Voiko olla hajutonta pilaantunutta kananmunaa?

  • Viestiketjun aloittaja "kurppa"
  • Ensimmäinen viesti
"kurppa"
[QUOTE="vieras";26854563]Riko se ensin, niin tiedät.[/QUOTE]

Siis rikoin kulhoon 4 kanamunaa (juomalasin kautta). Kolmen munan keltuaiset jäivät kulhon pohjalle tavallisina "palloina", mutta yksi keltuainen hajosi ja levisi jotenkin oudosti, vaikka en yhtään sekoitellut sitä.
 
Miksi se olisi pilaantunut? Munat säilyvät muuten viikkoja sen päiväyksen jälkeenkin, jos oikein säilytät niitä. Eli ei tosiaan kovin herkästi pilaannu.

Voit tehdä vesitestin: laita kulho täyteen kylmää vettä ja munat sinne: jos muna kelluu, se on jo vanhentunut (si siltikään välttis suorastaan pilaantunut, mutta vanha).
 
[QUOTE="kurppa";26854585]Siis rikoin kulhoon 4 kanamunaa (juomalasin kautta). Kolmen munan keltuaiset jäivät kulhon pohjalle tavallisina "palloina", mutta yksi keltuainen hajosi ja levisi jotenkin oudosti, vaikka en yhtään sekoitellut sitä.[/QUOTE]

Ihan normaalia. Oli ehkä vanhempi kuin muut, muttei pilaantunut.
 
"kurppa"
[QUOTE="vieras";26854575]Munan maku ja koostumus muuttuu (keltuainen hajoaa) ennen selvää hajumuutosta. Salmonella ja vastaavat bakteerit ei haise miltään.[/QUOTE]

No jotain tällaista mä hain takaa. Eli nyt pitää viskata kaikki 4 munaa roskiin kun ehdin ne jo samaan kulhoon laittaa?
 
"kurppa"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26854594:
Ihan normaalia. Oli ehkä vanhempi kuin muut, muttei pilaantunut.
Ahaa, eli voi vielä käyttää vaikka keltuainen hajosi ja on selvästi erilainen kuin ne 3 muuta? Mutta ei siis haise tai ole oudon värinen.
 
[QUOTE="kurppa";26854629]Ahaa, eli voi vielä käyttää vaikka keltuainen hajosi ja on selvästi erilainen kuin ne 3 muuta? Mutta ei siis haise tai ole oudon värinen.[/QUOTE]

Kyllä, aina välillä on sellaisia "löysiä" keltuaisia. Se ei ole yhtä tuore kuin ne hyvin koossapysyvät, muttei suinkaan pilaantunut. Hassua, jos ovat samasta paketista, yleensä ne kai ovat saman ikäisiä.
 
pilipali
[QUOTE="kurppa";26854629]Ahaa, eli voi vielä käyttää vaikka keltuainen hajosi ja on selvästi erilainen kuin ne 3 muuta? Mutta ei siis haise tai ole oudon värinen.[/QUOTE]

Itse olen vielä ainakin sellaisia käyttänyt ja hyvin on maistunut.
 
"kurppa"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26854635:
Kyllä, aina välillä on sellaisia "löysiä" keltuaisia. Se ei ole yhtä tuore kuin ne hyvin koossapysyvät, muttei suinkaan pilaantunut. Hassua, jos ovat samasta paketista, yleensä ne kai ovat saman ikäisiä.
Mun pitää kysyä mieheltä onko hän käyttänyt kahdesta eri rasiasta munia ja lopulta täydentänyt uudemman rasian vanhemmilla munilla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26854675:
Mutta ei silläkään ole merkitystä.
Pilaantunut muna haisee kyllä.
On merkitystä. Pilaantunut voi tarkoittaa joko terveydelle haitallinen tai sitten vain epäkelpo leivontaan.

Sun omasta linkistä Munan laatua arvioitaessa nenä on kuitenkin karkea mittari. Pitkään säilytettäessä muna menettää monia ruoan valmistuksessa tärkeitä ominaisuuksia, vaikka syömäkelpoinen vielä olisikin.
 
[QUOTE="vieras";26854697]On merkitystä. Pilaantunut voi tarkoittaa joko terveydelle haitallinen tai sitten vain epäkelpo leivontaan.

Sun omasta linkistä Munan laatua arvioitaessa nenä on kuitenkin karkea mittari. Pitkään säilytettäessä muna menettää monia ruoan valmistuksessa tärkeitä ominaisuuksia, vaikka syömäkelpoinen vielä olisikin.[/QUOTE]

Tarkoitan, ettei ole syytä pelkoon, jos yksi muna on vähän muita vanhempi. Ap tuntui hätäilevän... Äääh. En jaksa enää. Menee jo pilknus-osastolle.
 
vierailija
Mä oon tein banaanilettui. Ensin laitoin banaanin ja vatkasin vähän sit eka kanamuna haistoin ei mitään sit vatkasin sit toinen muna ei sekään ollut pilalla sitte mä yritin valita sellai et en törmäis siihen ja otin kolmannen munan sit rikoin sen ja se haisipahalta sit siihen taikinaan meni sitä pilaantunutta munaa ja heitin sen taikinan vessanpönttöön onneksi en ehtinyt alkaa syömään:)
 
vierailija
Mä oon tein banaanilettui. Ensin laitoin banaanin ja vatkasin vähän sit eka kanamuna haistoin ei mitään sit vatkasin sit toinen muna ei sekään ollut pilalla sitte mä yritin valita sellai et en törmäis siihen ja otin kolmannen munan sit rikoin sen ja se haisipahalta sit siihen taikinaan meni sitä pilaantunutta munaa ja heitin sen taikinan vessanpönttöön onneksi en ehtinyt alkaa syömään:)
Eikö äiti ole opettanut, että munat rikotaan yksitellen erillisessä kipossa, ettei mene koko ruoka hukkaan, jos loppupäässä sattuu tulemaan mätä muna.
 

Yhteistyössä