yökuivaksi opettelu 3v-ikäisenä

Onko teillä kokemusta kumpi tuottaa nopeamman tuloksen yökuivaksi opetteluun: yöllä pissalla käyttäminen vai se että antaa kastella sänkynsä ilman herättelyä?

Meillä on nyt vasta aloitettu kuivaksi opettelu. Jo aikaisemmin talvella tyttö piti vaipan kuivana ja aamusta teki tosi isot pissat. Myöhemmin keväällä alkoi jokaöinen vaipan kastelu. Harmittaakin etten aiemmin jättänyt yövaippaa pois kun oli niin pitkään öisin sillä kuiva. :(

Päivisin ei ongelmaa, osaa käydä asioillaan ilman muistuttelua.

Nyt tyttö on ollut reilun viikon ilman yövaippaa ja ekat yöt ilman herättelyä sänky joka aamu märkä. Kun herätellään klo 01-02 niin aamulla sänky kuiva. Mietin vain että kauankohan tätä herättelyä on tehtävä...
 
marona80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2006 klo 08:56 Pikkelssi kirjoitti:
Onko teillä kokemusta kumpi tuottaa nopeamman tuloksen yökuivaksi opetteluun: yöllä pissalla käyttäminen vai se että antaa kastella sänkynsä ilman herättelyä?

Meillä on nyt vasta aloitettu kuivaksi opettelu. Jo aikaisemmin talvella tyttö piti vaipan kuivana ja aamusta teki tosi isot pissat. Myöhemmin keväällä alkoi jokaöinen vaipan kastelu. Harmittaakin etten aiemmin jättänyt yövaippaa pois kun oli niin pitkään öisin sillä kuiva. :(

Päivisin ei ongelmaa, osaa käydä asioillaan ilman muistuttelua.

Nyt tyttö on ollut reilun viikon ilman yövaippaa ja ekat yöt ilman herättelyä sänky joka aamu märkä. Kun herätellään klo 01-02 niin aamulla sänky kuiva. Mietin vain että kauankohan tätä herättelyä on tehtävä...

voih.. meillä poika oppi kerrasta yökuivaksi samalla kun jätti vaipat! ei mitään opetteluja.. tsemppii teille =) ps.jokainen lapsi on erilainen, joku oppii kuivaksi 2-vuotiaana , toinen jopa 5 vuotiaana. ei kannata hätäillä asian kanssa. hiljaa hyvä tulee..
 
Meillä myös poika oppi kuivaksi yöllä heti kun vaipan jätti pois.Ei tarvitse edes herättää yöllä vessaan, vaan menee aamulla sitten itse pissalle herättyään. Mutta jokainen lapsihan on erilainen...
 
Wellari
Meillä tyttö on ollut kuukauden ajan ilman vaippaa yöllä. Täyttää syyskuus3. Yks vahinko sattunu, ja sekin vaan sentakia, että illalla nukahti sohvalle istualteen eikä kerenny iltapisuille. Normaalisti käy joka ilta potalla ennen nukkumaanmena ja hyvin pärjää aamuun asti. Mutta niinhän se on, et lapset on yksilöllisiä ja jokainen kehittyy omassa tahdissaan! Tsemppiä sinne!!
 
Meillä poju opetteli hiljattain yökuivaksi, pari kolme viikkoa herätin yöllä kerran pissalle, sitten yks yö kokeilin että heräisköhän poju ite ku tulee pissahätä ja heräshän se. Yhden kerran on vahinko sattunu. :)
 
Meidän nyt 3v7kk ikänen tyttö oppi kerralla kuivaksi, eikä yöllä oo koskaan tarvinnu kastella sänkyä taikka potalla käyttää... on.4kk sitten tämä kuivaksi oppiminen tapahtu. Jokainen on lapsi on yksilö...
 
