Imetys voi aiheuttaa selkäkipua ja monenlaisia jumeja – näin hoidat imetyksestä kipeytynyttä kroppaa

Huono imetysasento voi saada äidin kehon jumiin. Koska vauva syö päivässä moneen kertaan, imettäjän selkäkipu kannattaa huomioida kehoa avaavilla liikkeillä.

Teksti Johanna Jantunen
Kuvat iStock
Moni äiti saattaa imettäessä keskittyä siihen, että vauvalla on hyvä olla, ja oma ergonomia unohtuu.
Moni äiti saattaa imettäessä keskittyä siihen, että vauvalla on hyvä olla, ja oma ergonomia unohtuu.

Imettäjän selkäkipu sekä erilaiset jumit selän ja niska-hartiaseudun alueella ovat hyvin tavallinen ongelma.

– Välillä kuulee, että äidillä on niin kipeä selkä, ettei hän pysty nostamaan vauvaa lattialta, äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer Riina Laaksonen Nordic Fit Mamalta kertoo.

Jumit johtuvat pääosin epäergonomisesta imetysasennosta. Äiti saattaa kiinnittää huomiota lähinnä siihen, että vauvan asento imetystuokion aikana on hyvä, ja samalla oma asento unohtuu.

– Vauvaa imetetään usein sohvan nurkassa huonossa asennossa. Ryhti voi esimerkiksi olla kyyry tai toinen jalka saattaa olla pepun alla, Laaksonen sanoo.

Selän alueen jumien taustalla on toisaalta usein myös se, ettei äidin kroppa ole vielä ehtinyt kunnolla palautua synnytyksestä.

– Monella tuoreella äidillä keskivartalon lihakset ovat raskauden ja synnytyksen jälkeen vielä niin heikot, ettei hyvän ryhdin pitäminen edes ole fyysisesti mahdollista.

Ergonominen imetysasento ehkäisee jumeja

Erilaisia hyviä imetysasentoja on useampia. Imetti äiti sitten istualtaan tai makuultaan, vauvan kannalta hyvä asento on sellainen, että vauva on suorassa linjassa ja tarpeeksi lähellä äitiä. Jos vauva on huonossa asennossa, hänen imuotteensa kärsii ja imetys voi alkaa mennä pieleen.

– Äidin ergonomian kannalta hyvä asento puolestaan on sellainen, että selkä olisi mahdollisimman hyvässä ryhdissä imetyksen aikana. Mitä enemmän äidin ryhti painuu kasaan, sitä huonompi asento on, Laaksonen sanoo.

Apuna voi käyttää esimerkiksi tyynyjä. Imetykseen kannattaa valita myös mahdollisimman hyvä paikka, oli se sitten nojatuoli tai sänky.

Omaan imetysasentoon kannattaa kiinnittää huomiota, sillä etenkin vauvan ollessa pieni imetyshetkiä on päivässä usein hyvin paljon ja ne voivat kestää kauan. Imettäjän selkäkipu ja muut jumitukset ovat tavallinen seuraus, jos huonossa staattisessa asennossa ollaan päivittäin hyvin paljon.

Keho voi oireilla monin erilaisin tavoin selän alueen jännityksiin.

– Kaikki lihakset ovat lihaskalvojen kautta yhteydessä toisiinsa. Jos jokin kohta kehossa on jumissa, se saattaa esimerkiksi säteillä kipua alueelle, jossa on vanha revähdys tai arpi. Imetysjumit voivat siis oireilla oikeastaan missä tahansa.

Imettäjän selkäkipu ja niska-hartiaseudun jumit: näin niistä eroon

Muutamilla helpoilla liikkeillä on mahdollista hoitaa imetyksestä kipeytynyttä yläselkää ja niska-hartiaseutua. Esimerkiksi liikkeet, jotka tuovat vartaloon liikkuvuutta ja joissa selkä kiertyy eri suuntiin, hoitavat selän ja niska-hartiaseudun aluetta hyvin.

– Erityisesti kaikki lavan alueen liikkeet aina imetyshetken jälkeen ovat loistava apu, Riina Laaksonen kertoo.

Hän vinkkaa kaksi erilaista soutuliikettä, joita kannattaa kokeilla. Liikkeet voi tehdä jumppakepin tai harjanvarren kanssa tai ilman.

Tee molemmat soutuliikkeet 10 kertaa. Toista liikkeet aina imetyksen jälkeen.

Soutu edestä taakse

  1. Seiso ryhdikkäässä asennossa ja ojenna kädet vaakasuoriksi eteen.
  2. Vedä kädet kyynärpäät edellä edestä taakse (kuin vaakasoutulaitteessa kuntosalilla) siten, että saat lapoihin kunnon rutistuksen (lavat yhteen). Kun viet kädet takaisin eteen, venytä lapoja irti toisistaan.

Soutu ylhäältä alas

  1. Seiso ryhdikkäässä asennossa ja ojenna kädet suoriksi ylös pään yläpuolelle.
  2. Tuo kädet ylhäältä alas kyynärpäät edellä (kuin ylätaljassa kuntosalilla) siten, että saat lapoihin selän takana liikkeen.

Katso myös imettäjälle sopiva, selkää huoltava liikkuvuusharjoitus videolta. Video on osa Nordic Fit Maman Kuntouta keskivartalo -verkkovalmennusta.

Entä, jos omat harjoitukset eivät auta selän jumeihin?

Mikäli selkä tai niska-hartiaseutu on pahasti jumissa, eivätkä liikkuvuusharjoitukset tuota tulosta, apua voi hakea ammattilaisilta.

– Kukaan ei voita mitään, jos äiti kärsii kivuista. On olemassa hierojia, jotka ovat erikoistuneet äitiyshierontaan, ja myös osteopatiasta voi olla apua, Riina Laaksonen vinkkaa.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä