Yliaika/käynnistys

Miten paljon teillä on annettu mennä yli raskaus? Onkohan siihen mitään maksimi aikaa edes olemassa, milloin viimestään alkaavat käynnistelemään?
Ja kun käynnistykseen olette päässeet niin kuinka nopeasti synnytys on sitten käynnistynyt?
Jos jollakin olisi kokemusta täällä... Kiitoksia jo etukäteen.
Minä vielä kärvistelen viikoilla 41+5 eikä käynnistyksestä tietoakaan.
 
Riippuu paikkakunnasta. Täällä Lohjalla missä synnytin, niin kävin ensimmäisen kerran yliaikaistarkastuksessa rv 41+3. Ultrattiin ja kaikki ok. Seuraavan ajan sain kahden päivän päähän eli rv 41+5 ja kaikki vielä silloinkin hyvin, mutta sanoivat että seuraavana maanantaina elikkä rv 42 tasan voin tulla sairaalaan ja käynnistetään, koska koko arvio oli 3900g.
Maanantaina käynnistettiin aamulla ja tyttö syntyi keskiviikkona aamupäivällä. Painoa oli 4230g ja pituutta 53cm.
että näin minulla. =)
 
Täällä meillä päin (siis Itä-Suomessa) annetaan mennä yli 14 päivää ennenkuin aletaan edes miettiä käynnistystä JOS vauvan koko ja äidin vointi ovat ok. Eli siis saattaa mennä hyvinkin reilusti yli rv 42.

Itsellä on huomenna käynnistys rv 38+6, vauvan kooksi arvioitiin viikko sitten jo 3,7kg ja näin ollen lääkäri sanoi että yritetään käynnistystä ettei syntyisi ainakaan kovin paljoa yli nelikiloinen. Kyllähän nuo arviot vauvan painosta saattaa paljonkin heittää, kun kaverin vauvaa arvioitiin päivää ennen käynnistystä 3,4kg painavaksi ja sitten syntyikin 4,6kg painava poika :whistle:

 
Itselläni ei asiasta tietoa,aiemmat synnytykseni alkaneet 37 ja 38 vkoilla ja tällä erää on niitä kertynyt 39+3,mutta kieltämättä itseäni on alkanut kanssa mietityttämään tuo entäpä jos meneekin yliajan jne.


Neuvolassa mulle sanottiin just,asun treen lähiseudulla,että laitetaan lähete taysiin yliaikaisuus kontrolliin vkoilla 41+5,jos sitä ennen ei syntynyt itsestään.

Mietityttää vain että kuinka suureksi vauva mahtaa sitten kasvaa ja toimiiko istukka enää sitten kunnolla??Ja lapsivesihän vähenee koko ajan loppua kohti ja ettei lapsivesi pilaannu....mutta kaipa ne lääkärit sitten tutkii kaikki JOS sattuu menemään yli.
Suppareita on kyllä ollut paljon ja kipeitäkin,mutta toivotaan että syntyy itsestään.Onnea kaikille koitokseen :hug:
 
Matkailija
Täällä käynnistys tiedossa perjantaina. Eivät laske yli kahden viikon.

Tänään eivät vielä käynnistäneet, koska kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja kohdunkaula vain yhdelle sormelle auki. Vauvan pää ei myöskään ollut tarpeeksi alhaalla.

Kiinnostunut olen minäkin tuosta käynnistystavasta. Onko se joku kapseli, tippa vai kalvojen puhkaisu? Sellainen käsitys mulla on, että käynnistys on aina kivuliaampi kuin normaalisti käynnistynyt synnytys.
Mua suoraan sanottuna PELOTTAA :(

Esikoinen käynnisty normaalisti itsestään ja synnytys oli hyvä kokemus.

rv 41+4
 
MATKAILIJALLE - Käynnistystä ei tarvi pelätä :) Mulla esikoinen tuli käynnistyksellä ja oli ihan ok kokemus. Sain aamulla sairaalassa puolikkaan tabletin suun kautta ja seuraavana aamuna oli poika syntynyt. Päivän mittaan supisteli muttei kipeesti ja sydänkäyrää otettiin useaan otteeseen. Oikeastaan oli ihan hyvä kokemus sen vuoks et kaikki mitä tapahtui oli hallittua ja olin mukana tapahtumien kulussa. Kipuun sain heti lääkitystä aina kun tuli tarve!

