yökyläilyt....

moi! kertokaas mille minkä ikäisenä lapsen pitäis mennä yökylään anoppilaan? poitsu nyt 4kk ja anoppilas ollaan huolissaan kun poika ei tule yökylään,kuulemma mun ja mieheni pitäis mennä baareihin yms. (ite oon absolutisti eikä välit anoppiin kovin hyvät joten ite en käy siellä kuin pakon edessä.....)joten neuvokaa mua pliis
 
ruokavalio
mun äitini hyvä ettei joka päivä pyydä tyttöä 1v 11kk ja mä en vie jos ei ole pakottavaa tarvetta. ei pienen lapsen tarvi olla erossa vanhemmista yötä jos ei ole pakko. mun mielestä muutenkin outos hokea tuollasta, eikö päivät riitä. oonkin vähän ärsyyntynyt tuosta.
 
Meillä poika 2 v 4 kk eikä ole ollut vielä koskaan - anopin jatkuvasta narinasta huolimatta. Lapsia ei meidän mielestä (onneksi mies samoilla linjoilla) laiteta yöhoitoon siksi, että isovanhemmat haluavat vaan siksi, että vanhemmilla on siihen tarve tai että lapsi on jo niin iso, että osaa sitä itse haluta!

4 kk:n ikäistä ei tosiaan viedä yökylään siksi, että isoäiti niin haluaa. jestas että joskus sieppaa joidenkin isovanhempien ajatukset...
 
Oma lapsenlapseni tuli ensimmäisen kerran yökylään 4-vuotiaana.
Jostain luin että yksi yö ikävuotta kohden vuuodessa on sopiva. Eli vuoden ikäinen voisi olla yhden yön ja kaksi vuotias kaksii yötä vuodessa.

meillä ollaan yökylässä 2 kertaa vuodessa ja yksi yö kerrallaan, vaikka lapsi on jo koulussa eli yli 7v.

Mielestäni yökyläilyä ei ole pakko olla jos siihen ei ole tarvetta.

Sisareni lapsenlapset ovat yökylässä monta kertaa kuukaudessa ja monta yötä kerrallaan. Sisareni tahtoo ihan väsyä lasten kanssa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 08:59 Isoäiti kirjoitti:
Jostain luin että yksi yö ikävuotta kohden vuuodessa on sopiva. Eli vuoden ikäinen voisi olla yhden yön ja kaksi vuotias kaksii yötä vuodessa.

Höpö, höpö lapset voivat olla ihan hyvin useamminkin yökylässä. varsinkin jos vanhemmat tarvitsevat unta (lapsella koliikki tai muuten itkuinen). Meillä ei onneksi ole tarvetta yökyläilylle sen takia, vaan ollaan silloin tällöin lähdetty kahdestaan/ystävien kanssa ulos. Meillä napero oli ensimmäisen kerran yökylässä vanhemmillani 6kk, kun ystävälläni oli häät ja kahden viikon kuluttua toisen kerran kun toisella ystävälläni oli häät. Sitten taisi vierähtääkin puoli vuotta, kun seuraavan kerran. Napero 1½v ja kerran kahdessa kuussa vanhemmilani yötä, tykkää tosi paljon ja jää erittäin mielellään (vaikka jälleennäkeminen sitten onkin iloinen). Appivanhemmileni en ole koskaan yöksi tai hoitoon jättänyt, kun ovat lapselle vieraampia.
Kukin tavallaan, siten miten itelle ja lapselle sopivaa, EI ISOVANHEMPIEN PILLIN MUKAAN!

Eikä aina tartte baariin lähteä, koti-iltakin on välillä ihan kivaa kahdestaan ;)
 
Omituiselta tuo 1yö=ikävuosi minustakin kuullostaa. Oltiin lapsena monesti mummolassa yökylässä kesällä viikkokin serkusten kanssa.
Mutta ap:lle että ei sitä lasta "tarvitse" äidille/anopille antaa hoitoon, jos ei itse halua. Vielä vähemmin haluaa antaa jos painostetaan.
:hug: voimia! Äiti se kuitenkin parhaiten tietää (ja ehkä isäkin ;) )
 
