Yli 5 kiloisia vauvoja?

  • Viestiketjun aloittaja 2 poikaa
  • Ensimmäinen viesti
2 poikaa
Kirjoittakaas kokemuksia vauvan kasvusta ja ruokinnasta, jos vauvanne oli yli 5 kg syntyessään! (Tai lähellä 5 kiloa!) Olisi kiva kuulla, koska en paljoa tapaa nenäkkäin tosi isojen vauvojen vanhempia... Meillä poika painoi syntyessään 5310g (56cm pitkä, 39,5cm pipo) syntyessään... Pian 2,5 kk ikää ja vellejä syödään. Ja perunaa. Painoi 2kk:n iässä 7300g ja oli 65cm pitkä.

Aurinkoista kevättä kaikille! :)
 
tenavien äiti
Meillä poika syntyi heinäkuussa-03ja painoa oli
5250g ja pituutta 59cm.

Yksivuotiaana painoa oli 10.850g ja pituutta 81.cm.Pitkä poika mut pituus ja paino kyllä tasottui vuoden aikana.

Hoitaminen oli helppoa kun oli isokokoinen vauva ja käsilihakset kyllä vahvistui.

 
2 poikaa
Hei nimm. tenavien äiti - ja kiitos vastauksestasi!

Oliko synnytys ns. normaali alatiesynnytys vai sektio? Meillä oli ihan tavallinen ja jopa helppo synnytys, kesto 7,5h ja ei repeämiä ollenkaan! :) 9 minuutin ponnistusvaihe ja toinen lapsi kyseessä. Oletko itse pitkä tai miehesi, kun vauva oli noin hurjan pitkä!? Me olemme molemmat yli 180 cm.

Milloin aloitit kiinteät ruoat ja sujuiko imetys tai imetitkö? Meillä imetyksen pilasi rintatulehdus ja sitä kautta pulloruokinta... :( No imetin 2kk ja siihen on tyytyminen.
 
tenavien äiti
Synnytys oli normaali alatiesynnytys,mut tosi rankka,kesti kaiken kaikkiaan 28tuntia!Repeämiä ei kyl tullut,mut väliliha leikattiin,mitä ei ole tehty 2 edellisen aikana.Eli tämä iso poika on kolmas lapsi.
Kaksi aikaisempaa on ollut yli nelikiloisia.

Mies on 187 cm.pitkä,mut ite oon 165cm.

Kiinteitä aloittelin n.5kk:n ikäisenä allergioiden takia.
Imetin kyllä osittain johonkin 8kk:n ikäiseksi saakka yhdessä apteekin korvikkeiden kanssa.
 
tenavien äiti
jatkoa vielä edelliseen..

Pulloruokinta oli kyl mukana alusta saakka,koska mun maito on ollu kaikkien lasten kohdalla"rasvatonta"eli vauvat ei oo tullu kylläisiksi siitä.

 
2 poikaa
Niin ja "tenavien äiti": tosi hienoa, että imetys sujui noin hyvin ison vauvan kanssa! :) Meillä esikoisen kanssa sujui ihan hyvin imetys (10kk) ,mutta tämän "pikkukakkosen" kanssa kaikki ei ole mennytkään ihan niin kuin olisin toivonut... :( Mutta kaikkeen on sopeutuminen...

Mukavaa kevättä sinne!
 
heippa taas!koitin synnyttää alakautta mutta siitä ei tullut mitään :( joten sectiolla syntyi lopulta :) synnytys oli aivan kamala ja meni liijan pitkäksi mutta sectiosta jäi positiivinen mieli.imetys ei oikeen täällä onnistu joten korviketta käytämme myös :whistle:
 
2 poikaa
Heippa äippä!

Milloin vauvanne syntyi? Mitä alatiesynnytyksessä tapahtui, kun ei onnistunutkaan vai oliko vauvan suuri koko tekijänä? Onko teillä muita lapsia? =) Aurinkoista pääsisäistä!
 
