Yhdistelmävaunuista

Aloittaja on jo varmaan vaunut hankkinut mutta mä pähkäilen just Brio Combin ja Brion Happyn välillä. Combit vaikutti kivemmilta muuten mutta niissä Happyissa on aivan ihania värejä!! :heart: Meille PITÄISI olla tulossa tyttö ja ottaisin Happyistä sitten sen pinkin rattaan ja siihen ruskean kantokassin, mutta saisiko niitä ikinä myytyä eteenpäin ja kyllästyykö siihen hetkessä?

Mihin vaunuihin aloittaja muuten päätyi ja onko jo testattu käytännössä?
 
Evis
Neutraalin väriset voi tietysti olla helpompi myydä, mutta eiköhän niitä muitakin ole, jotka tyttövauvoille vaunuja etsivät. Tietysti, jos on suunnitelmissa tehdä useampia lapsia, niin seuraavathan voivat sitten olla poikia...
 
Pieni hissi
Mites kolmipyöräiset tai kääntyvillä etupyörillä varustetut yhdistelmät?

Kertokaa kokemuksia niistäkin. Ainakin vaunuliikkeissä testattuna todella näppärän tuntuisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 13:48 vieras kirjoitti:
Me asumme maalla ja täällä on sekä pyöräteitä että kuoppaisia hiekkateitä ja lenkkeilemme paljon koirien kanssa. Jovit on tähän tarkoitukseen tosi hyvät. Ne kulkee kevyesti ja isojen renkaiden ansiosta maastossa kuin maastossa. Esikoinen melkein kaks vee mahtuu vielä nukkumaan jotekuten ratasosaan. Vilkkaat koirat ei pysty kiskomaan niitä mihin sattuu esim jäniksen perään rynnätessään. Huonoja puolia on iso koko ja paino, jos joutuu autossa paljon kuskaamaan. Meillä oli ennen farmari ja sinne meni purkamatta helposti kyytiin, mut pienempään autoon ei varmaan mahtuisi, tuskin meidän nykyiseenkään (ei olla edes kokeiltu). Silloin kun meillä oli pelkät Jovit, käytimme kauppareissulla yms matkarattaita. Joveissa on hyvä jalkapeitto, eikä kuomun suuaukko jää liian aukinaiseksi. Molemmissa sivuissa vetskari eli tosi kätevä sekin.

Sitten kävi hyvä tuuri ja voitin yhdessä kilpailussa Teutonia Funit. Ne on kätevät tietyissä paikoissa esim kaupoissa ja sileällä alustalla kuten pyörätiellä, missä ei ole lunta. Lisäksi meidän turvakaukalon (Britax) saa siihen adapterilla kiinni ja se on tosi kätevä systeemi. Matkarattaita ei enää tarvita, koska Teutoniat ajaa saman asian. Mutta lenkillä on tosi surkeat. Kääntyvät pienet etupyörät tökkää joka kuoppaan ja jos lunta ei ole aurattu pois, niin eteen päin työtäminen on tosi hankalaa ja raskasta. Esikoinen ei mahdu näihin enää kunnolla edes istumaan, saati nukkumaan. Koirien nykäisyt lenkillä on muutaman kerran heittäneet vaunuja aika rajusti sivulle, hyvä etteivät ole kaatuneet. Onneksi on koirilla ollut kuulo päällä siinä kohtaa ja itsellä nopeat refleksit, niin ei ole käynyt mitään. Etupyörät saa lukittua, mutta sitten ei työntäminen ole enää mukavaa.Teutonioiden jalkapeitto on aika onneton, kuomun aukko jää niin auki, että käytän nyt vauvalla siinä sellaista erillistä tuulisuojaa, niin ei mene kaikki viima suoraan vaunujen sisällä. Teutoniat on pienet ja ketterät oikeassa paikassa ja muitakin malleja löytyy kuin nuo Funit. Ensi syksynä kun vauva ei tarvitse enää kaukoloa, lähtee Teutoniat meiltä myyntiin yhdessä kaukalon kanssa. Halpis-Joveista ei luovuta vielä, koska lenkillä käydään jatkossakin. Toisella lapselle ostetaan varmaan ihan perusrattaat Funien tilalle.
Yllä oleva on toisesta keskustelusta poimittua. Nyt hiukan jännittää kun juuri noita Teutonian Fun:ja ajateltiin vaunuiksi. Onko muilla käyttökokemuksia? Me asumme kaupungissa.
 
