Yökastelu

Voihan venäjä, poika 6v ei vieläkään voi nukkua ilman vaippaa. 5v neuvolassa saatiin kuukaudeks lääkitys, joka auttoi sen kuukauden. Sitten taas siirryttiin vaippaan. Nyt kun pikkuveli vajaa 3v oppi kuivaksi, on isommalle alkanut pikkuhiljaa tulla halu olla myös ilman vaippaa yöt. No, pyykkiähän se tietää...
Sain sitten omalääkäriltä puhelun, ja pyysin uutta reseptiä lääkkeisiin. (eri lääkäri kuin vuosi sitten ja on tumma) Sain vastauksen, että lääkkeitä ei ikinä käytetä, vaan se hälytyspatja. Mutta ensin pitää alkaa herätteleen joka yö pissalle ja siitä se oppii, ei muusta.. Kiukun sai aikaan, kun sanoi yökastelun johtuvan KOTIOLOISTA!!
Että siitähän se vaan johtuu. Nuoremmalla taitaa olla asiat kotona paremmin... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Voihan venäjä, poika 6v ei vieläkään voi nukkua ilman vaippaa. 5v neuvolassa saatiin kuukaudeks lääkitys, joka auttoi sen kuukauden. Sitten taas siirryttiin vaippaan. Nyt kun pikkuveli vajaa 3v oppi kuivaksi, on isommalle alkanut pikkuhiljaa tulla halu olla myös ilman vaippaa yöt. No, pyykkiähän se tietää...
Sain sitten omalääkäriltä puhelun, ja pyysin uutta reseptiä lääkkeisiin. (eri lääkäri kuin vuosi sitten ja on tumma) Sain vastauksen, että lääkkeitä ei ikinä käytetä, vaan se hälytyspatja. Mutta ensin pitää alkaa herätteleen joka yö pissalle ja siitä se oppii, ei muusta.. Kiukun sai aikaan, kun sanoi yökastelun johtuvan KOTIOLOISTA!!
Että siitähän se vaan johtuu. Nuoremmalla taitaa olla asiat kotona paremmin... :whistle:
:hug: :hug: toi on syvältä, voimia vaan jaksamiseen.. :hug: meillä esikko oli "jo" kolme vuotias ennen ku suostu olemaan ilman vaippaa, mut sitten oppi tosi nopeasti..
 
meillä piaan 6 vuotta täyttävä poika on ollut lääkityksellä viime syksystä. Kastelu alkoi 2009 kesäkuun alussa ja lokakuussa saatiin lääkitys. Kesä 2010 oltiin ilman lääkettä eikä vahinkojakaan sattunut nyt taas lääkitys päällä ja hyvin pärjätty. Meidän neuvolalääkäri oli kyllä ehdottomasti sitä mieltä että lääkitys on jo lapsen kehityksen ja kasvun kannalta kannattava.
 
Valitan mutta pakko haukkua. Sun terveyskeskus/ neuvola ei tiedä mitään kasteluasoistaja. Nyt oma apu käteen ja vaatimaan kunnon lääkäriä.
Ensimmäiseksi etsi tietoa netistä, esim Ferring Lkkeet : Ykastelu. Jos vielä joku lääkäri/neuvolatäti alkaa puhua löperiä voit kehoittaa heitä päivittämään tietonsa.

KOSKA
-jos lapsi ei ole koskaan ollut yli 1kk yökuiva, kyse on toiminnallisen kehityksen viivätymisestä, ei psyykkeestä.
-lääkitystä pitää kokeillä vähintään 3 vko, jotta voitaisii todeta että toimiiko se. Joten toimivaa lääkettä voidaan käyttää jopa 6 kk ennen kuin kokeillaan ilman lääkettä. Lääkitykseen voidaan yhdistää hälyytinpatja.
-yökasteluun voi saada Kelalta tukea ns 6 kk jälkikäteen, kun lapsella on hoitosuunnitelma. Tarvitaan kastelupäiväkirja, lääkäriltä c-todistu ja hakemus. Aloita heti kastelupäiväkirjan pitäminen, jos haluat hakea Kelalta rahaa.

Seuraavaksi ehdotuksi arkeen
-Ota vaippa pois, vaikka alkaa yörumpa. Meillä jo vaipan käytön lopettaminen auttoi pojan psyykkeeseen ->kaverisuhteet paranenivat (Häneen uskotaan).
-Osta monta metriä kumitettua froteeta. Yksi koko sängyn kokoinen lakanan alle. Yksi lakanan päälle ns vyöksi kastelualueelle. Näin yöllä mahdollisesti pääset vain yöpuvun vaihtamisella ja päälimmäisen froteen poistolla. Muista varata varakappaleet ettei joka ilta tarvitse pestä pyykkiä, sekä matkoilla...
-Osta fleeceneulosta peitoksi (väh 2 kpl). Fleece on helppo pestä, kuivuu nopeasti, mukavan tuntuinen, lämmin ja imee myös pissaa.
-Muista käydä nostamassa unikaveri lapsen sängyn päähän tyynyn viereen (ettei kastuisi yöllä) ennen kuin itse menet nukkumaan.

Itse en ole pitänyt herättämisesti yöllä pissalle, aluksi se on ehkä tarpeen, että tajuaa vaipan olevan poissa. Itse uskoin hälyyttimiin. Meillä oli pelkkä anturi, joka laitettiin alushousuihin.

Nyt vain rohkeasti liikkeelle :) ja niin steppiä rankkaa pyykkirumpa on :hug:.
 
Minulla 5,5 vuotias tyttö ja kastelee joka yö eli ollaan vaipoissa. On ollut aikaisemmin muutama jakso jolloin kuivana, mutta nyt taas viime toukokuusta kastellu joka yö, eli en edes suunnittele vaipan pois ottamista. Minä itse oli 12-vuotias kun yökastelu loppui :ashamed: Neuvolassa käydessämme sanottiin että on perinnöllistä, mutta yritetään josko ei siihen 12 ikävuoteen asti mentäis. Mutta hassua kuinka eri neuvola tädit/lääkärit sanovat asioita toisin. Minulle sanottiin ettei juomisen vähentäminen illalla auta mitään eikä myöskään se että yöllä lasta herätetään pissalle. Meillä on tuossa lääkärikäynti lokakuun alusta ja aloitetaan varmaankin sillä lääkityksellä. Neuvolasta myös sanottiin ettei kastelupatjaa ei lähetä kokeilemaan sillä se ei äitiinkään toiminu. Kun lapsena kastelin alleni ja patja alkoi huutamaan oli koko kämppä hereillä paitsi minä joka onnellisena nukuin märässä sängyssä. :whistle:

Jos jollain onkin jotain viisaita ideoita, niin ilolla otetaan vastaan.

Vilma-Onni voin kuvitella miten sinun pojallesikin on psyykkisesti raskasta tuo kun pikkuvelikin hommat osaa ja sinulle itsellesikin todella väsyttävää. Olin itse ihan hajalla, kun todella pitkiä ajanjaksoja jouduin melkeinpä kaksi kertaa joka yö heräämään lakanoiden vaihtoon. se ei oo helppoo. Nyt kuitenkin neuvolassa sanoi että parempi pitää vaipat vaan jalassa toistaiseksi. Nyt nukumme hyvin, mutta tämä älytön rumba tulee olemaan aina edessä.
 

Yhteistyössä