Yksityinen pph ja hoidoton kuukausi

  • Viestiketjun aloittaja Pilvis
  • Ensimmäinen viesti
Pilvis
Onko mahdollista/tavallista/oikein että yksityinen perhepäivähoitaja haluaa yksityisenhoidon tuen itselleen kuukaudelta, jolloin lapsi ei ole hoidossa vaan vanhemmat hoitavat (esim. kesälomalla) ja olisivat oikeutettuja kotihoidontukeen?

Tilanne on siis tämä että hoitosuhde alkaa toukokuun alussa ja hoitaja pitää lomaa heinäkuun. Lapsen isällä on loma kesäkuussa jolloin lapsi ei mene hoitoon. Hoitosopimuksen teimme pph:n kanssa kesäkuun loppuun koska muutoin emme saisi kunnallista hoitoa heinäkuuksi. (tätäkään en oikein ymmärtänyt miksi ei olis voitu tehdä pelkästään toukokuuksi). Pph perusteli ratkaisua sillä että se antaa hänelle varmuuden että hoitosuhde jatkuu elokuussa vaikka eihän se jatku jollei tehdä uutta sopimusta ja ei millään järjellä anna varmuutta että tuommeko lapsen hoitoon elokuussa. Itselläni on epävarmaa jatkuuko työt vai ei elokuussa.

Onko meitä tietämättömiä taas viilattu linssiin vai meneekö ihan oikein? Mistä asian voisi tarkistaa?
 
Miksi teitte sopimuksen myös kesäkuuksi jos ette tarvitse paikkaa? Mielestäni jos hoitosuhde jatkuu varmasti kesän jälkeen saa hoitaja kesäloman ajalta myös kelan tuet koska hoitosuhde ei katkea. Mutta jos ette ole varmoja ja jokatapauksessa viette välillä kunnalliseen niin ei teidän ole pakko suostua tuohon. Ilmoittakaa hoitajalle että hoitosuhde loppuu toukokuun lopussa ja varmistakaa se vaikka itse kelalta että näin on ilmoitettu. Irtisanomisajan olette varmaankin sopineet, luulisin että vielä ehditte hyvin asian sopia.
 
koukero
meillä meni hoitosuhde poikki hoitajan laiminlyöntien takia ja jouduttiin maksaan kuukaudesta vaikka lapsi ei ollut siellä hoidossa päivääkään ja ite hoidettiin lapsi töitten ohella koska hoitaja sai kelan tuet kuitenkin,ja muuta paikkaa ei voinu hakea koska hoitopaikka niin sanotusti oli...Eli kanattaa irtisanoa sopimus eikä maksaa turhasta.onneksi tuosta jo aikaa ja lapselle ei suurempia traumoja jääny toivottavasti. :flower:
 
vanhempi
Millaisia oli hoitajan laiminlyönnit? Kysyn siksi että meillä on ongelmia, mutta tuntuu että hoitajilla on loputon lupa käyttäytyä mielivaltaisesti ja lapsilla/vanhemmilla ei ole mitään turvaa.
 