Greippi
Jaa, mitähän tarkoitat kaupunkilaisilla vaunuttelijoilla ; )
Asun Espoossa, tosin melkein maalla, mutta ollaan kyllä vaunuillamme ja rattaillamme käyty ihan Helsingin keskustassakin saakka :)

Merkin ei suinkaan tarvitse olla pohjoismaalainen, jotta sillä pääsee eteenpäin loskassa ja lumessa. Meillä oli Hartanin Toplinet, ja hyvin pääsi eteenpäin säässä kuin säässä. Maalla ja keskustassa.

Minä vannon saksalaismerkkien nimeen, kokemusta on Hartanista ja Teutoniasta. Perinteisistä Brioista ja Emmaljungista en pidä ihan ulkonäkösyistä ja niiden "hyökkäysvaunumaisuudesta" johtuen ja osaan myös arvostaa pieneen tilaan mahtumista kasattuina.

Muutamista Oran vaunuista on kokemusta lähinnä niiden siirtämisestä ja ovat kyllä ihan jumalattoman raskaita kääntää ja nostaa. Muuten en niistä osaa sanoa juuta enkä jaata.

Ja Bugaboot jne erikoisuudet jätän ihan suosiolla keskustassa asuville.
 
Juu lähinnä sitä tarkoitin, että onko kokemuksia millaisilla vaunuilla on kätevä liikkua julkisissa (bussi, ratikka) ja lykkiä mukulakivikaduilla sekä ihan tasaisella asfaltilla.

Meillä on myös aika pieni hissi, jonne ei sovi kovin leveät vaunut, Muuuten ei itse mahdu mukaan.
 
Greippi
Kätevimmät julkisissa liikennevälineissä ovat ehdottomasti matkarattaat, voi kasata tarvittaessa pieneen tilaan eikä vie tilaa esim. bussissa keskikäytävältä. Mutta olen kyllä matkustanut vaunuillakin paljon busseissa ja junissa.

Ratikkaa ajatellen parhaimmat ovat kapeat rattaat. Teille voisivat sopia hyvin kunnon kuomurattaat, ei siis yhdistelmät, koska ovat kapeampia ja on kuitenkin kunnolliset pyörät. Esim. Teutonian Timmyt pehmeällä kantokopalla voisivat toimia hyvin.

Pienissä hisseissä heittoaisa on osoittautunut käteväksi, kun sen voi nostaa ylös. Lyhentää vaunuja merkittävästi. Kuomurattaisssa sellaista ei useinkaan vaan ole.

Mukulakivillä ja muutenkin parhaat työntää ovat ihan tavalliset suuret ilmakennopyörät. Kamalimmat ovat pienet etupyörät, joita ei saa lukittua menemään suoraan. Ovat jatkuvasti jumissa. Muutenkin ne ovat ongelmalliset esim. bussissa.
 
eipäs
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 10:48 Greippi kirjoitti:
Mukulakivillä ja muutenkin parhaat työntää ovat ihan tavalliset suuret ilmakennopyörät. Kamalimmat ovat pienet etupyörät, joita ei saa lukittua menemään suoraan. Ovat jatkuvasti jumissa. Muutenkin ne ovat ongelmalliset esim. bussissa.
Eriävä mielipide tuohon rengas-asiaan. Ilmakumipyörät on parhaat kaikille teille.
 
Greippi
Edelliselle: Miten ilmakennorenkaiden työntöominaisuudet sinusta eroavat ilmakumipyöristä? Ilmakennorenkaat vaan sattuvat olemaan "paranneltu" versio ilmakumipyöristä, kun ei tarvitse pumpata eikä pelätä puhkeamista. Siksi niitä suosittelin.
 
