YRITTÄJÄT/VUOKRATUOLILAISET tai asiasta jotain tietävät, apuja kaipaan

  • Viestiketjun aloittaja "pulassa"
  • Ensimmäinen viesti
"pulassa"
Osaako kukaan kertoa, millaisia sopimuksia kosmetologeilla on yleensä?
Kannattaako ottaa sama vai eri kirjanpitäjä mikä olis "työnantajalla"
hyödyt/haitat mitä siitä saattaisi tulla.
Kertokaa kaikki mitä olette kokeneet tai vaikka kuulleetkin. Kaikki tieto olisi nyt tarpeen!
Kiitos paljon jos edes joku viitsisi vastata :)
 
entinen vuokratuolilainen...
Oletko sopimusyrittäjäksi alkamassa, vai kiinteälle kuukausivuokralle? Mihin kaupunkiin?

Itse ottaisin ihan oman kirjanpitäjän, se on ainakin varmasti puolueeton jos tulee jotain ongelmia. Minun tosin oli pakko aikoinaan ottaa sama kp kuin työnantajalla, vaikka kyseinen firma oli kallis ja huono... Ärsyttää että edes suostuin siihen, asiaa enempää kyseenalaistamatta.
 
entinen vt...
Noh itse toimin kampaajana sopimusyrittäjänä, mutta aika läheltä liippaa kuitenkin. Oma sopimukseni oli 40/60 (Hki, ydinkeskusta) joka on melko riistosopimus. Nykyään lähtisin 25/75 tai 30/60 sopimuksella yrittäjäksi, mutta mieluiten kiinteällä vuokralla - kunhan tilanne olisi vakiintunut. Työeläkemaksut (itse maksoin minimiä, niinkuin kannattaakin tehdä ihan alussa)+kirjanpitäjä olivat n. 200e kuukaudessa, ennakkoverothan maksetaan joka toinen kuukausi. Kannattaa perustaa oma tili toiminimelle. Alv palautuksia sain aina jonkin verran, kun jaksoi laittaa kaikki kuitit kirjanpitäjälle (kosmetiikat, puhelin ja nettilaskut jne jne, kaikki mitä ikinä voi miettiä yrittäjyyteen liittyviksi kuluiksi). Ja kyllä se sopimusyrittäjyys kannatti, tienasin huomattavasti enemmän kuin kuukausipalkkalaisena, mutta en mitenkään rahassa uinut kuitenkaan. Kysy, mitä mieleen juolahtaa? Koitan vastata :)
 
entinen vt
^^ Oletko siis ollut firmassa jo entuudestaan töissä, vai onko ihan uusi paikka sinulle? Onko suuri kaupunki kyseessä, millainen firma (pieni/suuri, uusi/vanha...)?
 
"pulassa"
Olen ihan uusi tässä firmassa ja nyt on mietinnässä kaikki sopimus asiat, kirjanpitäjät, alv:t, verot ja kaikki mahdollinen.
Kerro kaikki mahdollinen ja mahdotonkin mitä mieleen tulee, otan kiitollisena vastaan vinkit ja hyvät neuvot. :)
 
"pulassa"
Tuosta tilistä: eli kannattaa avata uusi tili yrityksen nimissä? Maksaako enemmän kuin tavallinen tili? Yritystiliin kortti? Mitä kaikkea pitää ja tarvitsisi ottaa huomioon?
 
entinen vt
No periaattessahan valmiiseen firmaan on helppo mennä, koska mainostusta ei juurikaan tarvitse. Liikkeen nettisivuille ilmoitus ja sitten voit keksiä jotain "avajaistarjouksia" sun muita houkuttimia - ehkä laittaa pieni lehti-ilmoitus tarjouksesta?

Minun kirjanpitäjä hoisi vero ja alv-juttuni, jätin ne suosiolla hänelle koska itse en niistä tarpeeksi tajunnut. Jos olet sopimusyrittäjänä, sinun ei kuulu maksaa ainemaksujasi itse. Jos maksat ne itse prosentuaalisen maksun lisäksi, on mielestäni tarjottu sopimus ihan huijausta - koska ne aineet todellakin maksaa.

Mutta siis, esimerkkinä: Teet päivässä 300euron arvosta työtä (vaikka 3 kasvohoitoa ja manikyyrin, riippuu hinnoista... ÄLÄ mene liian edulliseen paikkaan!). Teet töitä sen 5pv viikossa, 300e pv = kuukausikassasi on 6000e. Tästä kokonaissummasta vähennetään arvonlisävero 23% = kassa on 4620€, josta liikkeen omista ottaa sen 30%. Sinulle jää 3234€. Tästä summasta maksat verot, kirjanpitäjät ja yrittäjäeläkemaksut (jotka voisi olla vaikka verot: 650e, kirjanpitäjä 80e, yel 120e) = Eli sinulle jäävä "palkka" olisi n. 2384€. Ota kuitenkin huomioon, että lomia/lomarahoja ei kerry, joten ne sinun on säästettävä.
 
"pulassa"
KIITOS kun jaksat vastata :)
Mitäpä jos kaikki rahat menevät ensin yittäjän tilille, josta hän maksaa minulle vaikka 50% ja siitä maksan omat alv, verot ym. maksut, miltä kuulostaa? Onko aivan huijausta?
En ymmärrä niistä alv. vähennyksistä sun muista jutuista mitään :/
 
Entinen vt
Ihan täysin tavallinen tili riittää, pystyy avaamaan vaikka nettipankissa. Jotkut avaa yritystilin, mutta sopimusyrittäjälle riittää aivan hyvin ihan perus käyttötili.
 
entinen vt
Kyllä tuo 50/50 sopimus kuullostaa aika huonolta. Pienessä liikkeessä pienellä paikkakunnalla realistinen kassa on varmaankin lähempänä 4000€ kuin 6000€ - jos liikkeen omistaja ottaa siitä jo 2000e pois, on se jäljelle jäänyt 2000e ihan naurettavan vähän kattamaan kaikkia muita yrittäjän kuluja. Itse suostuisin sinun tapauksessa ehkä max. 30/60 sopimukseen :/
 
"pulassa"
entäpä, mitä mieltä olet tuosta yrittäjän tilille menevästä rahasta, saako hän jotain vähennyksiä minun tuloista joista minä maksan kumminkin omat alv:t saamatta minkään laisia vähennyksiä?
 
entinen vt
... ja rohkenen silti väittää, että kampaajan ainekulut ovat huomattavasti korkeammat kuin kosmetologin. Toki kosmetologeilla on kalliita laitteita jne käytössään, mutta juuri niitähän sinä vuokraat työnantajaltasi sopimusyrittäjänä :)
 
entinen vt
En suoraan sanottuna osaa vastata tuohon oikein mitään, koska en ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Mutta kehoitan sinua harkitsemaan todella vakavasti sitä, että onko noin suurella prosentilla kannattavaa lähteä yrittäjäksi.
 

Yhteistyössä