Käynnistystapoja on todellakin erikoisia, mutta mielestäni toi mikä mulla oli on tehokkain. Mulla ei ollut kohdunkaula yhtään lyhentynyt ja paikat oli täysin kiinni (viikkoja 36+5 ja käynnistys lapsvesien menon vuoks)! Jokkut sairaalat käyttää geelejä mitkä pehmittää kohdun suuta, jotkut pistää suoraan oksitosiinitipan. Kalvot voidaan puhkasta, mut mun käsittääkseni vasta sitten kun paikat on jonkun verran auki, eikä se välttämättä käynnistä silti synnytystä...

Korjatkaa joku jos tiedot oli vääriä...
 
ä-78
Minulta kaikki 3 käynnistetty.... multa puuttuu semmonen "mekanismi" mikä laittas potkuu synnytyksiin... :D

Mutta, kysymykseen.......... Täällä Oysissa seurataan, jos kaikki ok, antavat varmaan mennä yli aika pitkäänki. Koko yms vaikuttaa asiaan... ja että surkastuuko istukka... yms yms...

Tyttöni syntyi viikolla 42+6....... Pojat 38 ja 37 viikolla.......
ja kaikki siis käynnistetty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 15:43 Champion kirjoitti:
Jokkut sairaalat käyttää geelejä mitkä pehmittää kohdun suuta, jotkut pistää suoraan oksitosiinitipan. Kalvot voidaan puhkasta, mut mun käsittääkseni vasta sitten kun paikat on jonkun verran auki, eikä se välttämättä käynnistä silti synnytystä...

Itse synnytin TYKS:ssä ja ensin puhkaistiin kalvot (kohdunsuu oli valmiiksi 4cm auki), mutta kun ei tapahtunut mitään, sain oksitosiinia ja heti alkoi tapahtumaan. Supistukset oli kyllä sitten ärhäköitä koko ajan, niin kuin kuulemma usein kun käynnistetään.
 
Tupuna76
Kaverilla annettiin mennä 17 päivää yli ennen kuin ruvettiin puhumaan käynnistyksestä. Ei sitten tosin tarvinnut käynnistää, tais vauva pelästyä ja päätti tulla samana päivänä omin neuvoin =)
Tällaisissa tilanteissa tietysti vauvan ja äidin vointia seurataan päivittäin. Istukan ja napanuoran virtauksia mitataan jne. Taitaa kuitenkin olla pääsääntö lahes kaikkialla että 14 päivää saa mennä yli.
 
TÖyhtis
Mulla oli 14 vrk yli kun mentiin OAS (Oulaskankaan aluesairaala) yliaikaistarkastukseen ja sitten ruvettiinkin käynnistelemään vaikka tilanne oli täysin "epäkypsä" (kohdunkaula jäljellä eikä kohdunsuu auennut yhtään). Sain suun kautta tabletteja, eivät auttaneet, seuraavana päivänä aamulla laitettiin kohdunsuulle joku geeli ja sitten illalla siirryttiin synnytyssaliin, tyttö syntyi aamulla. En tiedä ns. normaalista synnytyksestä, siis itsestään käynnistyneestä, mutta kivut olivat aika kovat ja kätilökin lohdutti minun epäillessäni kipukynnystäni että käynnistetyt ovat monesti kivuliaampia kuin itsestään käynnistyneet. Näin siksi, että supistukset eivät ole "luonnollisia" eikä keho saa aikaa valmistautua niihin. Mutta ei pelkoa, kyllä siitä selviää, en tarkoittanut pelotella!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 11:29 Mitcha kirjoitti:
Riippuu paikkakunnasta. Täällä Lohjalla missä synnytin, niin kävin ensimmäisen kerran yliaikaistarkastuksessa rv 41+3. Ultrattiin ja kaikki ok. Seuraavan ajan sain kahden päivän päähän eli rv 41+5 ja kaikki vielä silloinkin hyvin, mutta sanoivat että seuraavana maanantaina elikkä rv 42 tasan voin tulla sairaalaan ja käynnistetään, koska koko arvio oli 3900g.
Maanantaina käynnistettiin aamulla ja tyttö syntyi keskiviikkona aamupäivällä. Painoa oli 4230g ja pituutta 53cm.
että näin minulla. =)
Joo,ja mulla Lohjalta kans kokemuksia,eli siis esikoiselle annettiin käynnistysaika rv:lle41 mutta syntyi sitten omin nokkinensa tismalleen laskettuna aikana.Kuopuksesta oli eka yliaikaiskontrolli rv41 ja seuraava rv 42 jolloin sitten päätettiin käynnistää vauvan ison koon vuoksi.
 