olisin iloinen jos joku ottais sukulaisista meidän lapset huomioon joskus....meidän lapset ei ole päivällä hoidossa.saatikka sitten yöllä,.yhdeksän vuotta olemme täysin itse hoitaneet lapset,nyt on neljä lasta ja tähän taitaa jäädäkin,kun ei KOSKAAN apua saa,äitini sanoo että tidäthän sinä mihin olet ryhtynyt,eli ite on hoidettava,tämä on jokseenkin totta,mutta neuvolatkihan toitottaa että omaa ja yhteistä aikaa pitää olla!ja sekin että olen tosi paljo valvonut,toiseksi nuorin nukkui noin kolmen tunnin yöunia pitkään eikä nuku vieläkään (3v),olisin joskus ollut OIKEASTI avun tarpeessa,mutta ei oikeaan eikä vapaa-aikaan meille ole apua tarjottu. mieheni suku on uusperhettä yms.siellä on uuden naisen lapset ja lapsen lapset tärkeämpiä kuin mieheni perhe. olen jo aika väsynyt tilanteeseen ja niin miehenikin,lähinnä siksikin kun lapset kyselee ja ihmettelee kun muut saavat käydä mummoloissa yökylässä ja muutenkin,.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2005 klo 11:33 vieras kirjoitti:
olisin iloinen jos joku ottais sukulaisista meidän lapset huomioon joskus....meidän lapset ei ole päivällä hoidossa.saatikka sitten yöllä,.yhdeksän vuotta olemme täysin itse hoitaneet lapset,nyt on neljä lasta ja tähän taitaa jäädäkin,kun ei KOSKAAN apua saa,äitini sanoo että tidäthän sinä mihin olet ryhtynyt,eli ite on hoidettava,tämä on jokseenkin totta,mutta neuvolatkihan toitottaa että omaa ja yhteistä aikaa pitää olla!ja sekin että olen tosi paljo valvonut,toiseksi nuorin nukkui noin kolmen tunnin yöunia pitkään eikä nuku vieläkään (3v),olisin joskus ollut OIKEASTI avun tarpeessa,mutta ei oikeaan eikä vapaa-aikaan meille ole apua tarjottu. mieheni suku on uusperhettä yms.siellä on uuden naisen lapset ja lapsen lapset tärkeämpiä kuin mieheni perhe. olen jo aika väsynyt tilanteeseen ja niin miehenikin,lähinnä siksikin kun lapset kyselee ja ihmettelee kun muut saavat käydä mummoloissa yökylässä ja muutenkin,.
jep,tuli kuin mun suusta,tää on ikävää kun ei oo ketään :hug:
 
Meilläkään ei ole apuverkkoja, mutta sen vuoksi lasten lukumäärää vähennetty. Kaksi lasta on jaksettava hoitaa, kun on heidät tehnyt. Tähän asti jaksettukin . Kukat meille ja teille! :flower: :flower: :flower:
 
Oletteko kokeilleet mannerheiminlastensuojeluliiton kautta lastenhoitajaa? Voin omakohtaisella kokemuksella suositella. Ikävää että isovanhemmilla on tuollainen asenne. Toivonmukaan löydätte jonkun mukavan lastenhoitajan, itse hoidin äitini työkaverin lapsia välillä pientä korvausta vastaan, jospa teidänkin tuttava/sukulais piiristä löytyisi sopiva tyttö/poika avuksi? Kyllähän sitä jokainen kaipaa omaa ja yhteistä aikaa. Vaikka lapsiaan kuinka rakastais, tarvii omaa aikaa että jaksaa taas arjen "aherrusta".
:hug:
 
Meidän tyttö 6,5kk ja ei ole ollut vielä missään yö kylässä. Anoppilaan en varmasti vie kovinkaan helposti, en ainakaan ennen kun itse pyytää jos pyytää. Siellä on sen verran epäsiistiä että en halua pikku-tyttömme konttaavan niin roskaisella lattialla. Muutenkin emme ole mitenkään läheisissä väleissä. Omalle äidille vien sitten kun tulee siihen tarvetta, katsotaan josko kävisin pikkujoulussa ensi kuussa, jos raskin tytön jättää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 22:15 minä vain kirjoitti:
moi! kertokaas mille minkä ikäisenä lapsen pitäis mennä yökylään anoppilaan? poitsu nyt 4kk ja anoppilas ollaan huolissaan kun poika ei tule yökylään,kuulemma mun ja mieheni pitäis mennä baareihin yms. (ite oon absolutisti eikä välit anoppiin kovin hyvät joten ite en käy siellä kuin pakon edessä.....)joten neuvokaa mua pliis
Minusta vauvojen ja alle kouluikäisten lasten ei tarvitse käydä yökylässä ollenkaan. Kerro anoppilaan, että 4 kk ikäinen vauvanne tarvitsee hoitajaksi äitiä ja isää - ei anoppilan yökylää.

