Vuoden 2007 syntyneiden allergisten lasten vanhemmat, ahmutar ja muut...

Hei! Lapseni täyttää syksyllä 2 vuotta ja ensimmäisen vuoden olen lukenut tätä palstaa tiiviistii ja osallistunut allergisten kullannuppujen keskusteluihin 2007-2008 aikana. Olisi kiva kuulla mitä teidän lapsille kuuluu nyt, kun vuosi sitten ainakin itse olin aika ahtaalla tämän allergian tähden, lapsen ruokavaliossa vain bataatti ja Neocate. Joko teillä muilla helpottaa? Onko hyviä merkkejä näkyvissä?

Meillä syödään jo kaikkea muuta paitsi maitoa, munaa, soijaa ja kotimaisia viljoja. Viljoja olen kuitenkin yrittänyt silloin tällöin aina tarjota, mutta pidemmän päälle en ole saanut sopimaan niistä mitään. Viimeistä purkkia Neocatesta viedään ja ihmettelen tässä mitä sitten juotais, vettäkö vaan, kun riisimaito ei tunnu sopivan eikä maistuvan isommilla määrillä.

Kirjoitelkaahan kuulumisianne!
 
Ensinnäkin onnittelut pohjolan neidolle hyvin edenneestä tilanteesta! Teillähän on tosi upea tilanne vuoden takaiseen verrattuna!

Meillä pojan (2 v ja 2 kk) allergiataipaleella ollaan siinä pisteessä, että enää maidon suhteen on rajoitteita.

Alkukesällä, tasan kahden vuoden iässä, pojan ruokavaliossa oli noin 30 varmasti sopivaa kiinteätä, jotka oli todettu sopiviksi "perinteisellä" yksi kokeilu kerrallaan kokeilumenetelmällä mukaanlukien kaikki kotimaiset viljat, kaikki peruslihat, kala, kananmuna, soija, liuta vihanneksia ja hedelmiä sekä mausteita... Eniten puutteita oli siis kasvispuolella.

Lääkärin kanssa sovittiin pojan ruokavalion vapauttamisesta ja nyt ollaan tilanteessa, että ainoastaan maitoa vältellään. Senkin suhteen on jotain paranemista tapahtunut. Maitoa voidaan antaa yksi pieni jogurttiannos viikossa. Tarkoitus on vähitellen kasvattaa määriä ja annoksia, jos/kun sietokyky antaa myöten.

Vaikka meillä poika voisi juoda kaura-, riisi- tai soijamaitoa, hän ei niitä oikein huoli maun puolesta. Muita kaura- ja soijatuotteita käytetään. Mm. soija- ja kaurajogurtteja menee hyvin sekä kaura- ja soijamaitokin puurossa ja ruoanlaitossa. Juomana on pääosin vesi. Lisäkalkkia annetaan tarvittaessa.

Nyt sitten allergia-asioita jälleen ihmetellään huhtikuussa syntyneen tyttövauvan kanssa.
 
Meillä ei tilanne ole juurikaan parantunut vuoden takaisesta, tosin en enää stressaa asiaa niin paljoa. Nutri soijaa juo edelleen, viljat ei sovi, kuusi sopivaa ruoka-ainetta ja 15 rotaatiossa. Riisimaito menee ainakin Zyrtecin avulla, saa nähdä kun siitepölykausi loppuu ja lääkitys myös, putoaako pois. Meillä siis nyt myös lisäksi siitepölyallergia ja poika täyttää syksyllä 2 v. Entisistä pahiksista luumu on alkanut sopia, samoin mango.
 
Moikka :wave:

Itse aikaisemmin palstailin myös aktiivisesti, nyt on työt ja taaperon vauhti vieneet ajan täysin. Poju loppuvuodesta 2v, nyt 1v8kk. Meillä on melko paljon helpottanut tilanne... Rotaation kautta saatiin reilun vuoden ikäisestä uusia ruoka-aineita sopimaan urakalla. Nyt on rajoitettuna/poissa enää pahimmat pahikset..

Pahimmat pahikset aikaisemmin oli maito, soija, muna ja kotimaiset viljat. Nyt muna ja soija sopivat pienissä määrissä. Soija lähinnä vain jugurttina ,jota saa pari kertaa viikossa. Soijamaidot ja jauhot ei edelleenkään käy. Muna menee ruuassa kerran viikossa jo ilman oireita. Maito on ongelmallinen -lasten piltti-jugurtissa jossa on purkkia kohti n.1rkl jugurttia, se menee ok, mutta aikuisten jugurtit, maito ym ei sovi edelleenkään. Juustosiivu silloin tällöin menee -poika ei vain aina sitä huoli.

