Yhdistelmävaunuista

Päivää ihmiset! Ensimmäistä muksua odotellaan, laskettu aika maaliskuun puolen välin jälkeen. Nyt sitten pitäis löytää hyvät yhdistelmävaunut/rattaat.

Isännän kanssa käyty katsastamassa Joensuun kummatkin lastentarvikeliikkeet ja suunnitelmissa olis ostaa joko Briot tai Emmaljungat.

Vinkkejä/mielipiteitä: kumpi olis parempi: Brion Kombi vai Emmaljungan (esim.) Egde Duo Combi?

Kiitos vinkeistä!
 
pasi
brio kombi on ainakin kolminkertanen testivoittaja. emmaljungat on kookkaammat ja kömpelömmöt. molemmat yhtä laadukkaita, mun mielestä briolla toimii paremmin takuupalvelut kuin LT-ketjulla, ollaan yks emmljunga-kauppa jo niitten kanssa purettu. meillä nykyään brio duo.
 
Joensuussako ei ole muita vaihtoehtoja kuin nuo "junttimerkit"?
Itse ostaisin jonkun vähän kehittyneemmän "maailmanmerkin" joita on tarjolla vaikka kuinka paljon. briot ja emmaljungat kun ovat mielestäni meneeltä vuosituhannelta ja lähinnä retrovaunuja.
 
Joensuussako ei ole muita vaihtoehtoja kuin nuo "junttimerkit"?
Itse ostaisin jonkun vähän kehittyneemmän "maailmanmerkin" joita on tarjolla vaikka kuinka paljon. briot ja emmaljungat kun ovat mielestäni menneeltä vuosituhannelta ja lähinnä retrovaunuja.
 
tampere
Moi! Meillä on Brion Kombi-vaunut ja ollaan tykätty ihan mielettömästi! Missä kuussa teidän vauva syntyy?
Mä suosittelisin kuitenkin Kombin kaltaista yhdistelmää, mä itte tykkäsin tosi paljon että kopan sai helposti nostettua vaunusta mukaan, kyläreissuilla tosi näppärä. Kun taas Duo-vaunuissa joutuu irrottamaan koko ison vaunukopan, tai sitten pitää olla jotain muuta (kaukalo?) matkassa. Mä oon kyläreissuilla nukuttanut vauvaa aina Kombin kopassa.

Jos teistä on kumpikaan yli 180cm pitkä, suosittelen valitsee teleskooppisen työntöaisan, ettei jää liian matalaksi. Briolla on tosi hyvät renkaat, mä oon työnnellyt monia eri merkkisiä ja Briot on kaikista kevyimmät ylivoimaisesti!
Tavarakori on Briolla hyvä ja samoin kankaat! Mun käsittääkseni Brion kankaat hylkii parhaiten likaa ja kosteutta (suuri vaunutesti??).

Miinuksena se, että vaunuista tulee iso paketti autoon kasattuna. Duo-mallisista tulee aina vielä isompi kuin Kombeista mutta Briolla on pikanappi-irrotus koppaa varten joten mä laitan aina rungon erikseen ja vaunuosan erikseen autoon, en jaksa nostella kokonaisena.

Mut nää oli vaan mun ajatuksia ja käyttökokemuksia, sun pitää miettiä mistä itte tykkäät eniten. Tsemppiä oikeaan valintaan! :)
 
Meillä on Emmaljungan Edge Duo Combit. Meille hankittiin juuri sen takia, että halusimme vaunukopan joka on irroitettava, ei siis mikään kantokoppa/ratas yhdistelmä. Tilaa vievät toki ovat, mutta pois en näitä vaihtaisi. Autossa vievät paljon tilaa, joten kannattaa kokeilla mahtumista etukäteen. Meillä ei vaunujen kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Harkitsimme myös Brion Duo-mallia, mutta vaikuttivat liian heppoisilta meidän makuumme. Mitään saksalaisia taas en niiden ulkonäköjen takia suostu ostamaan. Mutta nämä ovat makuuasioita.

Kannattaa käydä katsomassa kaikki eri vaihtoehdot ja miettiä sitten mitkä sopivat teidän perheellenne parhaiten.
 