Onkohan näillä nykyajan isovanhemmilla joku näyttämisen tarve tai kilpailu menossa? Joskus kuulee mummujen ja vaarien kehuskelevan lastenlastensa kyläilyistä. Äitinä kuulostaa tosi omituiselta, kuinka jo 1-2 vuoden ikäinen lapsenlapsi on ollut yksinään mummulassa - jopa viikonkin - eikä ole kuulemma ikävöinyt vanhempiaan yhtään?

Herää kysymys, meneekö lapsi mummulaan isovanhempien painostuksesta, vastoin vanhempien tahtoa? Ja ovatko äidit ja isät niin tahdottomia nössyköitä, etteivät he uskalla sanoa isovanhemmille omia mielipiteitään?

Omat lapsemme eivät ole olleet yökylässä pieninä. Isovanhemmat asuvatkin kaukana, matkaa on noin 200 km. Olisi aivan kohtuutonta viedä pieniä lapsia sinne asti, tulla itse kotiin ja hakea lapset 1-2 päivän päästä kotiin. Automatkoihin väsyy koko perhe.

Vauvat ja leikki-ikäiset lapset eivät tarvitse yökylää mihinkään. Lapset voi ottaa mukaan perhejuhliin. Jos vanhemmilla on omia harrastuksia ja menoja, niin toinen vanhemmista voi olla silloin kotona. Tai tuttu ja luotettava lastenhoitaja voidaan pyytää lapsen omaan kotiin.

Joku kirjoittaja kirjoitti, että ennen on lapsia pidetty mummoloissa hoidossa pitkiäkin aikoja. Ei voi yleistää, että kaikki nykyvanhemmat olisivat viettäneet mummoloissa viikkokausia lapsina. On myöskin perheitä, joissa isovanhempia ei ole käytetty lastenhoitajina. Itse en kuulu "mummojen" hoitamiin lapsiin.

En myöskään ymmärrä isovanhempien jatkuvaa hoitovastuuta lapsenlapsistaan. Vauva- ja leikki-ikäiset lapset voivat olla isovanhemmille todella vaativia ja työläitä hoidettavia, jos hoitoapua ja yöhoitoa tarvitaan usein. Isovanhemmat ovat ehkä jo tottuneet rauhalliseen arkeen, omaan aikaan ja harrastuksiin.
 
Vauva ei tarvitse mummolayöpymisiä, mutta virkeistä vanhemmista vauvalle on iloa ja hyötyä. Jos siis tarvitset omaa aikaa nukkuaksesi tai rentoutuaksesi, anna mummon hoitaa. Omat vanhemmat ovat kuitenkin ne parhaat hoitajat, mummon huvitukseksi ei vauvaa tarvitse antaa. Mummo voi nauttia vauvasta kun kyläilette tai pistäytyä teillä. Jos et itse halua mennä mukaan, lähetä mies ja vauva mummolaan.
 
yötonttu
Minusta lasten yökyläilyssä mummilassa ei ole mitään pahaa.Ainakaan jos isovanhemmat näin haluavat.
Olisikohan enemmän kyse " vallanhalusta "???
Sinulla on jotain mitä joku haluaa ja valta käsissäsi.
 
Kohina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 22:36 yötonttu kirjoitti:
Minusta lasten yökyläilyssä mummilassa ei ole mitään pahaa.Ainakaan jos isovanhemmat näin haluavat.
Olisikohan enemmän kyse " vallanhalusta "???
Sinulla on jotain mitä joku haluaa ja valta käsissäsi.
No jopas taas. Vedit vallanhalun tähän keskusteluun? Siis jos äiti ei halua viedä 4 kk vanhaa lasta yökykylään, on hän VALLANHALUINEN??? ja lapsi pitää viedä sinne, koska ISOVANHEMMAT näin haluavat?

No, en pysty edes enempää tätä kommentoimaan, niin hämmästynyt olen mielipiteestäsi - johon meillä kaikilla toki on oikeus, sitä en väitä...
 
Valtava
No, valtaahan käyttää se joka päättää.
Jos äiti päättää olla antamatta lasta yökylään niin äiti käyttää valtaa, tässä tapauksessa äidinvaltaa.
Tosin 4 kk ikäinen lapsi on kyllä liian pieni yökyläilemään. Jos lapsi ei itse nauti yökyläilystä niin ei sitä pitäisi tehdä mummin toivomusten mukaan.
 
neuvojat
Mummuista viis, äiti tietää milloin lapsi on valmis yökylään. Alle vuoden vanha on mielestäni aivan liian nuori, parempi on pyytää hoitaja kotiin, jos vanhemmat haluavat olla yön pois kotoa.
 
