Voiko ulkomuratin tuoda talveksi sisälle?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
kyllä sen voit sisään talveksi tuoda, ja kannattaakin.

Olisko kenelläkään tietoa lumihiutaleesta? :attn:

Olen joka kevät ostanut uudet taimet, mutta onnistuisikohan sen säilöä talven yli? Kellarissa olisi viileää,mutta ei kylläkään valoisaa.
 
Mikäli se ei ole Kauppilan myymää ulkomurattia tai ns. Viron kantaa ja asut jossain muualla kuin eteläisessä Suomessa niin ihan sama ostaa uusi joka vuosi. Erikseen ovat sitten muratit jotka ovat ihan samoja kuin huonekasvit ja joita keväällä myydään ulkoistutuksiin, ne ovat niitä huonekasveja ja jos nappaat ne sisätiloihin niin voivat heittää henkensä jokatapauksessa. Kokeile ottaa niistä latvapistokkaita juurtumaan ne voivat selvitä talven yli. Ja mitäs ötököitä niissä muka olisi? Kirvat näkee silmillä ja ne on helppo kylvettää kasvista pois...
 
Minä olen talvehdittanut ns ulkomuratin kellarissa. Tämä siis on eri lajike kuin huonekasvina oleva muratti. En ole varma oikeasti, millä alueilla tuo ulkomuratti pysyy hengissä talven yli. Eli (I vai II vai peräti vielä pohjoisempana). Kyllä se hengissä pysyi, mutta mulla oli silloin jäähdytetty kylmäkellari. Kaikki lehdet tietty varisi, mutta keväällä lähti liikenteeseen.

Onko kukaan talvehdittanut runkomarkettaa? Miten onnistui ja millaiset oli olosuhteet
 
vieras
Jos se on "oikea ulkomuratti",isommat lehdet kuin tavallisessa huonekasvissa,niin sitä voi koittaa saada talvehtimaan,istuttamalla siirteeseen ja peittämällä havuilla.
Lumihiutaletta en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut säilymään talven yli,edes kellarissa.Pelargonian kylläkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Minä olen talvehdittanut ns ulkomuratin kellarissa. Tämä siis on eri lajike kuin huonekasvina oleva muratti. En ole varma oikeasti, millä alueilla tuo ulkomuratti pysyy hengissä talven yli. Eli (I vai II vai peräti vielä pohjoisempana). Kyllä se hengissä pysyi, mutta mulla oli silloin jäähdytetty kylmäkellari. Kaikki lehdet tietty varisi, mutta keväällä lähti liikenteeseen.

Onko kukaan talvehdittanut runkomarkettaa? Miten onnistui ja millaiset oli olosuhteet
Olen kuullut että runkomarketta säilyisi viileässä kellarissa talven.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Minä olen talvehdittanut ns ulkomuratin kellarissa. Tämä siis on eri lajike kuin huonekasvina oleva muratti. En ole varma oikeasti, millä alueilla tuo ulkomuratti pysyy hengissä talven yli. Eli (I vai II vai peräti vielä pohjoisempana). Kyllä se hengissä pysyi, mutta mulla oli silloin jäähdytetty kylmäkellari. Kaikki lehdet tietty varisi, mutta keväällä lähti liikenteeseen.

Onko kukaan talvehdittanut runkomarkettaa? Miten onnistui ja millaiset oli olosuhteet
Vaan joku hullu kokeili samaa paikallisesta halpamarketista ostetulla ulko (köynnös)muratilla joka oli mallia kotimaa Hollanti ja menestymisvyöhyke I. Kesällä se ei virunut eikä venynyt mihinkään |O ja niinpä jätin sen täällä vitosvyöhykkeellä sitten laatikkoon talveksi. Kertakäyttökukkahan se... istutuslaatikko kun on maan pinnalla niin jäätyy läpikotaisin. Noo.. kevät tuli ja hanget suli ja muratinreuhka epäilyttävän elävän näköinen! :eek: Katkaisin latvan ja toin sisään vesilasiin.. nyt on syksy ja se kasvaa kukkaruukussa sisällä -kokonaisen yhden lehden pukannut.. :D Alkuperäinen juurakko kylläkin oli hengetön -turhaan odottelin kasvuunlähtöä... Runkoruusu oli sankossa tavallisten murattien kera istutettuna talven yli kellarissa. Kevään tullen puski lehteä vimmatusti ja sitten kertaheitolla henki pois että helähti. Toinen muratti teki saman tempun, toinen kasvoi tämänkin kesän ulkona.
Runkomarketta menee kellarissa -jos menee... Ja aiheesta poiketen köynnöshortensiakin menestyy täällä vitosella hyvin kun vaan pistää sen kasvamaan maata myöten.. :whistle:
 
kinuski
Mitämitä? Mulla pihalla ruukuissa muratteja ja just tänään aattelin että pitäis nakata menemään. Pitääkin kokeilla miten menestyy sisällä, luulin että se on ihan samanlainen kertakäyttökukka niinkuin suurin osa kesäkukista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Runkoruusu oli sankossa tavallisten murattien kera istutettuna talven yli kellarissa. Kevään tullen puski lehteä vimmatusti ja sitten kertaheitolla henki pois että helähti. Toinen muratti teki saman tempun, toinen kasvoi tämänkin kesän ulkona.
Runkomarketta menee kellarissa -jos menee...
Mulla olisi tänä vuonna aivan järjettömän upeat yksilöt, ja tekisi mieli koikeilla. Eihän se maksa muuta kuin vaivaa. Mutta millä minä muistan kastella niitä kerran kuukaudessa ;)