Suuri vaunutesti ei anna mitään kuvaa vaunujen eroista. Siinähän oli mukana vain muutama merkki Brion lisäksi. Kävimme tuon lehden kanssa eri liikkeissä ostamassa vaunuja iltatähdellemme (kolmas) ja huomaismme sen pohjalta, että eipä se paljon antanut ostajalle. kun siitä puuttuivat melkein kaikki suosituimmat vaunumerkit. Meillä päädyttiin vähän laajemman perehtymisen jälkeen kolmipyöräisiin Panther Junior vaunuihin pehmeällä kantokopalla. Loppusuoralla olivat myös Hartan Skaterit ja Gesslein. Hartanissa vaan myyjä vakuutti meidät, ettei niitä kannata ostaa, silleen hassusti.

Samaa hintaluokkaa olivat kuin Emmaljungat tai Briot mutta paljon toimivammat meidän käytössä. Brion kankaat me hylkäsimme jo alussa aivan repsuina. Emmlajungat vaikuttivat laadukaammilta, mutta taas samalla tavalla kömpelöiltä kuin Briotkin. Pitkän vertailun jälkeen jäi kateen vain tunne, että suosituimmat merkit ovat aika huonoja ja joku ihmeen perinne laittaa ihmiset ostamaan niitä. Vaikka meillä nyt oli monta vuotta väliä vaunuhankinnoillamme, niin varmaan enismmäisen kerran mietimme, mitä oikein odotetaan ja vaaditaan toimivilta vaunuilta.

Mekin alussa tutustuimme juuri noihin tavallisiin merkkeihin, joita näkee katukuvassa, mutta onneksi aloimme tehdä enemmän vertailua.
 
Hei taas,

nyt tulikin mieleen tutkailla vielä Oran yhdistelmien tietoja. Hinta näyttäisi olevan hiukka halvempi kuin Briolla ja Emmaljungalla (niin, kyllä tästä kaupungista muitakin kuin noita edellä mainittuja "junttimerkkejä" löytyy). Kannattaisiko sittenkin suosia suomalaista? Vauveli putkahtaa maailmaan siis maaliskuun puolen välin jälkeen.

Siis mielipiteitä myös Oran yhdistelmistä, kiitos!
:hug:
 
Olipa hyvä että huomasin tämän keskustelun! Asut siis Joensuussa? Me käytiin justiinsa ostamassa sielä Anttilan yläkerran vaunukaupasta Oran yhdistelmävaunut ja ne oli tarjouksessa 449.- vaikka niitten oikee hinta on yli 600erkkiä!! Siellä oli ollut joku esittelypäivä ja siks ne on tarjouksessa, niitä oli jäljellä vielä kolme tai neljä kun me käytiin tälläviikolla! Kivat väritkin!
Me mentiin ostamaan Brion yhdistelmiä mutta ihastuttiin sitten Oraan eikä olla kaduttu, tosin vasta tyhjiä vaunuja kokeiltu kun vauva on vielä mahassa. :D Näissä on tosi hyvät isot ilmarenkaat, tilavampi koppa kuin monissa muissa ja hyvältä vaikuttavat kankaat. Tosi tukeva runko. Kantsii käydä kattoo jos kiinnostaa, ajattelin vaan vinkata kun meilläkin tuli vähän vahingossa vastaan, ei ees tiedetty että siellä on Oran merkkisiä. Ne kolahti heti ja ostettiinsaman tien!
 
Briion kombi-vaunuja suosittelen. Ei oo mikään junttimerkki vaan luotettava ja turvallinen, sellaset pitää kovaan käyttöön ollakkin. Ota ehottomasti sellainen missä on pienempi irrotettava koppa ja sen alla ratasosa kun vuodenaika on tuo. Se on inhottava kesähelteillä siirrellä sitä isoa Duo-koppaa, se on parempi talvivauvalle.
 