Minä ainakin olen vienyt lastani yökylään jo puolen vuoden iästä, kun lopetin imettämisen. Tosin vein sitä äidilleni, anopilleni en sitä niin pienenä olisi uskaltanut yöksi antaa.
Täällä kirjoteltiin että alle 1-2vuotias ei yökyläilyä kaipaa, itse olen toistamieltä, hyvähän se on totuttaa yhteen paikkaan niin hyvin että voi viedä tarvittaessa yöksikin hoitoon. Meille on tulossa pikku kakkonen ja olisi aika ikävää viedä kaksi vuotias ekaa kertaa mummolaan yöksi kun me vanhemmat lähdemme synnytyslaitokselle. Muutenkin olemme kaivanneet omaa aikaa ja lapsellemme isovanhemmat ovat tärkeitä ja hän jää mielellään yöksi silloin tällöin vanhemmilleni, toki hän meitä välillä kyselee, mutta tyytyy siihen että ´äiti ja isi tulee huomenna hakemaan.
Jos itse tarvitsee omaa aikaa niin ihan huoletta yökylään pienestä asti (parempihan se on pirteä aiti, kun väsynyt), mutta jos ei itse raaski/halua viedä niin asia on eri, ei mummon tahdosta sitä sinne viedä vaan jos vanhemmat haluavat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 22:36 yötonttu kirjoitti:
Minusta lasten yökyläilyssä mummilassa ei ole mitään pahaa.Ainakaan jos isovanhemmat näin haluavat.
Olisikohan enemmän kyse " vallanhalusta "???
Sinulla on jotain mitä joku haluaa ja valta käsissäsi.
Mitä hyötyä vauvoille ja pienille lapsille on yökyläilystä? Ja kuka Sinusta lasten yökyläilyistä päättää: Lapsen vanhemmat, lapsi (siis isompi lapsi) itse vai isovanhemmat? 4 kk ikäinen lapsi ei tarvitse yökylää. Vauva tarvitsee äitiä, isää ja mahdollisia sisaruksia. Pientä vauvaa ei tarvitse antaa mummolaan yökylään vaan anopin ja apen "halusta". Ihmettelen itsekkäitä isovanhempia, jotka kehtaavat vieläpä painostaa äitiä ja isää.

Ihmettelen niitä isovanhempia, jotka määräävät äitiä ja isää. Isovanhemmatko päättävät, minkä ikäisenä lapsenlapsi on valmis aloittamaan yökyläilyt? Meillä ainakin minä ja mieheni päätämme pienten lasten kyläilyistä ja yökyläilyistä - eivät isovanhemmat. Olen myös imettänyt lapsiani 1-2 -vuotiaiksi asti, joten yökyläily olisi ollut mahdotonta.

Omat lapsemme eivät ole kyläilleet mummolassa jne. pienenä, koska:
1. Me vanhemmat emme anna pieniä lapsia yökylään.
2. Lapset eivät itse halua mennä yökylään pienenä. He ikävöivät äitiä, isää, sisaruksia ja omaa kotiaan.
3. Sukulaiset asuvat liian kaukana.
4. Isovanhemmat eivät jaksa hoitaa lapsiamme. Isovanhemmat ovat tottuneet elämään rauhassa kahdestaan ja ilman lastenhoitovastuuta.
5. Lastenhoito, yöhoito ja kotiavun tarjoaminen eivät kuulu isovanhemmille. Lastenhoitajan saa kotiin maksusta.

Pidämme yhteyttä sukulaisiin ja kyläilemme koko perheen kanssa. Ovatkohan lapseni nyt jääneet jostain paitsi, kun he eivät ole asuneet mummolassa viikkokausia =) ?
 
Olen myös imettänyt lapsiani 1-2 -vuotiaiksi asti, joten yökyläily olisi ollut mahdotonta.

Omat lapsemme eivät ole kyläilleet mummolassa jne. pienenä, koska:
1. Me vanhemmat emme anna pieniä lapsia yökylään.
2. Lapset eivät itse halua mennä yökylään pienenä. He ikävöivät äitiä, isää, sisaruksia ja omaa kotiaan.
3. Sukulaiset asuvat liian kaukana.
4. Isovanhemmat eivät jaksa hoitaa lapsiamme. Isovanhemmat ovat tottuneet elämään rauhassa kahdestaan ja ilman lastenhoitovastuuta.
5. Lastenhoito, yöhoito ja kotiavun tarjoaminen eivät kuulu isovanhemmille. Lastenhoitajan saa kotiin maksusta.

Onpa lasten kasvatus mennyt tiukkapipoiseksi hommaksi! :(
Minäkin imetin ja silti pystyin antamaan lapseni yökylään (pumppasin äidinmaidon pulloon ka ei kun menoks).
Minusta on ainakin parempi antaa lapseni vanhemmileni hoitoon, kun ventovieraalle (=lastenhoitajalle) maksusta. Isovanhemmat ovat usein lapseni kanssa tekemisissä joten ovat tuki ja turva (vaikka ei tietenkään samassa määrin kun me vanhemmat). lapselle tekee ihan hyvää olla muidenkin kanssa tekemisissä kun omien vanhempien, ei sitä välttämättä tarvitse yökylään antaa jos ei halua. Mutta kyllä se hyvää tekee vanhempien välillä kaksistaan olla, vaikka käydä kahvilla.

AP päättäköön ihan itse haluaako antaa lapsensa yökylään vai ei, miten raaskii ja luottaako hoitajaan.Ei yökyläilyt tee äidistä sen huonompaa. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 14:20 mimmi kirjoitti:
AP päättäköön ihan itse haluaako antaa lapsensa yökylään vai ei, miten raaskii ja luottaako hoitajaan.Ei yökyläilyt tee äidistä sen huonompaa. :hug:
Tästähän juuri on kyse. Kyllä sen lapsen voi laittaa yökylään JOS VANHEMMAT NIIN HALUAA. Jos äiti ei halua antaa 4 k vanhaa yökylään, ei se(kään) tee hänestä huonoa äitiä. Tätä asiaa ei kuitenkaan isovanhemmat päätä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 15:36 Lanttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 14:20 mimmi kirjoitti:
AP päättäköön ihan itse haluaako antaa lapsensa yökylään vai ei, miten raaskii ja luottaako hoitajaan.Ei yökyläilyt tee äidistä sen huonompaa. :hug:
Tästähän juuri on kyse. Kyllä sen lapsen voi laittaa yökylään JOS VANHEMMAT NIIN HALUAA. Jos äiti ei halua antaa 4 k vanhaa yökylään, ei se(kään) tee hänestä huonoa äitiä. Tätä asiaa ei kuitenkaan isovanhemmat päätä.
Näinän tähän taisin kirjoittaa!!! Mutta saivartele toki asiaa!! :x
 
Tästähän tuli hankalaa!! Siis anoppi käy meillä noin kerran kuussa ja viipyy noin vartin. ja viimeksi kun se kävi poika alkoi vierastamaan ja rauhoittui vasta kun anoppi meni toiseen huoneeseen. ja tätä vierastamista on ollut ennenkin ja neuvolareissut yhtä .....! poika nyt noin 5kk ja tosiaan ollut anopin kans tekemisis noin 5-6 kertaa!!! (sanoinko että välimatkaa alle 5 kilsaa.) ja pojan yöunien takia en lähtis viemään yökylään kun meillä nukutaan noin 12tunnin yöunet,etten voi sanoa olevani väsynyt.mutta kiitokset kaikille neuvojille,eiköhän tästä "ongelmasta" selvitä :flower:
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 16:46 minä vain kirjoitti:
Tästähän tuli hankalaa!! Siis anoppi käy meillä noin kerran kuussa ja viipyy noin vartin. ja viimeksi kun se kävi poika alkoi vierastamaan ja rauhoittui vasta kun anoppi meni toiseen huoneeseen. ja tätä vierastamista on ollut ennenkin ja neuvolareissut yhtä .....! poika nyt noin 5kk ja tosiaan ollut anopin kans tekemisis noin 5-6 kertaa!!! (sanoinko että välimatkaa alle 5 kilsaa.) ja pojan yöunien takia en lähtis viemään yökylään kun meillä nukutaan noin 12tunnin yöunet,etten voi sanoa olevani väsynyt.mutta kiitokset kaikille neuvojille,eiköhän tästä "ongelmasta" selvitä :flower:
Minä en myöskään ole lastani vienyt yö kylään ja jos kerran lapsesesi vierastaa niin ei kannata viedä häntä hoitoon, mielestäni lapsi tarvitsee juuri silloin tosi paljon vanhempiensa tukea että selviää vierastus vaiheen yli joka on kuitenkin normaali kehitys vaihe lapselle.Pidä pintasi ja tee niin kuin sydämmesi sanoo :) . Kyllä on minusta mummin tehtävä käydä teillä kylässä eikä niin että perheelliset pienten lasten kanssa kipsuineen ja kampsuineen hoitaa vierailut mummolaan, helpompi niiden mummojen on lähteä kylään.
 

Yhteistyössä