lerppu
Minulla 3 lasta joista 2 yli 5kg
-95 poika 5100 ja 57cm, vuoden ikäisenä 11kg
- 99 poika 5300g ja 54cm, vuoden ikäisenä 7kg, oli VSD.
Meille on tulossa 4 lapsi heinäkuussa, vatsani haittaa jo liikkumista, töistä olen jäänyt jo maaliskuun alussa pois. Mieheni on 170cm ja minä 162cm. Sokereita ei ole, painoakin tullut vasta 3kg.
-95 synnytys oli normaali alatie kesto 5tuntia, ei repeämiä painoarvio oli 3600g tulikin 5100g
-99 synnytys oli myös norm, ei repämiä, kesto 2t 15min, painoarvio oli 3300g tulikin 5300g.
Pelottaa hirittävästi 4 lapseni paino, kun se vatsa on jo niin suuri ja painava.
Täytyy toivoa että lääkärit nyt uskovat minua, kun sanon lapsen olevan suuri, eikä enää vähättelisi äidin huolta ja ylistäisi ultraarvion täsmällisyyttä.... :hug: :heart:
 
2 poikaa
Moi Lerppu ja muutkin isojen vauvojen äidit!

Onpas teillä ollut isoja poikia kaksin kappalein - ja hienoa, että synnytyksesi sujuivat kuitenkin hyvin! :) Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä tarkoittaa VSD? :ashamed:

Paljon jaksamista neljännen vauvan odotukseen! Pysy vaan tiukkana lääkärin kanssa. Mulla kävi niin, että sain käynnistyksen rask.viikoilla 40+6, kun sitä tavallaan vaadinkin... En tosin tiedä toimiiko kaikkien lääkäreiden kanssa... :\|

Mites teillä muilla: onko ollut sokereiden kanssa ongelmia? Lerppu kirjoittikin jo tuosta. Mulla ei myöskään ollut, mutta paljon on suvussani yli 5 kiloisia vauvoja eli kai se on meillä vähän perinnöllistäkin...

Aurinkoista viikonloppua ja kirjoitellaan! :hug:
 
Ihanaa =) et täällä on muitakin äitejä joilla on syntynyt isoja vauvoja meillä poika helmi04 oli syntyessään 4600kg ja synty rv39+3 ja poika 4700kg ja käynistettiin rv 39 paino arvio oli 3500kg.Nyt olen taas raskaana ja jännitää minkä kokoinen tämä seuraava on??
 
Meillä on kaksi isoa poikaa, vanhempi painoi 4760 g ja syntyi ihan normaalisti, nuorempi on 4, 5kk ja painoi syntyessään 5090g ja oli 56 cm pitkä, hän syntyi hätäsectiolla.
Meillä aloitettiin perunat ja porkkanat 2 kk:n iässä ja nyt aloittelimme jo puuroja..poika saanut tuttelia ihan sairaalasta saakka. Tällä hetkellä mitat olivat 9 kg ja 67 cm, muistaakseni kun hajamielinen terkkari ei muistanut niitä kirjat minulle ylös, mutta paino oli ainakin tasan 9 kg...
Ihanaa kevään odotusta kaikille =)
 
2 poikaa
Hei Mivale (ja muutkin)! :)

Miten teidän pojan masu kesti mm. perunaa? Tuliko ummetusta tsm.? Meidän pojalla on välillä ollut masu kovana, mutta sellaista tilapäistä on. TOSI tyytyväinen herra on, kun saa syödä jo "vahvempaa" ruokaa. Perunaporkkanavelliä annamme Tuttelin seassa illalla. Tuttelia menisi muuten ihan älyttömästi. :\|

Kuinka nopeasti Mivale aloitit useampien kiinteiden ruokien maistelun? Montako kertaa päivässä annoit kiinteitä noin 3 kk:n iässä, muistatko? Olen ajatellut, että voisin siinä 4 kk:n paikkeilla aloittaa kiinteän ruoan myös päivällisaikaan... Nyt syö lounaalla perunasosetta (joskus luumua seassa noin 1 tl) ja illalla sitä tutteli-perunaporkkanavellisekoitusta... Nukkuu hyvin ja on tosi tyytyväinen herra. Siinä mielessä en vielä kiirehdi toisen aterian kanssa.

Aurinkoista kevättä myös ison vauvan odottajalle! (Nimm. "odottaja") :flower:
 
tenavien äiti
Mulla oli sokeriarvot ihan normaalit,et siillä ei ollut ollut vaikutusta pojan kokoon.
Tällä hetkellä vesselillä on todella raju räkätauti päällä,nenä valuu koko ajan ja yskä on sellaista et on jo vaikea hengittää yskänpuuskien aikana.Täytyy tässä alkaa valmistautua lääkärireissuun.

