Yliaikaiskontrollista

Tänne puolelle sama kysymys:

- Milloin on ollut yliaikaiskontrolli (rv)?
- Ovatko käynnistäneet vai laittaneet kotiin ja millä syillä yleensäkin laitettu kotiin?
- Millainen on ollut käynnistystetty synnytys?

Itselläni kontrolli 41+1 ja jänskättää..
 
hey
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2006 klo 10:35 Mannu2006 kirjoitti:
Tänne puolelle sama kysymys:

- Milloin on ollut yliaikaiskontrolli (rv)?
- Ovatko käynnistäneet vai laittaneet kotiin ja millä syillä yleensäkin laitettu kotiin?
- Millainen on ollut käynnistystetty synnytys?

Itselläni kontrolli 41+1 ja jänskättää..

Yliaikaiskontrolli tasan rv 42. Menin suoraan synnärille. Oli paikat auki jo 3-4cm, joten multa puhkaistiin kalvot. Lisäksi laitettiin oksitosiinitippa. Supistukset alkoi 30min päästä. Sain spinaalin, joka oli aivan mahtava! Koko homma oli ohi 4:ssä tunnissa. Ponnistusvaihe 5min. Aivan uskomattoman helppo synnytys! Edellisenä yönä en juuri nukkunut kun jännitin niin paljon. Paljon kuulee puhuttavan et käynnistetty synnytys on ihan kamala ja puolet kovemmat tuskat kuin jos ei käynnistetä. Riippuu tietysti siitä onko paikat jo miten kypsänä tai auki. Pelkäsin myös että jos lapsi on iso niin repiikö se mun paikat ihan täysin. Lapsi syntyi nyrkkiposkella ja painoi 4200g. Pieni repeämä tuli, 3 tikkiä. Ei leikattu epparia. Tämä oli toinen synnytykseni.
 
mulla oli yliaikaiskontroli myös tasan rv 42 ja olisivat vielä lähettäneet kotiin odottelemaan mutta en suostunut joten käynnistettiin. suunnilleen 24h meni ensimmäisen käynnistys pillerin laitosta siihen kun poika oli maailmassa. ensin ei meinannut tapahtua mitään mutta sitten kaikki meni kuitenkin suht nopeasti ja hyvin. synnytys kuitenkin (papereiden mukaan) kesti reilu 12h..sanovat että kun synnytys käynnistetään niin supistukset tahtovat jäädä vähän päälle,itse ainakin tuntui siltä kun yksi supistus kesti ihan tuhottoman kauan. kuitenkin ihan postiivinen kuva jäi siitä huolimatta että samana päivänä syntyi ennätys määrä vauvoja eikä salia/kätilöitä tai puudutusta saatu silloin kuin olis tarvittu.. en kuitenkaan usko että käynnistämällä synnytys on sen "kamalampi" kuin luonnollisestikkaan... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 17:12 Mannu2006 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä sanoit, kun suostuivat käynnistämään?? Itsekään en enää tahtos kotiin takasi sieltä kontrollista, alkaa olla jo "tuskasta"...
Riippuu aika paljolti myös lääkäristä. Mulla yliaikaiskäynti oli viikolla 42 tasan. Lääkäri kysyi, että jaksanko vielä odotella, vai käynnistetäänkö nyt. Sanoin jaksavani odotella, ja lääkäri määräsi käynnistyksen päiville 42+2. Ja käynnistykseenhän se menikin. Ensin tableteilla, sitten oksitosiinitippa. Paikat ei auennu kun 3cm ja sit tyssäs ja vauvan sydänäänet alkoi laskea, joten tehtiin kiireellinen sektio. Mutta käynsitymättömyys johtui lapsen virhetarjonnasta. Mutta, palatakseni alkuun :) ...niin tietysti käynnistykseen "suostuminen" johtuu toki vauvan ja sinun voinnistasi, mutta on myös hieman lääkärikohtainen.
 
mulla yliaikaiskontrolli oli rv42,salit täynnä lähdetkö vk:nlopuksi kotiin ja soittele ma-aamuna,voiko tulla.mä että ei kai siinä sitte muu auta,rauhallinen olin,mutta ei hirveesti innostanut kotiinlähtö,lääkäri arvioi vauvan yli 4kiloiseksi,mutta sanoi,että pystyn kyllä synnyttämään isommankin.(itse vähän ihmettelen tätä lääkärin kommenttia).Tulin sanonneeksi lapsista(edellisenä iltana oltiin viety heidät veljeni perheeseen,jonne on 105 km meiltä).Lääkäri kävi katsomassa vielä oliko salia vapautunut ja meidän onneksemme yksi sali oli vapautunut.saman kätilön toinen synnyttäjä oli joutunut takaisin osastolle,kun synnytys ei ollut käynnistynyt.kolmas synnytykseni meni muuten samalla lailla kuin toinen,joka käynnistyi itsestään ja lapsi syntyi laskettuna päivänä,mutta eka vaihe oli tunnin pitempi.hyvä maku jäi.sain kivunlievityksetkin rauhassa, kun alkoi siltä tuntumaan.suosittelen kaikille vyöhykenappeja korviin ja jalkoihin,itse huomasin eron siinä etten ollut niin väsyksissä ja pökerryksissä kuin edellisten synnytysten jälkeen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 17:12 Mannu2006 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä sanoit, kun suostuivat käynnistämään?? Itsekään en enää tahtos kotiin takasi sieltä kontrollista, alkaa olla jo "tuskasta"...
minä ainakin sanoin etten suostu enään lähtemään kotiin,sillä minkäänlaisia supistuksia ei ollut ja olin varman ettei tulisikaan.lääkäri vain totesi että ok,osastolle sitten :D pitää vaan pyytää mitä hauaa niin kyllä ne ymmärtävät. jouduin muutenkin ravamaan loppu ajasta viikottain ultrassa koska oli raskausajan diabetes,vauvalla ei kuitenkaan koskaan ollut mitään hätää ja siksi lääkäri ei ollut halukas käynnistämään,kesä helteillä oli kuitenkin jo niin tuskanen että halusin sen käynnistyksen...lisäksi paino arvio oli 4,5kg vaikkakin poika sitten olikin vain 3,7kg... :)
 
niin ja lisäisin vielä että vauva painoi 4320 g.oon kuullu käynnistyksistä paljon negatiivista,mutta myös positiivisia kokemuksia.itselläni ei supistukset tai muukaan ollu erilaista.n.klo 12.30 laitettiin tippa ja kalvot puhkastiin.ensin ei pitkään aikaan tapahtunut mitään, mutta kun annosta suurennettiin,alkoi tapahtua.en kerenny olla kipeänä kauan.loppu meni nopeasti.vauva syntyi klo 18.
 

Yhteistyössä