Ylävatsa- ja selkäkipu, apua!

  • Viestiketjun aloittaja Kivulias
  • Ensimmäinen viesti
Kivulias
Neuvoja ja kokemuksia kaipailisin seuraavanlaiseen tilanteeseeni:

Tiistaina syödessäni ensimmäisen päivän ensimmäistä ateriaa, alkoi kova polttelu ja paineen tuntu ylävatsalla. Vatsa kipeytyi myös kovasti ja alkoi säteillä selkään. Kipu oli melko kovaa ja kesti noin muutaman tunnin pahana, kunnes hieman helpotti.

Illalla uskalsin taas syödä jonkin verran, mutta samantien kipu alkoi uudestaan, täysin samallalailla kuin aikaisemmalla kertaa. Tällä kertaa kipu kesti aamuun asti ja erityisesti liikkuminen aiheutti ylävatsan seudulle kiristävää, kouristavaa ja pakottavaa tunnetta.

Aamupäivästä oloni oli kuitenkin jo melko normaali, lukuunottamatta "kuin olisi tehnyt miljoona vatsalihasliikettä" -tunnetta vatsanseudulla. Söin ensimmäisen kerran töissä iltapäivällä tauolla ja taas samat kivut tulivat jo kesken ruokailun takaisin. Sinnittelin aikani ja lähdin päivystykseen.

Päivystyksessä otettiin virtsa- ja verikoe, joiden todettiin olevan normaalit raudanpuuteanemiaa lukuunottamatta. Lääkäri kirjoitti kaksi päivää sairaslomaa ja totesin kipujen olevan närästystä. Sain kahdet eri lääkkeet ylävatsavaivoihin. Toinen on otetaan kerran päivässä neljän viikon ajan ja toista tarvittaessa.

Tänään aamulla oloni oli taas melko normaali, kunnes tuli ensimmäisen aterian aika. Kolme haukkua kerkesin ruisleivästäni ottamaan ja tutut kivut alkoivat taas. Kivut lievenivät lääkkeenoton jälkeen hieman, mutta nyt erehdyin iltapalalle ja tällä kertaa tuskat ovat todella kovat. Kipua on vaikea paikallistaa vatsassa ja suurimmat kivut tuntuvatkin kyljissä sekä selässä.

Olo alkaa olemaan todella tukala ja voimatkin poissa. Närästystä minulla oli raskausaikana päivittäin, eikä tämä ole todellakaan samanlaista. Vai voiko närästystä olla erilaisin oirein? Farmaseutti sanoi, että lääkkeiden pitäisi alkaa vaikuttaa samantien, en sitten tiedä.. Vai voiko lääkärin diagnoosi olla väärä, ja jos, niin mitä ihmettä tämä voisi olla?

Kiitos mahdollisista vastauksista. Alkaa itseäni jo huolestuttamaan tämä tilanne.. Ja anteeksi jos tekstini on hieman sekavasti kirjoitettu tai siitä puuttuu jotain oleellista, mutta olo ei tosiaan ole enää mitenkään kehuttava.
 
näätämö
Minulla on krooninen refluksitauti ja sanoisin ettei tuo kuulosta tavalliselta närästykseltä vaan juurikin sappivaivoilta. En ymmärrä miksi todennäköisintä vaihtoehtoa ei tutkittu päivystyksessä...tai oikeastaan tiedän. Veikkaan että teidän päivystyksessä ei ollut ultraäänilaitetta, jolla olisi voitu katsoa löytyykö sappikiviä.

Minulla närästys ei koskaan ala syödessä vaan hetki syönnin lopettamisesta. Syödessä lapataan tavaraa ruokatorvea alaspäin, ei silloin hapot pääse kiipeämään. Närästys tuntuu myös poltteena mahalaukun kohdalla eikä säteile minnekään.

