Yliaikakontrolli ja käynnistys?

Onko kenelläkään kokemusta tai muuten tietoa seuraavasta. Kuinka pian lasketun päivän jälkeen on mahdollista päästä ekaan yliaikakontrolliin sairaalalle ja onko mahdollista saada käynnistystä pyytämällä ennen kahden viikon ylimenon täyttymistä? Itsellä viimeiset kolme päivää ollut kaikki liikkuminen niin tuskallista alavatsavihlomisen takia (ei kuitenkaan supistelua), että vain maatessa tai istuessa voi olla. Lyhyt kävely onnistuu hissutellen epämääräisestui kyyryssä. Laskettu aika huomenna. Tulee meinaan pitkät pari viikkoa, jos joutuu kauankin vielä odottelemaan ja liikkuminen ei onnistu.
 
Ei ole tietoa eikä kokemusta, mutta kannattaa varmaan neuvolasta kysyä mahdollisuutta, sillä sieltähän he sen lähetteen kirjoittavat sairaalaan. Minut kutsuttiin yliaikakontrolliin esikoisesta viikolla 41+5, mutta synnytys käynnistyikin muutamaa päivää ennemmin itsekseen. Tiedossa oli kyllä, etteivät suinkaan välttämättä ota seurantaan tai ala käynnistellä, jos kaikki on hyvin.
 
Mulla oli ensimmäinen yliaikaiskontrolli äitipolilla rv 41+2 aikoihin. Käynnistää ei tarvinnut, kun lapsivesi alkoi tihkumaan juuri sopivasti edellisenä yönä ja menin siis sairaalaan aamulla, kun aika oli sovittu. Sinne jäinkin sitten samantien tarkkailtavaksi, kohdunsuu olikin auki jo 2 cm ja poika syntyi seuraavana yönä eli 41+3.

En siis osaa varmaksi sanoa, olisvatko mulla alkaneet käynnistellä, jos vedet eivät olisi alkaneet valua. Luulen, että se on tapauskohtaista. Itse olin vielä silloin hyvävointinen ja vauvallakin oli kaikki ok, joten voi olla, että minut olisivat vielä passittaneet kotiin muutamaksi päiväksi odottelemaan, josko synnytys alkais itsestään. Mutta olen myös kuullut, että täällä päin ( Itä-Suomi ) eivät odota sinne rv 42 asti vaan alkavat käynnistää juuri noilla rv 41+2 - 41+3.

Voimia sinulle, koskaanhan ei tiedä vaikka lähtö tulisikin nopeammin kuin uskoitkaan. Ja yritä levätä viimeiset päivät, vaikka kokemuksesta tiedän, että sitä synnytyksen alkamista odottaa kuin kuuta nousevaa. Äläkä hermostu sukulaisten ja tuttavien kyselyistä, että eikö se vauva ole syntynyt vieläkään. Eihän se laskettu aika todellakaan ole mikään varma päivä, mutta koskaan ei tiedä miten homma etenee. =)
 
Minulla nyt 40+1. Täällä meilläpäin yliaikaiskontrollit on kuulemma 41+3 ja 41+5. 42 alkavat käynnistelemään ja aiempaan käynnistykseen tarvitaan vissiinkin aika painavat syyt. Minulla oli muuten myös tuossa viikko sitten parin päivän ajan ihan hirveät alapään vihlomiset, jotka sitten helpottivat. Tällä viikolla neuvolassa totesivat vauvan laskeutuneen ja kiinnittyneen, eli nuo kivut voisivat johtua siitä kun "vauva etsii hyvää asentoa" siellä alhaalla lantiossa.
 
Kiitos, voimia tässä tarvitaankin. Rupeaa välillä itseltä usko loppumaan, kun oikein vihloo ja kivistää. Ja ne sukulaiset osaa kyllä olla todella hermostuttavia kyselyineen. Olenkin laittanut miehen vastaamaan puolestani tiedustelupuheluihin =) Mulla tiistaina seuraava neuvola, niin täytyy siellä jutella jos olo tällaisena jatkuu.
 
muillekin vastauksista. Kovasti on tämänkin illan aikan vatsassa käynyt sellainen myllerrys, että josko vauva siellä tosiaan tekisi itselleen tilaa lantioon ja kivut sen mukaiset. Täytyy vain pidellä peukkuja, että pian rupeaa tapahtumaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaneli:
Ja ne sukulaiset osaa kyllä olla todella hermostuttavia kyselyineen. Olenkin laittanut miehen vastaamaan puolestani tiedustelupuheluihin =)
Ihmetyttää kyllä nuo kyselevät sukulaiset, ihan vain näin sivuhuomautuksena. Odottelisivat rauhassa, kyllä kai te sitten tiedotatte, kun on jotakin kerrottavaa!
 
mulla käynistettiin viime joulukuussa 41+0 oli viikot lääkäri meinas et ootellaan vielä viikonlopun yli mutta sain hyvinkin perusteltua miksi käynistys pitäis saada ja onnistuin no auttoi siinä tietty se et edellinen synnytys oli ollut nopea (lääkärin mukaan saatettiin kahtoo syöksy synnytykseksi)
mulla oli viikkoja 39+2 kun vikalla neuvola käynnillä terkka varas ajan yliaikais kontrolliin
 
Tuskailijat, muistakaahan kuitenkin että käynnistetty synnytys on yleensä luonnillisesti käynnistynyttä vaikeampi, kivuliaampi ja pitempi... Itsellä käynnistettiin eka ja nyt yritän sinnitellä kunnes alkaisi luonnollisesti... saattaa kyllä olla, että ison koon takia määrätään käynnistykseen jo ennen rv42.
 
Meillä neuvolassa sanottiin, että kun on 12 päivää yli, niin silloin pitäisi mennä yliaikaiskontrolliin. Mulla nyt 10 pv yli lasketun ajan ja kävin tänään neuvolassa, niin käskivät huomenna varata keskiviikoksi aika äitipolille.

En haluais käynnistykseen... toivottavasti lähtee syntyyn ihan itekseen.
 
Sain tänään tietoa neuvolasta, että täällä ensimmäinen yliaikakontrolli sairaalassa on 12 pv lasketun ajan yli. Itsellä nyt 40+5. Vielä siis odotellaan viikko ennen sairaalaan menoa, jos jotain alkaisi tapahtua. Juttelin myös sairaalan kätilön kanssa ja oli samaa mieltä neuvolan kanssa, että parempi jos synnytys alkaa itsestään ettei tarvitse käynnistää. Käynnistystä, kun kuulema saatetaan joutua yrittämän useamman kerran ja näin siitä voi tulla pitkä ja kivulias prosessi. Tämä tietenkin yksilökohtaista, mutta sanoivat että mielummin koettaisin jaksella olon kanssa kotona.
 
Meilläpäin on yak 10 päivää lasketun ajan jälkeen. No mä lähdin sinne ilman kasseja ym, ku mies oli töissä. Lääkäri katsoi että tää on jo 4kg ja ei tätä enää aleta kasvattaa mahassa. 30h päästä syntyi suloinen 3298g ja 50cm tyttö :heart:
 

Yhteistyössä