“Pyrin siihen, että lapsistani tulisi kaikkiruokaisia” — Kahden lapsen äiti Niina kertoo parhaat niksinsä vauvaikäisen onnistuneisiin makumaisteluihin

Vähemmän stressiä ja enemmän makuja on Niina Mantereen motto. Kaksivuotias Oliver rakastaa chiliä ja valkosipulia, ja nyt on Patrik-vauvan vuoro.

Kaupallinen yhteistyö: Semper
Kuvat Niina Mantere
Niinan kuopus, puolivuotias Patrik kokeilee hernettä ensimmäistä kertaa.

Vihannekset ja hedelmät ovat terveellisen ruokavalion perusta, joka luodaan jo elämän alkutaipaleella, kun vauvaikäinen tutustuu uusiin makuihin. Positiivista suhtautumista kasviksiin edesauttaa, kun lapselle tarjoillaan säännöllisesti myös hieman happamia, kirpeitä ja karvaita makuja.

Ihan mamina -perheblogia kirjoittava Niina Mantere tietää kokemuksesta, että arjen kiireiden keskellä ruuan tulee olla paitsi terveellistä, myös helppoa ja hyvää.

Pyrin siihen, että lapsista tulisi kaikkiruokaisia

Perheen ruokafilosofia onkin rento mutta kokeilunhaluinen, ja juontaa juurensa Mantereen omaan lapsuudenkotiin, jossa syötiin usein esimerkiksi munakoisosta ja kesäkurpitsasta valmistettuja herkkuja.

Toiveena on, että myös Mantereen omista lapsista kasvaisi monipuolisia ruokailijoita.

– Meillä syödään kyllä makaronilaatikkoa, mutta myös paljon wokkeja ja italialaista sekä meksikolaista ruokaa. Pyrin siihen, että lapsista tulisi kaikkiruokaisia ja olen mättänyt esikoiselle huoletta chilit ja valkosipulit. Esikoinen ei hätkähdä, vaikka ruuassa olisikin potkua.

Niina pyrkii siihen, että hänen molemmista lapsistaan tulisi mahdollisimman kaikkiruokaisia. Kuvassa puolivuotias Patrik maistelee kukkakaalia.

Sovelluksesta apu ensimmäisiin makukokeiluihin

Perheen kuopus, puolivuotias Patrik on juuri aloittanut ensimmäiset makukokeilunsa. Avuksi Mantere latasi Semper STEP -sovelluksen, jonka 24 päivää kestävässä ohjelmassa lasta totutetaan monenlaisiin makuihin maistelemalla yhtä hedelmää, marjaa tai vihannesta kolme kertaa päivässä, kolmen päivän ajan. Sovelluksessa on myös reseptejä ja helppoja vinkkejä kokeilua helpottamaan.

– Olen tykännyt ohjelmasta, koska se on niin yksinkertainen ja vaivaton, eikä tarvitse miettiä päätä puhki mitä nyt kokeiltaisiin. Menetelmä auttaa myös huomaamaan, jos joku ruoka-aine aiheuttaakin allergiaa tai vatsaoireita, Mantere sanoo.

Niina aloitti Patrikin kanssa kiinteiden maistelut Semper STEP -sovelluksen avulla. Ensimmäisenä makuna kokeiluun meni herne.

Pikku Patrik on jo päässyt maistelemaan kukkakaalia, hernettä ja vadelmaa. Kukkakaali kelpasi sovelluksen reseptin mukaan tehtynä soseena hyvin ja sitä vauva syö mielellään.

Tuoreet vadelma taas jäivät lautaselle kerta toisensa jälkeen – niitä Mantere aikoo kokeilla myöhemmin uudestaan. Hän luottaa siihen, että pitkäjänteisyys palkitaan.

Ei lapsi voi tottua makuun, jos ei sitä ole tarjolla.

– Toisaalta en ota paineita, jos joku ateria joskus jää väliin tai ei kelpaa. Esikoisesta olen oppinut, että vaiheita tulee ja menee, ja jossain vaiheessa maistuu taas, hän kertoo.

Kukkakaalisoseesta on tullut Patrikin suosikki.

Kasvikset tekevät hyvää koko perheelle

Mantere on huomannut, kuinka erilaisia lasten syömistottumukset sekä makumieltymykset voivat olla. Siinä missä esikoinen alkoi alusta alkaen syömään suuria määriä ja mielellään, on veljeksistä nuorempi valinnut astetta rauhaisamman tahdin.

– Ei kannata pitää kiinteiden aloituksessa kiirettä, jos ei siihen ole lääketieteellistä syytä. Ihan hyvin voi tutkailla, koska lapsi osoittaa mielenkiintoa ruokaa kohtaan, silloin aloittaminenkin on helpompaa, hän vinkkaa.

Niinan esikoinen, kaksivuotias Oliver syö jo melko monipuolisesti kasviksia. Tämä on vaatinut sitä, että kasviksia laitetaan lautaselle yhä uudestaan vaikka niitä ei aina syötäisikään.

Panostus lapsen monipuoliseen ruokavalioon on Mantereen mukaan tuonut myös vanhempien lautasille uusia värejä ja makuja.

Hän ymmärsi STEP-menetelmän myötä, ettei ole itsekään syönyt esimerkiksi naurista tai retiisiä. Kaupasta tulee helposti poimittuja koriin samoja aineksia: tomaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja bataattia.

– Syön ja voin nykyään paljon paremmin, kun joudun miettimään lapselle terveellistä ruokaa, mutta joskus voisi miettiä laajemminkin, mitä vihanneshyllyltä löytyy. On myös kiva, ettei ruoka ole pelkkää polttoainetta, vaan yhteinen hetki ja nautinto.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi