Voiko sairaala estää synnyttänyttä lähtemästä kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja väittely
  • Ensimmäinen viesti
väittely
Väittelemme ystävämme kanssa siitä, voiko äitiä ja vauvaa pitää väkisin sairaalassa? Ystäväni väittää että vauvaa ei päästetä ennen 3 vuorokautta pois sairaalasta, eli ennen lääkärintarkatusta. Minä väitän että he eivät voi väkisin pitää sairaalassa jos vauva voi hyvin. Löytyyköhän jostain tietoa asiasta, olisko linkkiä?
 
Synnyttänyt
Alkuperäinen kirjoittaja väittely;27975284:
Väittelemme ystävämme kanssa siitä, voiko äitiä ja vauvaa pitää väkisin sairaalassa? Ystäväni väittää että vauvaa ei päästetä ennen 3 vuorokautta pois sairaalasta, eli ennen lääkärintarkatusta. Minä väitän että he eivät voi väkisin pitää sairaalassa jos vauva voi hyvin. Löytyyköhän jostain tietoa asiasta, olisko linkkiä?
Minulle sanottiin kk sitten, että minä olen vapaa lähtemään, mutta vauva jää sairaalaan.
 
"vieras"
No jos vauvan kunto sitä vaatii tai ei ole tutkittu, niin on tosi asiatonta lähteä pois. Sen takia voisivat minusta tehdä vaikka lastensuojeluilmoituksen. Polikliininen synnytys on toinen juttu.
 
Ffdsa
Vauvalle täytyy tehdä lääkärintarkastus ennen lähtöä. Mulle tehtiin sectio perjantaina ja sunnuntaina lääkäri tarkasti vauvan ja päästiin kotiin. Mutta siis ei ennen tarkastusta pääse, ellei karkaa.
 
"hmm"
Mä kun kävin tytön synnyttämässä, sanoivat että jos ennen lääkärin katsausta on pissannut + kakannut voitte kotiin lähteä. Ja näimpä pääsin samana iltana kotiin.
 
"vieras"
Jos ei kolmea päivää kestä olla sairaalassa, vaan väkisin pitää kotiin lähteä, niin kannattaa miettiä mielenterveyttään ja hoidattaa ongelmansa pois. Traumataustaisilla ihmisillä hoitajien "armoille" joutuminen voi olla liikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
"dada"
En ole päässyt vauvan kanssa alle 3:ssa vrk:ssa sairaalasta pois yhdenkään lapsen kanssa. Tai kyllä minä olisin pois saanut lähteä, mutta lapsi ei, koska oli tarkkailtavana.
 
mulle sanottiin toisesta kun kysyin koska päästään kotiin että jos välttämättä heti haluan lähteä pitää tulla seuraavana päivänä takaisin lääkärille ( jotta on se 2 vrk ikää ) Sanoin sitten että ehkä me kestetään vielä yö.. Meillä matkaa sairaalaan joten en halunnut kulkea edes takaisin.
Saeuraavana aamuna oli lääkärintarkastus pojalla ja koska oli vähän keltainen päästiin kotiin sillä ehdolla että seuraavana päivänä mennään oman tk:n labraan ( halutessa olisi saanut käydä myös sairaalassa labrassa ) ja soittoa piti odotella kätilöpolilta..
Sanoivat että jos arvo koholla niin sitten takaisin, mutta onneksi saatiin jäädä kotiin.
 
"vieras"
Sairaalasta äiti voi lähteä milloin vain pois synnytyksen jälkeen. Jos on jokin lääketieteellinen syy, jonka vuoksi sairaalasta lähtemista ei henkilökunta suosittele niin silloin voi halutessa lähteä täyttämällä ja allekirjoittamalla lähteminen omalla vastuulla -lomakkeen. Vauvaa ei kuitenkaan voi ottaa mukaan ennen kuin on lääkäriltä lupa. Joissain tapauksissa onnistuu polikliininen synnytys ja silloin voi lähteä kotiin, kun tietyt kriteerit on täyttynyt ja sovitaan milloin äiti tuo vauvan lääkärintarkastukseen.
 
