Voiko päikkäreille pakottaa?

  • Viestiketjun aloittaja Ellinora
  • Ensimmäinen viesti
Ellinora
Puolueettomia mielipiteitänne kaipaisin...
Mun 4-vuotias tyttö on ollut puolisen vuotta päiväkodissa integroidussa ryhmässä.Nyt on alkanu päiväkodissa hannaamaan päiväunia..Kotona en viikonloppuisin päikkäreille pistä vaan ainoastaan lepäillään sen aikaa kun pikkusisko nukkuu.
Eilen hakiessa tyttöä päiväkodista,hoitaja otti puheeksi nukkumistilanteen.Ovat kuulemma siirtäneet tytön sängyn pois nukkarista toiseen huoneeseen ja pitävät tytön käsistä pakolla siellä sängyssä tunnin ajan.Tyttö tietysti huutaa,itkee ja rimpuilee,mutta kun tätien mielestä muut lapset häiriintyy jos joku lapsi hiippailee päiväuniaikaan.Mä kauhistuin lapsen puolesta,raukka tungetaan sänkyyn ja pidetään siellä väkisin vaikka ei väsytä.
tytöllä on muutenkin ollut tosi vaikeaa lähteä aamuisin päiväkotiin,haluis olla kotona äipän ja siskon kanssa.Mutta lääkäreiden määräyksestä tyttö on pakko kiikuttaa joka päiväkotiin vasten tahtoaa.Ja nyt meno on hankaloitunut entisestään...
Oon jo jonkin aikaa ajatellut ottaa tytön pois koko päiväkodista,mutta lääkärit painostaa ja syyllistää,ettei lapsi opi asioita pelkästään kotona.Auttakee viisaammat!!!
 
a-k79
olisko lähellä jotain toista päiväkotia? kaverin muksu on kans päiväkodis eikä pakoteta nukkuu mut tietääkseni lepäilee kyl ku toiset nukkuu mut ei ketään nyt pakottaa voi ja lapsikin saa kauhukuvia´ku joku vieras pakottaa tommoseen.. itse en varmaan veis kyl tollaseen paikkaan!
 
oletko ilmaissut oman kantasi? itse välillä on pakko pakottaa oma lapsi nukkumaan ku on väsyny, mut jos ei kotonakaan nuku päikkäreitä ei kyl päiväkodinkaan sitä kuulu vaatia ja vaikka itse pakottaa niin en kyl hyväksyis sitä et joku vieras mun muksua väkisin nukuttaa!!
 
\[quote="10.11.2004 klo 20:20 ansku kirjoitti
mut jos ei kotonakaan nuku päikkäreitä ei kyl päiväkodinkaan sitä kuulu vaatia ja vaikka itse pakottaa niin en kyl hyväksyis sitä et joku vieras mun muksua väkisin nukuttaa!!
[/quote]


tätä peesaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2004 klo 20:20 ansku kirjoitti:
oletko ilmaissut oman kantasi? itse välillä on pakko pakottaa oma lapsi nukkumaan ku on väsyny, mut jos ei kotonakaan nuku päikkäreitä ei kyl päiväkodinkaan sitä kuulu vaatia ja vaikka itse pakottaa niin en kyl hyväksyis sitä et joku vieras mun muksua väkisin nukuttaa!!
Samaa mieltä! Meilläkin välillä puolväkisin on nukutettava, kun ei lapsi vielä osaa itse kontrolloida väsymystään tässä iässä. Väkisin kuulostaa pahalta, mutta useimmiten lapsi todellakin on rättiväsynyt ja nukahtaa lsamontein kun saa rauhottumaan. Väsymys näkyy useimmiten yliaktiivisuutena. Mutta kuulostaa hirveältä että päiväkodissa tollasta. Eikö lapsi vois vaan muuten rauhoittua siellä, vaikka lueskella sängyssä. Varmasti nukahtaa siihenkin jos on tosi väsynyt, niin ainakin meillä. \|O
 
auvi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2004 klo 23:45 Veera-Esteri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2004 klo 20:20 ansku kirjoitti:
oletko ilmaissut oman kantasi? itse välillä on pakko pakottaa oma lapsi nukkumaan ku on väsyny, mut jos ei kotonakaan nuku päikkäreitä ei kyl päiväkodinkaan sitä kuulu vaatia ja vaikka itse pakottaa niin en kyl hyväksyis sitä et joku vieras mun muksua väkisin nukuttaa!!
Samaa mieltä! Meilläkin välillä puolväkisin on nukutettava, kun ei lapsi vielä osaa itse kontrolloida väsymystään tässä iässä. Väkisin kuulostaa pahalta, mutta useimmiten lapsi todellakin on rättiväsynyt ja nukahtaa lsamontein kun saa rauhottumaan. Väsymys näkyy useimmiten yliaktiivisuutena. Mutta kuulostaa hirveältä että päiväkodissa tollasta. Eikö lapsi vois vaan muuten rauhoittua siellä, vaikka lueskella sängyssä. Varmasti nukahtaa siihenkin jos on tosi väsynyt, niin ainakin meillä. \|O
Peesaan. Ei päiväkodissa saa pakottaa nukkumaan, houkutella kyllä voi.
 
