yli 40v ja lapsettomuustutkimukset

  • Viestiketjun aloittaja Minttu -67
  • Ensimmäinen viesti
Minttu -67

Heippa kaikille,
lueskelin tänään netistä että yli 40-vuotiaat ei pääse enää julkiselle puolelle lapsettomuustutkimuksiin.....sniif. Ollaan mieheni kanssa yritetty saada minua raskaaksi noin 3 kk ja nyt tilasin kuun lopulle ajan terveyskeskukseen lähetteen hakua varten julkiselle puolelle....no se taitaa olla turha reissu jos yli 40-vuotias kerta joutuu menemään yksityiselle puolelle tutkimuksiin.

Olen 40-vuotias ja mulla ei ole lapsia vielä, mieheni on 41-v ja hänellä on 5- ja 9-vuotiaat lapset. Tekeekö ne terveyskeskuksessa mitään alkututkimuksiakaan (hormoonitutkimuksia, munanjohtimien aukiolotutk.,tms) yli 40-vuotiaille? Nimittäin ei mulla ole rahaa laittaa yksityisen tutkimuksiin ja hoitoihin. Niistä ei saa yli 40-vuotias mitään KELA-korvauksiakaan kuulemma.....voi hitsi:( Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, epäsäännölliset kuukautiset ja lisäksi vielä hyperandrogenismi eli kaikki ainekset siihen että tarvittaisiin lääkärin apuja ennen kuin tulen raskaaksi.


Asutaan Jyväskylässä. Kertokaa omista kokemuksistanne ja vinkkejä miten kannattaisi toimia!

 
Kannattaa kuitenkin hakeutua ensin omaan terveyskeskukseen, ja antaa niiden tehdä ne perustutkimukset mihin suostuvat. Ja jos laittavat lähetteen julkiselle hyvä niin. Jos ei, niin kannattaa kyllä kaydä esim väestöliitossa niin sanotulla ensikäynnillä, koska ei se maksa kovinkaan paljoa, ja jo siinä voidaan arvioida, mitä tutkimuksia tullaan tarvitsemaan. Väestöliiton nettisivuilla on hinnasto olemassa, ja onhan muitakin klinikoita, joiden sivuilla on hinnastot niin voi arvioida tavallisen käynnin ja esim ultran hinnat.

Kelankaan suhteen ei se 40-vuotta ole ehdoton, jos sinulla/miehelläsi on selkeä sairaus, joka estää raskaaksituloa. Siinä tapauksessa voit saada korvauksen jälkikäteen lääkärin kirjoittamalla selvityksellä. Se siis on mahdollista, mutta Kelan toimintahan on aina oma lukunsa.

Aika paljon voidaan tehdä ilman suuria rahoja. Älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Tsemppiä!
 
Tuah
Heissan!

Minulla oli ikää yli 40v, kun meille tehtiin ns.perustutkimukset kunnallisella puolella lapsettomuudesta johtuen. Sitten siirryimme väestöliiton hoitoon,koska kunnallisen puolen hoito ikäraja on se 37v. Koska meillä lapsettomuuteen löytyi ns.dg ja sen perusteella pitää lääkäri arvioi yli 10%mahdollisuuden tulla raskaaksi(sen Kela vaatii), niin Kela korvasi hoidoista ja lääkkeistä 50%,naisen pitää hakea korvaus Kelalta jälkikäteen,mies saa suoraan maksaessaan.

ainut ongelma teillä on,että olette yrittäneet lasta liian vähän aikaa,tk vaatii vähintään vuoden yrityksen,vaikka esim.minulle yksityis gyne sanoikin, että yli 40v.pitäisi puolivuotta riittää.

Meillä hoidon(ivf) tulos tuhisee tuolla vaunuissa ulkona päiväunta ja ikää hänellä on nyt reilut 10kk. :)
 

Yhteistyössä