Yrityksen perustaminen ja äippäraha

Voiko äitiysrahakaudella perustaa yritystä? Saan jo valmiiksi joka tapauksesssa minirahaa joten sen ei ainakaan pitäisi laskea. Mutta voiko kela lopettaa äippärahan maksun jos perustaisi toiminimen? Olisi siis ammatinharjoittajana, osa-aikaista käsit´öiden tekoa joita vaan myisi virallisesti omalla tyoiminimellä ja maksaisi harrastusmuotoisesta työstään veroja.
 
Voi lopettaa äitiysrahan maksamisen, jos tuloja on yli sallitun rajan. En tarkkaan tiedä miten suhtautuvat uuteen yrittäjään. Vanhalla yrittäjällä saa olla tiettyyn summaan saakka tuloja, jotta ne eivät vaikuta äitiysrahaan. Tuloja yrityksellä saa olla enemmän, mikäli kyetään osoittamaan että joku muu kuin äitiyslomalla olija tekee työt.
Näitä tulorajoja kannattaa kysyä Kelasta, ne muuttuvat vuosittain.
Lisäksi minä en ainakaan saanut osittaista kodinhoidontukea koska olin yrittäjä, vaikka lapsi oli vain puolipäivähoidossa ja minä lopun aikaa hoidin lapsen. Mutta tämä johtuu siitä, millaiset säädökset kaupungilla on.
 
Mandi taas harmailee
Jostain syystä ei sisäänkirjautuminen taaskaan onnistu :p

Kyllä Kelassa on ihan samat säännöt kaikille, asuinpaikasta riippumatta. Mulla on tuloja koko ajan omasta firmasta (koko ajan teen töitäkin), ja äitiysrahakaudella sain sen minimirahan. Ei siinä mitään tulorajoja ole, kun on ilmoittanut tekevänsä töitä, niin se vaan laskettiin siihen minimirahaan. Mitään tuloja ei ole tarvinnut äitiys- tai vanhempainrahan vuoksi ilmoitella, ei nyt eikä aiemminkaan, ainoastaan työssäolosta pitää ilmoittaa.

Kotihoidontuen hoitolisään taas vaikuttaa tulot. Sen perusrahan (oliko se hoitoraha nimeltään?) saa joka tapauksessa, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja tienata saa vaikka 1,6 miljoonaa kuussa. Hoitolisää en ole edes hakenut, mutta jos olisin, niin tulot olisi pitänyt ilmoittaa.

Alkavalla yrittäjällä menee yleensä ainakin se ensimmäinen tilikausi niin, että tuskinpa kirjanpito näyttää euronkaan tuloja. Joskus pelkällä työhuonevähennyksellä ja matkakuluilla saa tuollaisen sivutoimisen yrittämisen miinusmerkkiseksi. Ja kuluja on muitakin tietenkin.

Enpä siis usko, että toiminimen perustamisella on mitään merkitystä, koska jo saat sitä minimirahaa. Eikä ole pakko Kelaan ilmoittaa sen perustamisesta, ne pyytää vaan työssäoloilmoitusta ;)
 

Yhteistyössä