voiko koirakaupan purkaa vai mitä meidän pitää tehdä!?!?!?

Elikkäs.. viikko sitten haettiin 1,5-vuotias mopsi,jolla tiedettiin olevan legg-perthes vasemmassa takajalassa. myyjä kertoi minulle sairaudesta näin:

"Legg perthes ei haittaa koiran elämää juurikaan, mutta rasituksen jälkeen
(kovan rasituksen) koira roikottaa hetken ilmassa toista takajalkaansa. Sepolla
sairaus on lievä eikä kipuja ole, mutta se estää jalostuskäytön ja näyttelyissä
käynnit. Seppo on saanut lääkekuurin sairauteen ja leikkaushoitoa ei tarvita,
koska se ei enempää koiraa vaivaa."

heti ensimmäisestä päivästä lähtien koira on linkuttanut ja juossut kolmella jalalla. myyjä neuvoi meitä kokeilemaan mikä olisi sopivan pituinen lenkki,joten ekana päivänä käytimme koiran n.3km:n lenkillä,joka ilmeisesti oli liian pitkä.
kolme kertaa päivässä olemme pissattaneet koiran vain tossa pihalla (kantaneet koiran rappuset ylös ja alas) ja yksi vähän pidempi lenkki tehty (n.300-400m).

Nyt näyttää siltä,että jalkaa koskee enemmän,sillä koira linkuttaa lähes joka askeleella sisälläkin siis.

sairaus todettiin 10.1 ja kasvattajat tekivät myyntipäätöksen varmaan samantien.vakuutuksen he irtisanoivat päätöksen tehtyään.
ostotilaisuudessa myyjä kehotti meitä tutustumaan eri vakuutuksiin siltä varalta JOS jalka mahd. pitäisi leikata.leikkaus maksaa 350-500 euroa.

tosiaan myyjä puhui koko ajan lievästä sairaudesta,mutta ei se kovin lievältä näytä..vaikkei koira sitä valitakaan ja on kaikinpuolin ihana.

miten tässä tilanteessa onnistuu kaupanpurku,kun me olemme hyväuskoisena ostaneet sairaan koiran? tai onko mahdollista,että saisimme kasvattajan maksamaan leikkauskulut? sillä vakuutusta emme tod näk saa sairauden takia. herää myös kysymys kuka irtisanoo vakuutuksen juuri ennen myymistä??
 
kaisa pieni harmaana
Tuskinpa kaupan purku onnistuu, tehän olette olleet tietoisia koiran sairaudesta jo ostohetkellä. Olisi kannattanut ottaa selvää sairauden laadusta, vaatia esim. eläinlääkäritarkastus ennen ostoa ja ell mielipide koiran tilasta. Te olette ns. olleet tietoisia mitä ostatte, eikä myyjä ole periaatteessa huijannut teitä väittäen koiraa terveeksi? Ymmärsinkö oikein?
Mitä olette nyt keskustelleet myyjän kanssa? Onko hän tietoinen näistä esiin tulleista onelmista ja kiputiloista? Vaikuttaako koira kipeältä vai pitääkö se jalkaa vaan ilmassa?
 
kaisa pieni harmaana
Paljonko muuten maksoitte aikuisesta koirasta jonka tiesitte olevan sairas?
Onko kasvattaja maininnnut näitä linkkaamisia ja jalan ilmassa pitoa esiintyneen myös hänen luonaan? Kaupan purku on mahdollinen ainoastaan silloin, jos pystyt osoittamaan että sinua on huijattu, koira ei vastaa sitä mitä sinulle on ostohetkellä kerrottu ja mikä on kuitenkin ollut myyjän tiedossa. Onko kaupat tehty kirjallisena? Onko koiralla paperit?
 
maksettiin 1000e koirasta. myyjä sanoi,ettei koira ollut linkuttanut viime viikonloppuna hänen luonaan ollenkaan.mutta miten se nyt sitten linkuttaa koko ajan??eihän sen tila voi päivässä muuttua kun ei sitä jalkaa ole rasitettu...
ja on joo koiralla paperit. myyjä näytti siellä "ostotilaisuudessa" (linja-autoaseman aulassa) A4 lääkärilaskua siitä kun se sairaus oli todettu. se vaan sano,että "tää on vaan se kuitti".. ja oletin tietty että se laittaa sen niiden muiden papereiden mukaan,mut kotona katottiin,et ei se ollukaan siellä.noh,pyysin sitä lähettämään sen postissa ja niin tulikin.