"Vieraana"
[QUOTE="vieras";27975373]Jos ei kolmea päivää kestä olla sairaalassa, vaan väkisin pitää kotiin lähteä, niin kannattaa miettiä mielenterveyttään ja hoidattaa ongelmansa pois. Traumataustaisilla ihmisillä hoitajien "armoille" joutuminen voi olla liikaa.[/QUOTE]

Eipä tarvitse liittyä mihinkään traumataustoihin. Onhan kotona oma vapaus olla, toisinkuin sairaalassa. Kaikista sietämättömin olis ajatus monen hengen huoneesta, miten sellaisessa saisi nukuttuakaan. Kolme päivää olisi pitkä aika. Ja kaikki hoitajatkaan eivät ole alalle sopivia, vaikka suurin osa onkin. Se on karu totuus. Haluavathan jotkut synnyttääkin kotona, eikä se liity traumoihin.
 
"vieras"
Mä synnytin pojan ennen joulua ja kotiuduttiin 20tuntisena, lääkärin tarkastukseen päästiin vasta joulun jälkeen. Että meillä ei tuo 3vrk kyllä ole pätenyt. Kuumeen mittasivat vauvalta.
 
[QUOTE="vieras";27975373]Jos ei kolmea päivää kestä olla sairaalassa, vaan väkisin pitää kotiin lähteä, niin kannattaa miettiä mielenterveyttään ja hoidattaa ongelmansa pois. Traumataustaisilla ihmisillä hoitajien "armoille" joutuminen voi olla liikaa.[/QUOTE]

Mä en tykkää maata sairaalassa ja sen lisäksi kotona odotti esikoinen myös .Esikoisen kanssa jouduin olemaan omien lääkejuttujen takia 7 päivää sekä ennen että jälkeen synnytyksen..imetys ei onnistunut oikein, en saanut nukuttua jne..kotona ei ollut mitään ongelmaa kummankaan suhteen.
 
"vieras"
Tarkoitatko ap polikliinista synnytystä? Se on mahdollista, jos tietyt kriteeriy täyttyvät.

Jos taas tarkoitat, että vauva voi huonosti tms., niin se on sitten kiireellinen huostanotto luulisin. Äitiä ei voida pitää sairaalassa ellei sitten laiteta pakkohoitoon.
 
"vieras"
Polikliininen synnytys on kyllä mahdollinen tietyin edellytyksin, mutta silloinkin pääsy kotiin voidaan evätä jos vauvan tai äidin kunto ei ole riittävä. Ensisynnyttäjille tosin hyvin harvoin polikliinistä synnytystä annetaan, Suomessa kun sairaalalla on vastuu siitä, että äiti pärjää lapsen kanssa kotona ja ennen kotiin pääsyä pitää lapselle olla tehtynä tietyt tarkastukset ja äidille ainakin teoriassa opetettu vauvanhoidon alkeet. Äiti voi kyllä lähteä kotiin jo aiemmin, mutta vauvaa ei voi viedä mukanaan jos ei siihen ole lupaa ja henkilökunnalla on oikeus pysäyttää vauvan matka lastensuojelullisiin syihin vedoten. Joo kolme päivää sairaalassa voi olla pitkä aika, mutta kannattaa miettiä haluaako vauvan tiehoihin lastensuojelumerkinnän jo heti ensi päivinä.
 
vieras sh
Polikliininen synnytys pitää olla ennalta suunniteltu ja sovittu. Ja siinäkin tapauksessa voi vauvan vointi estää kotiutumisen siis vauvan kotiutumisen. Aikuinen ihminen voi lähteä hieman huonompi kuntoisenaki omalla vastuulla.
 
hellsbells
Kuopusta kun olin synnyttääs, niin vieruskaveri lähti kotiin kun vauva oli just ja just vuorokauden ikänen. Nainen itse oli ollut nukutuksessa kun oli istukka irrotettu käsin, ja vauva oli kovin tukkonen eikä tahtonut imeä tissiä kunnolla sen takia. Kumma kyllä, pääsivät kotiin kun tarpeeks kinus hoitajilta... Ja ei siis kuulemma olleet etukäteen sopineet mistään polikliinisesta synnytyksestä.
 
hellsbells
Niinjoo, ja tuo nainen oli menettänyt verta melko paljon, ja hb oli kuulemma jotain 90 pintaan.

Itse siis en olis uskaltanu tuommosessa tapauksessa vielä lähteä kotiin, vaan olisin malttanu olla sairaalassa vielä toisen yön.
 
Siis mää synnytin kuopuksen ns polikliinisesti, siitä ei oltu sovittu etukäteen mitään, vaan esitin toiveen synnytyksen jälkeen, että jos kaikki kunnossa niin lähdetään kotiin ja tultiin sitten lääkärin tarkastukseen kotoa käsin. Siis piti siellä sairaalassa olla jonkun aikaa, oltiinkohan joku 15 tuntia ja sitten kotiin.
 

Yhteistyössä