Jäärä
Aika yleensä auttaa. Siinä vaiheessa, kun on kypsä, ei tarvitse herätellä yöllä pissalle. Hormonit pitävät huolen, ettei sitä virtsaa kerry niin hirveästi yön aikana, jolloin se mahtuu virtsarakkoon. Yökastelua pidetään aivan normaalina aina 5-vuotiaaksi saakka.
 
tuo yökuivaksioppiminenhan on hormonaalista =))Minä viitsi ainakaan herätä yöllä ketään pissattamaan, kyllä se lapsi joskus kuivaksi yölläkin oppii...

Kaksi yötä oltu "jo" kuivana, neiti täytti juuri 3v.
 
ja takapakkeja tulee; meillä neiti oli pitkään yökuivakin, mut sitten tuli huhtikuussa ripuli ja siitä jäi vaippa vielä. Nyt mennään niin, että yöksi vaippa ja noin 2 vaippaa viikossa kastuu yöllä. Mut en jaksa herätellä pisuille yöllä, joten vaippa on varalla yöllä edelleen. Kuivaksi oppi vuosi sitten (päivällä siis) ja ikäänyt 2v 9kk
 
mie
Meillä poika 2v.9kk oppi ihan äskettäin päiväkuivaksi (n. viikko sitten) ja nyt on ollut 2 yön ja 3 päiväunien jälkeen kuiva vaippa. Vielä en ole uskaltanut jättää vaippaa pois unilta. Täytyis käydä ostaa se kosteussuoja ekaks sänkyyn.
 
Tytär täyttää sunnuntaina 3 vuotta, ja on ollut yökuiva jostain helmi-maaliskuusta saakka. Jätettiin vain vaippa pois. Käy iltapissalla, ja aamulla potalla - mutta usein kiirettä ei edes näytä olevan.

Kaverin poika täyttää elokuussa 5 v, ja joka yö ravaavat edelleen pissillä.

Juu juu, tiedän, että lapset ovat erilaisia jne., mutta saahan sitä silti pohtia: jos lapsen opettaa siihen, että yöllä herätään ja äiti tai isi vie pissille, niin oppiiko lapsi sitten sellaiseen.

Tarkoitan, että pitäiskös lapsi opettaa siihen, että yöllä nukutaan, eikä esim. äiti palvele viemällä vettä ja käyttämällä pissillä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:03 Annuska kirjoitti:
Tytär täyttää sunnuntaina 3 vuotta, ja on ollut yökuiva jostain helmi-maaliskuusta saakka. Jätettiin vain vaippa pois. Käy iltapissalla, ja aamulla potalla - mutta usein kiirettä ei edes näytä olevan.

Kaverin poika täyttää elokuussa 5 v, ja joka yö ravaavat edelleen pissillä.

Juu juu, tiedän, että lapset ovat erilaisia jne., mutta saahan sitä silti pohtia: jos lapsen opettaa siihen, että yöllä herätään ja äiti tai isi vie pissille, niin oppiiko lapsi sitten sellaiseen.

Tarkoitan, että pitäiskös lapsi opettaa siihen, että yöllä nukutaan, eikä esim. äiti palvele viemällä vettä ja käyttämällä pissillä.
meillä myös kohta 5v poika käy joka yö pissalla. ei herätetä, itse herää, vaikka ois illalla käyny juuri ennen nukkumaan menoa pissalla. 3vuotias tänä iltana sanoi eka kertaa, että ei panna vaippaa yöksi. saa sit nähä mitä tulee, veikkaan, että pissa sänkyyn, kun yön jälkeen on aina vaippa märkänä. mutta annetaan pojan kokeilla. =)
 
Meidän kohta kolme vuotias neiti itse tahtoi että ei laiteta yövaippaa... välillä herää itse potalle ja välillä ei, mutta sänkyyn ei ihme kyllä ole tullut vielä vahinkoa... kop kop, pitää koputtaa puuta ;)
 
peltsi
Mites pitkään teidän muksut sit nukkuu yöllä? Kai silläkin on vähän merkitystä, kun joidenkin lapset herää 6-7 aikoihin, kun meillä taas nukutaan noin klo 9 asti. Syksyllä poikamme täyttää 3 ja pissaa vielä joka yö vaippaan. Pääsääntöisesti. Olen kyllä asiasta hieman huolestunut, mutta kaiketi turhaan. Olen ajatellut, että ongelma vähenisi sitten kun poika menee hoitoon ja yöunet lyhenevät.
 