Mene uudestaan päivystykseen, tumpeloivat siellä selvästikin!
 
sappitautinen itse
Sapppioireilta vaikuttavat. Menehän päivystykseen. Litalginia vaan suoneen niin alkaa auttaa. Pyydä kotia myös Litalgin-resepti. Pyydä päästä lisätutkimuksiin.
 
kuullostaa samalta kivulta jota minulla oli muutama vuosi sitte. eli sappivaivat. kipu alkoi ruokailun jälkeen ja saattoi kestää 2-6 h. jouduinkin lähtemään päivysykseen hakemaan lisää kipulääkettä ja loppujen lopuksi kun jouduin toisen kerran menemään ampparilla sairaalaan ja maksaarvot olivat jotain 500-600 niin suostuivat leikkamaan ennenkuin olisin ollut seuraavana maksasiirtojonossa. jos kipu ei hellitä menisin sinua päivystykseen, tsemppiä :hug:
 
Kivulias
Kiitos paljon vastauksista! Aika yksimieliseltä kuulostaa, että saattaisi olla sappivaivoja. Itsellä ei noista kokemuksista, niin en osaa sanoa.. Nyt tilanne on mulla se, että kunhan sen syö mitään, niin kipua on sellaista jomotusta ja särkyä, jotenkuten siedettävissä. Mutta heti kun laitan jotain kiinteää suuhuni, niin tuskat alkavat melkein samantien. Vaan kun ei voisi oikein syömättäkään olla, vaikka muutaman kilon painonpudotus tekisi ihan hyvää, heh.

Ajattelin nyt sinnitellä huomiseen ja mennä työterveyteen katselemaan tilannetta uudestaan. Tosiaan tuo meidän päivystys on vähän mitä on, kunhan saavat nopeasti pois jaloista pyörimästä.

Joku muuten ehdotti Litalgin-reseptiä. Sain tuon reseptin päivystyksessä, mutta mulla ei ainakaan vielä ole vaikuttanut tuo mitenkään.. Josko sitten kestää muutaman päivän ennekuin alkaa tehoamaan?

Miten muuten nuo sappivaivat? Niihin ilmeisesti saa jonkun lääkekuurin ja sillä pitäisi mennä ohitse? Uusiutuvatko helposti? Voisin tietty googlatakin, mutta.. :D
 
tsemppiä
Alkuperäinen kirjoittaja Kivulias:
Kiitos paljon vastauksista! Aika yksimieliseltä kuulostaa, että saattaisi olla sappivaivoja. Itsellä ei noista kokemuksista, niin en osaa sanoa.. Nyt tilanne on mulla se, että kunhan sen syö mitään, niin kipua on sellaista jomotusta ja särkyä, jotenkuten siedettävissä. Mutta heti kun laitan jotain kiinteää suuhuni, niin tuskat alkavat melkein samantien. Vaan kun ei voisi oikein syömättäkään olla, vaikka muutaman kilon painonpudotus tekisi ihan hyvää, heh.

Ajattelin nyt sinnitellä huomiseen ja mennä työterveyteen katselemaan tilannetta uudestaan. Tosiaan tuo meidän päivystys on vähän mitä on, kunhan saavat nopeasti pois jaloista pyörimästä.

Joku muuten ehdotti Litalgin-reseptiä. Sain tuon reseptin päivystyksessä, mutta mulla ei ainakaan vielä ole vaikuttanut tuo mitenkään.. Josko sitten kestää muutaman päivän ennekuin alkaa tehoamaan?

Miten muuten nuo sappivaivat? Niihin ilmeisesti saa jonkun lääkekuurin ja sillä pitäisi mennä ohitse? Uusiutuvatko helposti? Voisin tietty googlatakin, mutta.. :D
Mulla todettiin sappikivet n. vuosi sitten. Samanlaisia kamalia kipuja, ja välillä vaan kohtuun siedettävää jomotusta/särkyä. Verikokeet otettiin ja sitten sen jälkeen ylävatsan ultraääni. Leikkaushoidolla saa oireet loppuelämäksi veks. Leikkauksessa en kuitenkaan itse ole vielä ollut, koska lääkäri sanoi ettei vielä ole tarpeen, kun ei ole niin usein kohtauksia. Litalgin reseptin sain. Ruokavaliohoito, googlaa sappiruokavalio, tiedät mitkä yleisimmin aiheuttavat kohtaukset :)
 
sappitiehyeen tukos
Alkuperäinen kirjoittaja Kivulias:
Kiitos paljon vastauksista! Aika yksimieliseltä kuulostaa, että saattaisi olla sappivaivoja. Itsellä ei noista kokemuksista, niin en osaa sanoa.. Nyt tilanne on mulla se, että kunhan sen syö mitään, niin kipua on sellaista jomotusta ja särkyä, jotenkuten siedettävissä. Mutta heti kun laitan jotain kiinteää suuhuni, niin tuskat alkavat melkein samantien. Vaan kun ei voisi oikein syömättäkään olla, vaikka muutaman kilon painonpudotus tekisi ihan hyvää, heh.