mutta kun pointti on se,että meille sanottiin koko ajan,että se on tosi lievä ja koira pitää jalkaa harvoin ylhäällä, ei todellakaan päivittäin! niin eikös toi tarkota sitä,että koira ei vastaa myyjän kertomia juttuja täysin?

mä laitoin kennelliittoon jollekin jo sähköpostia..viimestää tiistaina soitan sinne,jos mitään ei kuulu.

ja kyllä me oltiin varauduttu siihen,että se jalka pitää mahdollisesti leikata JOSSAIN VAIHEESSA...en oottanu,että ensimmäisellä viikolla sitä tarttis jo miettiä.
me ollaan niin pirun hyväuskosia miehen kanssa... :ashamed: :( :ashamed:
 
kaisa pieni harmaana
Niinkun nyt varmaan itsekin jo ymmärrät, on todella typerää maksaa jo ostohetkellä sairaasta AIKUISESTA koirasta täysi terveen pennun hinta!
Aina joka paikassa toitotetaan niitä tiettyjä maneereja miten pitää toimia kun ostaa koiraa/pentua. Niitä ei toiteta turhaan.. Pentu/koira pitää saada hakea kasvattajan luota, jos kyseessä on pentu pitää saada mahdollisuus tutustua sen molempiin vanhempiin, koira on oikeus käyttää eläinlääkärin tarkastuksessa ennen ostopäätöstä. Pennuthan kasvattaja (KUNNOLLINEN) käyttääkin aina lääkärissä, mutta aikuista koiraa ostaessani käyttäisin koiran ehdottomasti lääkärin tarkastuksessa ennen ostopäätöstä.
Onko koira siis ollut toisessa kodissa ennen teille tuloa, eikä ole ollut koko aikaa kasvattajalla? Miksi edellinen koti luopui siitä? Miksi maksoitte siitä huolimatta täyden hinnan? Yleensä luopumisen taustalla on aina ongelmia, kuka nyt luopuu nuoresta (tai vanhastakaan koirasta) muuten vaan.
Oletteko nyt itse luopumassa koirasta, haluaisitteko palauttaa sen kasvattajalle vai mitä?
Onko kauppakin siis tehty kirjallisena, niin että siinä on myyjän ja ostajan allekirjoitukset ja hinta tulee esiin? Mainitaanko tästä sairaudesta mitään? Onko kasvattaja ihan kennelliiton sitoumuskasvattaja vai matti meikäläinen joka on vaan teettänyt pennut?
 
siis koira on tuotu venäjältä joltain tosi luotettavalta kasvattajalta. on maksanut silloin n.4000e,koska tuontikoirathan on kalliimpia...
ja on ollut koko ajan siellä kennelissä,mihin venäjältä tuli.
antoivat sen pois,jotta sais enemmän huomiota ja kun sitä ei voi käyttää jalostukseen,eikä näyttelyissä.
me allekirjoitettiin se kennelliiton sopimus ja siinä oli maininta sairaudesta ja kauppahinta.

ajattelin ihan asiallisesti kysyä kasvattajalta,josko haluais koiran takaisin jos sillä kerran oli jalkakin parempi siellä niillä. kasvattaja ei myöskään lähettänyt meille hoito-ohjeita postissa vaikka lupasi.tosin nyt on mennyt vasta viikko,joten ei se tarkoita välttämättä mitään.mutta paperit meillä on.

vielä en ole lähettänyt sinne kennelliittoon sitä omistajanvaihdos-juttua...kannattaako mun edes,jos se kasvattaja vaikka sattuiskin ottamaan koiran takaisin..?

kyllä mä nyt tajuan,että oon itekin toiminut ajattelemattomasti...mutta niinku sanoin,meille uskoteltiin,että se on lievä ja ei häiritse koiran elämää millään lailla...
 
