Voiko olla totta?

  • Viestiketjun aloittaja Ä87-T04
  • Ensimmäinen viesti
Ä87-T04
Aloitan taas koulun kahden viikon päästä. Olen tähän asti ollut kotihoidontuella. Nyt sain kuulla että kun menen kouluun niin saan opintotuen (jotain 213e/kk,summa sama oli lapsia tai ei),opiskelijoille tarkoitettua asumislisää en saa koska minulla on lapsi.Opintolainaa kyllä saisin sen verran että tuloni olisivat edelleen samat kuin kotihoidon tuella,mutta jos en ota opintolainaa niin en saisi kuin 213e+100e lapsinlisää.Miten tämä voi olla totta? Miten tuollaset rahat riittävät meidänkin perheessä ruokaan ym..?Lainaa en rupea ottamaan. Miten yksinhuoltajat voivat pärjäävät tälläisella tuella?Onneksi miehelleni kuitenkin tulee rahaa,mutta ei se ole sama asia.ilmeisesti äidin opiskelusta tehdään hirveän vaikeaa....ottakaahan kantaa! Toivottavasti omaan vääriä tietoja...
 
Zeda
Itselläni jatkuu äitiysloma vielä tammikuuhun saakka, mutta kävin myös Kelassa kysymässä tulevista tuista, sitten kun opiskeluja jatkan ja kyllä; pitää paikkaansa! Meilläkin laskee tulut huomattavasti, sillä voin saada opintotukea alle 200e, asumistuki on yleinen, koska perheessä on lapsi. Tällä hetkellä mulla kodinhoitotuki on n. 340e + lapsilisä 100e. Eli n. 150e laskee meilläkin tulot, ja se on mielestäni aika paljon, sillä minä käytän tietysti opiskelupaikkaani mennessä autoa tai bussia, mutta molemmat vievät rahaa, auto hieman enemmänkin kuin bussi. Onneksi meillä myös mies käy töissä, ettei ihan pennittöminä jouduta kuitenkaan olemaan.
 
Zeda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:38 Äiskäpäiskä kirjoitti:
totta mooses asia on näin. mulla sama tilanne edessä ja lainaahan on otettava että hengissä pysyis. Mutta en valita, oma valintani oli tehdä lapsi tässä vaiheessa.
Tällä asenteella minäkin meinaan selvitä! :) Ihmiset saattavat kysyä, että miten te meinaatte pärjätä sitten kun opiskelut alkaa ja että eikö kaduta yhtään, että hankit lapsia näin nuorena. Vastaus on ei. Oma valintani, en myöskään valita.
 
mekku
sanoit olevasi yksinhuoltaja,kai isä maksaa elatusapua?jos ei niin valtiohan sen sitten tekee,entäs toimeentulo tuki joka kk?kerta et saa opiskelian asumis tukea saat silloin yleistä.
noilla tuloilla sosku maksaa sulle vuokran,ja muut pakolliset menot.
 
teinimammako87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 16:14 mekku kirjoitti:
sanoit olevasi yksinhuoltaja,kai isä maksaa elatusapua?jos ei niin valtiohan sen sitten tekee,entäs toimeentulo tuki joka kk?kerta et saa opiskelian asumis tukea saat silloin yleistä.
noilla tuloilla sosku maksaa sulle vuokran,ja muut pakolliset menot.

en ole yksinhuoltaja,ihmettelin vain että miten koulussa käyvät yksihuoltajat pärjäävät kun apuna ei ole miestä :)
 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 18:08 teinimammako87 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 16:14 mekku kirjoitti:
sanoit olevasi yksinhuoltaja,kai isä maksaa elatusapua?jos ei niin valtiohan sen sitten tekee,entäs toimeentulo tuki joka kk?kerta et saa opiskelian asumis tukea saat silloin yleistä.
noilla tuloilla sosku maksaa sulle vuokran,ja muut pakolliset menot.

