Vuorohoito-oikeus uusioperheessä.

Eli olen seurustellut nyt reilu puoli vuotta miehen kanssa, jolla on 2,5v poika. Heillä on exän kanssa viikko - viikko järjestely, poika on kirjoilla äidillään.
Mieheni tekee töitä klo: 6-14, viitenä päivänä viikossa, usein myös lauantai vuoroja, joten poika on vuorohoidossa. Exän työ ei käsittääkseni sitä vaadi.

Nyt mietimme yhteen muuttoa, mutta hoitokuviot mietityttää.
Minä teen vartijan töitä, pääasiassa 14h työvuoroa klo 7.45-21.45, niin että kolmeen viikkoon töitä on 120h, vaihdellen, niin että yhdellä viikolla voi olla viisikin työpäivää ja seuraavalla yksi. Myös siis viikonloppuja.

Menettääkö mies vuorohoito-oikeuden jos muutamme yhteen, minähän voisin perjaatteessa viedä pojan normaaliin hoitoon aamulla?
Entäs jos olen useamman päivän vapaalla, onko minulla oikeus vuorotyöläisenä sitten ns. lepopäivään vuorojen jälkeen jolloin pojan saa viedä tarhaan vaikka olisinkin kotona?
Olemme kyllä olleet pojan kanssa jo jonkin verran lyhyitä aikoja kaksinkin, eikä ajatus esim. aamutoimista kaksin ole mitenkään negatiivinen, vaikka iso muutos olisinkin näin lapsettoman elämään. (vähentäisi myös huomattavasti omaa nukkumis aikaa vuorojen välissä) Lähinnä jännittää tuo oma jaksaminen, jos kaikki vapaa-päivät olen miehen työn ajan lapsen kanssa kaksin. Entäs kun poika olisi normaalissa päivähoidossa ja meille molemmille sattuisi samaan aikaan lauantai vuoro, kuka hänet silloin hoitaa?
 

Yhteistyössä