Kotimaiset viljat ei vielä sovi kaurajugurttia (yosa) lukuunottamatta. Poika pystyy yhden purkin viikossa syömään ilman oireita, mutta puurossa ja leivässä kaura ei vielä käy. Mutta siedättynee vähitellen. Vehnä on pahis vielä, mutta ollaan annettu pieniä näkkileivän paloja joka viikko (sis.ruis,ohra,vehnä) . Näin meidän lääkäri suositteli ja niistä ei suuremmin ole oireita tullut koska määrä on rajallinen -tämä on jo edistystä kun miettii että vuoden iässä tuli 1tl vehnää 6vkon ripuli..

Siitepölyaika on ollut haastava lepän kohdalla, jouduttiin laittaa kaikki ruokakokeilut tauolle kun se oli hankala-aika. Nyt samoin jouduttiin aloittaan zyrtec & ventoline taasen ilmeisesti heinien/pujon seurauksena.. Ensi vuosi jännittää, voimistuuko oireet vai helpottuvatko...

Ruokien suhteen olen aika luottavainen, että vähitellen alkaisi kaikki sopia enemmän ja enemmän. Toki nyt tuntuu jo niin paljon helpommalta kun miettii sitä alun imetysdieettiä +rajoitettua ruokavaliota.. Ja se mikä on hyvä, poika nukkuu paremmin!!!! Nyt jännätään sitten pikkukakkosen kohtaloa -tuleeko yhtä allerginen tapaus...

Tsemppiä teille muillekin Taaperoiden äideille -ja Ahmuttarelle voimia tyttösen allergiataipaleelle!! Onko Ahmutar tuntunut yhtään helpommalta kakkosen kanssa allergioiden selvittelyn aloitus? Oletteko päässeet nopeammin allergialääkärille kunnallisesti, vai oletteko yksityisellä? Näitä vain mietin, kun meillä tuo allergiasairaalan lähete tuli kun poika oli 1v4kk.... ja kuitenkin 3kk iästä ollaan yksityisellä käyty...
 
Lyyti-mamma: toisella kertaa allergiataipaleen alku on toki ollut huomattavasti helpompaa. Tunnistaa heti oireet ja on tiedossa hyvä asiantunteva lääkäri, jonka puoleen kääntyä. Meillä on ollut esikoisen allergioiden hoito yksityisellä allergologilla ja samalla lääkärillä on nyt myös nuoremman hoito. Tytön kanssa ollaan päästy huomattavasti helpommalla, koska ollaan heti päästy jyvälle allergiasta, tiedetty miten edetä jne. ja tyttö suhteellisen nopeasti oireettomaksi. Arki on ollut hänen kanssaan suurimmaksi osaksi kuin "normaalin" vauvan kanssa allergiadiagnoosista huolimatta. Lyyti-mamma: milloin sulla on laskettu aika?
 
Pinja syntyin 11/07, eli pahnanpohjimmaisia eli aikaa ottaa muita kiinni ;)
Sopivia ruoka-aineita on nyt kolmisenkymmentä!! Ja vuosi sitten kai almiron, päärynä, persikka tjsp. Ehkä ensikesän pinossa meillä olisi jo lähes allergiaton lapsi :heart:
1½v tytöllä oli kokoa 85/12.6kg, että ei ole ihan höyhensarjaa vaikka ruuat nyt on mitä on :LOL:
Monella on ollut edessä tuo ruokavalion vapautus, mutta en taida uskaltaa sitä päiväkotia varten tehdä vielä. Kotona on nyt annettu pieniä palasia sitä sun tätä, mutta asiat menee hankalaksi jos päiväkotiin vapautetaan ja sitten aletaankin taas metsästämään mahdollisia pahiksia. Vaikeaa miettiä että miten sitä nyt sitten etenisi :headwall:
 
kiva kuulla kuulumisianne ja onnea uusille tulokkaille sekä tuleville vauvoille :) samantapaisten asioiden kanssa edelleen pähkitään mutta kenelläkään ei ole mitään ihmeparantumista tapahtunut... minä odottelen sitä nimittäin edelleen toiveikkaana että jonain päivänä hups vaan kaikki sopisi munakkaasta lähtien :)
 
Hei!
Meillä 2-vuotispäivä lähestyy elokuussa ja iloisia yllätyksiä on kesän aikana tullut lisää varsinkin hevi-osastolla. Viimeisin löytö on mansikat ja hernekeitto, josta tuli kertarysäyksellä lempiruokaa! (Minä täällä juhlin ensimmäisestä valmisruuasta meidän perheessä) Vuosi sitten ruokavaliossa oli ehkä 15 ruokaa ja viljoista kävi vain kaura ja maissi. Maitohan meillä on käynyt aina.