Ajattelin nyt sinnitellä huomiseen ja mennä työterveyteen katselemaan tilannetta uudestaan. Tosiaan tuo meidän päivystys on vähän mitä on, kunhan saavat nopeasti pois jaloista pyörimästä.

Joku muuten ehdotti Litalgin-reseptiä. Sain tuon reseptin päivystyksessä, mutta mulla ei ainakaan vielä ole vaikuttanut tuo mitenkään.. Josko sitten kestää muutaman päivän ennekuin alkaa tehoamaan?

Miten muuten nuo sappivaivat? Niihin ilmeisesti saa jonkun lääkekuurin ja sillä pitäisi mennä ohitse? Uusiutuvatko helposti? Voisin tietty googlatakin, mutta.. :D
Kyllä Litalgin aika äkkiä alkaa vaikuttamaan. Oletko ottanut tarpeeksi? Litalginiä jos ottaa paljon, niin virtsa saattaa värjäytyä punaiseksi, älä pelästy jos niin käy. Jos sappikiviin liittyvä kipu ei väisty muutamien tuntien kuluessa ja kivut ovat jatkuvia, on syytä epäillä lisätauteja. Yleisimmät ovat sappirakon tulehdus ja sappitiehyeen tukos. Sappitiehyeen tukos ei näy ylävatsan ultrassa kuin laajentuneena. Magneettikuva puolestaan vahvistaa sappikiven sappitiehyessä. Itselläni oli juuri niin, koko heinäkuun juoksin ensin Mehiläisessä testeissä. Jouduin perumaan vielä omalta osaltani lomamatkan kun mun piti päästä kiireisenä toimenpiteeseen. Viikko sitten tehtiin ERCP.
 
...
Minulla oli sappikohtauksia jokunen vuosi sitten.Kuulosti aika lailla samalta kuin kuvailemasi.
Kävin muutaman kerran päivystyksessä kun kohtaus iski päälle ja aina otettiin kokeet jtka kuitenkin näytti että kaikki on ok.
Sain myös Litalgineja joista ei kuitenkaan ollut mitään apua.Sain myös jotain vatsansuojalääkkeitä nimeltä Somac.
Ne auttoivat mutta kun kuukauden kuuri niitä oli ohi sain viimeisen ja aivan kamalan kohtauksen.
Kolmen päivän helvetti kamalaa kipua joka ei hellittänyt hetkeksikään eikä missään asennossa.
Mitään en voinut syödä kun oksensin kaiken ulos.

Päivystyksessä kävin kahdesti mutta totesivat saman kuin aiemmin että kovaa närästystä ja kotiin.
Maanantaina varasin ajan omalääkärille joka laittoi heti päivystyslähetteen ultraan.
Siitä mentiinkin suoraan osastolle tippaan ja odottamaan vatsakirurgia kun tavallinen kirurgi ei uskaltanut lähteä enää leikkaamaan.
Sappirakko oli jo osin kuolioinen,täynnä tulehtunutta nestettä jne.

Loppu hyvin,kaikki hyvin.Leikkauksesta toivuin nopeasti .
Edelleen kipuja aiheuttaa kurkku ja savukala joten ne kierrän kaukaa lopun elämääni.
Vaadi itsellesi ultra ennen kuin tilanne pääsee liian pahaksi.
Tsemppiä :hug:
 
Kivulias
Edelleen, kaunis kiitos! ?