koukero
hoitaja ei ollu antanu lapselle sovittua aamupuuroa kun ei ollu kovin mielellään parina aamuna syöny? oli päätelly että kotona saanu puuron vaikka kuului hoitosopimukseen saada hoidossa.tuli omia menoja että piti viedä aikaisemmin hoitoon siis muiden lasten kerhojen vuoksi sovittiin yhdestä aamusta yhtäkkiä aamuja kolme.perjantaisin oli vatsatautia soitti että joku oma lapsi tai muu perheenjäsen siis ei itse joten voit kyllä tuoda hoitoon mutta vatsataudin vaara.eli ei viety tietenkään ja sai rahat silti siitä hoitopäivästä.Laskutti ylityötunteja jos lapsi oli minuutinkin yli hoitoajan.hoitaja oli yksityinen perhepäivähoitaja joten hänen esimies vaan sanoi että voi voi ja oli työntekijän puolella.olisi varmaan pitäny salaa käydä vakoilemassa ja kuvata tilanteet että olisi uskonut.lapsi oli niin pieni ettei osannut itse juuri kertoa asioista mutta näki joka yö painajaisia.Normaalisti nukkuu kun tukki.otti mielellään pieniä lapsia ...
mieheni vei kerran 10min myöhässä lasta hoitoon hoitaja oli lähtenyt muiden kanssa puistoon eli ei ollut kotona.mieheni sitten sanoi kaikki mikä painoi kun vihdoin löysi hoitajan lähipuistosta keskustelemasta muiden hoitajien kanssa.silloin selvisi myös tämä puuro juttu kun ihmeteltiin että miten on jo puistossa kun puuroakaan ei ole lapsi saanut....mieheni tulee yleensä hyvin toimeen ihmisten kanssa ja on sinisilmäinen ihmisten suhteen niin nyt ei hoitajan kanssa synkanny yhtään.ja mieheni vei yleensä lapsen hoitoon ja minä hain.kun oli hoidettu lasta kuukausi itse irtisanomisajan niin lapsi pääsi tarhaan ja siellä viihtyi tosi hyvin ei mitään ongelmia kenenkään kanssa.nyt on taas hoitopaikkaan meno kun sain 2 lapsen.nyt lupailivat että pääsisivät ryhmäperhepäivähoitoon tarhapaikkoja ei ole ja perhepäivähoitoon emme ehdottomasti halua.Toivotaan että nyt onnistaa.
 
vanhempi
Kiitos. Toivon todella että teidänkin hoitoasianne järjestyvät nyt, koska olen elänyt nyt tätä "hoitohel..." syksystä saakka ja itse välillä ollut loppuunpalamisen asteella. Ja samoin esimies vain selittelee ja vähättelee ja puolustelee. Ja hoitaja valehtelee hänelle. Olen harkinnut jo nauhuri-taskussa kulkemista kun lasta vien ja haen.
 
-KUUKKELI-
Olen itse yksityinen perhepäivähoitaja ja mun on ihan pakko kirjoittaa tähän vastinetta, kun mulla samanlaisia ongelmia, mutta toisinpäin! Äiti tuo lapsen hoitoon 7.10 kun hoitosopimuksessa lukee 7.30. Ei ilmoita, ei kysy sopiiko, ei mitään. Ovikello vaan soi kun olen suihkussa!!!!
Hakiessa noutoaika sovittu klo 16.30, tulee 16.50 ilmoittamatta mitään, kysymättä sopiiko, pyytämättä anteeksi myöhästymistä. Riipii! Olen asiasta huomauttanut muutamaan kertaan, mutta kävi mielessä laitanko vaan pokkana laskun perään ylitöistä?
Ok. Kyllä joskus hakeekin aikaisemmin, mutta sehän ei minua hyödytä, koska toinen hoitolapsi haetaan vasta 16.30.
Perhepäivähoitajan työ on rankkaa ja päivät pitkiä. Molemman hoitolapsen kanssa sovittu hoitoaika pitäisi päteä. Ja jos tehdään muutoksia, niistä tulee erikseen neuvotella. En viitsi ruikuttaa 20 minuutin takia, mutta jos niitä tulee 2-3 aamua viikossa ja illasta venytetään toiset 2-3 kertaa viikossa, on kyse ihan rehellisestä ylityöstä. Vaikka yksi päivä hakisi klo 15.00, on minun työaikani sinäkin päivänä kuitenkin klo 16.30 saakka, tätä ei vanhemmat aina tajua!
 
vanhempi
Hoitajan työ on raskasta, ja sopimusten täytyisi pitää molemmin puolin. Jotta välit vanhempien kanssa eivät menisi huonoiksi, vaan voisit jatkaa hoitosuhdetta ehdottaisin seuraavaa näin äitinä: jos huomautukset eivät ole auttaneet, kirjoita ns. tiedote vanhemmille, jossa esität että sovittujen hoitoaikojen ylityksistä kuuluu ilmoittaa jne. Eli siis sellainen paperi, jonka tekisit ihan "yleisenä tiedotteena", jottei kukaan loukkaantuisi. Tai sitten onhan teillä yksiyisilläkin jokin yhdistys. Olisiko teille olemassa joitakin valmiita ohjeita, jotka voisit kopioida tai tulostaa ja antaa vanhemmille.
Reilu peli molemmin puolin, niin asiat toimii.
 