Nyt pahiksia on vielä mm. riisi, soija, vehnä, ohra, ruis, porkkana, banaani, vadelma, puolukka. Perunakin menee tosi huonosti ja harvoin. Mutta edistystä on kuitenkin tapahtunut ja levottomat yöt on takse jäänyttä elämää. Nykyään oireet tulee lähinnä ihottumana, ruokahalttomuutena ja kakan muuttumisena.

Mutta selkeästi on parempaan suuntaan menossa, jos vaikka taas kokeilisi jotain viljaa toivoen että ihmeita olisi tapahtunut.
 
Moi kaikille!
Minäkin olen arjen aherruksessa joutunut jättäytymään keskustelupalstalta. Ei vaan aika riitä. Nyt kävin mielenkiinnosta katsomassa näkyykö täällä "vanhoja tuttuja" ja näkyihän täällä. =)

Meillä on ruokakuviot hieman sekaisin kun neiti (nyt 1v 10kk) ei ole kovin hyvä syömään eikä ainakaan uusia asioita. Kesän aikana piti kokeilla vino pino uusia, mutta kokeilu ei onnistu entisellä kaavalla koska ei syö suuria annoksia mitään.
Peruna ja pasta menee (eli vehnä siis meillä sopii) , mutta kaikki vihannekset, marjat, lihat yms. tökkii. Tämän takia ollaan nyt oltu vähän vapaamielisempiä ja kokeiltu melkein mitä neiti vaan suostuu syömään. Neocate menee edelleen hurjissa määrissä (reseptimäärä ei edes riitä ja korvattavuus vain syyskuuhun) :eek:
Maitoaltistuaika olisi syyskuun alkuun, mutta neiti on nyt syönyt jugurttia/jäätelöä 1,5vkoa 1 annoksen/pvä... otettiin riski lomalla. Vielä ei ole tullut mitään :) mutta sen verran on opittu, että ei pidä nuolaista ennen kun tipahtaa.
Me vältellään toistaiseksi riisiä, kauraa ja aprikoosia, koska aiheuttivat aikoinaan mielettömät ripulit. Muuten siis "kokeillaan" mitä neiti suostuu syömään.
Päiväkoti alkaa ensi viikolla ja sielläkin on pakko vähän vapauttaa hommaa, että neiti oppisi syömään... :/ Pelonsekaisin tuntein odotan kun pelkään, että jossain kohtaa se nakki taas napsahtaa. Ja tietysti sairastumisia pelkään, meidän viime syksy&kevät olivat kauheita. Nyt on saatu astmalääkitys purettua pois (tosin kesänuhan aikana oli pakko ottaa käyttöön muutamaksi vkoksi) mutta piiput pidetään esillä taas päiväkodin alkaessa...

Tulipahan pitkä tarina... Tsemppiä kaikille teille! Oli tosi kiva lukea kuulumisia. :hug:
 
Vielä piti kysymäni apua...
Neiti juo edelleen NCa myös öisin :eek: Muutenkin nc ja tuttipullo tuntuu olevan äidin juttu; kun olen ollut poissa päivän, hän ensimmäisenä pyytää 'MAI' eli maitoa eli neocatea.
Miten ihmeessä mä saan tuon yösyömisen pois.... Ja jos NC-korvattavuus loppuu syyskuuhun (eli joulukuuhun, kun 3kk satsin saa vielä ostaa) , niin miten ihmeessä me päästään tosta tuttipullosta eroon ja millä mä korvaan sen..............................................
Riisi/soija/kauramaidot eivät siis tule kysymykseen toistaiseksi ja pelkän maidon juominen ei ainakaan vielä suju.
Aina jotain haastetta edessä; vaan kyllä kai näistäkin selvitään kun siitä alustakin selvittiin. :)
 
Moi Piija :wave:

Meillä samoja ongelmia: uusien ruokien testaus hankalaa kun syö niin vähän, kesäkuun alussa joi vaan maitoa.. Ja jos jotain suostuu syömään, niin LIHAA, öljyä ja leipää (ei ole vielä löytynyt sopivaa..). Tutti, tuttipullo ja äiti ovat nyt "in", hoito alkaa kahden viikon päästä, joten sitten vasta näkee, kuinka "in". Saimme onnksi hoitopaikan allergiapäiväkodista ja pienten ryhmästä, jossa on 10 lasta ja 4 hoitajaa. Allergialääkärimme ohjeen mukaan korvikkeen määrää on nyt 2 kk ajan rajoitettu max 5-6 dl/vrk ja kiinteitä menee välillä ihan kohtuullisesti. Mutta marjat ja vihannekset eivät uppoa ollenkaan, bataattia ja kesäkurpitsaa on suostunut viimeksi syömään huhtikuussa. Tutin käytölle tein rajun vähennyksen ja sitä on nyt kiukutellut viimeiset 3-4 viikkoa. Mutta meni jo ihan mahdottomaksi: piilotteli tutteja, nukkumaan mennessä niitä piti olla KOLME ja koko ajan istui siis tutti suussa. Nyt saa tutin sen kaksi kertaa vuorokaudessa, noin 1/2h ennen unia ja pari kertaa on menty nukkumaan ilman kun ei ole muistanut pyytää ja äitihän ei sitä tuttia tuputa :whistle: Korviketta meillä on tarkoitus antaa niin pitkään kun saadaan sopiva täysjyvävilja jokapäiväiseen käyttöön. Olen vähän jemmannut (ostanut tutuilta) korviketta ja sen pitäisi riittää 3 v. saakka.

