Yrittikö kätilö mitenkään estää repeämiä? Tukiko välilihaa jne...?

  • Viestiketjun aloittaja Munnki
  • Ensimmäinen viesti
Leikattu
Mun kohdalla kätilöllä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa lopulta kuin leikata pieni vekki, kun muuten lapsi ei olisi mahtunut ulos. LApsella rupesi jo happi loppumaan, kun niin pitkään oli pahassa paikassa.
 
Kyllä
yritti. ja onnistuikin. Mä en tosin ymmärtäny mitää tekee ja pyysinkin lopetamaan mun perseen hipelöinnin kun se ei tuntunu kivalta.. selityksen jälkeen annoin luvan jatkaa...
 
Kyllä se Ceridal-öljyä suihkutteli ja sormilla paineli lippaa pois edestä (kohdunsuulle liis jäi sellanen lärpäke, mikä jarrutteli pojan etenemistä ). Repesin silti, mut väliliha pysy ehjänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
yritti. ja onnistuikin. Mä en tosin ymmärtäny mitää tekee ja pyysinkin lopetamaan mun perseen hipelöinnin kun se ei tuntunu kivalta.. selityksen jälkeen annoin luvan jatkaa...
:D tää oli ihana kommentti.

muistaakseni myös miulla tuettiin sitä mutta tosiaan ei ois mahtunu tulemaan jos ei ois leikattu niin sitte leikkas pienen vekin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Kyllä se Ceridal-öljyä suihkutteli ja sormilla paineli lippaa pois edestä (kohdunsuulle liis jäi sellanen lärpäke, mikä jarrutteli pojan etenemistä ). Repesin silti, mut väliliha pysy ehjänä.
:eek: mistä sie repesit?

 
hmm
Itse halusin. Kätilö ei ois halunnut leikata. Tuntui että vauva oli jumissa eikä tullut millään ulos- huusin täysiä että: NYT LEIKKAAT SEN! Leikkas, ja vauva tuli nätisti ulos :). Oli niin iso että tuli ihan reunoja pitkin ulos, isompi ei olis mahtunu enää ees syntymään.
 
vieras
Esikoiselta oli vanhempi kätilö joka vain kysymättä napsaisi välilihan auki - vauva oli alle 3 kiloa, joten iso koko ei luulisi olleen syynä :whistle:

Toisen lapsen kohdalla kohdunsuu ei avautunut tasaisesti, ja itse pyysin (siis vieläkään en ymmärrä miten kehtasin) että kätilö tukisi kohdunsuuta kunnes vauvan pää pääsee työntymään... Ja siinä tasainen avautuminen varmasti oli osasyy, että en revennytkään ollenkaan. Kätilön käsi siis näytti tietä vauvalle. Istukan synnyttäminen tuntui pehmeältä, esikoisen synnytyksessä sekin kirveli kun oli vielä avohaavoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Kyllä se Ceridal-öljyä suihkutteli ja sormilla paineli lippaa pois edestä (kohdunsuulle liis jäi sellanen lärpäke, mikä jarrutteli pojan etenemistä ). Repesin silti, mut väliliha pysy ehjänä.
:eek: mistä sie repesit?
Sinne synnytyskanavaan piti laittaa tikkejä. Ponnistusvaihe venähti aika pitkäks jaloppuvaiheessa poika vähän peräntykin... Oli paikat aika koetuksella. Ei siis se öljyyminen siinä synnytyksen aikana pelastanu tilannetta, kun oli raskaushormonit kuivattanu limakalvoja. Mut hyvin on parantunu. Mahdollisella seuraavalla kerralla tiiän varautua ja öljyillä jo raskausaikana.
 
Blaaah
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Usein epparilla saadaan parempi lopputulos kuin että annettaisiin revetä hallitsemattomasti. Kai kaikki kätilöt välilihaa tukee, vai oonko ihan pihalla?
Mulle on sanottu, että juuri päinvastoin. Repeämät paranevat paremmin kuin leikattu.
 
Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla välilihaa ei leikattu,eikä tullut repeämiä vaikka molemmat yli neljäkilosia,mut kolmannen kohdalla leikattiin koska poika oli yli viisikilonen ja melkein 60 senttinen syntyessään. :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Usein epparilla saadaan parempi lopputulos kuin että annettaisiin revetä hallitsemattomasti. Kai kaikki kätilöt välilihaa tukee, vai oonko ihan pihalla?
Mulle on sanottu, että juuri päinvastoin. Repeämät paranevat paremmin kuin leikattu.
Myös mulle on sanottu, että repeämät paranevat helpommin kuin leikattu. Repeämä kun on revennyt luonnollisesti ihon mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Usein epparilla saadaan parempi lopputulos kuin että annettaisiin revetä hallitsemattomasti. Kai kaikki kätilöt välilihaa tukee, vai oonko ihan pihalla?
Mulle on sanottu, että juuri päinvastoin. Repeämät paranevat paremmin kuin leikattu.
Joo riippuhan toi repeämästä. Mutta jos vaihtoehto on eppari tai se että repeää hallitsemattomasti ja siinä menee peräsuolen sulkijalihas ym, niin epparin puolesta puhuisin.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja Munnki:
Vai onko nuo jo historiaa ja väliliha silvotaan sen kummemmin ajattelematta ja ajan säästöksi?
Sano, ettei yleensä nykyään leikata. Lopulta poika tuli vauhdilla, kohdunsuu aukes 5minuutissa 5sentistä 10 senttiin ja sain IV:n asteen repeämät.
Synnytyksestä 2,5vuotta ja vieläkin vaivoja.
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Munnki:
Vai onko nuo jo historiaa ja väliliha silvotaan sen kummemmin ajattelematta ja ajan säästöksi?
Sano, ettei yleensä nykyään leikata. Lopulta poika tuli vauhdilla, kohdunsuu aukes 5minuutissa 5sentistä 10 senttiin ja sain IV:n asteen repeämät.
Synnytyksestä 2,5vuotta ja vieläkin vaivoja.
Saitko oksitosiinia tai yritettiinko synnytystä muuten edistää jollain keinolla (Kalvojen puhkaisu? Tissien hiplaus?) kun noin nopsaan kävi?
 
Helmi S
Alkuperäinen kirjoittaja hopo:
Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla välilihaa ei leikattu,eikä tullut repeämiä vaikka molemmat yli neljäkilosia,mut kolmannen kohdalla leikattiin koska poika oli yli viisikilonen ja melkein 60 senttinen syntyessään. :wave:
No oho! Aika työn oot tehny! Mun esikoinen oli 4700 g ja 55 cm ja ajattelin, että varmaan aika maksimi, kun voi alateitse syntyä..
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Munnki:
Vai onko nuo jo historiaa ja väliliha silvotaan sen kummemmin ajattelematta ja ajan säästöksi?
Sano, ettei yleensä nykyään leikata. Lopulta poika tuli vauhdilla, kohdunsuu aukes 5minuutissa 5sentistä 10 senttiin ja sain IV:n asteen repeämät.
Synnytyksestä 2,5vuotta ja vieläkin vaivoja.
Saitko oksitosiinia tai yritettiinko synnytystä muuten edistää jollain keinolla (Kalvojen puhkaisu? Tissien hiplaus?) kun noin nopsaan kävi?
Sain oksitosiinia vähän liikaakin, kun ei synnytys meinannut edetä eka millään. Onneks oli epiduraali, ei ollut mitään hajuakaan millon piti ponnistaa, kätilö seuras supistuskäyriä ja sano aina millon ponnistan. Tunto oli hävinnyt alapäästä kokonaan.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Alkuperäinen kirjoittaja hopo:
Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla välilihaa ei leikattu,eikä tullut repeämiä vaikka molemmat yli neljäkilosia,mut kolmannen kohdalla leikattiin koska poika oli yli viisikilonen ja melkein 60 senttinen syntyessään. :wave:
No oho! Aika työn oot tehny! Mun esikoinen oli 4700 g ja 55 cm ja ajattelin, että varmaan aika maksimi, kun voi alateitse syntyä..
Mun poika oli ihan tavallisen kokoinen. 3,5kg ja 51cm pitkä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Kyllä se Ceridal-öljyä suihkutteli ja sormilla paineli lippaa pois edestä (kohdunsuulle liis jäi sellanen lärpäke, mikä jarrutteli pojan etenemistä ). Repesin silti, mut väliliha pysy ehjänä.
:eek: mistä sie repesit?
Sinne synnytyskanavaan piti laittaa tikkejä. Ponnistusvaihe venähti aika pitkäks jaloppuvaiheessa poika vähän peräntykin... Oli paikat aika koetuksella. Ei siis se öljyyminen siinä synnytyksen aikana pelastanu tilannetta, kun oli raskaushormonit kuivattanu limakalvoja. Mut hyvin on parantunu. Mahdollisella seuraavalla kerralla tiiän varautua ja öljyillä jo raskausaikana.
hui mahoton... :/ hyvä että on parantunu :hug:

 

Yhteistyössä