkakunnalla niistä valittamassa. Ei terkka ottanut tosissaan tai ei ainakaan osannut ohjata mua kokeisiin. Klamydia löytyi useamman vuoden päästä erään tutkimuksen yhteydessä, joka tehtiin vapaaehtoisille opiskelijoille. Mun poikaystävälle ei ollut tarttunut, vaikka oltiin oltu yhdessä jo jonkin aikaa.

Tuosta klamydian testaamisesta raskausaikana. Näkyyhän se, jos on otettu papa! Mulla ainakin on otettu papa joka raskaudessa. Yleensä raskauden alussa.
Papakoetta ei kyllä yleensä oteta raskausaikana muuta kuin erityistapauksissa. Sekoitatko nyt kondyloomaan?
 
äitipoli-hoitsu
Jos on yhtään poikkeavuutta raskaudessa kuten ennenaikaisia supistuksia tai erikoista vuotoa tai poikkeavaa kipuilua niin lääkärillä rutiininäytteinä otetaan klamydia ja bakteeritulehdusnäyte tikkunäytteinä kohdunsuulta.
Klamydia aiheuttaa usein raskauden aikana juuri yllä mainittuja oireita ja voi aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen.
 
fakta
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Kyllä ne raskausaikana ottaa HIV:n, Klamydiam ja kupan sekä veriryhmän aina.. ne ei sitä vaan mainosta... menee muiden testien ohessa.. tämä johtuen siitä, että nämä tarttuvat kaikki lapselle aiheuttaen erilaisia vakavia sairauksia ja ne voivat olla oireettomia, joten äiti ei tiedä niistä.. multa esim otettu kummankin kohdalla vaik välii vuos..
eivät todellakaan ota automaattisesti klamydiatestiä...eikä sitä oteta "muiden testien ohessa" muutenkaan.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Kyllä ne raskausaikana ottaa HIV:n, Klamydiam ja kupan sekä veriryhmän aina.. ne ei sitä vaan mainosta... menee muiden testien ohessa.. tämä johtuen siitä, että nämä tarttuvat kaikki lapselle aiheuttaen erilaisia vakavia sairauksia ja ne voivat olla oireettomia, joten äiti ei tiedä niistä.. multa esim otettu kummankin kohdalla vaik välii vuos..
Klamydiaa ei todeta verinäytteestä joten yllä mainituista muut oikein mutta klamydia voidaan todeta joko (pesemättömästä) pissanäytteestä tai erite-näytteenä kohdunsuulta.
 
voi olla
Suurin osa tartunnoista saadan kotimaassa ja suomalaiselta kumppanilta. Klamydian itämisaika on noin 1-3 viikkoa; ja suurin osa naisista ja suuri osa miehistä ei saa klamydiatartunnasta lainkaan oireita! Silti heille voi kehittyä pitkäaikainen klamydiatulehdus, joka hoitamattomana aiheuttaa naisille mm munatorvien arpeutumisen kautta lapsettomuutta.

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=2592&index=A&page=1
 
Hui harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hui harmaana:
Kyllä klamydia voi olla oireettomana tai "vähä-oireisena" vuosia. Mulla kävi näin... Siis silloin kun neitsyys meni, sain kaupan päälle klamydian. Olihan mulla kirvelyä tai pissatulehdusoireita. Kävin jopa terkalle opiskelupaikkakunnalla niistä valittamassa. Ei terkka ottanut tosissaan tai ei ainakaan osannut ohjata mua kokeisiin. Klamydia löytyi useamman vuoden päästä erään tutkimuksen yhteydessä, joka tehtiin vapaaehtoisille opiskelijoille. Mun poikaystävälle ei ollut tarttunut, vaikka oltiin oltu yhdessä jo jonkin aikaa.

Tuosta klamydian testaamisesta raskausaikana. Näkyyhän se, jos on otettu papa! Mulla ainakin on otettu papa joka raskaudessa. Yleensä raskauden alussa.
Papakoetta ei kyllä yleensä oteta raskausaikana muuta kuin erityistapauksissa. Sekoitatko nyt kondyloomaan?
En mä sekoita kondyloomaan. Mulla on takana jo useampi raskaus ja olen tälläkin hetkellä raskaana. Meillä on ihan normaali käytäntö täällä neuvolassa, että papa otetaan yleensä ensimmäisen ultran yhteydessä äitipolilla (meillä ei ole vakituista neuvolalääkäriä omassa tk:ssa). Koskaan ei ole mulle lääkäri sanonut, ettei papaa voisi ottaa raskaana. Eikä siitä ole kyllä mitään ongelmia tullutkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hui harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hui harmaana:
Kyllä klamydia voi olla oireettomana tai "vähä-oireisena" vuosia. Mulla kävi näin... Siis silloin kun neitsyys meni, sain kaupan päälle klamydian. Olihan mulla kirvelyä tai pissatulehdusoireita. Kävin jopa terkalle opiskelupaikkakunnalla niistä valittamassa. Ei terkka ottanut tosissaan tai ei ainakaan osannut ohjata mua kokeisiin. Klamydia löytyi useamman vuoden päästä erään tutkimuksen yhteydessä, joka tehtiin vapaaehtoisille opiskelijoille. Mun poikaystävälle ei ollut tarttunut, vaikka oltiin oltu yhdessä jo jonkin aikaa.

Tuosta klamydian testaamisesta raskausaikana. Näkyyhän se, jos on otettu papa! Mulla ainakin on otettu papa joka raskaudessa. Yleensä raskauden alussa.
Papakoetta ei kyllä yleensä oteta raskausaikana muuta kuin erityistapauksissa. Sekoitatko nyt kondyloomaan?
En mä sekoita kondyloomaan. Mulla on takana jo useampi raskaus ja olen tälläkin hetkellä raskaana. Meillä on ihan normaali käytäntö täällä neuvolassa, että papa otetaan yleensä ensimmäisen ultran yhteydessä äitipolilla (meillä ei ole vakituista neuvolalääkäriä omassa tk:ssa). Koskaan ei ole mulle lääkäri sanonut, ettei papaa voisi ottaa raskaana. Eikä siitä ole kyllä mitään ongelmia tullutkaan.
No minä olen usein lukenut, että papaa ei suositella otettavan raskausaikana ellei ole pakko. Itsellänikin kolme raskautta eikä ole otettu papaa.
 

Yhteistyössä