en ole yksinhuoltaja,ihmettelin vain että miten koulussa käyvät yksihuoltajat pärjäävät kun apuna ei ole miestä :)

vastasinpa sitten tuohon kirjautumatta :) uutta tää kirjautuminen :D
Niin ja kyllähän miehelle tulee rahaa,aina silloin ku on töitä. mutta kun vakipaikkaa ei ole niin ollaan ihan p.a aina silloin tällöin. ja laskujakin on niin.... :( olisihan se kiva että edes JOSKUS jäisi kunnolla rahaa käteen ja saisi ostaa jotain,ihan itselle vaan! :)

 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:38 Äiskäpäiskä kirjoitti:
totta mooses asia on näin. mulla sama tilanne edessä ja lainaahan on otettava että hengissä pysyis. Mutta en valita, oma valintani oli tehdä lapsi tässä vaiheessa.

puhut asiaa :) Mutta kyllä mun mielestä voisi kelakin vähän enemmän tukea opiskelevia äitejä,varsinkin kun nykyään on todella yleistä että vanhemmat käyvät kouluja kun aikuisopiskelu mahdollisuudetkin ovat niin hyvät!
 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:35 Zeda kirjoitti:
Itselläni jatkuu äitiysloma vielä tammikuuhun saakka, mutta kävin myös Kelassa kysymässä tulevista tuista, sitten kun opiskeluja jatkan ja kyllä; pitää paikkaansa! Meilläkin laskee tulut huomattavasti, sillä voin saada opintotukea alle 200e, asumistuki on yleinen, koska perheessä on lapsi. Tällä hetkellä mulla kodinhoitotuki on n. 340e + lapsilisä 100e. Eli n. 150e laskee meilläkin tulot, ja se on mielestäni aika paljon, sillä minä käytän tietysti opiskelupaikkaani mennessä autoa tai bussia, mutta molemmat vievät rahaa, auto hieman enemmänkin kuin bussi. Onneksi meillä myös mies käy töissä, ettei ihan pennittöminä jouduta kuitenkaan olemaan.

Tuo 150 euroa on nuorelle lapsiperheelle paljon rahaa! Kyllähän se tympäsee mutta kunnialla aijon selvitä! :D niinkuin varmasti tekin :)
 
mun käsityksen mukaan voit opintotuen lisäksi saada yleistä asumistukea, joka kattaa parhaimmillaan 80% vuokrasta. ja jos nyt oikein tiukille menee, voit ansaita työllä 500e/kk ilman että menetät opintotukia, ja esim. sunnuntait kaupan kassalla kattaa ton 500e aika äkkiä. laskeskeltii nimittäin just kaverin kanssa että tarvis tehdä pari sunnuntaita, ja vaikka muutama tunti viikolla, ni se 500e on kasassa, eikä vaadi paljoa.
en noista tukitilanteista muuten tiedä, että mitä kaikkea voi saada kun opiskelee, mutta kannattaa ottaa kaikki irti mitä vaan kelasta saat, ja kysyä niin, että mitä voit saada sieltä paitsi opiskelijana, myös äitinä. jo lapsi taloudessa itsestään oikeuttaa joihinkin tukiin, käsittääkseni.
 
anne-68
Tai sit otat vaan sitä opintolainaa,niin me ollaan kaikki muutkin jouduttu ottamaan.Ellet halua opiskelun lisäksi painaa duunia..?Ja jos miehes tienaa rahaa,niin eiväthän teidän tulot noin pienet ole kuin mainitsit.Kauhea valitus:niiiin vähän saan rahaa,miten pärjään..Ja ihan kuin sivumennen;ainiin,mun mies saa kyl rahaa.. ????? Kuten ihmettelit miten yksinhuoltajat pärjää..;aivan,hekin pärjäävät,mut sitä lainaa nyt vain on otettava!Ah sitä kultalusikka suussa syntynyttä jonka ei TARVITSE ottaa..Realismi nyt kuitenkin on sitä et se kuuluu opiskeluun jos meinaa hengissä pysyä.Sitä tässä maksellaan itse kukin vuosia valmistumisen jälkeen.Mieti hei et suomessa on mahdollista SAADA kyseistä lainaa ja tukia yleensäkin,monissa muissa maissa kun vain varakkailla tai rikkailla suorastaan on mahis opiskella!Tuntuu et kyl nyt on taas joku päässyt elämässä vähän turhan helpolla..
 