Noista sappikivistä vielä sen verran; Googlailin tietoa ja siellä mun mielestä puhuttiin, että noita kohtauksia tulisi silloin tällöin toisinaan. Mulla niitä on nyt kolmen päivän aikana tullut joka ruokailun jälkeen. Sopiiko se silti taudinkuvaan? Tosissaan tässä jo pelkää syömistä.. :(

Mä olen tota Litalginia ottanut vaan yhden kerrallaan, ilmeisesti siis saa ottaa enemmänkin? Ilmankos ei siis ole apua suonut.. Alkaa olemaan pää jo vähän laho näitten kipujen kanssa, paketissa näköjään lukeekin että kaksi 1-2 tablettia kerrallaan.

 
sappitiehyeen tukos
Alkuperäinen kirjoittaja Kivulias:
Edelleen, kaunis kiitos! ?

Noista sappikivistä vielä sen verran; Googlailin tietoa ja siellä mun mielestä puhuttiin, että noita kohtauksia tulisi silloin tällöin toisinaan. Mulla niitä on nyt kolmen päivän aikana tullut joka ruokailun jälkeen. Sopiiko se silti taudinkuvaan? Tosissaan tässä jo pelkää syömistä.. :(

Mä olen tota Litalginia ottanut vaan yhden kerrallaan, ilmeisesti siis saa ottaa enemmänkin? Ilmankos ei siis ole apua suonut.. Alkaa olemaan pää jo vähän laho näitten kipujen kanssa, paketissa näköjään lukeekin että kaksi 1-2 tablettia kerrallaan.
Kirjoitin jo tuonne, etta jos kipu jatkuu niin sappikiputauti on voinut komplisoitua.Sappirakko on voinut tulehtua, onko sinulla lisäksi lämpöä tai kuumetta. Sappitiehye on vóinut tukkeutua kuten minulla yksittäisestä kivestä tai sorasta. Jos sappitiehye tukkeessa niin silmät ja iho voivat muuttua keltaiseksi, ihoa voi kutittaa, virtsa muuttuu tummaksi ja uloste sellaiseksi saven väriseksi. Vaadi labroja, ylävatsan ultra ja mahd vielä magneettikuvaus.
 
näätämö
Veikkaisin että vielä ei mitään tulehdusta tai muuta olisi, jos verikokeet olivat normaalit. Eivät oireet kaikilla aina ole samanlaisia, luulisi että sappivaivat voisivat jollain tulla tiuhempaankin, jos vaikka kivi seilaa edestakaisin sappiteissä. Voi tietysti olla joku muukin vaiva, mutta minusta tuo kuulostaa ehdottomasti sellaiselta, joka vaatii päivystyksellisiä tutkimuksia ja hoitoa. Käy myöhemmin täällä kertomassa osuivatko palstalääkärit oikeaan;)
 
pinkkikirahvi
Joku tuola ylempänä kommentoi, että leikkaushoidolla kipu on poissa loppuelämän.. Minulle tehtiin tähystysleikkauksena sappirakonpoisto pari kk:tta sitten. Sen jälkeen ollut jo neljä kipukohtausta, joiden kestot vaihdelleet 40minuutista 10 tuntiin. Päivystyksessä olen käynyt pari kertaa, verikokeissa maksa-arvot pomsahtaa kohtauksen myötä, lähinnä ALAT, GT, AFOS. Myöskin ennen leikkausta maksa-arvot kohoilivat, tulehdusarvo ei koskaan vaikka patologian tutkimuksessa rakko olikin kroonisesti tulehtunut. Nyt olen käynyt magneettikuvassa ja ERCP:ssä, mitään tiehytkiviä ei ole löytynyt, mutta joku sulkija on kuulema ahdas ja tiukka. Nyt odottelen mitä tuleman pitää, johonkin lisätutkimuksiin lupasivat lähettää kutsun.

Tällä tarinalla halusin vain kertoa, että ei se leikkaus välttämättä oloa helpota. Valitettavasti :<

ja ps. olen alle 3kymppinen nainen, jolle lääkäri aikanaan sanoi että "ei sinulla mitään sappivaivoja voi olla, kun olet noin nuori" ja kirjoitti närästyslääkettä :D
 
Näätis
Tällä tarinalla halusin vain kertoa, että ei se leikkaus välttämättä oloa helpota. Valitettavasti :<

ja ps. olen alle 3kymppinen nainen, jolle lääkäri aikanaan sanoi että "ei sinulla mitään sappivaivoja voi olla, kun olet noin nuori" ja kirjoitti närästyslääkettä :D
Minä olen kanssa kuullut tuosta sappiteiden ahtaudesta. Se on käsittääkseni tosi harvinainen tila, joten luultavasti aloittajaa auttaa sappirakon poisto, jos siihen päädytään... Olisi luullut, että olisivat siinä ERCP:ssä laajentaneet sitä tiehyttä ja/tai pistäneet siihen stentin:eek:
 
Sattuipa sopivasti tämä ketju näkösälle..
itsellä just noita kipuja ja ylämahaa polttaa nyttenki vaikken oo viel mitään tänään syöny.
Tilannetta hankaloittaa raskaus ja harjotussupistukset..

