voisiko joku lukea ja auttaa...

pojumme on 3,5kk vanha, hätäsektiolla syntynyt, osittaisimetyksellä ollut alusta asti eli saanut Nania koko ajan, enenevässä määrin, kun painon kehitys hidasta... syntyessä 49cm, 3380g, eilen painokontrolli 4915g, 62,2cm ja ikää se 3,5kk
3kk asti sai 1-2xpv yleensä yöksi korviketta, joka takasikin usean (3-5)tunnin "unet", huono on ollut nukkumaan aina, päivisin vain vaunuissa hetken aikaa... tuossa 3 vkoa sitten alkoivat iltahuudot ilman mitään syytä, korvikemäärä vielä entisellään, viikon verran oli todella vaikea rauhoitella nukkumaan, huuto rauhoittui mun sylissä, mut heti kun sänkyyn ni huuto jatkui, sitten vähitellen rauhoittui ja nukkui tuonne n 4.30 asti, kuten yleensä...
nyt sitten neljänä yönä on heräillyt, känissyt, itkenyt tunnin välein ja eilen illalla aivan hirveä kirkuminen joka rauhoittui vain mun sylissä, heti jatkuen sänkyyn laitettaessa, huusi yli tunnin, sai lisää maitoa, nukkui reilut kolme tuntia, itki, lisää korviketta ja nukkui parin tunnin unet vielä... ei eritystä mahavaivaa, jkv piereskelee, ei vaikuta refluksilta eikä nälältä tai kivulta mutta auttakaa, onko allergiaa??? puhuin eilen neuvolassa, terkka ajatteli voisiko olla ikään liittyvää, kun aktiivisuus ym lisääntyy...
soitan kohta uudelleen, kun soittoaika ja kysyn onko aihetta lääkäriin tai sitten varaan mehiläiseen ajan... osaako kukaan vinkata mistä kyse? ei mitään iho tai suolioireita ole... ollaan miehen kanssa aivan epätoivoisia!!!
ja korviketta on tosiaan alettu lisäämään vasta näiden huutojen alkamisen jälkeen, sitä ennen meni n. 200ml pv, nyt menee 500-600ml imetysten päälle... aivan hukassa olen... :'(
 
meillä ton ikäisenä syöty jo kiinteitä juurikin sen takia että maito ei enään riittänyt ravinnoksi vaan nälkä oli 1h välein yötä päivää.Oletko kokeillut velliä antaa?Näyttäs ainakin siltä että nälkä on koska ruokailut lisääntynyt .Meillä terveydenhoitaja suositteli alottaan maissi ja riisivellillä vellit mutta meillä ne alotettiinkin kaikkien 3:lla 2kk iässä jo .Soita tosiaan neuvolaan ja kysäse voisko vellit/ kiinteät jo alottaa :)
 
eilen tosiaan ehdotettiin et aloitettas soseet ja se sopis mulle mainiosti, ei ongelmaa mutta en missään tapauksessa haluais et ne uudet ruoat sitten sotkis tätä oirekuvaa jos sellaista nyt tässä edes on eli jos tuo korvike sittenkin vain öisin aiheuttais oiretta huuteluna vaikka päivisin ei mitään ongelmaa... piti aloitella tänään perunaa tai maissia mut nyt en tiedä uskallanko, jos tulee lisää vaivaa tms.... niin helvetin vaikea tietää mitä toinen huutaa, kun välillä täysin normaalejakin öitä ollut... mut eilinen ihan katastrofi!!
 
kokeileppa vaikka maissi vellinä iltaa vasten ja seuraa rauhottuuko sillä meillä oli juurikin tuota toooosiii tiuhaan syömistä ja huutoa mutta kun velli/ kiinteät alotettiin niin rauhottui.Kokeile vaikka aamusta perunaa niin huomaat oireet jo päivällä niin ei tarvi yötä valvoa ja tosiaan 1 maku kerrallaan :)
 
Oletko kokeillut mitään muita korvikkeita?
Aika monelle vauvalle tulee vatsavaivoja eri korvikkeista eikä siis välttämättä ole allergiaa.
Jos kerta olette koko ajan lisänny korvikkeiden määrää, voisi se olla myös syy levottomuuden lisääntymiseen. Kannattaa kokeilla muita korvikemerkkejä näin alkuun ja jos ei tehoa, niin sitten veikkaisin allergiaa tai jotain imeytymishäiriötä. Itse en lähtisi vielä soselinjalle, jos kyseessä onkin vaikka allergia. Nyt on vielä helpompi selvittää huudon syy, kun vauva ei vielä syö muuta. Mutta jos alat antamaan soseita ja samalla kokeilet eri maitoja, niin sitä on sitten ihan pihalla, että mikä passaa ja mikä ei.