Pelargonioita on tarkoitus kanssa talvehdittaa. Kysymys on vaan, että valoisassa huoneenlämmössä vai tuolla pimeässä kellarissa. Kumpi on parempi? Muistelen, että viileää kaipaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mitämitä? Mulla pihalla ruukuissa muratteja ja just tänään aattelin että pitäis nakata menemään. Pitääkin kokeilla miten menestyy sisällä, luulin että se on ihan samanlainen kertakäyttökukka niinkuin suurin osa kesäkukista.
Keski-Euroopassahan muratti on ulkokasvi mutta täällä pääsääntöisesti huonekasvi kun se ei talvea ulkona kestä -paitsi tuo Viron kanta ja Turun kanta. Ne pienilehtiset muratit joita keväällä pihakasvatukseen myydään ovat ihan sitä samaa mitä talvella myydään huonekasvina. Monta kertaa vain ulkoa sisälle tuominen on kasville sellainen shokki että se kuolee joten niitä latvapistokkaita vaan vesilasiin juurtumaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Runkoruusu oli sankossa tavallisten murattien kera istutettuna talven yli kellarissa. Kevään tullen puski lehteä vimmatusti ja sitten kertaheitolla henki pois että helähti. Toinen muratti teki saman tempun, toinen kasvoi tämänkin kesän ulkona.
Runkomarketta menee kellarissa -jos menee...
Mulla olisi tänä vuonna aivan järjettömän upeat yksilöt, ja tekisi mieli koikeilla. Eihän se maksa muuta kuin vaivaa. Mutta millä minä muistan kastella niitä kerran kuukaudessa ;)

Pelargonioita on tarkoitus kanssa talvehdittaa. Kysymys on vaan, että valoisassa huoneenlämmössä vai tuolla pimeässä kellarissa. Kumpi on parempi? Muistelen, että viileää kaipaisi.
Pimeä, viileä kellari tai sitten nappaat latvapistokkaita ja juurrutat niistä uusia... Minulla on kans muutama pelargoni jotka pitäisi kellariin nakata.. Kolme harvinaista luonnonlajiakin olisi -niitä kasvatetaan lähinnä lehtien tuoksun vuoksi.. Pieniä sijoitusvaikeuksia näin syksyllä kun koittaa saada nuo kesän ulkona olleet huonekasvit taas sisätiloihin sijoitettua...
|O
 
ap
Kysytään nyt vielä kun täällä näitä alan ihmisiä tuntuu olevan että miten mä tuon patioruusun saan talven yli säilymään? Se on pihalla ollu sellasessa isossa saviruukussa niin otanko mä sen siitä pois ja laitan pienempään astiaan vai vien siinä ruukussa kellariin ja mitenkäs mä sen leikkaan? Ja vielä yks kysymys voiko nuo viinimarjapensaat leikata raakalla kädellä kun vanhaksi ovat menneet niin nyt syksyllä vai pitääkö ne leikata keväällä? Ja miten ne leikataan? En oikein hallitse näitä puutarhahommia kun tuntuu ettei sille ole oikein aikaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kysytään nyt vielä kun täällä näitä alan ihmisiä tuntuu olevan että miten mä tuon patioruusun saan talven yli säilymään? Se on pihalla ollu sellasessa isossa saviruukussa niin otanko mä sen siitä pois ja laitan pienempään astiaan vai vien siinä ruukussa kellariin ja mitenkäs mä sen leikkaan? Ja vielä yks kysymys voiko nuo viinimarjapensaat leikata raakalla kädellä kun vanhaksi ovat menneet niin nyt syksyllä vai pitääkö ne leikata keväällä? Ja miten ne leikataan? En oikein hallitse näitä puutarhahommia kun tuntuu ettei sille ole oikein aikaa....
Ruukussa kellariin, älä leikkaa ennenkuin keväällä kun näet mitkä oksat ovat talven mittaan mahdollisesti kuolleet. Viinimarjat leikataan keväällä, vanhat ja sammaloituneet oksat pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
No tietääkös joku miten verenpisaran saisi selviämään talven yli? Entä voiko pelargoniat ottaa vaan sisälle talveksi?
Verenpisara ja pelargonia talvetetaan mieluiten viileässä (n.+5 astetta), ei haittaa vaikka olisi pimeä paikka. Keväällä maalis-huhtikuussa otetaan valoisampaan paikkaan ja aloitetaan kunnon kastelu. Mitä jalostetumpi laji sen vaikeampaa saada talven yli elossa.
 
aave
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
No tietääkös joku miten verenpisaran saisi selviämään talven yli? Entä voiko pelargoniat ottaa vaan sisälle talveksi?
Verenpisara ja pelargonia talvetetaan mieluiten viileässä (n.+5 astetta), ei haittaa vaikka olisi pimeä paikka. Keväällä maalis-huhtikuussa otetaan valoisampaan paikkaan ja aloitetaan kunnon kastelu. Mitä jalostetumpi laji sen vaikeampaa saada talven yli elossa.
Ok kiitos. Täytyy varmaan unohtaa koko homma kun meillä on vaan tuommoinen ulkovarasto.
 

Yhteistyössä