Zoloft ja imetys

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut mamma
Hei, oletteko käyttäneet Zoloftia synnytyksen jälkeiseen masennukseen, vaikka imetätte? Lääkäri määräsi minulle em. lääkettä ja sanoi, että on ihan turvallinen imetyksen kanssa. Mutta jotenkin jäin miettimään, kuinka paljon lääkettä kuitenkin imeytyy äidinmaitoon ja vaikuttaako aine esim. vauvan aivojen kehitykseen? Ehkä murehdin turhaan, mutta tuskin mikään läkee voi olla "hyväksi" vauvalle. Tämä vaivaa minua todella paljon:(
 
Mulla oli kyseinen lääke käytössä imetyksen aikana, eikä lapselle ollut siitä mitään haittaa, vaikka lapsi on monelle asialle allerginen, lapsi oli silloin n,1kk ja oma olo parani huimasti, ainoa huono puoli lääkkessä oli se, että haluja ei ollut yhtään, mikään ei toiminut kaulasta alaspäin, ja mies joutui kärsimään puutteessa, se ei tapahdu heti, mutta pikkuhiljaa, mutta itsensä takia kannattaa ottaa. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2005 klo 19:05 tiituli kirjoitti:
Mulla oli kyseinen lääke käytössä imetyksen aikana, eikä lapselle ollut siitä mitään haittaa, vaikka lapsi on monelle asialle allerginen, lapsi oli silloin n,1kk ja oma olo parani huimasti, ainoa huono puoli lääkkessä oli se, että haluja ei ollut yhtään, mikään ei toiminut kaulasta alaspäin, ja mies joutui kärsimään puutteessa, se ei tapahdu heti, mutta pikkuhiljaa, mutta itsensä takia kannattaa ottaa. =)
Aivan kuin mun kirjoittamaa tekstiä. Olen myös käyttänyt zoloftia imetyksen aikana, eikä siitä ollut mitään haittaa. Nyt imetän jo toista vauvaa ja käytän nytkin zoloftia. Älä ole yhtään huolissasi, kyllä ne lääkärit tietää. Ei ne määrää imettävälle sellaista, mikä ei sovi imetyksen aikana. Mua kanssa harmittaa kun ei ole enää yhtään seksihaluja. Mieheni kärsii puutteesta, mutta kun ei huvita. Silti minunkin oloni on huomattavasti parempi lääkkeitten kanssa, ilman en pystyisi olemaan. Älä siis epäröi, voit käyttää turvallisin mielin. Vauvankin kannalta on parempi, että äiti on tasapainossa.
 
Huolestunut mamma
...kaipa siis uskallan käyttää em. lääkettä, kun kerran muutkin ovat uskaltaneet(vaikka imetätte) :) Millaisia sivuoireita teillä on tuosta lääkkeestä mahdollisesti tullut? Haluttomuuden jo mainitsittekin. Aloitin itse lääkityksen viikko sitten ja toistaiseksi väsyttää aivan tolkuttomasti, ihan tokkurainen olo aamusta iltaan:( Pitäisikö väsymyksen helpottaa ajan myötä? Otatteko lääkkeen aamulla vai illalla? Lääkäri kehoitti minua ottamaan sen aamuisin.
Kiitos vielä kommenteistanne ja kovasti voimia meille kaikille masennuksen kanssa kamppaileville!
 
Ei mulla muita sivuoireita ole ollut, paitsi painonnousu. Se ei kyllä johdu zoloftista vaan peratsinista jota myös käytän. Otan lääkkeet iltaisin, koska mun on helpompi ottaa molemmat samaan aikaan. Annostus zoloftia mulla on 100 mg.
 
Huolestunut mamma
Minulla annostuksena Zoloft 50 mg -aamuisin! Toistaiseksi väsyttää vielä melkoisesti, mutta toivottavasti väsymys katoaa, kun lääke alkaa enemmän vaikuttamaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2005 klo 23:37 honiska kirjoitti:
keneltä ootte hakenu lääkkeet ja millä perustein?
Olin mielenterveystoimiston asiakas ja sieltä lääkäri määräsi minulle raskaus- ja imetysajan lääkkeet. Sairastan pakko-oireista häiriötä. Nyt vointini on jo niin hyvä, ettei tarvitse enää terapiassa käydä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2005 klo 12:31 äityli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2005 klo 23:37 honiska kirjoitti:
keneltä ootte hakenu lääkkeet ja millä perustein?
Olin mielenterveystoimiston asiakas ja sieltä lääkäri määräsi minulle raskaus- ja imetysajan lääkkeet. Sairastan pakko-oireista häiriötä. Nyt vointini on jo niin hyvä, ettei tarvitse enää terapiassa käydä.
minkälaisia oireita sulla on? Ite oon huomenna menossa lääkärille ja mulla on tommonen kuukauden ikänen vauveli ja imetän..
 
Mulla on sellaisia pelkoja, että jotenkin vahingoittaisin vauvaa. Tiedän, etten sitä tee, mutta ajattelen kaikkea hölmöä. Sitä on vaikea selittää. On pakkoajatuksia, jotka ahdistaa. Niitä ei haluaisi ajatella, mutta ei voi niille mitään. Ne rajoittavat elämää, kun ei pysty tekemään kaikkea mikä terveille on ihan helppoa. Asiat jää ns. vaivaamaan mieltä. Nykyään pelkään lähinnä haitallisia kemikaaleja. Sairautta on kestänyt jo 6,5 vuotta, ja pelon kohteet ovat muuttuneet. Alkuvaiheessa minun oli pakko käydä suihkussa yhtenään ja viivyin siellä älytttömän pitkiä aikoja, että olisin varmasti puhdas. Se oli bakteerikammoa. Nyt ei ole enää lainkaan sellaista. Sitten on tullut todella tuskallisia aikoja, kun olen yrittänyt lopettaa lääkitystä omin päin. Nyt tiedän jo, että ilman lääkkeitä en pysty olemaan. Se on vain hyväksyttävä.
 
no nyt minäkin alottelen lääkitystä...kun ei jaksa enää siivotajasiivota ja valittaa...elämä yhtä pölyjen pyyhkimistä ja nalkuttamista,alkaa ahistaa :\| kauheet skitsot jos leivänmurukin tippui lattialle ja ei kun imuri käteen. siistiä on kyllä ollut, mut kaikkien päät alkaa hajota :ashamed: :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 13:31 viiru kirjoitti:
no nyt minäkin alottelen lääkitystä...kun ei jaksa enää siivotajasiivota ja valittaa...elämä yhtä pölyjen pyyhkimistä ja nalkuttamista,alkaa ahistaa :\| kauheet skitsot jos leivänmurukin tippui lattialle ja ei kun imuri käteen. siistiä on kyllä ollut, mut kaikkien päät alkaa hajota :ashamed: :ashamed:
Tiedän, että tuonkin tapaisia oireita voi tulla. Liittyy kanssa pakko-oireisiin. Tunnen erään naisen, jolle tuli synnytyksen jälkeen sairaalloinen siivousvimma. Voimia sinulle ja hyvä että sait hoidon!
:hug:
 
Nimetön-73
Zoloft on minunkin lääkitykseni, yli 2v niitä syönyt 100mg päivässä, ahdistukseen ja ties sun mihin vaivaan.. siivousneurootikko minäkin, nyt imuroin enää kerran päivässä!
 

Yhteistyössä