ysiluokkalaiset listanneet epäsuositun tuntomerkit

vieras
Mulle tuli heti mieleen että oli haastateltu jotain Tapiolan "eliittikoulun" nuorisoa joille vanhemmat kustantaa kaiken mitä pyytävät. Ts kotona ei ole rahasta puutetta. Täytyy kyl sanoa et tosi lapsellisia kommentteja olivat teinit heittäneet.

 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja kauhistelu:
Rehellisesti sanottuna tämä kauhistelu on vähän kaksinaamaista. Itsehän me olemme ne lapset kasvattaneet. Ja ennen kaikkea, lukekaapa täältäkin näitä juttuja, löytyisikö sieltä sitä taustaa, mikä näkyy myös lasten kasvatuksessa. Toki surullistahan se on jos mistään ei saa olla mitään mieltä.
Just näin. Joka päivä joku valopää laittaa ketjua jossa "ihmettelee" kun toisilla on hänen mielestä liian huonot, liian pienet, liian likaiset jne. vaatteet.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle tuli heti mieleen että oli haastateltu jotain Tapiolan "eliittikoulun" nuorisoa joille vanhemmat kustantaa kaiken mitä pyytävät. Ts kotona ei ole rahasta puutetta. Täytyy kyl sanoa et tosi lapsellisia kommentteja olivat teinit heittäneet.
Mulle tuli taas mieleen että nuo kommentit ovat vähäosaisten,eli niiden köyhien joille ostellaan vaatteita oli rahaa tai ei, tai sitten näiden pyrkyrien, eli rakentamisella rikastuneiden yrittäjien, joilla raha raha raha, oli se kenen selkänahasta takaiisn.

Kyllä koulutettujen lapset kunnioittavat jotain muuta kuin pintamuotia.
 
Afrikannorsu
Oikeesti käsi sydämmellä: eikös jokainen ole ollu tuossa yläasteiässä juuri tuollainen (ainakin jossain määrin) luokittelija? Luonnosuojelija/kommunisti/salliva/vapaa-ajattelija tyyppisetkin olivat oikeastaan aika tylyjä ja sallimattomia sitten rikkaampia nuoria kohtaan,,aina on joku ryhmä ollu jota jokainen itse on pitänyt sellaisena ja tälläisena,,teini-ikä on julmaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Oikeesti käsi sydämmellä: eikös jokainen ole ollu tuossa yläasteiässä juuri tuollainen (ainakin jossain määrin) luokittelija? Luonnosuojelija/kommunisti/salliva/vapaa-ajattelija tyyppisetkin olivat oikeastaan aika tylyjä ja sallimattomia sitten rikkaampia nuoria kohtaan,,aina on joku ryhmä ollu jota jokainen itse on pitänyt sellaisena ja tälläisena,,teini-ikä on julmaa!
Tuossakin on kyllä perää. Minun ainoa aatteeni oli olla hajuton, mauton, näkymätön ja äänetön. En tiedä enää miksi.

Lisäys, kun tarkemmin ajattelen, se taitaa olla edelleen ykkösaatteeni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Oikeesti käsi sydämmellä: eikös jokainen ole ollu tuossa yläasteiässä juuri tuollainen (ainakin jossain määrin) luokittelija? Luonnosuojelija/kommunisti/salliva/vapaa-ajattelija tyyppisetkin olivat oikeastaan aika tylyjä ja sallimattomia sitten rikkaampia nuoria kohtaan,,aina on joku ryhmä ollu jota jokainen itse on pitänyt sellaisena ja tälläisena,,teini-ikä on julmaa!
kyllä, ja sama pätee esim teinien ryyppäämiseen, sitäkin on tullut omana aikanaan tehtyä..

MUTTA: nyt me ollaan aikuisia, me tiedetään et noi on väärin ja noin ei saisi tehdä, meidän kuuluu siis EDES YRITTÄÄ saada ne omat lapset tekemään toisin, olemaan viisaampia kuin me aikoinamme, eikä vaan sanoa, et noin mekin tehtiin, se on sitä teini-ikää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
kyllä, ja sama pätee esim teinien ryyppäämiseen, sitäkin on tullut omana aikanaan tehtyä..

MUTTA: nyt me ollaan aikuisia, me tiedetään et noi on väärin ja noin ei saisi tehdä, meidän kuuluu siis EDES YRITTÄÄ saada ne omat lapset tekemään toisin, olemaan viisaampia kuin me aikoinamme, eikä vaan sanoa, et noin mekin tehtiin, se on sitä teini-ikää.
Hei tuo on hyvä pointti. Ainakin minun vanhempani ovat/olivat sitä ikäpolvea, ettei teini-ikää oikeastaan edes ollut, lapsista aikuisiksi tavallaan suoraan, maailma oli niin toisenlainen. Joten heillä ei ollut juurikaan käsitystä siitä, millaista teinien elämä oli meidän ollessa siinä iässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Onneksi kaikki ei halua olla suosiossa. Onneksi toiset tykkäävät olla erilaisia =)
Näin juuri mutta kiusataanko heitä sitten?