Bugaboita ei muuten kannata enää jättää uusien talvietupyörien myötä pelkille keskustassa asuville, muuten saa city-ihmiset vaan nauttia hyvistä rattaista :p

Me asutaan ihan korvessa, pääkaupunkiseudulla tosin, ja elettiin nyt eka talvi Bugien kanssa. Alkutalven yritin mennä niillä normaaleilla etupyörillä, mutta tosiasia on ettei niillä auraamattomilla teillä pärjää, joten tilattiin sitten talvipyörät. Niillä toimii ihan kuin muillakin rattailla, paitsi että lisäksi Bugissa on ne perushyvät jutut: heittoaisa, keveys ja ennen kaikkea ylivoimaisen helppo kasattavuus. Me liikutaan todella paljon autolla, jolloin vaunuja joutuu yhtenään laittamaan autoon ja pois sieltä, ja silloin sitä keveyttä ja kasattavuutta todella osaa arvostaa.

Nyt sitten olen vaihtanut taas pienet etupyörät takaisin, ja täällä me korvessa tarvotaan hienojen Bugien kanssa, kevyttä on meno :D

Se mikä mua enää harmittaa on se että nyt Bugista on tullut uusi farkkuversio jonka kuollakseni haluaisin (http://www.seimi.fi/shop/product_details.php?p=179) ja sehän tietää taas rahanmenoa...ehkä ensi syksynä sitten raaskin ostaa noi kankaat... :ashamed:

T. entinen Teutonisti (ja Gracon matkisten omistaja, jotka oli ihan hirveät, mutta ne olikin tarjouksesta ja varmaan joku huono poistomalli)
 
suonna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:58 Greippi kirjoitti:
Edelliselle: Miten ilmakennorenkaiden työntöominaisuudet sinusta eroavat ilmakumipyöristä? Ilmakennorenkaat vaan sattuvat olemaan "paranneltu" versio ilmakumipyöristä, kun ei tarvitse pumpata eikä pelätä puhkeamista. Siksi niitä suosittelin.
Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.

Ja ystävällä on Emmaljungan Duoedge-yhdistelmät ilmakennopyörillä, ja se pinta kerää talvella tosi paljon lunta, mitä taas meidän ilmarenkaat ei tee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 00:00 suonna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:58 Greippi kirjoitti:
Edelliselle: Miten ilmakennorenkaiden työntöominaisuudet sinusta eroavat ilmakumipyöristä? Ilmakennorenkaat vaan sattuvat olemaan "paranneltu" versio ilmakumipyöristä, kun ei tarvitse pumpata eikä pelätä puhkeamista. Siksi niitä suosittelin.
Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.

Ja ystävällä on Emmaljungan Duoedge-yhdistelmät ilmakennopyörillä, ja se pinta kerää talvella tosi paljon lunta, mitä taas meidän ilmarenkaat ei tee.
Joo tuo renkaan pinta on tosiaan surkea! Meillä siis vaihdettiin teutonian ilmakumit kennoihin huoltomukavuuden takia, pumppaaminen ja vanteiden keskittäminen käy pitemmän päälle hermoille. Olisko olleet kennot 3kk nyt käytössä ja aika täynnä koloja. 2 vuotiaat ilmakumit ilman yhtään koloa. Ja ilmakumeilla oli jotenkin pehmeämpi ja joustavampi kyyti. Eli puolensa ja puolensa.
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 00:13 vieras kirjoitti:
Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.

Ja ystävällä on Emmaljungan Duoedge-yhdistelmät ilmakennopyörillä, ja se pinta kerää talvella tosi paljon lunta, mitä taas meidän ilmarenkaat ei tee.

[/quote]

Joo tuo renkaan pinta on tosiaan surkea! Meillä siis vaihdettiin teutonian ilmakumit kennoihin huoltomukavuuden takia, pumppaaminen ja vanteiden keskittäminen käy pitemmän päälle hermoille. Olisko olleet kennot 3kk nyt käytössä ja aika täynnä koloja. 2 vuotiaat ilmakumit ilman yhtään koloa. Ja ilmakumeilla oli jotenkin pehmeämpi ja joustavampi kyyti. Eli puolensa ja puolensa.