Laran äiti
Meidän neiti 2v4kk oppi reilu kuukausi sitten käymään säännöllisesti potalla, ja samalla jätettiin vaippa pois. Nyt ollut saman ajan yötkin kuivana, kun muistaa muistuttaa että nukkumaan mennessä käytävä pissalla ja aamulla herätessä. Saa nähdä kuinka takapakkia tulee jossain vaiheessa, mutta ihanaa ollut kaikin puolin kun haluaa itse niin kovasti olla "iso tyttö" :heart:
 
Mun poika oppi olemaan ilman päivävaippaa siinä 2-vuoden tienoilla.Pottatreenit aloitettiin n. puolivuotta aikaisemmin ihan vaan unien jälkeen istuttamalla hetkex ja kotosalla oltiin ilman vaippaa pari kuukautta tuon jälkeen. Yövaippa jäi hissukseen pois n.2,5vuotiaana. Välillä meni kauan kuivana ja välillä tuli vahinkoja ja jos niitä tuli useana perättäisenä yönä niin otettiin vaippa takas käyttöön hetkeksi, eli kun se oli muutaman yön pysyny kuivana niin jätettiin pois taas. Muutamassa kuukaudessa yöt oli kuivia. Ja poika kävi öisinkin itse vessassa ennen 3-vuotis synttäreitä. Vahinkoja ei juurikaan oo tullut sen koommin. Yhteensä varmaan 10 kertaa ja nekin liiallisen iltajuomisen tms takia. Yö unille ollaan aina menty 20.30-21.00 välisenä aikana ja hoitoon noustu puoli 8 ja nyt kun ite oon kotosal niin unta riittää jopa puoli 10 asti.
Pikkujätkäl on melkoinen rakko kun välillä ei kuulemma "ehdi" käydä aamupissal ennen ku puolen päivän maissa.. Ei kyl oo enää terveellistäkää kyllä tuo ja välillä pitää tyyliin pakottaa poitsu pissalle.. :)
 
myy
enpä ole herätellyt yöllä pissille, en itseni enkä lapsen takia. Olen jokaisella käyttänyt varulta vaippaa. Alkuun oli kuiva myös yöllä 3v, sitten alkoi nukkua niin sikeästi ja näki unia, että joka toinen yö meni vaippaan. Kyllä se aika hoitaa homman. Oletteko kuulleet kuinka moni menis kouluun vaipoissa? :) Mihin teillä on kiire? Minusta olis kauhea tapa herätä jos sänky olis märkä ja hyvä aloitus päivälle. Kaikille osapuolille. Siks vaippa varalta.
 
ÄIPPIS -84
esikoinen oppi päivä-ja yökuivaksi 2v5kk iässä. itse herää tarvittaessa pissalle. Vahinkoja kävi TOSI HARVOIN!

Kakkonen oppi päiväkuivaksi 1v8kk iässä ja yövaippa saatiin pois 1v10kk iässä. Heti kun oli muutamana aamuna vaippa kuiva niin otin sen pois. Vahinkoja kävi KYLLÄ, mutta niistähän ne oppii. Jos herättää öisin pissalle niin ei lapsi opi itse kontrolloimaan omaa hätäänsä yöllä.

NÄIN MEILLÄ!