Siis voi ei..taas näitä :(

1.Mitä järkeä on maksaa miltein pennun hinta aikuisesta,sairaasta koirasta?
2.Linja-autoasema onkin todella "hyvä" paikka tehdä koirakauppoja!

Sitten itse ap:n kysymykseen.
Tuskin saatte purettua kauppaa.
Myyjä on kertonut sairaudesta (olkootkin sitten vähättelevästi) ja tämä on näyttänyt kuitin ynm. matskua ell.lääk. käynnistä.
Te olette itse hyväksyneet hinnan sekä olette olleet tietoisia koiran sairaudesta.

ps.Venäjällä on aivan erillaiset terveystutkimukset ja niitä saa ostettua ihan helposti eläinlääkäreitä sopu hintaan.
Ikävä kyllä Venäjällä koiran ulkomuoto on terveyttä tärkeämpää useassa tapauksessa, myöskin vaikka kyse olisi "luotettava kasvattaja"(en yleistä kaikkia tietenkään).
Enkä kyllä usko, että koirasta on maksettu 4000? aluperin.

Onhan tuontikoirat hieman kalliimpia,mutta ei sentään tonni kaupalla. Eriasia jos ollaan ostamassa jalostuskäyttöön jo näyttelyissä hyvin menestynyttä jne. narttua. Tuolloin hinta voi ollakkin useamman tuhannen euroa.

nimim.itsekin rotukoiran venäjältä hankkinut
<br><br>
 
Huoh
Kuluttaja-asiamies on myös yksi taho johon voit ottaa yhteyttä. Laissa, kun eläin on esine.

Valitettavasti, jos nyt otatte vakuutuksen se ei korvaisi koiran tulevaa leikkausta. Koska vaiva on ollut olemassa jo ennen vakuutusta. Ja jos vaiva kuuluu mopsien perinnöllisiin tauteihin, silloin vakuutus ei myöskään korvaa sitä (vakuutusyhtiöillä on listat taudeista ja vammoista joita eivät korvaa, sieltä voi kysyä tarkemmin).

Maksamanne hinta kuulostaa myös kovalta. Tuolla hinnalla voi saada suomessa rekisteröidyn, hyväsukuisen terveen pennun.
Voit vaatia hinnan alennusta tai kaupanpurkua, mutta se mihin myyjä suostuu on eriasia.
 
Voi että... ostitte sairaan koiran ja nyt sitten haluatte purkaa kaupan, siis tietenkin koiran voi palauttaa kasvattajalle takaisin mikäli ongelmia ilmenee, mutta te olette tienneet ongelman jo etukäteen.

Eli nyt haluatte purkaa kaupan koska koirasta tulee teille lisää kuluja? ymmärsinkö oikein? ( lääkärinkuluja )
Ja tuskin siitä vakuutuksesta tässä tapauksessa hyötyä on ? kun sairaus on jo todettu.

Rapsutuksia koiralle! Ja tulehan kertomaan tänne mikä on koiran kohtalo.
 
no nyt sain enemmän tietoa siitä sairaudesta eli se on kuolio reisiluun päässä.aika ajaa saman asian kuin leikkaus eli se kuolio murenee pois,mut jos se kipeytyy liikaa,niin sitten leikkaus on tarpeellinen. ja siitä murenemisen ajasta ei oo takeita..eli se voi kestää.
taidan käydä kipulääkekuurin ostamassa.
 
Siis kenties olet sama tyyppi joka tuolla aikaisemmin kyseli että "mitä kaikkea pitää muistaa kun ostaa koiran??"... Sä sait tosi hyviä vinkkejä ja neuvoja ja silti menit ja mokasit pahemman kerran! Itsekin totesit että "aika hyväuskoinen olen eli ihan vaan huijaamisen ehkäisyn takia kysyn täältä millainen on oikea,rehellinen "kaupanteko" koirasta." Noh, niinpä sulle juuri kävi. Vie koira lääkäriin ja hoida vaiva kuntoon. Jos sulla on laittaa 1000e koiraan niin kyllä pitäisi löytyä rahaa myös koiran hoitoon. Älä valita ja pitkitä koiran kipua. Sanonta kuuluu että tyhmyydestä sakotetaan...
:headwall:
 