onhan tolle opintolainalle muitakin vaihtoehtoja. eli jos mitenkään tulee toimeen ilman sitä, niin miksi ottaa? vaikka kuinka tuntuis pahalta olla miehen elättinä pari vuotta, ja vaikka ois rahat tiukoilla, ni eipähän sit tarvi montaa vuotta takasin maksella. tosin opintolainan lyhennykset on aika mitäänsanomattomia summia. tai no, siis tän yhden kokemuksen perusteella. riippuuhan se sit tietysti siitäkin kuinka paljon on lainaa otettu.
mut vaihtoehtoina löytyy esim. toi työnteko opiskelun ohella. niinku sanoin, opintotuen sivussa saa ansaita 500 euroa kuukaudessa ilman että menettää tukea. yks vaihtoehto on ottaa selvää mahollisuudesta aikuis- tai iltakoulutuksesta, jonka ohella pystyis tekemään työtä vaikka parina päivänä viikossa, tai puolta päivää tms. silloin ku itse olin koulussa, oli mun luokalla nainen joka jako postia aina ennen koulun alkua, siis aamuyöstä, ja sen mielestä homma toimi erittäin hyvin, ku kävi aikasin nukkumaan. mun mielestä paras vaihtoehto (jota oon itelleni miettiny) on oppisopimus. silloinhan ei tarvis montaa kuukautta olla koulussa, ja töissä ollessa saa kuitenki 80% täydestä palkasta, joten rahastakaan tuskin tulee pulaa.
ja aina välillä tulee niitäki mahollisuuksia, niinku mä kattelin viime syksynä, että tehdas ilmotti avoimen työpaikan. ilmotuksessa oli että ei vaadita koulutusta eikä alan kokemusta laisinkaan, siellä koulutetaan tehtävään, tosin duuni ei olis vakituinen, mut eipä se vakipaikka enää nykyää mitään takaa.... ja palkkaahan siitäki saa, ja työkokemusta.
 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 19:40 anne-68 kirjoitti:
Tai sit otat vaan sitä opintolainaa,niin me ollaan kaikki muutkin jouduttu ottamaan.Ellet halua opiskelun lisäksi painaa duunia..?Ja jos miehes tienaa rahaa,niin eiväthän teidän tulot noin pienet ole kuin mainitsit.Kauhea valitus:niiiin vähän saan rahaa,miten pärjään..Ja ihan kuin sivumennen;ainiin,mun mies saa kyl rahaa.. ????? Kuten ihmettelit miten yksinhuoltajat pärjää..;aivan,hekin pärjäävät,mut sitä lainaa nyt vain on otettava!Ah sitä kultalusikka suussa syntynyttä jonka ei TARVITSE ottaa..Realismi nyt kuitenkin on sitä et se kuuluu opiskeluun jos meinaa hengissä pysyä.Sitä tässä maksellaan itse kukin vuosia valmistumisen jälkeen.Mieti hei et suomessa on mahdollista SAADA kyseistä lainaa ja tukia yleensäkin,monissa muissa maissa kun vain varakkailla tai rikkailla suorastaan on mahis opiskella!Tuntuu et kyl nyt on taas joku päässyt elämässä vähän turhan helpolla..

