Yrittikö kätilö mitenkään estää repeämiä? Tukiko välilihaa jne...?

  • Viestiketjun aloittaja Munnki
  • Ensimmäinen viesti
En osaa sanoa, tuskin kätilö kummallakaan kerralla olisi ihmeitä voinut tehdä.

Esikoisesta leikattiin eppari kun pojan sydänäänet alkoi laskea uhkaavasti pitkän ponnistusvaiheen lopupuolella ja kätilö teki pojalle lisää tilaa sillä epparilla. Repeämiä ei kyllä tuon lisäksi tullut.

Kuopuksen kohdalla tuli toisen asteen repeämä emättimen seinämään, en usko että kätilöllä on ollut mitäänmahdollisuuksia edes yrittää estää tupta repeämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Alkuperäinen kirjoittaja hopo:
Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla välilihaa ei leikattu,eikä tullut repeämiä vaikka molemmat yli neljäkilosia,mut kolmannen kohdalla leikattiin koska poika oli yli viisikilonen ja melkein 60 senttinen syntyessään. :wave:
No oho! Aika työn oot tehny! Mun esikoinen oli 4700 g ja 55 cm ja ajattelin, että varmaan aika maksimi, kun voi alateitse syntyä..

Täytyy myöntää et ei ollu kyl ihan helppo synnytys,poika oli tarkalleen 5250g ja 59 cm.Kyllä tiesi synnyttäneensä...
:wave: :wave: :wave:
 
joep
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Usein epparilla saadaan parempi lopputulos kuin että annettaisiin revetä hallitsemattomasti. Kai kaikki kätilöt välilihaa tukee, vai oonko ihan pihalla?
Minulla leikattiin eka synnytyksessä pieni "leikos" kuulemma varmuuden vuoksi... (jälkitarkastuksessa lääkäri ihmetteli, miten niin pieni välilihaleikkausjälki, johon vastasi,e ttä kätilö leikkasi varmuuden vuoksi, ihmetteli lääkäri hieman..) toisessa synnytyksessä vanha kokennut kätilö sanoi, ettei leikata, käski ponnistaa hitaasti, varovasti, jotta ei repeä. ja kertoi vielä, että pieni repeämä parantuu nopeampaa kuin pieni leikkaaminen. pieni repeämä tuli, kaksi tikkiä, joita tuskin edes huomasi (kivun puolesta) synnytyksen jälkeen. kolmannessa synnytyksessä ei leikkausta, ei repeämää.
 
ekassa leikattiin vähän, pari tikkiä, vauva 3620g.toisessa synnytyksessä oli sama kätilö ku ensimmäisessa =) ja vauva 4015g tuki välilihan hyvin. pyysin ottaan käet pois minun perseestä... mutta kerto miksi tuntuu "hieman ilkeältä" ei yhtään tikkiä.
 

Yhteistyössä