Sekava sepustus mutta koettakaa saada selvää :p

Ja onnittelut hyvin alkaneista ruokakokeiluista piijalle ja tytölle!!
 
:wave:

Ahmutar: Meillä kakkonen syntyy alkuvuodesta, helmikuussa. Nyt oon sitten yrittänyt syödä kalaöljyä,sinkkkiä ja mhB:ta -jos vaikka niistä olis apua... Mutta varmaan meilläkin tuo suhde yksityiseen lääkäriin säilyy esikoisen takia vielä pitkään, eli jos on tarve niin varmaan kakkosen kanssakin sitten yksityisen kautta... Toivotaan ettei tarttis -meillä vaan on tuo perimä melko voimakas allergioihin.. On mukava kuulla että teidän perheessä nyt on tavalista vauva-arkea - esikoisen kanssa tuntui että vauvavuosi meni kaikkea muuta kuin normaalisti, oli niin paljon opittavaa näiden allergioiden ja dieettien kanssa! Mutta ehkä tässä on itsekin oppinut vuoden aikana jotain :)

Tutti: täälläkin tutti on edelleen tosi tärkeä -ostin sellasen tutti-lupumis-sadun, sitä on luettu ja pari kertaa poika on heittänyt unitutin roskiin itse -niinkuin sadussakin pupu tekee... Mutta jotenkin hän on piilostaan aika löytänyt uuden. Eli meillä on "hukkunut 3tuttia" jotka onkin olleet pojan jemmassa.. nyt oon päättänyt että uusia ei osteta. Mutta imetyksen lopetuksen jälkeen se unitutti on ollut kovassa huudossa!

Tsemppiä ruokakokeiluihin/vapautuksiin.. meillä kokeiltiin eilen riskillä tavallista ruisleipää pieni pala. Katsotaan miten sopii..

Noihin ruoka-ennakkoluuloihin, meillä pojalla oli keväällä myös hankaluus maistaa hedelmiä, oli ennakkoluuloinen muille kuin omenalle, banaanille ja päärynälle. Tehtiin sitten niin, että kaupassa hän laittoi itse nektariineja pussiin, samoin sai kantaa kauppareissun ajan viinirypäleitä mukanaan. Kotiin tullessa yhdessä pestiin, kuorittiin ja samalla hiukan maisteltiin tiskipöydän luona... ja poika söi. Näin me ollaan sitten tehty nyt ananaksen, raa'an kukkakaalin, tomaatin, kiivin yms kanssa ja jostain syystä poika suostuu maistaan kun on "itse" ollut hakemassa ja kuorimassa... Mutta jos olen yrittänyt lautaselle valmiina/soseena/paloina uutta hedelmää, niin ei ole mennyt... Lapsilla on omia tapoja, tää on meillä ollut ainokainen tapa kokeilla uudet hedelmät, ja nyt ne menee jo ihan valmiinakin!
 
:wave: Mukava kuulla Piijan kuulumisia pitkästä aikaa! Tsemppiä muutoksiin!

Ennakkoluuloja on täälläkin. Poika ei esim. syö marjoja ja tiettyjä hedelmiä ollenkaan sellaisenaan mutta samat menevät kyllä sosepurkeista :headwall: Mustikoitakin hän on poiminut innoissaan puskista mutta hän syöttää mustikat mieluummin äidille kuin söisi itse. Huvittavinta on, että kirjoistakin kasvisten kuvia sisältävät sivut poika kääntää nopeimmin ohi :LOL: Niitä kuvia ei edes halua katsella tai keskustella mitä ne ovat :whistle:

Lyyti-mamma: hyvä vinkki valjastaa lapsi itse ostamaan, pesemään yms. uusia kasviksia. Kiitos vinkistä!!
 
Mun täytyy kans kokeilla tuota lapsen ottamista mukaan noihin ostoksiin ja pesemispuuhiin yms. Meillä tytöllä on myös alkanut olla aika suuria ennakkoluuloja erityisesti tuohon hevi/marja puoleen ja se vaikeuttaa kokeiluja. Tänään ollaan yritetty maistella mandariinia ja saldo on yksi nuolaisu :headwall:
 

Yhteistyössä