Orjatar84
kävin rv 41+3 kontrollissa, sain ajan parin päivän päähän rv 41+5 siellä sit sanottiin että soita huomen aamulla synnäril olisko tilaa tulla... noh rv 41+6 soitin ja samantien sit lähdimme käynnistykseen.
klo. 9.00 puhkaistiin kalvot ja poika oli maailmassa 15.58. eli aikas nopeasti. kätilö sanoi ennen kalvojen puhkaisua että tuossa illal 19.00 jälkeen varmaan vauva syntyy. mutta eipäs mennyt niin pitkään.
 
Mulla kävi esikoisen kanssa näin Täällä Helsingin länsinaapurikaupungissa:

Menin sairaalaan kolmanteen ya-kontrolliin rv42+1, jollon minut otettiin sisään ja aloitettiin käynnistäminen... Käynnistäminen jatkui seuraavana päivänä.... ja kolmannen päivän iltana päädyimme kiireelliseen sektioon, koska synnytys ei käynnistynyt.

Että näin

:wave:
 
kolme kertaa äiti
Kakasi kolmesta käynistetty. Ekasta menin toiseen yliaikaiskontrolliin rv 42+5 ja silloin pääsin suoraan käynistykseen koska vauva oli todella isokokoinen. Seuraavana aamuna sitten 42+6 aloitettiin käynistely klo: 9 ja poika oli maailmassa klo. 11.10. Toisessa käynistyksessä menin yliaikaiskontrolliin rv. 41+6 ja käynistys aloitettiin rv. 42+2.
 
Juuri sain postissa Taysista kutsun yliaikaisseurantaan. Tuli vähän yllätyksenä, että seuranta on silloin, kun viikkoja on kasassa jo tasan 42. Eli ennen sitä ei tehdä sairaalan päässä mitään, vaan kaikki seuranta tapahtuu neuvolassa. Mun mielestä odottavat kyllä tosi pitkään, varsinkin kun vauvan koosta ei ole tehty minkäänlaista kokoarviota, ei synnytystapa-arviota tms. On vähän turhan paljon mun mielestä neuvolan vastuulla. Sinänsä toki heidän ammattitaitoonsa luotan, mutta siellä ei kuitenkaan ole käytössä ultraa tai muita tällaisia apuvälineitä, joilla saisi tarkempaa tietoa noista kokojutuista ja esimerkiksi lapsiveden määrästä.
 
Itä-Suomessa synnyttäneenä voisin sanoa, että tuo 14 päivän raja ei ole ehdoton.

Minulla oli kokoarvioultra 11.1. klo 8 ja illalla syntyi iso poikamme. Vauvan kooksi arvioitiin ultralla noin 4,5 kiloa, mutta poika painoi samana iltana 5310 g. (56 cm, pipokin 39,5 cm) Raskausviikkoja oli takana "vasta" 40+6.