Ei missään nimessä! Yritäpä puhua asiasta uudemman kerran siellä päiväkodissa. Ei mikään ihme jos lapsi ei halua lähteä päikkäriin. Ei kai hoitotäditkään saa käydä lapsiin pakottaen kiinni kun laki on niin tiukka muuallakin. Kuulostaa kamalalta!!! :(
 
Ellinora
Otin asian uudemman kerran puheeksi päiväkodissa ja tädit pistivät vihax :( Eivät oo sanaakaan vaihtaneet kahteen päivään.
Ja tyttö vaan vihaa päivikseen lähtöä enemmän ja enemmän.
Aattelin jo ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan,eihän tällainen nyt mitään normaalia musta ole!Ja kirjoja ei sänkyyn anneta,kun muita lapsia se häiritsee ja kohta siellä on jokainen kirja kourassa,sanottiin.
Pitänee puhua myös tytön lääkärin kanssa,jos saisin luvan ottaa tytön hoidosta kokonaan pois.Oon kuitenkin pienemmän kanssa päivät kotona niin kodin puolesta hoito ei oo välttämätöntä.Saa nähdä kuinka käy :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2004 klo 22:15 Mankell kirjoitti:
Ei kyllä voi pakottaa. vOIsko antaa kirjoja sänkyyn katseltavaksi, tai jotain?
Jos antaa kijoja yhdelle niin täytyy antaa myös muille! Päiväkodeissa on päiväuniaika suotava kaikille lapsille, ei voida yhden mukaan mennä kun ryhmässä n.20 lasta. Jos ei nuku niin huilattava on, ja jos ymmärsin oikein niin tämä kyseinen lapsi ei pysy edes sänyssä huilausaikaa, ymmärrän hyvin päiväkotihenkilökunnan toiminnan sängyn siirtämiseen, mutta väkisin kiinni pitämiseen en ymmärrä. jos kerran sänky on eri paikassa kun muiden niin silloin lapselle voisi vaikka lukea tai antaa hänen katsella kirjoja ja rauhoittua.
 
Ellinora
No tässä ryhmässä siis on vain 10 lasta,ei kahtakymmentä.Hoitajiakin on 5,kun on kyse erityisryhmästä.Ymmärtäisin tämän menettelyn kyllä jos olisi normaalista ryhmästä kyse,mutta oletin lapsen laittaessa hoitoon että tällaisessa ryhmässä ymmärrettäisiin erilaisia,sairaita lapsia.Ja tyttö kyllä pysyy sängyssään huilaamassa,mutta ei nuku.Ja jos 4 hoitajaa pyörii nukkuma-ajan jossain "tärkeämmissä" hommissa niin olenpahan erehtynyt.Olen luullut,että juuri lasten hoitaminen on siellä tärkeintä.
 
Olen itse päiväkodissa töissä, vaikka tällä hetkellä hoitovapaalla. Kuulostaa hurjalta tuo kertomuksesi. Meidän päiväkodissa ei ole koskaan nukutettu väkisin lapsia. Jos uni ei tule, saa nousta muihin hommiin kun on ensin rauhoituttu. Silloin lapset tulevat mielellään nukkumaan, kun tietävät, ettei sängyssä tarvitse "koko päivää" maata. Erikseen menevät lukuhetkelle ne lapset, jotka eivät nuku lainkaan päiväunia vanhempien toivomuksesta. Kahden ryhmän (3-6v) nukkujat nukkuvat samassa tilassa, joten se työllistää vain yhden aikuisen. Lukuhetket ovat molemmilla ryhmille erikseen, kun niin on rauhallisempaa. Kaikkeen löytyy ratkaisu jos vain haluaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2004 klo 13:32 Ellinora kirjoitti:
No tässä ryhmässä siis on vain 10 lasta,ei kahtakymmentä.Hoitajiakin on 5,kun on kyse erityisryhmästä.Ymmärtäisin tämän menettelyn kyllä jos olisi normaalista ryhmästä kyse,mutta oletin lapsen laittaessa hoitoon että tällaisessa ryhmässä ymmärrettäisiin erilaisia,sairaita lapsia.Ja tyttö kyllä pysyy sängyssään huilaamassa,mutta ei nuku.Ja jos 4 hoitajaa pyörii nukkuma-ajan jossain "tärkeämmissä" hommissa niin olenpahan erehtynyt.Olen luullut,että juuri lasten hoitaminen on siellä tärkeintä.
Anteeksi vaan mutta en ymmärtäisi tuota kiinni pitämistä ja pakottamista vaikka olisi se 20 lasta, sitten pitäisi olla 20:lle lapselle hoitajatkin ja tilat, ja jostain tilasta epäilemättä löytyisi se nurkka missä sinun lapsesi voi lukea sen aikaa kun muut ovat levolla. Pistää vihaksi sun ja etenkin sun lapsen puolesta. \|O
 
