Voimavarat alkavat hiipua :(

Meillä lapsi n.4v jolla kielellinen kehityshäiriö sekä puutteita leikin muodostamisessa ym, eli ns. monimuotoinen kehityshäiriö. Nyt voimat alkavat itseltä loppua kun kiellot eivät mene perille ollenkaan. Äänen korotuskaan ei auta. Lapsi kiipeilee keittiönkaapeille, pyykkikoneen päälle, ym kuljeksii taloa ympäriinsä rauhattomana. Leikit ei kiinnosta. Oikeastaan ainoa mitä hetken seuraa on tietyt lastenohjelmat ja näitäkin vain hetkellisesti. Itse ei meinaa enää jaksaa kun täytyy kokoajan vahtia lasta, ettei loukkaa itseään ja olla torumassa. Kotiaskareet on hankala järjestää kun lapsi vaatii tai kiipeää syliin, repii vaatteista ym. Löytyykö kohtalotovereita ?
 
Ensinnäkin :hug:

Itse en vielä tiedä mikä tuota meidän poikaa vaivaa, hän on vasta 2,5v. Mutta siis osaa leikkiä tasan kahta leikkiä (sitä mitä itse teen). Ja puhe on todella epäselvää, siitä saa selvän vaan minä tai lapsen isä. Ollaan tällä hetkellä tutkimuksissa. Arki pojan kanssa on välillä suoraan sanoen helvettiä, todella rutiineihin kangistunut, ei aina ymmärrä puhetta saati että pystyisi itse ilmaisemaan toiveitaan. Lisäksi pojalle kelpaa vain äiti kaikkeen...

Missä iässä teillä ilmeni pojan ongelmat?
 
muistaakseni siinä 2 vuoden paikkeilla alettiin omasta ja neuvolan toimesta käyttää lasta puheterapiassa sekä käytiin kokeeksi myös SI terapiassa. Puhe ei alkanut terapiasta kuitenkaan luistamaan eikä lapsi ottanut oikein kontaktia/ pysähtynyt kuuntelemaan että olisi tehnyt tehtäviä. Lääkäri laittoi sitten lähetteen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. vuorokausivirtsa, pään magneettikuva, aivosähkökäyrä, verikokeita ym terapioita. niissä ei löytynyt ns mitään poikkeavaa.

heitu: Onko teillä tulossa mitään tarkempia tutkimuksia?
 
Meillä oli juuri neurologin tutkimuksia joissa sanottiin, että on kehityksessä viivettä monella osa-alueella, mutta puhetta odotetaan nyt 3v ja jos ei ala selkiytymään niin sitten puheterapiaa. Tällä hetkellä meillä käy psykiatriselta puolelta kaksi psykiatria kotona seurailemassa pojan käytöstä. Aistiyliherkkyys on myös todettu ja on tosi voimakasta. Jotenkin tuntuu, että pitkä taipale on edessä ennen kuin saa selvyyttä pojan asioihin : /

Missä iässä teille tuli diagnoosi? Onko lapsi kotihoidossa?

Eihän se diagnoosi helpommaksi elämää tee, mutta tällä hetkellä tuntuu toivottomalta, ehkä ymmärtäisi edes vähän paremmin sen jälkeen poikaa.
 
Meillä viimekesänä oli noita tutkimuskia joissa diagnoosiksi laitettiin papereihin monimuotoinen kehityshäiriö. Lapsi tuolloin 3v täytti. Lapsi on päiväkodissa hoidossa käyttäytymisensä takia lääkärin suosituksesta joka lukee epikriisissä. Hoidossa käy myös 2x viikossa puheterapeutti ja muuten käymme 1x viikossa si-terapiassa. Diagnoosin perusteella saamme myös kelasta vammaistukea korotettuna. Pitäisi saada myös tuolla diagnoosilla se päivähoitokin osittain ilmaiseksi, mutta eivätpä tuntuneet asiaa tietävän kun soitin päivähoidon laskutuksesta vastaavalle sekä alueemme vammaisasioita hoitavalle ihmiselle.
 
Meillä on kaks f83:stajotka tosin eroavat toisistaan melko paljonkin. Kiellot menee huonosti perille mutta siihen on auttanut jonkun verran kuvakortit. Ollaan myös tehty pojille erillinen leikkihuone joka on tällänen "ikean lastennurkkaus" tyylinen, eli tavaroita joilla ei voi itteään satuttaa. Silti pojat vaatii 24hvahtimista eikä juurikaan voi selkäänsä kääntää, mutta pystyy ehkä muutaman minuutin tehä pakollisia kotitöitä. En tiiä mikä auttaa, vai auttaako vasta ikä. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä