Yökylään?


Mistä se johtuu,että toiset jaksavat lastensa kanssa kotona kuukaudesta toiseen,viemättä heitä välillä hoitoon?
Minulla on kaksi lasta (3v ja 6kk) ja nuorempikin on jo ollut yökylässä mummulassa moneen otteeseen. Minulla on mieskin kotona auttamassa mutta silti minusta tuntuu melkein joka viikko että tarvitsen yhden yön lomaa isommasta lapsesta :ashamed: Olenkohan ainoa itsekäs äiti koko maailmassa? Olen kateellinen teille jotka ette raaski viedä lapsianne hoitoon :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2004 klo 16:29 MamMam kirjoitti:
Mistä se johtuu,että toiset jaksavat lastensa kanssa kotona kuukaudesta toiseen,viemättä heitä välillä hoitoon?
Useimmilla se on siitä kiinni, ettei ole sopivaa paikkaa viedä lasta hoitoon ja he ovat kateudesta vihreinä teille, joilla sellainen on. :) Jatkakaa samaan malliin, siitä on iloa teille, isovanhemmille ja lapsillekin.
 
Mitä sitä häpeilemään! Meillä poika oli jo 4kk mun siskolla yökylässä. Hirveesti ei noita yökylä kertoja ole, mutta muuten on hoidossa melko useasti (isovanhemmista ja tädeistä liian harvoin :) ) Mulla se nyt ei jaksamisesta niinkään ole kyse, mutta halutaan olla miehen kanssa kaksinkin. Yksin jos menen niin sitten on tietysti isi hoitajana!
Monet kauhistelee, että niin pienen antaa yöksi pois, mutta on mulla muutakin hoidettavaa kuin lapsi kuten esim. parisuhde. Imettäminen ei ole ollut este..... oon lypsänyt ja pakastanut maitoa.
 
Sarita-80
Meillä ei kuopus vielä ole ollut yöhoidossa imetyksen takia, mutta mielellään sitä nauttii siitä hiljaisuudesta ja rauhasta jota saa kun vie esikon (3v) yökylään mummille.
Ne kyläilyt antaa sitten voimaa olla yhden päivän huutamatta tolle iki-ihanalle kullanmurulle, jonka oma tahto on uskomattoman luja. :p ;)
 
Minä nyt ajattelin uskaltautuu "antamaan" tuon esikoisen yökylään mun anopille...maanantaina olis tarkotus mennä...mulla jo nyt kauheet omantunnontuskat...lapsi ei ole siis ikinä ollut poissa kotoota yötä,saatikka oikeestaan muuallakaan!
Sain omalta äidiltä heti sellaiset katseet niskaani että miten kehtaan "laittaa" lapsen hoitoon...vaikkakin nuorempi jää kotiin niin silti se on ilmeisesti maailman pahin asia!
Itse en ole lasta sinne tuputtanut vaan anoppi itse on lasta sinne pyytänyt ja lapsi itse tahtoo...Minun suostumus siihen on tarvittu...ja nyt alkoi kaduttamaan,että olenko kuitenkin iso paha äiti...?Sillä melkeen jo nautin ajatuksesta ettei isompi ole koko ajan vaatimassa kaikenlaista tekemistä,siis yhtenä päivänä...itse olen raskaana viikoilla 38+3 ja neuvolassa tolkuttavat että kun en lepää tarpeeksi...
Anteeksi :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: olihan taas aikamoista ruikutusta...mutta parempi mieli kuitenkin kun sain kerrottua omia aatteita! :ashamed: :ashamed:
 
Muistan kanssa kun ensimmäisen kerran vein pikku taaperoni mummulle hoitoon,...viihdyin sillä reissulla muutaman tunnin ja nukkuin ittekin mummulla lopun yön.Nyt noita muksuja on jo tullu neljä ja osaan todellakin nauttia jos edes sen muutaman tunnin saa rauhassa olla.Eli jos sinulla on paikka johon luotat,mihin lapsesi uskallat laittaa,niin ilman muuta;muksu yökylään...Ihan jo lapsen tulevaisuutta ajatellen,koulussa ainakin meillä päin on yökoulujakin ja kyllä sieltä on jotkut joutunut lapsiaan yölläkin hakea kun olo ilman kotia on liian vaikeaa.Sosiaallisuutta ja suvaitsevaisuutta lapsi mummolassa oppii ja makä parasta,opettaja on tuttu!
 
Vaimo-otus
Meillä lapset ovat olleet ihan pienestä n. 0.5v aina välillä Anopilla yökylässä. Ja mielestäni se on ollut hyvä järjestely. Mummu tykkää saada lapsenlapset välillä paapottavaksi ja muksut alkaa muutaman viikon tauon jälkeen kysellä, että milloin päästäis taas. Pojat ovat nyt 5 ja 6 v. ja aikainen yökyläily on kannattanut moneen kertaan. Kaverillani lapsia jotka eivät ole olleet yökylässä , päivällä kylläkin ja heillä nyt ongelma jos joskus ois pakko olla myöhääm jossakin kun lapset eivät uskalla/ suostu lähtemään yökylään. Eivät siis nuku kylässä, vaan vanhempien on haettava lapset sitten vaikka aamu 5 kotiin kun ne ovat mummolassa valvoneet ja huutaneet koko yön.Heillä lapset 3 ja 7v. Että suosittelen aikaista yökyläilyä jos vain siihen mahdollisuus. Kasvaa lapsista rohkeampia ja ja turvaverkko ympärillä on aina hyvä , mitä laajempi se on.
 
jenni77
mulla lapset(4v. ja 2.v) olleet ensimmäisiä kertoja yökylässä tosa 1v.ikäisenä, mutta tarvista ei ole aikaisemmin ollut. Olen kyllä itse ollut reissussa useastikkin esim.viikonlopun nuorimmaisen ollessa 5kk, mutta silloin mieheni hoiti molempia. Ihan vieraalla esim.mummolla olleet tosa vuoden kiepakoilla.
Kyllähän lapsen voi nuorempanakin viedä hoitoon, vaikka yheksi yöksi jos äidistä tuntuu sille, että nyt ois tauon paikka. Parempihan se lapsillekkin on, kun tulevat kotiin, jossa äitikin on saanut levätä!
 
Meillä tuo 3v on ollut tosi usein mun isän luona yötä, joskus useemmankin yön putkeen. Viimeksi nyt viikolla kun mulla niskat jumitti ja tuntu etten pärjännyt yksin noiden kahden mukelon kanssa.
Kun tuo vauveli synty, on ollut ihanan helpottavaa saada isommasta "lomaa". Ja tyttö nauttii kun saa jakamattoman huomion. Kyllä mä ainakin tarviin väliin noita "lomapäiviä". Ja tuo esikoinen sen verran vilkas ja omapäinen tapaus, ettei sitä ihan kenelle tahansa tohdi/uskalla jättää.
 
Meillä myös on aloitettu noi yökyläilyt mummolassa heti imetyksen loputtua. Eli 8 kk ikäisenä. En raaskinut aikaisemmin viedä. Mun mielestä tää oli sopiva ikä alkaa harjoitella yökyläilyä, eikä mitään ongelmia ollu. On ihan hyvä pitää lomaa lapsista, jos siihen on mahdollisuus...jaksaa paremmin näitä kiukutteluja ja uhmailua kuunnella!!!! Kyllä sitä parisuhdetta kannattaa tosiaan hoidella, ettei pääse ihan vieraantumaan...... =) B)
 
50luvunäitee
kaikilla ei ole tarvetta viedä.me ollaan miehen kanssa sellaisia kotikissoja, hyvä jos kahdesti vuoteen ollaan vähän myöhempään viihteellä.
meillä toki on ollut vanhin lapsi tarvittaessa lapsenvahtina eli ei siksikään tarvetta. mutta jos ei olisi ollut ja tarvetta lapsenhoitoon olisi, niin en veisi lapsia minnekään vaan ottaisin kotiin hoitajan.
tämäkin riippuu tietysti tarpeesta ja elämäntavoista. jos käy usein viihteellä, viipyy pitkälle aamuyöhön ja aamullakin on vielä "väsynyt" olo niin asia erikseen, silloin ehkä mukavampi jos lapset onkin jossakin hoidossa. luulisin... kun ei ole kokemusta.
ja jotkut tarvitsee sitä irtiottoa lapsista edes illan ja yön verran, jotkut sitä ei todellakaan tarvitse ja se molemmille omalla tavallaan suotakoon!
 

Yhteistyössä