-KUUKKELI-
Hei, kiitos!
Joskus sitä niin unohtuu arjen pyöritykseen, että ei osaa enää järjellä ajatella! Nyt on hiukan hölmö olo, ehdotuksesi on nimittäin aivan täydellinen :ashamed:
Ennen kesää onkin hyvä laittaa pieni kirjelmä johon voi sopivasti ympätä mukaan vaikka mitä, yleiseen sävyyn kirjoitettuna...
Kiitos :hug:
 
vanhempi
Toivottavasti saat asiat sujumaan. Vika tässä kuitenkin on äidissä, eikä sinussa.

Minä voisin kysyä vastavuoroisesti, että miksi sellainen ihminen on hoitamassa lapsia, josta näkee että hän haluaa vain asioiden menevän oman mielensä mukaan ja hän haluaa ns. "leikkiä johtajaa". Eli vanhempi hoitotäti töissä minihame päällä ja vartaloa tiukasti myötäilevä pusero; ei ehdi lasten kanssa olla. Minun maalaisjärkeni ei oikein enää tähän riitä?
 
Kaya
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 16:25 vanhempi kirjoitti:
Toivottavasti saat asiat sujumaan. Vika tässä kuitenkin on äidissä, eikä sinussa.

KIITOS VINKISTÄ, KIRJE LÄHTEE... VOI OLLA ETTÄ IRTISANON KOKO HOITOSOPIMUKSEN...

Minä voisin kysyä vastavuoroisesti, että miksi sellainen ihminen on hoitamassa lapsia, josta näkee että hän haluaa vain asioiden menevän oman mielensä mukaan ja hän haluaa ns. "leikkiä johtajaa". Eli vanhempi hoitotäti töissä minihame päällä ja vartaloa tiukasti myötäilevä pusero; ei ehdi lasten kanssa olla. Minun maalaisjärkeni ei oikein enää tähän riitä?
Siis tosi sääli tosiasia on: aikaisemmin perhepäivähoitajan työ oli sellainen työ johon AJAUDUTTIIN ei HAKEUDUTTU. Näin olen itse muiden pph kanssa liikkuessani todennut. On jääty kotiin 25-30 vuotta sitten kun omat lapset oli pieniä, ilman koulutusta tai mitään työkokemusta. Sitten mies jätti, ei koulutusta, joten ei saa enää muita töitä
:(
Sitten on "vanhanaikainen" ja autoritäärinen tapa lasta kasvattaa. Eli:lapsen on toteltava kun käsketään, aikuinen on auktoriteetti, jota kunnioitetaan jne. Sellaisen aikuisen kasvattamat lapset huomaan ainakin itse kaukaa. Tiedän yhden ko.kuvaukseen sopivan pph:n - hoitolapset suorastaan pelkäävät häntä. Olen miettinyt liittyykö kuvaan myös väkivaltaa kuten usein auktoriteetti-kasvatukseen liittyy, alistaminen ja henkinen tai ruumiillinen väkivalta.
Onko lapsesi perhepäivähoitajalla?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 08:46 Kaya kirjoitti:
Siis tosi sääli tosiasia on: aikaisemmin perhepäivähoitajan työ oli sellainen työ johon AJAUDUTTIIN ei HAKEUDUTTU. Näin olen itse muiden pph kanssa liikkuessani todennut. On jääty kotiin 25-30 vuotta sitten kun omat lapset oli pieniä, ilman koulutusta tai mitään työkokemusta. Sitten mies jätti, ei koulutusta, joten ei saa enää muita töitä
:(
Sitten on "vanhanaikainen" ja autoritäärinen tapa lasta kasvattaa. Eli:lapsen on toteltava kun käsketään, aikuinen on auktoriteetti, jota kunnioitetaan jne. Sellaisen aikuisen kasvattamat lapset huomaan ainakin itse kaukaa. Tiedän yhden ko.kuvaukseen sopivan pph:n - hoitolapset suorastaan pelkäävät häntä. Olen miettinyt liittyykö kuvaan myös väkivaltaa kuten usein auktoriteetti-kasvatukseen liittyy, alistaminen ja henkinen tai ruumiillinen väkivalta.
Onko lapsesi perhepäivähoitajalla?
onneksi tähän on tulossa muutos. perhepäivähoitajaksi on olemassa oikea koulutus joka tähtää tutkintoon. eli paljon on asiaa opittavana.,.
itse juuri opiskelen alalle, ja jännä huomata että luokallani on useampi jo allala oleva jolla ei mitään koulutusta, mutta nyt kunta painostanut kouluun jos haluaa olla kunnalla töissä! minullekin sanottiin kun kävin pph ohjaajalta kyselemässä että perhikseksi voi yksityisesti alkaa vaikka ei ole koulutusta mutta että meidän kunta vaatii nyt omilta uusilta hoitajiltaan tutkinnon suorittamisen kun semmoinen kerran on tarjolla.

