yliaikaisuus ja verenpaine?

tuossa noita toisia ketjuja luin ja siellä sanottiin ettei lääkäri päästä tiettyä raskautta yliaikaiseksi verenpaineiden takia. mulla itsellä on ollut korkea verenpaine koko raskauden, mahtaiskohan se päteä muhunkin? laskettu aika on 18.2 ja seuraava ultra vielä 13.2.
 
Mulla kohos paineet mutta kun mitään muita oireita ei ollut käynnistettiin raskauteni viikoilla 41+5 jolloin paineet oli muistaakseni 137/101
Mulle aina sanottiin et jos lopussa alapaine yli 100 ni sit käynnistetään koska sillon vauvalla on huono olla masussa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 21:46 Toukomasu kirjoitti:
Mulla kohos paineet mutta kun mitään muita oireita ei ollut käynnistettiin raskauteni viikoilla 41+5 jolloin paineet oli muistaakseni 137/101
Mulle aina sanottiin et jos lopussa alapaine yli 100 ni sit käynnistetään koska sillon vauvalla on huono olla masussa
Mulla sama, samat viikotkin muistaakseni. Alapainetta mullakin "kytättiin" ja kun meni yli 100 alettiin käynnistellä. Turvotusta oli tosin lisäksi ihan älyttömästi.
 
Moikkimoi!

Se riippuu... Mikä sun lähtötaso on ollu, vaikuttaa eniten. Mutta olen samassa käsityksessä, että jos verenpaineet on ollu todella kovat ja lääkäri katsoo sen parhaaksi, synnytys käynnistetään. Tosin mun yhdellä ystävällä oli paineet hurjat ja raskaus meni 2 viikkoa yli, eikä käynnistäminenkään auttanut (muistaakseni yrittivät 3 päivää...), joten piti ottaa sektiolla.

Muahan jouduttiin käynnistään ke, kun vesi meni jo ma ihan infektioriskin takia.

Olin muuten tosi tyytyväinen TAYSin kätilöihin. Sattu ihan huipputyypit!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 14:38 toukka kirjoitti:
Se riippuu... Mikä sun lähtötaso on ollu, vaikuttaa eniten.
Tätä mä en ole koskaan voinut tajuta. Selittäkää joku!

Miten se voi vaikuttaa mitkä on ollut alkuraskaudesta paineet?
Onko vauvalle jotenkin vähemmän haitallista korkea paine jos se on ollut korkealla jo pitkään? Tai äidille? Miten kohonnut paine on vaarallisempi kuin pitkään kohollaan ollut?

Mun järjellä se on just toisin päin... :headwall:
 
Selityksen paikka siis;

Eli jos äiti on taipuvainen verenpaineiluun (kuten allekirjoittanut), seurataan tottakai verenpainetta tarkkaan, mutta pienet vaihtelut kuuluu asiaan. Mulla normipaine saattaa olla 150/94 (okkei stressaantuneena), joten jos alipaine on yli 100 ja toinen reippaasti yli 150, ruvetaan vasta huolestumaan.

Mä olen ns. stressipaineilija eli reagoin kiireeseen, stressiin ym aina vain verenpaineella. Joskus on tosi nätit 130/70, joskus ei...

Niin ja mulle nyt tehtiin alusta asti selväksi että lakut, salmiakit ja suola on sitten mielellään ei-ei.

Todella huolestuttavaa on se jos normipaineisen äidin paineet nousevat radikaalisti. Koska muutos on niin kova, se tutkitaan aina.
 

Yhteistyössä