Hakutulokset

  1. P

    Luonnonmukainen synnytys -kokemuksia?

    Nyt on luomusynnytys takana ja voin sanoa, että parempaa en olisi voinut toivoa <3 Kaikki meni täydellisesti. Ei repeämiä, ei mitään lääkkeitä, nopea toimitus, ponnistusvaihekin vain 12 minuuttia (edellisellä kerralla ponnistin kaikkinensa 1,5h). Synnytyslaulu, pystyhkö asento ja miehen tuki...
  2. P

    Synnytysraiskaus!!!

    asennemuutos, totta. Minä näkisin, että fiksu ihminen ymmärtää, etteivät kemiat aina kohtaa. Ei tarvitse olla bestiksiä tai sieluntovereita hoitohenkilökunnan kanssa, että synnytyskokemus voi silti olla hyvä. Eikä kätilön tarvitse vieressä töröttää koko aikaa, mutta asiallinen, kunnioittava ja...
  3. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Minä itse olen pyrkinyt hakemaan tietoa synnytyksestä tietokirjoista ja asiallisilta sivustoilta netistä. Kyllähän asiallinen arvovapaa faktatietokin voidaan nähdä syyllistävänä, jos niin halutaan, saati sitten tarinat, jotka ovat arvoasetelmilla ja tunnelatauksilla värittyneet. Siksi olisi...
  4. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Onpa kyllä harmi, että hyvän asian puolesta puhuminen vesittyy sillä, jos ihmiset eivät osaa asiallisesti puhua kokemuksistaan :(
  5. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Olen samaa mieltä kanssasi. Minulla ei ole mitään syytä kieltää kirjoittamiasi asioita Silti, hoitohenkilökunnan tehtäviin kuuluu kliinisten hoitotoimepiteiden lisäksi oletettavasti pitää asiakas ajantasalla, joten en näe, että kiire, kaaottisuus tai mitkään muutkaan seikat kumoaisivat sitä...
  6. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Ei varmaan palvelekaan. Niinkuin ei palvele vaikenemisen kulttuurikaan. Ehkäpä kaikki nimenomaan juontaa juurensa vaikenemisen kulttuurista...? Mene ja tiedä. Asioista ei ole ennenkään saanut valittaa, ainakaan ääneen, mutta netin kulta-aikana ihmiset ovat vihdoin löytäneet kanavan, jonka kautta...
  7. P

    Synnytysraiskaus!!!