Ja lisätäkseni vielä, että kakkonen on nyt 2v4kk ja herää öisin pissalle itse! On herännyt jo kauan, joten pissavahingoilta ollaan vältytty!<br><br>
 
Ei siihen auta kumpikaan. Siihen auttaa vain aika ja tietyn hormonin erittyminen, sitä ennen ei lapsi opi yökuivaksi. Nämä sivustot on hyvät, oppii ymmärtämään paremmin miten homma etenee!

www.yokastelu.net
 
vaippaillen
Samaa mieltä kuin Kirsikka ja Jäärä tuolla sivulla 1.

En itse kyllä viistisi alkaa yöllä herättelee lasta pissille, suon täydet ja katkeamattomat yöunet. Myös itselleni, jos semmonen yö on. En myöksään viitsi kiusata lasta "kasvatus- tai opetusmielessä" nukuttamalla pissasessa sängyssä :headwall: :eek:

Meillä on 2 v 9 kk ikäinen poika. Siis melkein 3 v. On päiväkuiva. Joskus sattuu vahinkoja, enemmänkin siitä syystä, ettei itse ilmoita eikä aikuiset ole tajunneet ennakoida että edellisestä käynnistä on pitkä aika.

Yöllä käytetään vaippaa ihan surutta vielä, samoin päiväunilla !!
Joskus on kuivia aamuja kuivia päiväuniheräämisiä, ei aina.

En murehdi ollenkaan milloin oppii kuivaksi, että mikä ikä. Oppii kun on oppii; kun on valmis siihen. En voi edistää tätä asiaa, koska kuten edelliset sanoivat, on hormonaalinen ja siihenhän ei voi vaikuttaa !!! Ja yleensä ottaen pojat ovat hitaampia tässä asiassa.
 
Mie en jaksaisi alkaa öisin herättelemään kyllä...lapsi oppii kyllä kun on valmis siihen!!Ja lapset on erilaisia...meidän parivuotinen ollut päiväkuiva pari viikkoa ja yövaippa kahtena yönä kuivana mutta taas mein kolmivuotias tarvii öisin vielä vaippaa kun se on aamulla tosi märkänä!!Meillä oppi pienempi ensin.....kukin aikanaan... =)
 
Saman asian kanssa painiskelin itsekin, joten tuoreessa muistissa on.

Oma tyttömme oli 3v8kk, kun halusi parin satunnaisen kuivan yön jälkeen vaipan pois (päiväkuiva 2,5 vuotiaana). Innostuin tietysti, koska tuntui että tyttö on jo "niin iso" ja vielä yövaippa aivan märkä, siis todella täysi. No, eihän sitä yöllistä lakananvaihtoa jaksanut, kun ainakin joka toinen yö sänky kastui. Otettiin siis yövaippa takaisin käyttöön.

Kului 1,5 kuukautta, ja yhtäkkiä, ilman kikkailuja tai aiheeseen puuttumista, yövaippa olikin kuiva. Pidettiin silti vaippa vielä pari viikkoa, mutta kuivana pysyi. Siitä lähtien tyttö on ollut yökuiva, ja herää aamulla itse pissalle. Ja meillä lapset nukkuvat 12h yössä, sitä kun tuolla joku kyseli. Nyt tyttö siis 4v.

Eli kuten tuolla aiemmin muutamat sanoivatkin, uskoisin kuivaksi oppimisen todella olevan ajasta ja valmiudesta kiinni, ei opettelusta. Tai näin ainakin meillä :)
 
äpä
meillä kolmivuotias kohta ja ollut muistaakseni maaliskuusta ilman vaippaa päivät. hyvin sujuu, kun muistuttelee pissalle menosta. yöllä käytetään varmuudeksi vaippaa. kolme vaippaa on ollut alotuksen jälkeen märkänä. viimeksi toissa yönä. käytetään vaippaa, jotta pettymyksiä ei tulisi turhaan, koska uskon, että ei ole valmis vielä kokonaan, koska ei ole öisin herännyt näihin kolmeen vahinkoon. On niin ylpeä, kun on päiväkuiva. Kakat on tehnyt vuoden vaihteesta jo pyttyyn.
 

Yhteistyössä