Tämän viestin luettuani tuli semmonen olo että "ANTEEKSI ETTÄ KYSYIN!". Vähän asiallisuutta. SELVENNYKSIÄ että myös sinä tajuat pointin mitä tarkoitin. Mieheni ei ole vakityössä,vaan tekee duunia kun sitä sattuu olemaan! tottakai olemme työttömillä kausilla tiukoilla kuten kuka tahansa muukin olisi,enkä sitä häpeile myöntää. Enkä todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt! mutta velka taakkaa en haluaisi ottaa ellei ole pakko,mielummin käyn töissä. Periaate kysymys!

"Tuntuu et kyl nyt on taas joku päässyt elämässä vähän turhan helpolla.."
Älä viitsi olla noin tyhmä ja laittaa tuollaista kommenttia kun minun elämästäni et tiedä mitään. Onko rikos yrittää selvitä opiskeluajasta ilman velkoja?

Enkä kirjoittanut tätä siksi että saat nyt vastata tähän ikävään äänensävyyn ja tulee ilmi riita,kysyin vain muilta samanikäisiltä ja samassa tilanteessa olevilta neuvoja. Olisi kiva saada asiallisia kommentteja,niinkuin olen jo saanut,kiitos niistä Teille kaikille :)
 
Kannattaisko harkita iltaopiskelua? Osa-aikaopiskelu nimittäin ei vie kodinhoidontukea eikä yleistä asumistukea etkä joudu ottamaan opintolainaa. Päätoiminen opiskelijahan ei saa edes soskusta rahaa, vaan joutuu ottamaan opintolainaa(opintolainaa ei saa jos on luottotiedoissa häiriö ja sillon saa soskusta tt-tukea..)
 
Jos hakee toimeentulo tukea sossusta niin ne laskee tuloihin opntolainan oli sen ottanu tai ei..
Ainakin meillä laskettiin kun tuo meijän isukki vielä opiskeli sillon ku ensimmäinen lapsi syntyi ja siis sillä ei ollu opintolainaa...
 
tahtoo tietää
Oon vähän liian vanha tänne mut kirjotan nyt kuitenki... Ois kannattanu miettii näitä asioita vähän aikasemmin ja ottaa selvää tuista yms. Itellä ollu kauhee vauvakuume nyt 5v, mut päätin kuitenki käydä koulun loppuun ennen lasten hankkimista. Valmistuin reilu vuos sitte tradenomiks, ja oon siitä lähtien tehny kahta työtä, vakiduuni päivisin ja illat ja viikonloput kaupan kassalla. Vauva syntyy helmikuussa, isukki vielä opiskelee, mua ollaan eletty niukasti ja saatu ihan hyvin rahaa säästöön, joten luulen et pärjätään hyvin sitteki ku jään äippälomalle... Ite olin töissä koko opiskeluajan, joten lainaa ei tarttenu ottaa. Nyt on asuntolaina, mut sitä nyt lyhentää siinä missä maksais vuokraaki. Ja tää oli nyt taas mun valinta, ei oo tarkotus arvostella niitä jotka valitsee toisin. Ei varmaan oo helppoo opiskella ja hoitaa vauvaa, varsinki jos rahatki on tosi tiukalla. Ite aattelin aikoinaan et en sellasta jaksa ja siks valitsin niinku valitsin... Mut tsemppiä sulle, kyllä te varmasti pärjäätte!
 
mun opintotukipapereissa lukee, että ne opiskelijat joilla on lapsia eivät voi hakea opintotuen asumislisää. mutta he voivat hakea yleistä asumistukea kelasta erillisellä asumistukihakemuksella. eli sitä kautta voit saada! toivottavasti tilanteesi selviää kun käyt kelassa! mitä alat opiskella? :)
 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2005 klo 22:18 helmiäinen kirjoitti:
mun opintotukipapereissa lukee, että ne opiskelijat joilla on lapsia eivät voi hakea opintotuen asumislisää. mutta he voivat hakea yleistä asumistukea kelasta erillisellä asumistukihakemuksella. eli sitä kautta voit saada! toivottavasti tilanteesi selviää kun käyt kelassa! mitä alat opiskella? :)