Yleensä kiusaamiseen tarvitaan myös vastaanottaja. Toisia kiusataan, mutta toiset osaavat olla erilaisia ja ovat vain ylpeitä siitä, että siitä erilaisuudesta kuitataan.
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lohdutuksen sana kaikille: olen päivittäin tekemisissä tuonikäisten kanssa (tapaan n.150 teiniä päivittäin) ja tuolla lailla ajattelevat on kyllä vähemmistössä ja, jos saa sanoa, tuolla lailla ajattelevat eivät ole niitä kaikkein "isoimmalla lusikalla" saaneita. Fiksut eivät vain pidä niin suurta melua itsestään vaan nauravat hiljaa itsekseen. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten...

Toisaalta - on mahtavaa, että jokainen saa oman hetkensä suosittuna. Joillekin se sijoittuu yläkoulun kolmeen vuoteen ja ne fiksut sitten pärjäävät loppuelämänsä :).
näinpä. :flower:
Tyhmimmät pitävät tosiaan suurinta melua itsestään. Kyllä nuorissa on paljon fiksuja, luovia, omilla aivoillaan ajattelevia.. Tää on taas tätä lehdistön sensaatiohakuisuutta.
 
entinen oppilas
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle tuli heti mieleen että oli haastateltu jotain Tapiolan "eliittikoulun" nuorisoa joille vanhemmat kustantaa kaiken mitä pyytävät. Ts kotona ei ole rahasta puutetta. Täytyy kyl sanoa et tosi lapsellisia kommentteja olivat teinit heittäneet.
Mulle tuli taas mieleen että nuo kommentit ovat vähäosaisten,eli niiden köyhien joille ostellaan vaatteita oli rahaa tai ei, tai sitten näiden pyrkyrien, eli rakentamisella rikastuneiden yrittäjien, joilla raha raha raha, oli se kenen selkänahasta takaiisn.

Kyllä koulutettujen lapset kunnioittavat jotain muuta kuin pintamuotia.

Valitettavasti on aika hyväosaisten lapsia tuolla Pohjois-Tapiolan yläasteella. Todella vähissä ovat siinä koulussa vähäosaiset.


 
Ysi
Olen itse Pohjois-tapiolan koulusta 9-luokalta. Meidän koulussa on ihan keskivertoperheistä tulleita nuoria, tehkääpä ajelu Pohjois-Tapiolaan. Ihan tavallisia rivi ja kerrostaloja kaikkialla, sen lisäksi täällä on SOS-lapsikylä. Tiedättekös mikä se on ? Meidän koulussa on myös paljon oppilaita sieltä. Lopettakaa tuo jeesustelu ja yrittäkää ottaa ensin selvää. Lukekaa myös tämän päivän hesarin (22.12) mielipideosastolta vastine tälle jutulle ja miettikää sitten uudestan. Koko Pohjois-tapiolan ysiluokkalaiset ovat joutuneet nettikiusauksen uhreiksi ja kiusaajia olette juuri te, itseään niin kovin fiksuina pitävät aikuiset.

Kovin vaikea suhtautua vakavasti kun aikuiset puhuvat mediakriittisyydestä kun itse ollaan kiusaamassa lapsia tälläisten juttujen perusteella.
 
Haastateltu
Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Lukekaa kauhulla, mammat.

Miten meidän sukupolvemme on kasvattanut tuollaisia konservatiiisia p***iaisia?

Ihan uskomatonta kommenttia, ja vielä omalla naamallaan kehtaavat kertoa.
Missä todellisuudessa nämä nuoret oikein elävät? Mitä heidän kotonan aikuisten ja lasten kesken puhutaan?

Millaiset nuoret sanovat, että "ei saa olla mitään mieltä"? Eikö se kerro äärimmäisestä pelokkuudesta, pelätään että jos olet jotain, niin sinut hylätään. Kamalaa.

Nuoret ovat äärikonservatiiveja, heillä on samantapaiset arvot kuin isovanhemmillaan. = Älä poikkea massasta, niin kaikki menee hyvin. Tämä muistuttaa myös jotain suomalaista pikkukylää. Hämentävää on, että juttu on tehty maan suurimpiin kuuluvassa kaupungissa.