Ja voisi olla paikallaan käydä näyttämässä vauvaa erikoislääkärillä. Monesti on vähän semmoinen asenne, että pienet vauvat vaan itkee paljon. Mutta niinkuin olet huomannu, että nyt kun "koliikkiaikakin" on jo ohi ja itkut vaan lisääntyy, niin täytyyhän siihen syy löytyä. Tsemppiä!
 
Pari vinkkiä:

- D-tipat pois jos niitä annat, ne kerkee antaa sitten kun siirrytte kiinteisiinkin. Tekee toisille vatsavaivoja.

- Kokeile Cuplatonia + Rela- tippoja

- Yöt on aina lapselle sellasta aikaa että joskus valvotaan. Lohdutan sen verran että meilla valvottiin erilaisissa määrin 2 ensimmäistä VUOTTA joka yö, kyllä, 2 vuotta.

- Kun vauva rauhoittuu sun sylissä, pidä sylissä. Nyt voi vaan olla semmoinen vaihe, että tarvitsee enemmän syliä. Nythän vauva on iänkin puolesta semmosessa vaiheessa että imemisen tarve on erilainen kuin aikaisemmin. Pientä lasta voi valvottaa ihan mikä vaan.

En lähtis aloittamaan kiinteitä 3,5 kk vanhalle, en tosiaankaan, voi vaan pahentaa asiaa jos siellä nyt sitten jotain allergiaperäistä. Jos vielä imetät, tarkkaile mitä syöt, vauvahan voi reagoida sillekkin mitä äidinmaidosta saa. Toinen mikä voi aiheuttaa reaktiota on se maitopohjainen korvike.
 
Peesaan sandriinaa: tarkastuttakaa korvat...muttamutta...ruoka-asiasta olen eri mieltä.
Kyllähän se saattaa nälkäänsäkin huutaa. (Itselläni kolme lasta)
Tämä nuorin heräili kun maito ei vienyt nälkää. Liekö liian rasvatonta.
Tissiä tuolloin joi tunnin välein. Sillä lisäsi tissimaidon määrää. Sitten taas rauhoittui muutamaksi päiväksi ja taas sama uusiksi. Silloin tajusin ettei mun maito riitä kun yrittää tuotattaa sitä enemmän kuin mun tissit antaa myöten.


Sitten aloitin syömiset. Yksi t-lusikallinen perunaa sai aikaan 3 tunnin päikkärit! Voi sitä riemua kun päikyiltä nousi raukea lapsi! Tosin samalla kannattaa antaa hitusen(1/2tl semperin luumusosetta) ettei kohta huudeta
kovaa kakkaa.

Tosiaan korvat voi olla myös tulehtuneet jos paremmin hieman pystyasennossa nukkuu.
p.s. kyllä se liikkumaan lähtökin tekee tuota että oikeassa nvl täti siinä.
pps meillä vatsaoireita tuli mun syömästä LIIASTA sokerista, suklaasta, sipulista, nauriista, pavuista,herneistä ja pierut väheni vielä radikaalisti kun lopetin kananmunan ja kalan syönnin. :D
Voimia sulle! :flower:

Up. Huomasin vasta nyt katsoa päivämäärää. Jätän tämän kuitenkin jos ois jollekkin muulle hyötyä.

Löytyikö teillä apu?
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa jokseenkin tutulle. Tosin meillä oli myös vauvasta asti epämääräistä rohinaa nielussa ja vatsa kovalla. 9kk taisteltiin yöt vatsavaivojen kanssa ja vihdoin saatiin lähete sairaalaan. Tuloksena maitoallergia!Lehmänmaito kokonaan pois,loppui rohinat ja muutkin oireet....hetkeksi!siispä seuraava siirto oli oireiden osittaisen paluun takia vehnäaltistus....ja positiivistahan sekin näytti!nyt,kun kaikki viljat ja maito pois ruokavaliosta niin yöt nukutaan ja vatsavaivat poissa! Tämä viestiketju aloitettu jo toukokuussa,mutta kerron tämän kuitenkin!Tsemiä ja jaksamisia kaikille syksyyn :)
 

Yhteistyössä