voiko kuiva iho olla allergiaoire

vai onko tämä sattumaa, että iho parani kun monta ruoka-ainetta lopetettiin ja on huonontunut nyt päivä päivältä kun maitoa kokeillaan? Nyt 5. päivä ja selkä ja polvitaipeet lähes verillä, mahassakin jälkiä, sellaista kuivaa karheaa hilseilevää. Tämä ei siis ole sellaista kolikkoihottumaa, mitä ennen välttämistä (lääkäri veikkasi heti sen nähdessään munaa, sitä ei vielä olla kokeiltu). Neljästi päivässä rasvataan paksulti. Kuka tästä nyt selvän ottaa, pitää kai välttää-altistaa uudestaan.
 
Soiku
Voi olla.

Meiän puolivuotiaan iho alkoi oireilla 2.5-kuisena ensin poskista ja levisi siitä vähitellen koko kroppaan. Ensin se oli juuri kolikkomaista, mutta ensimmäisen kortisonikuurin jälkeen se muuttui. Poskissa, kyynärtaipeissa, ranteissa, polvissa ja säärissä iho on paksu, tulipunainen ja rutikuiva tai sitten peräti erittävä. Selässä ja vatsassa on nokkosrokon tapaista ihottumaa. Ja päälaella karstaa ja hilseilevää. Koko vauva kutiseva ja huonosti nukkuva. Suolisto-oireita ei ole ollut minkäänlaisia. Kolmikuisina tehdyissä testeissä ei näkynyt mitään, eikä mun maidoton dieetti auttanut. Puolivuotiaana testeissä näkyikin jo maito, kananmuna, vehnä, soija ja pähkinä. Niitä kun olen nyt välttänyt viikon verran, niin vauvan iho alkaa olla paljon parempi. Vauva on siis rintamaidolla.

Mikäli ette ole testeissä käynyt, niin suosittelen, vaikkei allergiat niissä aina näykään. Onneksi meillä noissa toisissa näkyi, koska muuten olisi ollut hankalaa tajuta noin montaa allergian aiheuttajaa.. Toivottavasti vauvan iho pysyykin tällaisena..
 
Joo tehtiin perus-rastit, ne oli puhtaat. Vauva 5 kk, eihän ne välttämättä vielä näy. Hankalaa tämä kokeilu (suklaata himoon, hedelmätkin maistuis, aika monta lasten merkkipäiväkakkua olen tässä väsännyt maistamatta). Vauva siis täysimetyksellä, eikä varmaan aloitetakaan kiinteitä ennenkuin selviää onko allergiaa, onneksi maitoa riittää.
 
Jahas, nyt huomaan että vauvaikäisistä tässä puhuttiin mutta olkoon tuossa nuo isomman lapsenkin oireet:

nimenomaan kuivalla iholla meidän nuorin on oireillut. KUn viimein itse diagonsoi maitoallergiansa puolitoista vuotta sitten niin yhtäkkiä sitten olikin ihanan pehmeä iho käsissä taas yms.
Nyt naama oireilee ja kädet on taas kuivemmat ja röpelöiset ranteista ja peukaloista ja taipeissa ihottumaa eli jotakin uuttaa allergiajuttua on tullut

Ja vauvaiässä kun maitoallegiaa oli myös (välillä meni pois vai menikö vai väijyikö koko ajan hiljaa nurkan takana ja sitten vähitellen hiipi takaisin) niin ei oireillut vatsallaan vaan naama se oli mikä punoitti ne pari kertaa kun sattui saamaan maitoproteiinia sisältävää valmispuuroa. Muuten ei edes saanutkaan mitään kun imetin yli vuoden.<br><br>
 

Yhteistyössä