Heli
Meillä Brion Novat ja mielestäni kyllä paljon monipuolisemmat kuin Kombit, sillä niistä ei jää kovaa koppaakaan lojumaan varastonhyllylle. Ja yhtäläisesti kylässä sen pehmeän kopan ottaa sisään. Varsinainen koppa-aika kuitenkin mielestäni melko lyhyt. Pehmeä koppa tietysti ehkä vähän lämpimämpi kesää kohti. Ja pehmeästä kopasta saa sitten ratasvaiheessa lämpöpussin poistamalla kovikkeet. Meillä vauva käytti pehmeää koppaa vain noin 4 kk ja sitten teimme siitä lämpöpussin, kun tykkää välillä olla jo puoli-istuvassa asennossa.

Mulla sellainen mielikuva, että Oran vaunut voi alkaa käytössä natisemaan, mutta joitain sekään ei haittaa.
 
Meillä on ollut nyt puoli vuotta käytössä Ora Jovi Airit. Olen ollut niihin pääosin tyytyväinen ja uskaltaisin suositella niitä muillekin.

Omia mielipiteitäni vaunuista:

+ tilava koppa (kova koppa, puolivuotiaskin mahtuu hyvin koppaan nukkumaan talvella toppavaatteissa ja makuupussissa)
+ isot renkaat (helppo ja kevyt työntää soralla ja lumessakin)
+ hyvä "jousitus" (pienet kuopat eivät tunnu missään, hyvä hyssyttää)
+ tilava tavarakori (maitotölkit mahtuvat hyvin pystyyn)
+ taittuva työntöaisa kätevä
+ kestävä teräsrunko (erittäin vakaat ja turvallisen tuntuiset)
+ kuomurattaissa hyvät pehmusteet

- teräksisen rugon takia erittäin painavat (mies joutuu nostamaan farmariauton kyytiin)
- kasattunakin vievät paljon tilaa
- pakkasella jarru saattaa jäädä jumiin
- eivät 100 prosenttisesti suomalaiset (Jovissa kankaat ommeltu muualla kuin Suomessa, runko suomalainen)
- alussa nitisivät (rasvauksen jälkeen eivät ole päästäneet narahdustakaan)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 14:56 Elmeri kirjoitti:
Meillä on ollut nyt puoli vuotta käytössä Ora Jovi Airit. Olen ollut niihin pääosin tyytyväinen ja uskaltaisin suositella niitä muillekin.

Omia mielipiteitäni vaunuista:

+ tilava koppa (kova koppa, puolivuotiaskin mahtuu hyvin koppaan nukkumaan talvella toppavaatteissa ja makuupussissa)
+ isot renkaat (helppo ja kevyt työntää soralla ja lumessakin)
+ hyvä "jousitus" (pienet kuopat eivät tunnu missään, hyvä hyssyttää)
+ tilava tavarakori (maitotölkit mahtuvat hyvin pystyyn)
+ taittuva työntöaisa kätevä
+ kestävä teräsrunko (erittäin vakaat ja turvallisen tuntuiset)
+ kuomurattaissa hyvät pehmusteet

- teräksisen rugon takia erittäin painavat (mies joutuu nostamaan farmariauton kyytiin)
- kasattunakin vievät paljon tilaa
- pakkasella jarru saattaa jäädä jumiin
- eivät 100 prosenttisesti suomalaiset (Jovissa kankaat ommeltu muualla kuin Suomessa, runko suomalainen)
- alussa nitisivät (rasvauksen jälkeen eivät ole päästäneet narahdustakaan)
Täysi peesi!!!! =) Jovejani en antaisi pois!

Ja sille joka vannoo keskieurooppalasiiin merkkeihin niin tervetuloa pukkaamaan niitä tänne maalle liejuun ja kuoppaiselle tielle taikka lumihankeen! Otapa huomioon millaiset olosuhteet Suomessa saattaa ulkona olla... Kaupungissa kesällä varmaan verrattomat...
 
Täältä ääni Brio Kombeille!

+ heittoaisa
+ tilava koppa
+ pienet ja kevyet kasattuna
+ laadukkaat kankaat
+ hyvät heijastimet
+ iso tavarakori
+ hyvin rullaavat renkaat
+ eivät nitise ja natise
+ kevyet työntää

Mitään huonoa en sitten keksikään :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 15:22 SantaMaria kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 14:56 Elmeri kirjoitti:
Meillä on ollut nyt puoli vuotta käytössä Ora Jovi Airit. Olen ollut niihin pääosin tyytyväinen ja uskaltaisin suositella niitä muillekin.