    No tämähän ei minun mielestäni pidä lainkaan paikkaansa. Jos ei tiedä, ottaa selvää :) Eikös se ole vähän niinkun hoitohenkilökunnan tehtävä? Emmä tiedä, tarvitsisiko semmoisen asian vuoksi traumat tulla, varsinkin jos asia on sitten pikimmiten selvitetty, ja toisaalta taas, jos mä itse heräisin...
  8. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Niin siis, kun mä en muista (enkä suoraan sanottuna jaksa käydä lukemassa), oliko tämä raiskausteema sitten kaikissa tarinoissa mukana? Kuten jo aiemmin sanoin, minusta synnytysraiskaus on terminä aika kökkö ja mä käyttäisin mielummin jotain muuta, jos se minusta riippuisi. Raiskaus-...
  9. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Sitä mä en tiedä enkä tosiaan ole oikea ihminen arvioimaan, onko jonkun trauma "oikeasta" vai "mitättömästä" asiasta. Mä olen lukenut noita tarinoita joskus paljon aiemmin,en muista erityisiä yksityiskohtia. Mä kuitenkin luulen, että nuo tarinat ovat vain "jäävuoren huippu" ja on paljon...
  10. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Varmaan näillä kertomuksilla pyritään saamaan juuri tämmöisiin asioihin muutosta :) Että epäkohdat huomattaisiin ja niihin tehtäisiin tarvittavia muutoksia. Voihan joku tietysti valittaa vain valittamisen riemusta, kyllähän näitäkin ihmisiä riittää, mutta minusta on ihan suotavaa, että...
  11. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Ja sinäkö katsot oikeudeksesi verrata kynnen katkeamista esim. selkeisiin hoitovirheisiin tai muuhun ylipäätään epäasialliseen kohteluun, mitä ihmiset (muutkin kuin synnyttäjät) ovat terveydenhoidossa saattaneet kokea? Ei siinä mitään, tokihan vähätellä voi aina ja vetää asiat läpäksi. Mikäs...
  12. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Jos raiskattu ei raiskaustilanteessa ymmärrä huutaa tai kykene hakemaan heti apua, koska on liian järkyttynyt ja ahdistunut kokemuksestaan, menettääkö hän oikeutensa hakea oikeutta myöhemmin? Synnytysraiskaus on kyllä kehno termi käytettäväksi epämiellyttävistä synnytyskokemuksista. Itse...
  13. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Tämäpä on mieltäylentävä keskustelu. Onko kyse nyt siitä, että termi, jota jotkut naiset käyttävät kuvaamaan tunnetta epämiellyttävästä synnytyskokemuksesta, on väärä? Jos käytössä olisi jokin muu termi, kuten "ikävä synnytyskokemus", olisiko se parempi? Aiheuttaisiko se silloin vähemmän...
  14. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Mulla ei ole mitään sanomista siihen, jos joku on kokenut tulleensa kaltoinkohdelluksi synnytyksessään. Se on tosi valitettavaa, minusta, että kenenkään täytyy kokea tulleensa missään tilanteessa kaltoinkohdelluksi ja vielä hullumpaa on se, ettei saisi edes vaatia muutoksia asianlaitaan. Siis...
  15. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Jos ihminen on kovasti ahdistunut jostakin tilanteesta X, niin onko silloin jotain hiton väliä sillä, millaiseksi jokin "vitsi" tai "läppä" tai "leikkimielinen väkisinmakaaminen" on tarkoitettu? Jos ihminen kokee asian kannaltaan epämiellyttäväksi, silloin sillä pitäisi olla väliä. Mutta...
  16. P

    Synnytysraiskaus!!!

    Hei, jos sä vain KOET että sua on koulukiusattu, mutta se "kiusaaja" on sitä mieltä, että ei mitään kiusaamista ole koskaan OIKEASTI tapahtunut, niin eihän sua silloin ole kiusattu, vai? Jos siis ihmisen omalla kokemuksella ei ole mitään merkitystä :)
  17. P

    Synnytysraiskaus!!!

    En tajua. Että jos ennenkin naiset on synnyttäneet paskoissa olosuhteissa töykeiden kätilöiden ja lääkäreiden "hellässä huomassa", niin sen pitäisi mennä sillä tavoin vastakin? Kylläpä kuulostaakin tosi hyvältä. Ja paskimmat perustelut ikinä ovat näitä "minunkin synnytys oli kamala, mutta...
  18. P

    Luonnonmukainen synnytys -kokemuksia?

    Mulla nyt ei edellinen synnytys mennyt niinkuin Strömsössä, mutta ainakin muihin kipuihin (kuten julmettuihin työkyvyttömäksi tekeviin menkkakipuihin) on auttanut se, että on vain antanut kivun tulla ja tavallaan "tunnustellut" sitä kipua. Usein mä olin menkkakipujen aikaan ihan lamaantunut...
  19. P

    Luonnonmukainen synnytys -kokemuksia?

    Ei kai tässä siitä olekaan kysymys, vai onko? Ei ainakaan omalta puoleltani ole :) Mä toivoisin mahdollisimman luomua synnytystä, koska lääkeiaineiden käyttöön synnytyksessä liittyy aina riskejä niin äidin kuin vauvankin kannalta. Lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen voi johtaa...
  20. P

    Sektio-kokemuksia

    ammuli, harvoin kai sektiota tehdään muuta kuin pakon edessä. Se on iso leikkaus isoine riskeineen, joten ei niitä huvin vuoksi kenellekään määrätä. Mutta sen varmaan tiesitkin :) Mulle tehtiin sektio vauvan perätilan vuoksi. Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että leikkaus olisi...

Yhteistyössä