Ylikunnossako??

Mitkäs oireet ylikunnosta teille on tullut?

Mä käyn viikossa 2-3 * body pump, 2-3*lenkki ja salilla pari kertaa.
Joskus menee 2 treeniä päivässä, peräkkäin.

Yritän syödä hyvin ja paljon, silti kaikki rasva on lähtenyt ja paino alkaa laskea :( Mulla on ihan hirveä väsymys iltaisin ja aamulla tuntuu kuin krapula olis. Tuntuu että silmät pyörii päässä kuin hedelmäpeli, huippaa ja ei jaksaisi käsiä liikuttaa. Tosin yöunet aika katkonaiset kun on tuo 7 kk vauvakin..

Olisko ylikunto, energiavaje vai vitamiininpuutos? :eek:

 
Samaa sanoisin. Sulla on aika tiukka lihaskuntopainotteinen treeniohjelma. Mun perusohje on ollut, että jos viikossa on noi 3 pumppia, se riittää lihaskunnon osalta. Jos siihen lyö päälle noi 3 lenkkiä, sen pitäisi periaatteessa riittää. Yksi lepopäivä on melko tärkeä. Jos ei malta pitää sitä täyttä lepoa, voi tehdä vaikka kävelylenkin ja venytellä, huoltaa kroppaa.

Itse olen sivutoiminen liikunnanohjaaja. Ohjaan nykyään 5-10 tuntia viikossa (yleensä 7). Lisäksi lenkkeilen. Mulla on ittellä tuo 3 pumppia, 3 spinningiä ja muita lattiatunteja. Lenkille ehdin 1-2 kertaa viikossa, koska pyrin pitämään lepopäivän. Mulla oli talvella 3 tunnin ilta. Pump+spinni+powerbody. Se oli tiukka setti, enkä taida pitkään aikaa vastaava tehdä. kahtena muun päivänä oli 2 tunnin ohjausputki. Mulla oli selviä ylikunnon oireita. Voimattomuutta niin urheillesa kuin vapaa-ajallakin, nukahtamisongelmia levottomien jalkojen vuoksi ohjausiltoina, kuukautiset temppuili, ja oli pois puolikin vuotta kerrallaan. Pikkukakkosta sai odottaa esikoista kauemmin. Liikuntaa oli niin paljon, etten ehtinyt tankata tarpeeksi, koska en allergioiden vuoksi voi käyttää palautusjuomia jne.

Nyt odotan pikkukakkosta, ja ohjaan edelleen tuon 7 tuntia viikossa. Yleensä vedän itsekin sata lasissa, mutta nyt on ollut pakko höllätä, ja tarkistaa esim. spinnissä tuota sykettä tasaisin väliajoin. Lisäksi olen alkanut syödä reilusti enemmän. Ennen toinen ateria oli usein salaattilounas, nyt se salaatti on vain lisäke ja parhaillaan ähisen täynnä kanaa ja riisiä ;)

Jos liikunta ei enää tunnu nautinnolta (siis tiukankin suorituksen jälkeen), kannattaa miettiä miksi sitten liikkuu niinkuin liikkuu, ja mikä on tavoite. Tätä ei tartte ottaa saarnana. Mun mielipiteitä vain. Mukavaa, ja liikunnallista kesää. Nyt jumpalle :)
 
Kyllä tuossa on kysymys energiavajeesta. Netistä vaan joku kalorilaskuri jolla tarkistat paljonko kilokaloreita palaa tuolla treenimäärällä - veikkaan että aika rutosti. Energiavajeeseen viittaa erityisesti että rasva on lähtenyt ja paino putoaa, ja varsinkin tuo väsymys on merkki siitä, että kulutat paljon enemmän kuin syöt.

Veikkaan, että kalorikulutuksesi on 3000kcal/pvä ellei enemmänkin tuolla treenimäärällä. Siihen määrään pitää jo syödäkkin, onhan vitamiineistakin apua mutta eipä ne kalorivajeeseen auta.
 

Yhteistyössä