Khimaira
Enpähän muuta sano kuin että herranen aika mikä hinta sairaasta koirasta :eek:
Myös se 4000e on tuontikoirastakin aivan mahdottoman paljon, saa olla aikamoista sukua :eek: :eek:

Oletko se joka kyseli täällä aiemmin koiran hankinnasta, täältähän sai hyviä vinkkejä onnistuneeaseen koirakauppaan :/

kannattaa kääntyä kennelliiton neuvojien puoleen, sieltä saa varmasti oikeat ohjeet =) <br><br>
 
no tossa on tietoa siitä sairaudesta:

"Aika hoitaa jalan samalla tavallakuin leikkaus. Tosin siitä, kauan se kestää,
ei voi mennä takuuseen.

Eli Leg Perthesissähän lonkkaluunpää on kuoliossa ja murenee ajan saatossa pois.
Jos jalka on todella kipeä, suosittelen leikkaushoitoa jotta mureneva luunpää
saadaan poistettua kerralla. Mut jos se ei ole kipeä, sen voi antaa olla ja
pikku hiljaa murentua pois itsestään.
Jostain syystä luu ei murene kuin sen pään verran ja mureneminen loppuu siihen
-> sama tilanne kuin leikkaamalla saadaan aikaiseksi."

ei koira kivusta kärsi...ainakin kasvattaja sanoo niin. ja homma on suht hyvin hoidossa...
 
Tuontikoirien hinnat eivät ole noin paljon kalliimpia, osa koirista on itse asiassa halvempia kuin suomalaiset koirat. Huippukoirien jälkeläiset on sitten asia erikseen. Teitä on kyllä k.ustu linssiin ja pahemman kerran jos olette uskoneet koiran maksaneen 4000e alunperin.. :whistle:
Itse olen ollut mukana hommaamassa koiria Venäjältä, Saksasta ja yksi on lennätetty myös Espanjasta. Eikä ole muuten lentojenkaan kanssa maksaneet noin paljoa, vaikka hyvä sukuisia ovatkin olleet.

Mutta kuluttaja-asianmieheen kannattaa todellakin ottaa yhteyttä, asiaan voi sitä kautta saada jotain selkoa. Eläin on siis laissa tavara, ja teille on annettu väärää informaatiota tavarasta, jonka olette ostaneet saamienne tietojen perusteella.
Myös tähän kasvattajaan kannattaa ottaa yhteyttä ja kertoa missä mennään. Kasvattajalle tulee tod. näk. halvemmaksi palauttaa osa myyntihinnasta kuin lähteä selvittelemään asioita viranomaisten taholta. Ja voihan sitä kuittia koiran 4000e kaupoistakin ohimennen kysäistä, tuskinpa moista löytyy.. :/
 
häkkyrä
Kaverini koiralla todettiin tuo legg perthes jo allle 6kk iässä. Koira ontui toista takajalkaansa kyllä mielestäni niin paljon ettei olisi tullut mieleenkään jättää koiraa leikkaamatta ja odotella josko se ei olisikaan kipeä/vaatisi leikkausta. Seisoesaankin lepuutti takajalkaansa ilmassa, varsinkin lenkin jälkeen.

Kasvattaja olisi antanut rahat/uuden pennun tilalle, jos olisivat lopettaneet tuon sairaan koiran. Niin ei kaverini kuitenkaan halunnut tehdä ja ilmoitti kyllä rotujärjestöön ja kennelliittoon myös tuosta sairaudesta, sen periytyvyydestä kun on hiukan ristiriitaista tietoa.

Koira leikattiin, leikkaus meni ihan ok, heillä oli vakuutus joka korvasi osan aiheutuvista kuluista. Nyt leikkauksesta on aikaa jo muutama vuosi, koira edelleen lepuuttaa takajalkaansa varsinkin pitkän lenkin jälkeen. Joskus kipuilee myös niin että he joutuvat antamaan rimadylia muutaman päivän. Lihakset myös tuossa leikatussa jalassa ovat huomattavasti pienemmät kuin toisessa. Mutta pääosin tuo leikkaus kyllä antoi koiralle lisää elinaikaa useita vuosia, ilman leikkausta olisi varmasti jo niin kipeä että ei tässä maailmassa enää olisi...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 10:26 häkkyrä kirjoitti:
Kaverini koiralla todettiin tuo legg perthes jo allle 6kk iässä. Koira ontui toista takajalkaansa kyllä mielestäni niin paljon ettei olisi tullut mieleenkään jättää koiraa leikkaamatta ja odotella josko se ei olisikaan kipeä/vaatisi leikkausta. Seisoesaankin lepuutti takajalkaansa ilmassa, varsinkin lenkin jälkeen.

