Voiko marsulla olla vaihdevuodet?

  • Viestiketjun aloittaja Mumelo
  • Ensimmäinen viesti
Mumelo
Siis tosi hölmö kysymys, mutta meidän viisivuotiaalla marsuneidillä on lähtenyt karvaa oikein kunnolla. Se on menossa ens viikolla eläinlääkärille, sitten tiedetään.
Eli sillä on kolmessa kohdassa laikkuja kyljessä ja selässä. Se ei rapsuta niitä, ihan kuin ei olisi itse huomannutkaan, eli niitä ei kutita.
Marsukirjasta katsoin, että eräs syy laikulliseen karvanlähtöön saattaa olla hormonihäiriö. Ymmärsin tämän niin, että voisi olla jopa vaihdevuodet kyseessä ??? !!! Mitä muuta hormonihäiriö voisi olla?
Onko kellään kokemusta siitä, että mitä tarkoittaa marsun hormonihäiriö?
Eli viisivuotias synnyttämätön marsuneiti kyseessä. Muuten ollut ikänsä terve, sekarotuinen marsu on, isänsä oli abessiinialainen, äitinsä puoliksi sheltie.
 
Mä en ole ennen kuullutkaan tuollaisesta hormoonihäiriöstä... Yleensään jos marsulta lähtee karva on kyseessä jonkinlainen loinen ihossa.. mutta kohtahan siitä saat selvää :) Kerro sitten mitä se lääkäri sanoi??
 
Mumelo
Hei taas kaikki marsufanit, tässä toipilaan kuulumisia. Marsullani on muutosta johtuva masennus ja stressi... Sillä on siis depis, koska sen elinympäristö on vaihtunut vuoden sisään jo kolmasti. Ihmiset ovat pysyneet samoina.
Sillä on ikää jo viisi vuotta, eikä se palaudu enää niin hyvin kuin nuorempana. Stressaahan muutto myös ihmisiä!
Ja toisena syynä karvanlähtöön on talvi, eli kuiva ilma ja C-vitamiinin puute. On saanut juomaveteen sekoitettuna, mutta ei kai juo tarpeeksi... Pitää vissiin käydä suoraan suuhun laittamaan jotain C-vitamiiniliuosta, eläinkaupasta kysyttävä että miten toimitaan.
Niin, marsu sai eläinlääkäristä Canofite Vet-tippoja selkäänsä. Karvattomia laikkuja on kolmessa kohdassa. Tyytyväisenä köllöttelee vaaleanpunaisen pyyhkeensä päällä sylissäni kun laitan lääkettä ja ihan kiltisti antaa laittaa. Eikä nuole sitä pois!
Eipä ihmeempiä. Oikein paljon terveisiä kaikille marsuperheille! Kirjoitelkaahan aina kuulumisia tänne eläinpalstalle, ihan kiva lukea mitä muiden marsuille kuuluu.
Toivottavasti meidän neiti tästä tervehtyy! Ja hän siis lähettää muille lajitovereilleen "kui-kuit"!
 
Hyvä että asia tuli kuntoon ja teille kuuluu nytten hyvää.. =)
Meille ei kuulu niin hyvää.. Olin 2viikkoa stten kahden ihanan marsun omistaja ja sitten yks kaks toinen marsuista laihtui ja eikä pystynyt syömään, halua olisi kyllä ollut..
Mentiin lääkäriin, oli laihtunut 500g ja painoi enää 560g. Syynä laihtumiseen oli hamssapiikit ja loiset.
Kun hammaspiikit oli poistettu niin ruokahalu palasi mutta vain hetkeksi.
Eläinlääkäri ei enää voinut tehdä mitään, käski vain antaa b-vitamiinia ja ruokaa ruikulla.Näin tehtiin ja sitten viime keskiviikkona heräsin kauheaan uikutukseen. Marsu makasi kyljellään häkissä jauikutti.. Pidin häntä sylissä hänen viimeiset puoli tunti kunnes nukahti ikiuneen.. :'(
Poika oli vasta reilu vuoden ja oli kuulema jotain synnynnäistä vikaa..
Nyt meidän vanha herra on jäänyt yksin, mutta ei näytä yhtään haittavan.. Ei taida ymmärtää että kaveri on poissa..
 
Mumelo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2005 klo 19:34 Maruska84 kirjoitti:
Hyvä että asia tuli kuntoon ja teille kuuluu nytten hyvää.. =)
Meille ei kuulu niin hyvää.. Olin 2viikkoa stten kahden ihanan marsun omistaja ja sitten yks kaks toinen marsuista laihtui ja eikä pystynyt syömään, halua olisi kyllä ollut..
Mentiin lääkäriin, oli laihtunut 500g ja painoi enää 560g. Syynä laihtumiseen oli hamssapiikit ja loiset.
Kun hammaspiikit oli poistettu niin ruokahalu palasi mutta vain hetkeksi.
Eläinlääkäri ei enää voinut tehdä mitään, käski vain antaa b-vitamiinia ja ruokaa ruikulla.Näin tehtiin ja sitten viime keskiviikkona heräsin kauheaan uikutukseen. Marsu makasi kyljellään häkissä jauikutti.. Pidin häntä sylissä hänen viimeiset puoli tunti kunnes nukahti ikiuneen.. :'(
Poika oli vasta reilu vuoden ja oli kuulema jotain synnynnäistä vikaa..
Nyt meidän vanha herra on jäänyt yksin, mutta ei näytä yhtään haittavan.. Ei taida ymmärtää että kaveri on poissa..
:'( :'( :'( :flower: :flower: :flower:
Voi... Otan osaa!
Minultakin on kuollut poikamarsu nuorena. Hampaat kasvoivat. Marsut kun vielä ovat sellaisia, että ihan viimeiseen asti pitää pinnistellä, eikä oireita voi etukäteen näyttää. Lääkäri sitten viilasi hampaat nukutuksessa, mutta marsu ei enää suostunut syömään, vaan kuoli.
Oli noin kaksivuotias kuollessaan. Olin saanut tämän marsun kun se oli jo aikuinen eli vuoden verran, eikä edellisessä paikassa kuulemma ollut syötetty sille mitään näkkileipää tms!
Eikä sitten oikein enää meillä oppinut syömän mitään porkkanaa vahvempaa... Voi harmi!
Niin oli mukava poika, rusettimarsuveijari. Mutta ei voinut mitään.
Me muuten asutaan kerrostalossa, eikä minulla ole ollut mahdollisuutta haudata marsuja pihalle. Eikä ole kesämökkiäkään tms. joten olen vienyt marsuni tuhkattavaksi Myrskylään eläinkrematorioon. Eli vein marsun paikalliselle eläinlääkäriasemalle, josta on säännöllisesti eläinten kuljetus krematorioon. Sitten sieltä omalta e-lääkäriasemalta voi hakea sen uurnan aikanaan ja maksaa.
Mutta voimia sinulle. Tiedän, että on kurjaa kun marsu nukkuu pois...
:'( :flower:
 

Yhteistyössä