Yllä oleva on toisesta keskustelusta poimittua. Nyt hiukan jännittää kun juuri noita Teutonian Fun:ja ajateltiin vaunuiksi. Onko muilla käyttökokemuksia? Me asumme kaupungissa.Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 13:48 vieras kirjoitti:Me asumme maalla ja täällä on sekä pyöräteitä että kuoppaisia hiekkateitä ja lenkkeilemme paljon koirien kanssa. Jovit on tähän tarkoitukseen tosi hyvät. Ne kulkee kevyesti ja isojen renkaiden ansiosta maastossa kuin maastossa. Esikoinen melkein kaks vee mahtuu vielä nukkumaan jotekuten ratasosaan. Vilkkaat koirat ei pysty kiskomaan niitä mihin sattuu esim jäniksen perään rynnätessään. Huonoja puolia on iso koko ja paino, jos joutuu autossa paljon kuskaamaan. Meillä oli ennen farmari ja sinne meni purkamatta helposti kyytiin, mut pienempään autoon ei varmaan mahtuisi, tuskin meidän nykyiseenkään (ei olla edes kokeiltu). Silloin kun meillä oli pelkät Jovit, käytimme kauppareissulla yms matkarattaita. Joveissa on hyvä jalkapeitto, eikä kuomun suuaukko jää liian aukinaiseksi. Molemmissa sivuissa vetskari eli tosi kätevä sekin.
Sitten kävi hyvä tuuri ja voitin yhdessä kilpailussa Teutonia Funit. Ne on kätevät tietyissä paikoissa esim kaupoissa ja sileällä alustalla kuten pyörätiellä, missä ei ole lunta. Lisäksi meidän turvakaukalon (Britax) saa siihen adapterilla kiinni ja se on tosi kätevä systeemi. Matkarattaita ei enää tarvita, koska Teutoniat ajaa saman asian. Mutta lenkillä on tosi surkeat. Kääntyvät pienet etupyörät tökkää joka kuoppaan ja jos lunta ei ole aurattu pois, niin eteen päin työtäminen on tosi hankalaa ja raskasta. Esikoinen ei mahdu näihin enää kunnolla edes istumaan, saati nukkumaan. Koirien nykäisyt lenkillä on muutaman kerran heittäneet vaunuja aika rajusti sivulle, hyvä etteivät ole kaatuneet. Onneksi on koirilla ollut kuulo päällä siinä kohtaa ja itsellä nopeat refleksit, niin ei ole käynyt mitään. Etupyörät saa lukittua, mutta sitten ei työntäminen ole enää mukavaa.Teutonioiden jalkapeitto on aika onneton, kuomun aukko jää niin auki, että käytän nyt vauvalla siinä sellaista erillistä tuulisuojaa, niin ei mene kaikki viima suoraan vaunujen sisällä. Teutoniat on pienet ja ketterät oikeassa paikassa ja muitakin malleja löytyy kuin nuo Funit. Ensi syksynä kun vauva ei tarvitse enää kaukoloa, lähtee Teutoniat meiltä myyntiin yhdessä kaukalon kanssa. Halpis-Joveista ei luovuta vielä, koska lenkillä käydään jatkossakin. Toisella lapselle ostetaan varmaan ihan perusrattaat Funien tilalle.
Eriävä mielipide tuohon rengas-asiaan. Ilmakumipyörät on parhaat kaikille teille.Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 10:48 Greippi kirjoitti:Mukulakivillä ja muutenkin parhaat työntää ovat ihan tavalliset suuret ilmakennopyörät. Kamalimmat ovat pienet etupyörät, joita ei saa lukittua menemään suoraan. Ovat jatkuvasti jumissa. Muutenkin ne ovat ongelmalliset esim. bussissa.
Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:58 Greippi kirjoitti:Edelliselle: Miten ilmakennorenkaiden työntöominaisuudet sinusta eroavat ilmakumipyöristä? Ilmakennorenkaat vaan sattuvat olemaan "paranneltu" versio ilmakumipyöristä, kun ei tarvitse pumpata eikä pelätä puhkeamista. Siksi niitä suosittelin.
Joo tuo renkaan pinta on tosiaan surkea! Meillä siis vaihdettiin teutonian ilmakumit kennoihin huoltomukavuuden takia, pumppaaminen ja vanteiden keskittäminen käy pitemmän päälle hermoille. Olisko olleet kennot 3kk nyt käytössä ja aika täynnä koloja. 2 vuotiaat ilmakumit ilman yhtään koloa. Ja ilmakumeilla oli jotenkin pehmeämpi ja joustavampi kyyti. Eli puolensa ja puolensa.Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 00:00 suonna kirjoitti:\Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:58 Greippi kirjoitti:Edelliselle: Miten ilmakennorenkaiden työntöominaisuudet sinusta eroavat ilmakumipyöristä? Ilmakennorenkaat vaan sattuvat olemaan "paranneltu" versio ilmakumipyöristä, kun ei tarvitse pumpata eikä pelätä puhkeamista. Siksi niitä suosittelin.