[/quote]

Meillä taas ei moisia ongelmia ole ollut ollenkaan, ei Hartanin vaunuissa eikä Teutonian rattaissa. Hyvin pelittäneet eikä kiviäkään pyörissä ole. En myöskään ole havainnut niiden keräävän lunta mitenkään erityisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 10:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 15:22 SantaMaria kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 14:56 Elmeri kirjoitti:
Meillä on ollut nyt puoli vuotta käytössä Ora Jovi Airit. Olen ollut niihin pääosin tyytyväinen ja uskaltaisin suositella niitä muillekin.

Omia mielipiteitäni vaunuista:

+ tilava koppa (kova koppa, puolivuotiaskin mahtuu hyvin koppaan nukkumaan talvella toppavaatteissa ja makuupussissa)
+ isot renkaat (helppo ja kevyt työntää soralla ja lumessakin)
+ hyvä "jousitus" (pienet kuopat eivät tunnu missään, hyvä hyssyttää)
+ tilava tavarakori (maitotölkit mahtuvat hyvin pystyyn)
+ taittuva työntöaisa kätevä
+ kestävä teräsrunko (erittäin vakaat ja turvallisen tuntuiset)
+ kuomurattaissa hyvät pehmusteet

- teräksisen rugon takia erittäin painavat (mies joutuu nostamaan farmariauton kyytiin)
- kasattunakin vievät paljon tilaa
- pakkasella jarru saattaa jäädä jumiin
- eivät 100 prosenttisesti suomalaiset (Jovissa kankaat ommeltu muualla kuin Suomessa, runko suomalainen)
- alussa nitisivät (rasvauksen jälkeen eivät ole päästäneet narahdustakaan)
Täysi peesi!!!! =) Jovejani en antaisi pois!

Ja sille joka vannoo keskieurooppalasiiin merkkeihin niin tervetuloa pukkaamaan niitä tänne maalle liejuun ja kuoppaiselle tielle taikka lumihankeen! Otapa huomioon millaiset olosuhteet Suomessa saattaa ulkona olla... Kaupungissa kesällä varmaan verrattomat...
No voi h..kutti. jopa on heikosti kokemusta ja tietämättömyyttä. Ei olisi kai pitänyt liittyä EU:hun tai yleensä ostaa mitään mikä ei ole tehty kainuussa.

Jovitkin ja Briotkin on tehty Kiinassa, jotta siinä sitä suomalaisuutta.

Eipä sitä muuta maailmaa tästä etelämmäs ole vielä kokonaan asvaltoitu, uutisten mukaan siellä on ollut tulvia, liejua, lumimyrskyjä, ja jopa joku kuoppakin tiessä. Et ole tainnut koskaan uskaltautua Suomen ulkopuolelle.

Taitaa jopa löytyä noista parjaamistasi keski-Eurooppalaisista aika tavalla maastokelpoisempiakin malleja kuin näistä pohjolan volvoista ja muista paino- ja kömpelyystestien voittajista.
Hihih! Etpä uskaltanut edes kommentoida kuin vieraana. Sitä paitsi en parjannut mitään merkkiä jos satuit kirjoitukseni lukemaan. Pistää vain vihaksi kun teilataan "junttimerkit" jos joku on vaunuja itselleen hankkimassa ja kyselee kokemuksia tietynlaisista. En kuvittelekaan että mikään vaunumerkki olisi enää tänä päivänä kotimainen tai edes pohjoismainen mutta mulla ratkaisee vaunun ominaisuudet ja noissa "junteissa" sattuu ulkonäkökin miellyttämään omaa silmää. Lisäksi myös halvempi hinta... Voin ostaa seuraavalle vauvalle Gesslainit suolaisella hinnalla tänne maalle ja tulen sitten tänne kertomaan miten ovat kestäneet =)
 
renkaista
meillä on Teutonian yhdistelmät (aivan huiput kaikin puolin!) ilmakennorenkailla. Eikä todellakaan ole tullut mitään koloja tms renkaisiin, vaikka on puolitoistavuotta käytetty päivittäin kaikenlaisissa olosuhteissa. Eikä lunta tms ole tarttunut.

