Hakutulokset

  1. O

    Kakunpäällinen allergisen synttärikakkuun

    Löysin Erimenusta sopivantuntuisen kakkupohjan maito-, kananmuna- ja vilja-allergisen lapsen synttärikakkuun mutta nyt pähkäilen kakunpäällystettä. Mistä te olette tehneet kuorrutteen? Mietin että voisiko maidottomasta suklaasta (esim. Wiener Nougat, Dammenbergin erikoissuklaat) tehdä...
  2. O

    Allergisen lapsen ravitsemustilan tutkiminen?

    Maito-, vilja- ja kananmuna-allerginen lapsukaiseni (1v 8kk) on kovin huono syömään vaikka meillä onkin ihan hyvä lista erilaisia sallittuja ruoka-aineita. Nutrilon Soija -korvike ei juomana maistu, vaikka yritetty on kuukaudesta toiseen. Sitä menee vain hiukan puuroissa. Sen lisäksi jatkan...
  3. O

    Atooppinen iho ja villavaatteet

    Pähkäilen tässä että uskallanko tilata netistä merinovillaisia vaatteita (esim. kypärämyssy) allergiselle lapselleni, jolla on atooppinen iho. Itsellänikin on herkkä iho ja villa pistelee ja kutittaa ikävästi, joten mietin uskallanko tilata villavaatteita lapsellekaan. Ärsyttävätkö kaikki...
  4. O

    Milloin ikävä helpottaa (töihinpaluusta)?

    Palasin viime viikolla töihin ja lapsukaiseni meni hoitoon. Päivähoitoon totuttelu/harjoittelujakso meni hyvin ja vaikka tyttö itkeskeli vähän kolmena aamuna vietäessä, hän on nyt jäänyt reippain mielin ja saanut pelkästään hyvää palautetta hoitopaikasta. Vaan äidin mieli on apea. Vaikka pidän...
  5. O

    Hyttysiltä suojaan

    Menemme juhannuksen viettoon mökille, jossa on runsaasti hyttysiä, ja lapsukainen (1 v 3 kk) pitäisi saada ötököiltä suojaan muutenkin kuin pelkillä vaatteilla. Näin pienille oli muistaakseni olemassa hyttyssuihke, jota myydään joissakin apteekeissa. En vaan muista suihkeen nimeä eikä meidän...
  6. O

    Turvallinen syöttötuoli pakoon yrittävälle taaperolle?

    Syömisen kanssa jatkuvasti temppuileva tyttömme on nyt keksinyt uuden keinon vältellä lusikkaa: hän yrittää nousta syöttötuolissa seisomaan ja paeta laidan yli. Meillä on ollut kaksi läheltä piti -tilannetta, jolloin olen saanut just viime hetkellä lapsukaista jalasta kiinni ennen kuin hän on...
  7. O

    Hyvät ensikengät???

    Minkälaiset ja minkämerkkiset ensikengät ostit lapsellesi? Osoittautuivatko ne hyviksi? Mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota kenkäostoksilla? Ostin muutama viikko takaperin tytölleni (1 v 2 kk) ekat kengät mutta jäin pohtimaan mitä ominaisuuksia on hyvillä lastenkengillä. No, koon täytyy...
  8. O

    Lastenvaategallup: Mistä, minkäväristä ja -tyylistä vaatetta ostatte lapselle?

    Viime aikoina on silmään tarttunut muutamia lastenvaatteita käsitteleviä lehtiartikkeleita, joissa vanhemmat ovat esitelleet omaa lastenvaatemakuaan. Ihan uteliaisuudesta ajattelin kysäistä, että onko teillä jokin tietty tyyli ja väriskaala jota suositte lapsenne/lastenne vaatteissa? Entä onko...
  9. O

    "Normaalielämää" moniallergikon kanssa - vinkkejä, ajatuksia???

    En keksinyt parempaakaan otsikkoa, mutta olen alkanut tässä miettiä että kun moniallerginen (maito, kananmuna, viljat) tyttöni kasvaa ja menee päivähoitoon ja alkaa leikkiä enemmän kavereiden kanssa, miten parhaiten takaan sen, että hänen elämänsä olisi niin "normaalia" kuin mahdollista? Kun...
  10. O

    Maitoallergisen pääsiäisherkut???

    Tässä on vielä jokunen tovi pääsiäiseen, mutta rupesin miettimään, että onko mitään suklaista pääsiäisherkkua joka sopii maitoallergiselle? Ovatko esim. Mignon-suklaamunat maidottomia (pakkauksen mukaan ovat laktoosittomia mutta sehän ei ole sama asia)?
  11. O

    Kotiäitien Suomi(ko)?

    Jauhan tästä iänikuisesta aiheesta mutta maikkarin uutisissa oli just juttua kuinka Suomesta on tullut kotiäitien maa ja että 2/3 alle 3-vuotiaista hoidetaan kotona. En kuitenkaan tunne kuin yhden äidin joka on ollut niin pitkään kotona. Suurin osa tutuista on vienyt tai vie lapsensa hoitoon...
  12. O

    Imetyksen lopettaminen 1-vuotiaalla - neuvoja, kokemuksia kaivataan

    Livahdin tuolta vauvapuolelta tänne taaperopuolelle kun ajattelin että täältä löytyy enemmän kokemusta pulmastani. Eli siis imetyksen lopettamisesta 1-vuotiaalla. Taustaa: olen 11,5-kuukautisen maitoallergikkotytön äiti. Tyttö on ollut koko ajan imetyksellä ja minä imetysdieetillä. Yösyötöt...
  13. O

    Äitikavereista

    Luin just uusinta KaksPlussaa jossa kerrottiin kuuden äidin lounastreffeistä. Äidit olivat tavanneet neuvolan perhevalmennuksessa. Rupesin miettimään että olenkohan vähän outo lintu kun en ole löytänyt kasapäin äitikavereita vaan mulla on edelleen samat ystävät kuin ennen lapsen syntymää...
  14. O

    Onko äitiys ollut sellaista kuin odotit?

    Mietin tässä just, että monet etukäteiskuvitelmat ja -ajatukset äitiydestä ovat toteutuneet mutta paljon on tullut myös yllätyksiä vastaan. Miten teillä muilla? Rakkaus omaan lapseen on ollut juuri niin syvää ja voimakasta ja kaiken voittavaa kuin ajattelinkin. Mutta en osannut varautua...
  15. O

    Parhaat puhdistuskeinot sosetahroihin?

    Mikä teillä on tehonnut parhaiten mustikka-, porkkana- ym. viheliäisimpiin sosetahroihin vauvan vaatteissa? Vaikka yritän puhdistaa tahrat heti ruokailun jälkeen, niin jo muutama kiva, vaalea body on tärvääntynyt sosetahrojen takia. Olen kokeillut Fairya, erilaisia tahranpoistoaineita, kiehuvaa...
  16. O

    Imetyksen lopettaminen maitoallergisella vauvalla

    Olen 9 kk ikäisen allergisen kullanmurun äiti. Vauva on allerginen maidolle, kananmunalle ja kotimaisille viljoille kauraa lukuun ottamatta. Myös soijaa ja tomaattia epäilen vaikka niitä ei ole testeissä todettukaan. Olen imettänyt koko ajan ja ollut tiukalla imetysdieetillä. Sillä oireet on...

Yhteistyössä