Kasvattaja olisi antanut rahat/uuden pennun tilalle, jos olisivat lopettaneet tuon sairaan koiran. Niin ei kaverini kuitenkaan halunnut tehdä ja ilmoitti kyllä rotujärjestöön ja kennelliittoon myös tuosta sairaudesta, sen periytyvyydestä kun on hiukan ristiriitaista tietoa.

Koira leikattiin, leikkaus meni ihan ok, heillä oli vakuutus joka korvasi osan aiheutuvista kuluista. Nyt leikkauksesta on aikaa jo muutama vuosi, koira edelleen lepuuttaa takajalkaansa varsinkin pitkän lenkin jälkeen. Joskus kipuilee myös niin että he joutuvat antamaan rimadylia muutaman päivän. Lihakset myös tuossa leikatussa jalassa ovat huomattavasti pienemmät kuin toisessa. Mutta pääosin tuo leikkaus kyllä antoi koiralle lisää elinaikaa useita vuosia, ilman leikkausta olisi varmasti jo niin kipeä että ei tässä maailmassa enää olisi...
kiitos tästä infosta... ennen kaikkea asiallisesta viestistä :)
 
kaisa pieni harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 13:16 SuburanTrubra kirjoitti:
kiitos laajasta infosta :) . oikeesti mä oon koko ikäni "suunnitellut" koiran hankkimista, mut en todellakaan osaa säästää rahaa johonkin ei-varmaan juttuun...ja joku mikä tulee tapahtumaan vaikka vuoden päästä,on mulle kaukainen ajatus...mä en keksiny tätä mopsinhankita-hommaa viime viikolla, vaan se on pyöriny mielessä jo jonkin aikaa..nyt me vaan päätettiin lopullisesti,että mopsi hankitaan. ja mä oon luonteeltani sellanen kaikki mulle nyt ja heti-tyyppi...eli eli...mut ei kai tässä muutakaan voi kuin alkaa säästämään ja palata asiaan vuoden päästä..
Tuntuu jotenkin aika pahalta, että koira pitää pakolla hankkia, siis kiireellä ja hätiköiden, selvittämättä taustoja, ottamatta asioista selvää, tarttumatta edes annettuihin, hyviin ohjeisiin. Sitten kun koira ei olekaan hyvä, ostos meneekin pieleen, tulee kalliimmaksi juuri niistä syistä mitä on joka paikassa toitotettu - koirasta voisikin luopua samantien.
En tarkoita olla tyly, enkä arvostella, mutta vähän herätellä haluaisin kyllä. Maailma on menossa siihen, että kaikki pitää (ja kaiken voi) saada heti, nyt, tällä sekunnilla. Elävästä eläimestäkin on tehty heräteostos, vaikka elinikää on 15 vuotta. Ja koiraongelmia on 90%:lla koiranomistajista...miksiköhän?
meni OT:ksi, pahoittelen. Kaikkea hyvää sen mopsin kanssa, toivottavasti moni viisastui tätä ketjua lukiessaan ettekä tekään toiste tee samoja virheitä.
 
Greippi
Minä menin nyt ihan sekaisin, onko tässä kyse nyt samasta 1,5-vuotiaasta mopsista, johon nimimerkki SuburanTrubra mietti, että mistä siihen repisi rahat äkkiä vai onko näitä mystisiä 1,5-vuotiaita mopseja liikkeellä oikein enemmänkin?

Edellistä kirjoittajaa peesaten en voi olla kuin ihmettelemättä nykyajan meininkiä. Koiran hankkiminen on pitkäaikaisen mietinnän paikka, ja sopiva rotu ja pentu etsitään yhdessä kasvattajan kanssa. Näin onneksi on oman rotuni kanssa, ja pentuja joutuu odottelemaan suht pitkän ajan, ja kasvattajatkin näkevät, ettei kyse ole hetken mielijohteesta.