Harmi vain, että noistakin nuorista suuri osa huomaa myöhemmin juuri poikkeavansa siitä massasta. Voi olla rankka kasvun paikka silloin edessä.
Niin, ihan omalla naamallamme kehtaamme kertoa! Opetelkaa ihmiset lukemaan!

"Helsingin Sanomat pyysi Pohjois-Tapiolan koulun ysiluokkalaisia listaamaan, mitä 15-vuotias ei saa pukea päälleen, kuunnella, harrastaa tai kannattaa, jos haluaa pysyä suosiossa. "

Emme siis todellakaan listanneet asioita, joista me itse syrjimme tai kiusaamme muita, vaan päin vastoin. Meille jaettiin paperit, johon piti kirjoittaa, mitkä asiat voivat johtaa epäsuosioon nuorten maailmassa. Paperissa oli valmiiksi sellaisia kohtia kuin vaatteet, aatteet, harrastukset ym.
Juttu on huonosti ja epäselvästi kirjoitettu, mutta voisitte te aikuiset ihmiset olla itsekin hieman kriittisempiä ja käyttää omaa järkeänne.

Esimerkiksi itseltäni vahvoja mielipiteitä löytyy ja rakastan fantasiakirjallisuutta. Tyttö, joka mainitsi kirkon kerhoin kuulumisesta, on itse isoskoulutuksessa. Monet mainitsemamme asiat ovat siis ihan omaa kokemusta. Nuo "lait" eivä kuitenkaan ole mitään yksiselitteisiä totuuksia, vaan ne VOIVAT ALTISTAA epäsuosiolle JOISSAKIN olosuhteissa, JOIDENKIN ihmisten keskuudessa. Juttu on erittäin kärjistetty, vaikka siinä on myös pilkahdus totuutta.
Sitä paitsi oma kokemukseni ja käsitykseni on, että Pohjois-Tapiolan koulu on hengeltään varsin kehno verrattuna muihin yläkouluihin ja varmaan pääkaupunkiseudulla yleisesti tuo ryhmäpaine on vähän kovempi kuin syrjäkylissä. Silti tietysti Pohjiksesta kunnon tyyppejäkin löytyy.
 
karateka
siis ton mukaan mä olisin epäsuosittu, koska olen tyttö ja harrastan karatea. Ei kyllä pidä paikkaansa, sillä kukaan ei pidä sitä tyhmänä, osaan vaan puolustaa itseäni.
 
"ope"
En ihmettele yhtään. Nuoret omaksuvat toisten syrjimisen ja kiusaamisen kotoaan vanhemmiltaan jotka syrnivät aikuisia milloin minkäkin syyn nojalla. Tällaisia nuoria siis kasvatetaan nykyään ja onko tämä nykypolitiikan mukaista? Vain omaan pieneen ahtaaseen lokeroon sopivat hyväksytään ja muita syrjitään avoimesti eli.köyhiä, erivärisiä, homoseksuaaleja jne. lapset heijastavatvanbempien arvoja.
 
"Moraalinvartija"
Eihän toi ole mikään uusi ilmiö. Munkin vaatteille ja harrastuksille naurettiin jo 90-luvulla. Siis Suomessa. Ei synnyinmaassani Virossa vaan tuollaista ollut. Siellä sain olla oma itseni. Täällä Suomessa olisi pitänyt pukeutua koulussa huoraksi saadakseen kavereita. Aloitin meikkaamisenkin jälkijunassa...
 
yks ysiltä
kyllä, varsinkin ylä-asteella syrjitään erilaisia ja ainakin täällä tehdään miltein mitä vain jotta saadaan sitä suosioo ... katotaan käytävillä kieroon,kuiskitaan ja sellaista
 
Ggg
En löytänyt mitään eroa vuoteen 1996, jolloin olin ysillä:D Massaan sulautuminen, merkkivaatteet, ei saa olla liikaa mitään. Ihan samaa vanhaa kamaa vähän eri raamissa. Joskus 1990-luvun lopussa tuli muotiin 'erilaiset tyylit ja ajattelu' mutta nekin oli todellisuudessa tiukasti raamitetut.
 
En löytänyt mitään eroa vuoteen 1996, jolloin olin ysillä:D Massaan sulautuminen, merkkivaatteet, ei saa olla liikaa mitään. Ihan samaa vanhaa kamaa vähän eri raamissa. Joskus 1990-luvun lopussa tuli muotiin 'erilaiset tyylit ja ajattelu' mutta nekin oli todellisuudessa tiukasti raamitetut.
Nimenomaan!

Nuoriso on juuri tuollaista. Ja vanhettua oivalletaan että oltiinpas silloin tolloja :D
 

Yhteistyössä