Musta pitäis tulla merkonomi :) Siitä sitten voi jatkaa vaikka ja minne :)
 
Ä87-T04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2005 klo 13:07 haisu kirjoitti:
Kannattaisko harkita iltaopiskelua? Osa-aikaopiskelu nimittäin ei vie kodinhoidontukea eikä yleistä asumistukea etkä joudu ottamaan opintolainaa. Päätoiminen opiskelijahan ei saa edes soskusta rahaa, vaan joutuu ottamaan opintolainaa(opintolainaa ei saa jos on luottotiedoissa häiriö ja sillon saa soskusta tt-tukea..)

Varteen otettava ehdotus,pitää sitten koulussa kysellä että minkälaiset opiskelu mahdollisuudet ne tarjoaa. Eiköhän tämäkin asia tässä elokuussa vielä selvene :)
 
äoppä 86
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 13:52 Ä87-T04 kirjoitti:
Aloitan taas koulun kahden viikon päästä. Olen tähän asti ollut kotihoidontuella. Nyt sain kuulla että kun menen kouluun niin saan opintotuen (jotain 213e/kk,summa sama oli lapsia tai ei),opiskelijoille tarkoitettua asumislisää en saa koska minulla on lapsi.Opintolainaa kyllä saisin sen verran että tuloni olisivat edelleen samat kuin kotihoidon tuella,mutta jos en ota opintolainaa niin en saisi kuin 213e+100e lapsinlisää.Miten tämä voi olla totta? Miten tuollaset rahat riittävät meidänkin perheessä ruokaan ym..?Lainaa en rupea ottamaan. Miten yksinhuoltajat voivat pärjäävät tälläisella tuella?Onneksi miehelleni kuitenkin tulee rahaa,mutta ei se ole sama asia.ilmeisesti äidin opiskelusta tehdään hirveän vaikeaa....ottakaahan kantaa! Toivottavasti omaan vääriä tietoja...
senku kävelet sossuu ja haet toimeentulotukee ja kelasta asumistukee... ja jos on mies varsinkin töissäkäyvä niin otat miehen teijän asunnosta pois kirjoilta vaikka silti asusitteki yhessä
 
miii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 18:01 äoppä 86 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 13:52 Ä87-T04 kirjoitti:
Aloitan taas koulun kahden viikon päästä. Olen tähän asti ollut kotihoidontuella. Nyt sain kuulla että kun menen kouluun niin saan opintotuen (jotain 213e/kk,summa sama oli lapsia tai ei),opiskelijoille tarkoitettua asumislisää en saa koska minulla on lapsi.Opintolainaa kyllä saisin sen verran että tuloni olisivat edelleen samat kuin kotihoidon tuella,mutta jos en ota opintolainaa niin en saisi kuin 213e+100e lapsinlisää.Miten tämä voi olla totta? Miten tuollaset rahat riittävät meidänkin perheessä ruokaan ym..?Lainaa en rupea ottamaan. Miten yksinhuoltajat voivat pärjäävät tälläisella tuella?Onneksi miehelleni kuitenkin tulee rahaa,mutta ei se ole sama asia.ilmeisesti äidin opiskelusta tehdään hirveän vaikeaa....ottakaahan kantaa! Toivottavasti omaan vääriä tietoja...
senku kävelet sossuu ja haet toimeentulotukee ja kelasta asumistukee... ja jos on mies varsinkin töissäkäyvä niin otat miehen teijän asunnosta pois kirjoilta vaikka silti asusitteki yhessä
tota en suosittele,sen 35euron yh korotuksen kannalta ei kannata alkaa leikkimään.. ennemmin tai myöhemmin tosta jää kiinni..
 

Yhteistyössä