Synnytys kesti 7,5 h ja oli toinen käynnistetty alatiesynnytys minulle. Kohdunsuu oli vain sentin tai kaksi auki ja lääkäri kuvaili tilannetta epäkypsäksi. Onneksi sain käynnistyksen, vaikka sama "epäkypsä" ;) lääkäri aikoikin laittaa tuona päivänä minut kotiin masua kasvattamaan...

Summa summarum: tilannekohtaista tuo synnytysten käynnistäminen, luulen. :)

 
Mulla käynnistetty esikoisen ja kuopuksen synnytykset. Esikko rv 43+5 ja kuopus rv 42+2. Kuopuksen kanssa odotettiin viimeiseen asti itsekseen alkamista minun toiveestani, Kättärin lääkäri sanoi että tuo 42+2 on sitten ehdottomasti se raja mihin odotellaan. Näiden välissä on kaksi itsekseen alkanutta, ja niihin verrattuna käynnistetyissäni on supistukset olleet helvetillisen kipeitä. Ja jostain kumman syystä nämä molemmat käynnistetyt ovat päätyneet sektioon.
 
Synnytin esikoiseni 02 rv:lla 41+5 ja siis alkoi käynnistyksellä.Olin aivan kypsä jo silloin ja kun olin ensimmäistä kertaa äitipolilla 41+1 tarkastuksessa ja itku silmässä kysyin eikö jo voisi käynnistää kun ei olisi millään enää jaksanut...Lääkäri totesi että mikäli kaikki on hyvin niin ei lähdetä käynnistämään, perusteli asian vielä että ensisynnyttäjällä käynnistys päätyy usein imukuppisynnytykseen tai sectioon.Ja niinpä minun kohdalla se oli section paikka :( Sain aamu kahdeksalta sen yhden mitättömän näköisen palasen, jolle silloin vielä naureskelin mutta en nauranut enään parin tunnin päästä-kivut oli niin valtavat että söin mieheni paitaa...Synnytyssaliin päästiin kolmenaikaan, kipujen takia, taisi olla vielä kanavaa jäljellä.Enkä edes auennu kolmea senttiä enempää kun pojan sydänäänet hiipuivat- hän ei kestänyt oksitosiinitippaa- ja lopulta ilta yhdeltätoista päädyttiin sectioon.Eikä ollut minulle mieluinen kokemus mutta molempien parhaaksi se tehtiin ja poika syntyi ja oli terve , joten kaikki ok.Käynnistykseen siis päädyttiin siitä syystä että 41+3 lääkärin mielestä lapsiveden määrä oli vähentynyt.Kätilön mielestä se oli kalvojenpuhkaisun jälkeen normaali...
-04 synnytin toistamiseen ja 40+5 ja ilman käynnistyksiä.Kaikki meni hyvin ja nopeasti( mulle nopeasti) Sairaalaan menin yöllä kolmen aikaan ja tyttö syntyi aamukymmeneltä.Jos näistä olisi saanut valita kummalla tavalla niin minä olisin ehdottomasti tehnyt esikoisen syntymän samalla tavalla kuin tyttäreni.Mutta.Näitä kun ei voi tietää.Jokaisen kroppa toimii tilanteissa omalla tavallaan.Ja molemmat ovat tulleet pihalle omalla tavallaan mutta pääasia niissäkin oli että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin.
Koettakaahan kestää odottavat äidit, se ihana pieni nyyti on vaivan ja odottamisen arvoinen!! :)
 
Niin ja lisäyksenä edelliseen että synnytin tays:ssa.Ensimmäisen lapsen kohdalla väänsin porua ja epätietoisuutta niin paljon lapsen koosta ja muusta että kun tarpeeksi jankutin niin pääsin äitipolille siis jo rv:lla 41.Muutoin se todellakin menee vasta 42 vkolla seurantaan.Toisesta kävin äitipolilla section vuoksi synnytystapasuunnittelussa 39 vkolla ja silloin lääkäri sanoin käynnistyksen takarajan olevan 42+3...Taitaa nämäkin vähän riippua niin odottajasta, lääkäristä kuin sairaalastakin.Mutta näin minun kohdallani.
 

Yhteistyössä