Ja ystävällä on Emmaljungan Duoedge-yhdistelmät ilmakennopyörillä, ja se pinta kerää talvella tosi paljon lunta, mitä taas meidän ilmarenkaat ei tee.
Meille myyjä sanoi ihan suoraan lastentarvikkeessa että ilmakennoista ei tule samanlaista menestystä kuin ilmarenkaista. Alkuun se idea oli kuulemma hyvä, ettei tarvii täyttää, mutta kun se renkaan pinta on samaa materiaalia kuin vanhoissa umpipyörissä, niin se alkaa käytössä kulua helpommin kuin ilmarengas, eli kivistä tulee siihen pintaan "kuoppia" mitä ei ilmarenkaisiin tule. Me valittiin ihan myyjän suosituksesta ne ilmarenkaat, ei oo niin iso homma täytellä niitä.Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 00:13 vieras kirjoitti:
Hihih! Etpä uskaltanut edes kommentoida kuin vieraana. Sitä paitsi en parjannut mitään merkkiä jos satuit kirjoitukseni lukemaan. Pistää vain vihaksi kun teilataan "junttimerkit" jos joku on vaunuja itselleen hankkimassa ja kyselee kokemuksia tietynlaisista. En kuvittelekaan että mikään vaunumerkki olisi enää tänä päivänä kotimainen tai edes pohjoismainen mutta mulla ratkaisee vaunun ominaisuudet ja noissa "junteissa" sattuu ulkonäkökin miellyttämään omaa silmää. Lisäksi myös halvempi hinta... Voin ostaa seuraavalle vauvalle Gesslainit suolaisella hinnalla tänne maalle ja tulen sitten tänne kertomaan miten ovat kestäneet =)Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 10:34 vieras kirjoitti:\No voi h..kutti. jopa on heikosti kokemusta ja tietämättömyyttä. Ei olisi kai pitänyt liittyä EU:hun tai yleensä ostaa mitään mikä ei ole tehty kainuussa.Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 15:22 SantaMaria kirjoitti:\Täysi peesi!!!! =) Jovejani en antaisi pois!Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 14:56 Elmeri kirjoitti:Meillä on ollut nyt puoli vuotta käytössä Ora Jovi Airit. Olen ollut niihin pääosin tyytyväinen ja uskaltaisin suositella niitä muillekin.
Omia mielipiteitäni vaunuista:
+ tilava koppa (kova koppa, puolivuotiaskin mahtuu hyvin koppaan nukkumaan talvella toppavaatteissa ja makuupussissa)
+ isot renkaat (helppo ja kevyt työntää soralla ja lumessakin)
+ hyvä "jousitus" (pienet kuopat eivät tunnu missään, hyvä hyssyttää)
+ tilava tavarakori (maitotölkit mahtuvat hyvin pystyyn)
+ taittuva työntöaisa kätevä
+ kestävä teräsrunko (erittäin vakaat ja turvallisen tuntuiset)
+ kuomurattaissa hyvät pehmusteet
- teräksisen rugon takia erittäin painavat (mies joutuu nostamaan farmariauton kyytiin)
- kasattunakin vievät paljon tilaa
- pakkasella jarru saattaa jäädä jumiin
- eivät 100 prosenttisesti suomalaiset (Jovissa kankaat ommeltu muualla kuin Suomessa, runko suomalainen)
- alussa nitisivät (rasvauksen jälkeen eivät ole päästäneet narahdustakaan)
Ja sille joka vannoo keskieurooppalasiiin merkkeihin niin tervetuloa pukkaamaan niitä tänne maalle liejuun ja kuoppaiselle tielle taikka lumihankeen! Otapa huomioon millaiset olosuhteet Suomessa saattaa ulkona olla... Kaupungissa kesällä varmaan verrattomat...
Jovitkin ja Briotkin on tehty Kiinassa, jotta siinä sitä suomalaisuutta.
Eipä sitä muuta maailmaa tästä etelämmäs ole vielä kokonaan asvaltoitu, uutisten mukaan siellä on ollut tulvia, liejua, lumimyrskyjä, ja jopa joku kuoppakin tiessä. Et ole tainnut koskaan uskaltautua Suomen ulkopuolelle.
Taitaa jopa löytyä noista parjaamistasi keski-Eurooppalaisista aika tavalla maastokelpoisempiakin malleja kuin näistä pohjolan volvoista ja muista paino- ja kömpelyystestien voittajista.
Onko ihan oikeasti sellaisiakin malleja tässä nykymaailmassa, joissa kääntyviä etupyöriä ei saa lukittua ???Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 12:05 Greippi kirjoitti:Emmaljungan City Jet -rattaita katselin, kun tulivat markkinoille, että se voisi olla hyvä vaihtoehto välimuodosta eli tukevat ja kuitenkin ketterät.
Meillä oli hetken aikaa Firstwheels City Elite -rattaat, mutta myin ne pois, koska lenkkeily hiekkatiellä oli vaikeaa kun pieniä etupyöriä ei saa lukittua. Muuten ihan ok rattaat, vaikka vähän halpikset muoviosineen. Mutta esim. Bugaboita selvästi halvemmat.
Kaupallinen yhteistyö: Storytel