Toisessa ketjussa joku (en muista enää nimimerkkiä) pohdiskeli tosi lapsellisin kommentein sitä, olisiko afgaanista esimerkiksi metsästyskoiraksi eikä suostunut ottamaan vastaan muiden asiallisia kommentteja rotuvalinnasta. Tsiisus sentään, ei voi kuin ihmetellä mitä mietteitä koiranostajien päässä välillä liikkuu.

Toivottavasti tämä mopsiasia ratkeaa onnellisesti eikä koiran tarvitse kärsiä.

Ja se 4000 euroa on muuten ihan silkkaa bullshittiä, mikään koira ei maksa noin paljon. Ja 1000 euroa on ihan ylimitoitettu summa aikuisesta koirasta ja useimmista pennuistakin.
 
urpollako
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 12:07 Greippi kirjoitti:
Minä menin nyt ihan sekaisin, onko tässä kyse nyt samasta 1,5-vuotiaasta mopsista, johon nimimerkki SuburanTrubra mietti, että mistä siihen repisi rahat äkkiä vai onko näitä mystisiä 1,5-vuotiaita mopseja liikkeellä oikein enemmänkin?

Edellistä kirjoittajaa peesaten en voi olla kuin ihmettelemättä nykyajan meininkiä. Koiran hankkiminen on pitkäaikaisen mietinnän paikka, ja sopiva rotu ja pentu etsitään yhdessä kasvattajan kanssa. Näin onneksi on oman rotuni kanssa, ja pentuja joutuu odottelemaan suht pitkän ajan, ja kasvattajatkin näkevät, ettei kyse ole hetken mielijohteesta.

Toisessa ketjussa joku (en muista enää nimimerkkiä) pohdiskeli tosi lapsellisin kommentein sitä, olisiko afgaanista esimerkiksi metsästyskoiraksi eikä suostunut ottamaan vastaan muiden asiallisia kommentteja rotuvalinnasta. Tsiisus sentään, ei voi kuin ihmetellä mitä mietteitä koiranostajien päässä välillä liikkuu.

Toivottavasti tämä mopsiasia ratkeaa onnellisesti eikä koiran tarvitse kärsiä.

Ja se 4000 euroa on muuten ihan silkkaa bullshittiä, mikään koira ei maksa noin paljon. Ja 1000 euroa on ihan ylimitoitettu summa aikuisesta koirasta ja useimmista pennuistakin.

voitko jo olla hiljaa!!!
 
hitto mua alkaa ärsyttää joidenkin kommentit..

ihan tiedoksi vaan,että koira on menossa leikkaukseen ja olen soitellut kasvattajan kanssa ja molemmat haluavat koiran parasta. lisäksi kuvioissa on nyt yksi hyvä ystäväni joka rakastui koiraan ja haluaa antaa sille kodin.

meillä on pieni lapsi ja olen jo myöntänyt,etten ole toiminut järkevimmin vaan antanut tunteen vaikuttaa päätökseen.
huomasin,että arki yksin koiran ja lapsen kanssa ei kolmannessa kerroksessa hissittömässä toimikaan välttämättä niin hyvin. varsinkin kun koira on maailman huomionkipein ja haluaa olla sylissä koko ajan,ja tyttöni on myös vaativa ja tönii koiraa pois tieltään ja toiste päin.

en ole missään vaiheessa aikonut koiran antaa kärsiä.

ja joo,olen se sama joka mietti mistä sais tonnin...ja te nyt ette tiiä meidän elämäntilanteesta hevon skeidaa,joten pää kiinni te jotka ette katso asiaa kuin yhdestä näkökulmasta.

toivottavasti ette ole menettänyt yöunianne tän asian takia. mopsi on meillä hyvin rakastettu ja tulee olemaan uudessa kodissaankin.oikeestaan mun ei tarttis tänne selitellä mitään,mutta alkoi vaan ärsyttää kun mua pidetään täysidioottina!!ajattelematon ehkä,mut kukaan ei joudu kärsimään siitä,ette edes te!
 

Yhteistyössä