(kaverin Brioissa tuli aina kiviä sisään, ne niin kuin painui siihen renkaaseen).
 
Meillä vielä mietintävaiheessa vaunujen hankinta.

Viime viikonlopun kiertelyn perusteella tuli olo, että JOS asuisimme esim. maan tasalla rivarissa/okt:ssa, hiekkaisten lenkkipolkujen lähellä ja kävisin usein kaupassa vaunujen kanssa kävellen niin ehkä sellaiset "perinteiset" isopyöräiset tukevat Briot voisi olla tosi hyvä valinta. Testattiin niin heittoaisallisia kuin ilman. Heittoaisalla olevia kasaan laitettuina nostaessa tosin sormet meinasivat jäädä väliin, hyvää nostopaikkaa ei löytynyt ja oli aika painavan oloiset nostaa. Mutta sillähän ei olisi niin väliäkään, jos olisi sitten vaikka toiset ns. kaupunkirattaat autoreissuille mukaan otettavaksi. Tilaa olisi myös varastoida erikseen koppaosa ja vaunuosa.

Nyt kun kuitenkin asumme kivierämaassa ja hissillisessä talossa (pieni vanha hissi, ahtaat ovet ja rappukäytävät ja vähän varastotilaa) niin päädymme hyvin todennäköisesti sellaisiin yhdistelmävaunuihin, joissa on kääntyvät/kääntyvä etupyörä niiden näppärän liikuttelun vuoksi. Bugaboot ne ei tule olemaan ihan vaan sen takia, että niiden ulkonäkö ei satu olemaan minun suosikkilistallani - makunsa kullakin. Itse vaunut varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin mikä muu tahansa vastaava vaunu.

Että kai se taitaa olla niin käyttäjän tilanteesta kiinni se vaunuvalinta.

Oli yksi liike, mistä ei sitten takuuvarmasti osteta vaunuja. Siellä myyjä melkein ensimmäiseksi täräytti, että:" 80% kaikista vaunujen reklamaatioista on vaan käyytövirheitä. Jos niitä huolellisesti käyttää niin vaunut pysyvät täysin kunnossa." Sitä sopii epäillä. Tuli sellainen olo, että turha sitten tulla ruikuttamaan kun olette itse rikkoneen vaununne.
 
Greippi
Emmaljungan City Jet -rattaita katselin, kun tulivat markkinoille, että se voisi olla hyvä vaihtoehto välimuodosta eli tukevat ja kuitenkin ketterät.

Meillä oli hetken aikaa Firstwheels City Elite -rattaat, mutta myin ne pois, koska lenkkeily hiekkatiellä oli vaikeaa kun pieniä etupyöriä ei saa lukittua. Muuten ihan ok rattaat, vaikka vähän halpikset muoviosineen. Mutta esim. Bugaboita selvästi halvemmat.
 
Tiger
Olisko täällä kellään kokoemusta Emmaljungan City Jeteistä? Noita hiukan itsekin harkitaan, mutta mietin miten ne eturenkaat toimii lumessa / hiekkatiellä, jossa tullaan kuitenkin paljon lenkkeilemään...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 12:05 Greippi kirjoitti:
Emmaljungan City Jet -rattaita katselin, kun tulivat markkinoille, että se voisi olla hyvä vaihtoehto välimuodosta eli tukevat ja kuitenkin ketterät.


Meillä oli hetken aikaa Firstwheels City Elite -rattaat, mutta myin ne pois, koska lenkkeily hiekkatiellä oli vaikeaa kun pieniä etupyöriä ei saa lukittua. Muuten ihan ok rattaat, vaikka vähän halpikset muoviosineen. Mutta esim. Bugaboita selvästi halvemmat.
Onko ihan oikeasti sellaisiakin malleja tässä nykymaailmassa, joissa kääntyviä etupyöriä ei saa lukittua ???

Meillä on juuri harkinnassa kaksi täysin eri vaihtoehtoa. Bugaboo cameleon tai Haberkorn Speedster 3XL. Hinta vain on niin erilainen ja molemmat toimivia. Miettii vain mitä muuta hintaerolla saisi.
 

Yhteistyössä