Omia mielipiteitäni vaunuista:

+ tilava koppa (kova koppa, puolivuotiaskin mahtuu hyvin koppaan nukkumaan talvella toppavaatteissa ja makuupussissa)
+ isot renkaat (helppo ja kevyt työntää soralla ja lumessakin)
+ hyvä "jousitus" (pienet kuopat eivät tunnu missään, hyvä hyssyttää)
+ tilava tavarakori (maitotölkit mahtuvat hyvin pystyyn)
+ taittuva työntöaisa kätevä
+ kestävä teräsrunko (erittäin vakaat ja turvallisen tuntuiset)
+ kuomurattaissa hyvät pehmusteet

- teräksisen rugon takia erittäin painavat (mies joutuu nostamaan farmariauton kyytiin)
- kasattunakin vievät paljon tilaa
- pakkasella jarru saattaa jäädä jumiin
- eivät 100 prosenttisesti suomalaiset (Jovissa kankaat ommeltu muualla kuin Suomessa, runko suomalainen)
- alussa nitisivät (rasvauksen jälkeen eivät ole päästäneet narahdustakaan)
Täysi peesi!!!! =) Jovejani en antaisi pois!

Ja sille joka vannoo keskieurooppalasiiin merkkeihin niin tervetuloa pukkaamaan niitä tänne maalle liejuun ja kuoppaiselle tielle taikka lumihankeen! Otapa huomioon millaiset olosuhteet Suomessa saattaa ulkona olla... Kaupungissa kesällä varmaan verrattomat...
No voi h..kutti. jopa on heikosti kokemusta ja tietämättömyyttä. Ei olisi kai pitänyt liittyä EU:hun tai yleensä ostaa mitään mikä ei ole tehty kainuussa.

Jovitkin ja Briotkin on tehty Kiinassa, jotta siinä sitä suomalaisuutta.

Eipä sitä muuta maailmaa tästä etelämmäs ole vielä kokonaan asvaltoitu, uutisten mukaan siellä on ollut tulvia, liejua, lumimyrskyjä, ja jopa joku kuoppakin tiessä. Et ole tainnut koskaan uskaltautua Suomen ulkopuolelle.

Taitaa jopa löytyä noista parjaamistasi keski-Eurooppalaisista aika tavalla maastokelpoisempiakin malleja kuin näistä pohjolan volvoista ja muista paino- ja kömpelyystestien voittajista.
 
Orat
Oran Jovit (Jovi Air) on tehty osittain ulkomailla (kankaat), mutta muut Oran vaunut on täysin suomalaisia.

Meillä on Oran yhdistelmät ja todella tyytyväisiä olemme olleet! Kokeilin liikkeessä myös noita Oran Jovi Aireja ja tosi hyviltä vaikuttivat nekin. :)
 
Gessut
Testasin liikkeessä noita Oran vaunuja ja minusta ne olivat kamalan raskaat ja kömpelöt. Kankaat olivat sellaiset nyppyisen oloiset ja jotenkin tunkkaisen tuntuiset. Liian vanhanaikaiset vaunut minun makuuni. Jälkeenpäin olin tyytyväinen että valitsin Gessleinit, koska noista Oran vaunuistahan sitten hajosivat kuulemma selkänojan säädöt, rungot ruostui ym.

Gessleinit menevät pieneen tilaan ja kuosit ovat aivan upeita! Runko ei nitise ja pelaavat hyvin muutenkin. Suosittelen!
 
ennen kuin ostat yhdistelmiä niin kannattaa miettiä, että minkälaiset vaunut haluat ylipäätänsä eli onko tarvetta varsinaisille yhdistelmille vaiko joillekkin kenties kevyemmille malleille joihin saa kuitenkin sen kantokopan laitettua.

Meillä oli esikolla yhdistelmät ja olivat varmaan silloin hyvät...mitä nyt kirosin muutaman kerran sitä tilaa jonka veivät. Nyt en ole harkinnutkaan yhdistelmiä vaan päädyimme aivan toisenlaisiin.
 