ja paljon on varhaiskasvatrusta yms.. eli todella opetetaan miten niitä lapsia pitää hoitaa jotta lapsen kasvua ja kehitystä tuetaan kunnolla oikeaan suuntaan eikä lapset vain ole säilössä hoitajan luona.
 
vanhempi
Tämä taitaa olla tosiasia. En sitä tuolta kannalta ole aiemmin osannut ajatellakaan. Tämä kyseinen hoitaja on juuri tätä ikäluokkaa, täysin kouluttamaton, ajokortiton, kuulemma autoritäärisen miehen kanssa elämänsä elänyt, eikä koskaan mitään muuta tehnyt. Ja ilmeisesti pärjää hyvin nuorten epävarmojen, kouluttamattomien äitien kanssa, joita saa mielinmäärin neuvoa, opastaa ja näin pääsee pätemään. Kuin myös sitten tässä yksikössä kaikki muutkin hoitajat ovat kouluttamattomia, samanikäisiä, aina vain tätä työtä tehneitä; ja näitä hän pääsee pomottamaan ja näin pätemään. Kun ko. yksikköön haettiin sijaista, koulutettuja, nuorempia naisia ei palkattu, tai he eivät halunneet sinne mennä. Näin kuulin. Ja kuvitelkaa, hän todella on siellä töissä lastenhoitajana minihame päällä ja tiukka vartaloa myötäilevä pusero päällä. En käsitä ketä varten hän niin pukeutuu ja ketä hänen täytyy siellä miellyttää. Tämä nyt on sivuseikka, mutta kertoo mielestäni ihmisestä todella paljon.
Hän ei sitten voi hyväksyä meitä koulutettuja äitejä, jotka emme tarvitse hänen neuvojaan enää. Sääliksi käy ihmistä, mutta hoitopaikka on ollut hirveä, tietysti muita lapsia lukuunottamatta.

Onneksi on tuo kouluttautumispakko ja toivon todella että se toteutuu täysimääräisenä kuten kerroitte.

Minun olisi kestettävä tätä vielä muutama kuukausi kesälomaan.
 
3lasta
Meidän lapset ovat olleet yksityisessä perhepäivähoidossa vuodesta 2003 lähtien. Meillä menee hyvin hoitajan kanssa. Hän herää muutenkin joka aamu kello kuuden maissa, joten voin viedä lapset hänelle vaikka klo 7.00 jos olemme heränneet jo tosi aikaisin. Haen lapset kun työpäivä on ohi, eli työt tehty, eli joskus klo 15.00-17.00 välillä.

Jos hoitaja tarvitsee vapaapäivän, sekin onnistuu, olen myös joustava! Elikkä "suhdetta" pidetään näin yllä!