Mulla myös itelläni leikattiin revennuy polvikierukka ja laitettiin ruuvilla
kiinni,et tässä on reilu viikko mennyt sängyn ja sohvan pohjalla aika
paljon.
 
2 poikaa
Heippa kaikki isojen vauvojen äidit!

Meidän kuulumisia... Kävimme eilen 3 kk neuvolassa ja eka rokotuskin on nyt jo saatu... \|O Ihmeen vähän ukkeli kuitenkin itki. Mitat on nyt 3 kk:n iässä 7950 g ja 68,5 cm! Pipokin jo 44 cm. Iso poika siis jo - ja kuitenkin niin pieni vielä...

Kuinka pitkiä vauvanne ovat olleet puolen vuoden iässä? Meillä on yhtenä ongelmana auton turvakaukalo: tuntuu, että poika on jotenkin niin istuvassa asennossa siinä... Pituutta on sen verran ja istua ei kuitenkaan saa... :\|

TOSI äkkiä tämä aika menee... Poika nauraa ääneen ja varaa jaloilleen. Masulleen ei mene vielä, yöt nukkuu aika hyvin (7 - 9 tuntia yhtä soittoa) ja päivälle ei tietenkään enää unta samalla tavalla riitäkään... Eli yhteensä ehkä maksimissaan 5 - 6 tuntia, jos kaikki unipätkät laskee yhteen. Eli työllistää mamman päivällä. :D

KIRJOITELKAAS ISOJEN VAUVOJEN ÄIDIT TAAS KUULUMISIA! JA AURINKOISTA KEVÄTTÄ KAIKILLE! :flower: =)
 
tenavien äiti
NO MOI TAAS!

Meidän vesseli oli puolivuotiaana cm 73cm pitkä ja painoa oli 9.3kg.
Sama juttu meilläkin oli et kaukalo jäi aika nopeasti pieneksi kun pää alkoi tulla yli.
Ihan tarkallaeen en muista koska siirryttiin isompaan istuimeen,mut se oli siinä 7kk:n paikkeilla. B)

Kyllä se aika vaan menee nopeesti ja lapset muuttuu ihan silmissä kun oppii kokoajan jotain uutta.Meidän vesseli puhuu nyt paria selvää sanaa peräkkäin ja sit tulee niitä omia kieliä todella paljon,mistä kukaan ei ota selvää mitä tarkoittaa.Asiaa vaan on niin paljon. :heart:

Ihanaa kun tulee kesä ja ei tarvitse pukea niin paljon vaatetta päälle ja uloslähtö on paljon helpompaa.

Terkkuja vaan kaikille!

:flower: :flower:
 
Vaihdoin nikkiä "parempaan". (Entinen oli 2 poikaa)

Kuulumisia: poika on ryöminyt jo kuukauden ajan (On nyt pikkasen yli 6 kk) Konttausasentoa tapaili välillä, mutta nyt tyytyy ryömimiseen, koska vauhtia riittää. Hänellä on hampaita ainakin 3, mutta 2 tekee ylös edelleen... ja on siis tehnyt niitä kauan. \|O En ole nyt äskettäin katsonut ikeniä.

Mitat 6 kk iässä: 76 cm/ 9365 g ja hellehattu 48 cm. Iso poika jo. Syöttuolissa istuu hyvin ja syö kaikenlaista ja ihan hyvin syökin, vaikka toki nuo hampaiden puhkeamiset ja helteet ovat hetkittäin vaikuttaneet. Voimakastahtoinen herra, "komentaa" isoveljeään, kun on itse menossa sotkemaan isomman leikkejä. :headwall: Päristää ja pian varmaan nousee seisomaan, tavoittelee sohvalta tavaroita. \|O

Mitä muille ketjuun kirjoittaneille isojen vauvojen äideille/ vauvoille kuuluu? :attn: :attn:
 
Mulla muksut olleet 3030g, 3790g ja 4790g. Odotan nyt neljättä ihan alussa, ja nyt jo vähän mietityttää minkälainen "monsteri" sieltä tällä kerralla putkahtaa! Ei sillä, iso poika suntyi suht helpolla alatiesynnytyksellä ja oli tosi terhakka ja helppo käsitellä. Pulloon sai kyllä tarttua melkein hetimmiten, ei riittänyt "kikkamaitoa"! :)
 

Yhteistyössä