Fria
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2007 klo 10:56 vieras kirjoitti:
Mistäs minulle on tullut sellainen kuva, että Orat eivät ole enää nekään suomalaisia? Siis rungot ja Jovin kankaat tehdään muualla ja muuten ainoastaan kankaat Suomessa?
Orat ovat täysin suomalaisia, mutta Oran ja Jovin yhteisvaunuissa (Jovi Air) kankaat on tehty ulkomailla.
Jotain ratasosan säätöongelmia oli osassa Oran vanhoja vaunuja, mutta uusissa malleissa tuo tekniikka on uusittu ja Oran rungot ovat ruostumattomia.
 
ei pidä paikkaansa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 19:20 Orat kirjoitti:
Oran Jovit (Jovi Air) on tehty osittain ulkomailla (kankaat), mutta muut Oran vaunut on täysin suomalaisia.

Meillä on Oran yhdistelmät ja todella tyytyväisiä olemme olleet! Kokeilin liikkeessä myös noita Oran Jovi Aireja ja tosi hyviltä vaikuttivat nekin. :)
itse asiassa oran ja jovin rungot kumpainenkaan eivät ole tehty Suomessa, ne on tehty Kiinassa. Vain kankaiden laadussa ja ompelupaikassa on eroa, tämä on faktaa...
 
pitää kutinsa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2007 klo 10:56 vieras kirjoitti:
Mistäs minulle on tullut sellainen kuva, että Orat eivät ole enää nekään suomalaisia? Siis rungot ja Jovin kankaat tehdään muualla ja muuten ainoastaan kankaat Suomessa?
pitää paikkansa 100%, soitin tehtaalle...
 
Evis
Täällä alkaa tunnelmat käydä niin kiihkeäksi, että uskaltaakohan enää edes osallistua..? Meillä Brion Kombit, joita en myöskään pois antaisi! Tosin ovat -03, ja sen jälkeen on voinut paljon muuttua.
Kankaat ovat tosi kestävät, hylkivät likaa (ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä pestä).
Meillä oli vaatimuksena, että pitää olla iso koppa, että mahtuu mahdollisimman pitkään unille sinne (silloin ainakin E-L, Brion ja Oran kopat olivat tilavimmat), pelkissä rattaissa kuitenkin kylmempi nukkua - vauva oli myös maaliskuinen.
Kuomu nousee korkealle, niin että pitempikin lapsi mahtuu mukavasti suojaan rattaissa istuessaan, kaiken kaikkiaan istuinosa niin suuri, että tarvittaessa 4-vuotiaankin voi sinne nostaa, esim. sairaana tk:een kuskatessa.
Vaunut ovat painavat (huomaa autoon nostaessa), mutta todella kevyet työntää, hirmu tukevat painonsa vuoksi. Kulkevat hyvin sohjossa, kuopissa, metsäpoluillakin.
Irti nostettava kantokoppa on kätevä, tukevampi kantaa kuin esim. Novassa, käy hyvin vuoteeksikin reissussa.
Miinusta tulee isosta koosta ja painosta, jos tarvitsee autolla liikkua, samoin ainakin tuon vuoden malleissa jalkapeite oli topattu vain päältä; kun käyttää rattaina, niin peitossa pelkkä kangas laidoilla.
Minäkin vierastan keskieurooppalaisia vaunuja ulkonäkönsä vuoksi, mutta tämäkin on makuasia.
OIkaisen sen verran vielä, että Orahan teki konkurssin ja tuotenimi myytiin jonnekin Tsekkiin / Puolaan tmv:aan maahan. Orassa ei siis nimikään ole enää suomalainen. Tosin täällä näkyy huhuja, että Briotkin olisivat jo Kiinan tuotantoa - luulen että saattaisin E-L:iin kallistua, jos tosiaan ovat ainoat "Pohjolassa" tehdyt.
Muita merkkejä en halua haukkua, kun en rehellisesti voi sanoa niistä kokemusta omaavani. Hetken meillä oli Emmaljungat tuplat, käytettynä ostetut, nekin olivat ihan kelvot, mitä nyt peiton neppari irtosi ja jouset notkuivat. Mutta nekin oleellisilta osin hyvät.
 

Yhteistyössä