vuorotyöläinen yh

  • Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
harmaana
Meillä on miehen kanssa ollut jo pitemmän aikaa tosi vaikeaa. Ollaan yritetty tehdä töitä suhteen eteen koska meillä on yksi lapsi ja yhdessä ollaan oltu jo kuitenkin yli kymmenen vuotta. Nyt minusta on alkanut kuitenkin vähitellen tuntua siltä että ei ole muuta vaihtoehtoa kun erota. Minua kutenkin pelottaa sen askeleen ottaminen koska en tiedä miten selviän yksin poikani kanssa. Syynä tähän on se että olen vuorotyötä tekevä äiti. Toivoisin siis kokemuksia ja neuvoja miten saada arki rullaamaan kun on töissä myös iltoja ja viikonloppuja. Olen vielä kotona lapsen kanssa puolisen vuotta eli lapsemme on vielä pieni ja senkin takia mietityttää kuinka paljon lapsi kärsii jos joutuu olemaan päiväkodissa myös iltoja. Jotenkin tuntuu ihan umpikujalta tuo hoidon järjestäminen. Ja miten esim siinä vaiheessa kun lapsi on kouluiässä. Missä lapsi on silloin kun minä olen töissä illalla tai viikonloppuna. Tämän takia en kuitenkaan haluaisi huonoon suhteeseenkaan jäädä...
 
En osaa neuvoa varmaa ratkaisua sinulle mutta voin kertoa oman kokemuksen lapsuudestani. Olin kolmannella luokalla kun vanhempani olivat asumuserossa. Muutimme toiseen kaupunkiin äitini ja kahden pikkusiskoni kanssa. Äiti oli vuorotöissä, pikkusiskot (silloin 2v ja 5v) olivat päiväkodissa ja minä koulussa ja useasti yksin kotona. Siskot tykkäsivät päiväkodista vaikka joutuivatkin olemaan todella useasti yötä siellä. Siitä tuli kuin toinen koti heille ja hoitotädeistä tuli hyvin läheisiä. Kun kasvoin hieman niin olin välillä siskojen kanssa kotona. minua ei haitannut vaikka koulusta tullessa olin yksin. Sain puuhata omia juttuja, kuten läksyjä ja telkkarin katselua. Silloin opin myös laittamaan ruokaa :D
Toivottavsti löydät sopivan ratkaisun eikä sinun tarvitse miettiä että teitkö oikein.
 
Yksinhuoltaja
Neuvoa en osaa mutta omasta kokemuksesta mäkin voin puhua... Mä olen kolmen lapsen yh-äiti ja teen kolme vuoroa töissä...
Meillä lapset päiväkodissa ilta- ja aamuvuorot päiväkoti on auki siihen asti että iltavuorosta pääsen. Lapset itse tykkää varsinkin iltavuoroista ku saavat "yksilöllistä" hoitoa ku saattavat olla hoitaajan kanssa kolmestaan ja hoitajalla on aikaa vain heille. :) . Ja toiminta on vapaampaa kun ovat siellä ns. yksin. Yövuorot mulla on järjestetty silleen että mamma nukkuu heidän kanssaan kotona, meillä kun on se mahdollisuus, onneksi mamma jaksaa. Mutta jos ei tuota mahdollisuutta olis he olisivat yöt päiväkodissa ja uskon että sekin sujuisi! Lapsi on aika sopeutuvainen jos äitikin muistaa ottaa rauhallisesti! Se ei tietysti aina onnistu, mutta uskoisin että se teilläkin lähtee sujumaan hyvin jos sen päätöksen teet! :)
Voimia sulle teet sitten minkä päätöksen tahansa! Mä kuitenkin uskon että lapsi on onnellinen jos sen äitikin on! :)
 

Yhteistyössä