SIIS JÄRKYTTÄVÄÄ!!! mä ottaisin varmaan muksun(t) kokonaan pois ja pitäisin semmosen puhuttelun että tätit "altapois". ei tossa oo mitään järkee! meillä poika jätti päikkärit pois 3 vuotiaana ja ei edes pötkötelly sängyssä sen jälkee vaikka mitä olis tehny... siis oikeest eihän kovinkaan moni nelivuotias mitää päikkäreit kaipaa saatikka lepotaukoja ja miksei niit lepotaukoja voi sitte vaik toises huonees katselle kirjaa tms. Pakkohan tohon on puuttua, mä en ainakaa kattellis vierestä tommosta lapsen rääkkäystä" joka on verrattavissa melkeinpä pahoinpitelyyn mun mielestä! :hug: :headwall: :eek:
 
Ai että vieläkin pakotetaan päiväunille hoitopaikassa. Ite opiskelin joskus 90-luvun alkupuolella päivähoitajaks ja silloin oli kovasti tapetilla se, että onko päiväkodissa pakko nukkua. Luulin, että tuosta on jo päästy :/
 
nonnu
=) Ei herranjestas tarha voi tolla tavalla pakottaa. Kyllä päiväkodissa
toimitaan lasten ehdoilla ja niin kuinka vanhemmat toivovat tehtävan,
ainakin meidän lasten tarhassa. Lapselle ei muutenkaan ole hyväksi
unille pakottaminen. Pitää keksiä keino "houkutella" lapsi nukkumaan,eli löytää lapselle syy miksi nukkua ja herätä.
Vaihda päiväkotia ja HETI!! Tee myös ilmoitus eri tahoille.
Aloita sosiaalitoimesta. Tee asiasta myös niin kauhea meteli ettei sama toistu kenenkään toisen lapsen kanssa. Lapsille tulee todella
helpolla traumoja nukkumisen suhteen Ja ne seuraavat mukana koko loppuelämän. Tuollaista päiväkotia ei tarvita mihinkään,unohda se kokonaan.Marssi johtajan luo, hauku pystyyn ja vaadi selitys,mutta älä hyväksy sitä.Jos lapsellasi on kehityshäiriöitä,niin oikeanlainen lääkäri osaa auttaa.Myös keksimään muunlaisen ratkaisun,kuin päiväkodin.Muista että neuvolasta saa apua. Kyllä ne lapset aikuiseksi tulevat,vaikka sitten vähän hitaanminkin. :hug:
 
ihmettelijä
hei!
Ihmettelen suuresti,että miksi lääkäri "määrää" päiväkotiin? Neljä vuotias on mielestäni kyllä riittävän iso luopumaan päiväunista,jos yöunet riittävän pitkät.Lapsesi on varmastikin mustasukkainen kun itse olet pienemmän kanssa kotona,Laita lapsesi puolipäivä hoitoon tai kerhoon!
 
Janni79
onko lapsesi siis jotenkin sairas kun jossain kohdassa mainitsit että lääkäri määrännyt tarhaan? mielestäni ei ole mitään syytä miksei lapsi voisi olla kotona vaikka kouluikään asti. voihan sitä viedä vaikka kerhoon pari kertaa viikossa ja käydä leikkipuistoissa missä on muita lapsia tai muskariin. milestäni mikään tarha tai hoitaja ei voi olla parempi hoitaja kuin oma äiti.

oman tyttöni tarhassa ja muidenkin joita tiedän, on käytäntö tarhassa se että nukkua ei tarvitse mutta sängyssä pitää olla hiljaa ja kun sadut luettu ja ne nukkuu kun nukkuu niin muut saavat lähteä toiseen huoneeseen leikkimään. en ymmärrä tuollaista pakottamista.
 

Yhteistyössä