Maksamme lomien ajalta hänelle palkan, kun se vuositasolla kuitenkin jää halvemmaksi kuin kunnallinen hoito.
 
nikitön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2005 klo 15:01 3lasta kirjoitti:
Meidän lapset ovat olleet yksityisessä perhepäivähoidossa vuodesta 2003 lähtien. Meillä menee hyvin hoitajan kanssa. Hän herää muutenkin joka aamu kello kuuden maissa, joten voin viedä lapset hänelle vaikka klo 7.00 jos olemme heränneet jo tosi aikaisin. Haen lapset kun työpäivä on ohi, eli työt tehty, eli joskus klo 15.00-17.00 välillä.

Jos hoitaja tarvitsee vapaapäivän, sekin onnistuu, olen myös joustava! Elikkä "suhdetta" pidetään näin yllä!

Maksamme lomien ajalta hänelle palkan, kun se vuositasolla kuitenkin jää halvemmaksi kuin kunnallinen hoito.
:hug: :hug: lisää tälläisia vanhempia
 
mie
Sen verran pitää laittaa tähän että meillä meni just kaikki kesäja syksy suunnitelmat pieleen kun oli sovittu et vanhemmat maksaa kesälomasta heinäkuussa ja nyt sit tänään sanoivatkin hoitosopimuksen irti ( loppuu kesäkuun lopussa) ja nyt meikäläinen onkin rahattomana heinäkuun....Ja syksystä niin kauan kuin saan uusia hoitolapsia.. Siis missää muussa työssä ei oo näin huono tilanne et kesälomarahat "häviää"".. Olivat kyllä pahoillaan et tietävät et mulle on kertynyt lomat mut.....
 
trötö
Tämä hoitokeskustelu on todella mielenkiintoinen. Ymmärrän molempien kannan asiaan (siis hoitajan ja maksajan). Meillä alkoi hoitosuhde juuri ennen kesälomaa ja hoitaja perusteli kesäloma-ajan palkkansa sillä että saavathan normaalissa työssä käyvätkin kesäloma-ajalta palkkaa. Mutta en minäkään saa palkkaa tänä vuonna kesäloma-ajalta kun olen juuri aloittanut työt. Miksi hoitajan pitäisi saada? Hoitaja on yksityisyrittäjä ja heillä on riskinsä kuten muillakin yrittäjillä. Meidän hoitaja sanoi myös että jos irtisanon kesäkuun alussa hoitopaikan joudun maksamaan vielä heinäkuun ajalta hänelle normaalin maksun?! Hänellä on kyllä ihan omat säännöt näissä asioissa. Ja vielä että hänen kesälomansa on aina yksi kuukausi eli tänä vuonna 4 täyttä viikkoa ja yksi päivä. Eihän normaalisti ihmisillä ole kuin 4 viikkoa lomaa, miten hän voi sanoa että hänellä on enemmän? Vai vovatko yksityiset hoitajat todella tehdä mitä huvittaa?
 
Hei,

Meillä aivan ihana kunnallinen perhepäivähoitaja. Hoitosuhteemme on jatkunut jo yhdeksättä vuotta. Eläkeikää lähestyvä kouluttamaton ihminen, tehnyt latenhoitotyötä koko ikänsä. Mutta mutta hyvällä maalaisjärjellä varustettu, jalat maassa-tyyppi.

Lapset saavat hoidossa hyvän perushoidon. Se on asia mitä pidän tärkeimpänä, jotta voin rauhallisin mielin tehdä oman työpäiväni.

Lapsilla on turvallinen huolehtiva hoitaja, selkeät säännöt ja niistä ei jousteta, hyvää ja lisäaineetonta tavallista kotiruokaa tarjolla niin paljon kuin jaksavat syödä. Tämän kaiken lisäksi hoitaja vielä jaksaa viedä lapsilaumaa mm. seurakunnan kerhoihin ja mm. päiväkodille yhteisiin jumppahetkiin. Ja mikä tärkeintä, vaikka lapset välillä kyselevätkin vapaapäivistä, ovat he aina mielellään menneet hoitoon, kaikki asiat mitä eteen on tullut on pystytty myös puhumaan halki. Isommat lapset lämmöllä muistelevat aikaa Satu-tädin hoidossa.
 

Yhteistyössä