Pitääpä kysyä tänään neuvolasta apua tähänki vaivaan ku ei renniet auta ainakaan.
 
"vieras"
Sattuipa sopivasti tämä ketju näkösälle..
itsellä just noita kipuja ja ylämahaa polttaa nyttenki vaikken oo viel mitään tänään syöny.
Tilannetta hankaloittaa raskaus ja harjotussupistukset..

Pitääpä kysyä tänään neuvolasta apua tähänki vaivaan ku ei renniet auta ainakaan.
Varaudu siihen että kivut jatkuvat raskauden jälkeenkin. Nyt vauva painaa sisäelimiä lyttyyn. Kipu saattaa lieventyä parin kuukauden jälkeen synnytyksestä.
 
[QUOTE="vieras";21992968]Varaudu siihen että kivut jatkuvat raskauden jälkeenkin. Nyt vauva painaa sisäelimiä lyttyyn. Kipu saattaa lieventyä parin kuukauden jälkeen synnytyksestä.[/QUOTE]

Juu, jotain vaan tarttis nyttenki keksiä, että ois vähänkään parempi olla..
 
"mummeli"
Edelleen, kaunis kiitos! ?

Noista sappikivistä vielä sen verran; Googlailin tietoa ja siellä mun mielestä puhuttiin, että noita kohtauksia tulisi silloin tällöin toisinaan. Mulla niitä on nyt kolmen päivän aikana tullut joka ruokailun jälkeen. Sopiiko se silti taudinkuvaan? Tosissaan tässä jo pelkää syömistä.. :(

Mä olen tota Litalginia ottanut vaan yhden kerrallaan, ilmeisesti siis saa ottaa enemmänkin? Ilmankos ei siis ole apua suonut.. Alkaa olemaan pää jo vähän laho näitten kipujen kanssa, paketissa näköjään lukeekin että kaksi 1-2 tablettia kerrallaan.
Tiedän tosi monia, jotka ovat luottaneet Litalöginiin - ja vaivat vaan pitkittyneet, kun se kai vie tunnon pois, ei huomaa etsiä syitä kauempaa... kuten ruoasta. Mitä oikein olet syönyt aina ennen kipuja, tai juonut, karkit ym vitamiinpillerit mukaan lukien. Käytätkö pansuolaa?

Googlaa myrkkykaali, selviää mitä tarkoitan ruoalla...
 
"hei"
Minä itse olin 13 vuotias kun todettiin sappikivet kun oltiin perheen kanssa Turkissa. Ne alkoivat aamu kolmelta ja lääkäriin menimme viiden maissa. siellä laitettiin heti ultraan ja tehtiin kaikki tutkimukset ja todettiin sappirakon tulehdus ja kiviä. Suomessa sitten mentiin yksityiselle lääkärille ja hän määräsi kipulääkettä jos tulee uusi kohtaus. Sitten noin viikon päästä lomasta tulikin aamulla uusi kohtaus ja lääkärissä annettiin leikkauspäivä. Vielä leikkauksen jälkeenkin on ollut pari kertaa vaivoja.
 
vierailija
Minä olen kanssa kuullut tuosta sappiteiden ahtaudesta. Se on käsittääkseni tosi harvinainen tila, joten luultavasti aloittajaa auttaa sappirakon poisto, jos siihen päädytään... Olisi luullut, että olisivat siinä ERCP:ssä laajentaneet sitä tiehyttä ja/tai pistäneet siihen stentin:eek:
Ootteko hoksannut et se lacca hedelmistä voisi olla syynä tukkeumiin/ahtaumiin ?
 

Yhteistyössä