Koti 03.07.2022 Päivitetty 10.01.2024

Pienikin lapsi kannattaa laittaa kotitöihin – sillä voi olla yllättäviä vaikutuksia kehitykseen

Taaperon kanssa kotitöitä tehdessä kannattaa hyväksyä, ettei lopputulos ole tärkein. Koti saattaa olla jopa sotkuisempi kuin aloittaessa.

Teksti
Elina Viitanen
Kuvat
iStock

Kiireisen päivän jälkeen alle metrin mittaisen kotitontun purkaessa likaisia astioita valkoiselle matolle, ei välttämättä ensimmäisenä mielessä ole antaa tälle vielä kastelukannua ja jauhopussiakin.

Neuropsykologi kertoo, miksi tämä kuitenkin kannattaisi.

Vuoden ikään ehtineen taaperon koko maailma on juuri auennut kielellisen ja motorisen kehityksen ansioista. Hän on huomannut, ettei hän olekaan yksi ja sama henkilö vanhempiensa kanssa vaan yksilö, jolla on oma tahto ja tarpeet sekä mahdollisuus toteuttaa niitä.

Taapero ei myöskään vielä osaa tehdä eroa leikkiauton ja kattilankannen välillä, vaan hänelle ne molemmat ovat yhtä mielenkiintoisia asioita. Siksi saatat tuon tuosta saada innokkaan kotiapulaisen jalkojesi juureen hyörimään – aivan pyytämättäkin.

Lue myös: Salainen kaappisotkija vai tahrojen kauhu? Testaa, millainen siivooja olet

Useat taidot kehittyvät yhdessä puuhatessa

– Erityisesti vanhempien touhut kiinnostavat taaperoa, sillä lapsilla on luonnollinen halu hakeutua itselle merkityksellisen ihmisen kanssa vuorovaikutukseen. Seuraan hakeutuessaan taapero alkaa usein matkia vanhemman toimia ja se on myös hyvin luonnollinen tapa oppia uusia asioita, neuropsykologian erikoispsykologi Hanna Kortteinen Terveystalosta kertoo.

Vaikkei pieni apuri olisikaan kaivattu lisämauste päivälliskokkailuihin, kannattaa kielenkannattimet pitää aisoissa.

Jos lasta kielletään jatkuvasti, saattaa syntyä negatiivisen vuorovaikutuksen kehä. Samalla sivuutetaan loistava oppimisen ja yhdessäolon mahdollisuus.

– Yhdessä puuhatessa, kuten kotitöitä tehtäessä, lapsen vuorovaikutustaidot ja tunnesäätely kehittyvät, kun aikuinen toimii mallina. Kun aikuinen sanoittaa samalla omaa ja lapsen tekemistä, on lapsella mahdollisuus kehittyä myös kielellisesti: nimeämisentaidot, puheen ymmärtäminen sekä tuottaminen kehittyvät. Myös motoriset taidot saavat harjoitusta kuin itsestään.

Kortteisen mukaan on myös mahdollista, että lapsi suhtautuu tulevaisuudessa luontevammin kotitöihin. Tätä puoltavat myös useat eri tutkimukset.

Lasta on tärkeä kehua pienestäkin onnistumisesta, sillä se kannustaa kokeilemaan uusia asioita jatkossakin.

Kotityöt opettavat keskittymään

Jo vuoden ikäiselle taaperolle voi alkaa opettaa, että lelut otetaan esille leikin alkaessa ja kerätään pois, kun leikki loppuu.

Samaa johdonmukaista ajattelua sekä tarkkaavuuden ylläpitämistä voi pienin askelin harjoitella myös muiden kotitöiden kautta.

– Taaperon maailmankuva on sellainen, että kun huomio kiinnittyy johonkin kiinnostavaan asiaan, sitä kohti mennään. Tämä on osa luontaista kehitystä, jota ei voi tai ole tarpeenkaan vauhdittaa. Mutta pikkuhiljaa voi ”ensin sitten” -ajattelun avulla harjoitella keskittymistä, esimerkiksi nyt ensin laitetaan pyykit, sitten leikitään.

Jos taapero jaksaa ojentaa yhden sukan ja suuntaa sitten vauhdilla toiseen päähän taloa, voi mielenkiintoa meneillä olevaan puuhaan herätellä uudestaan esimerkiksi kaatamalla lattialle muutaman värikkään pyykkipojan, joita taapero voi tutkiskella.

Joskus saattaa käydä niin, että taapero alkaa mieluummin heitellä pyykkipoikia ympäri huonetta, kuin koota niitä takaisin purkkiin. Silloin on hyvä tilaisuus opettaa lapselle syy-seuraussuhdetta.

– Voi sanoa, että osaatpas hienosti jo heittää, mutta tulipa sotkua ja nyt pitää siivota. Näin tulee sanottaneeksi sitä mikä onnistui ja mistä kehutaan ja mitä on syytä tehdä vielä lisää. Kun johdonmukaisesti sanoittaa omaa ja lapsen toimintaa, alkaa sen myötä kehittyä myös lapsen toiminnanohjaustaidot ja hän alkaa ymmärtää myös syy-seuraussuhteita.

Taaperon kanssa kotitöitä tehtäessä on hyvä myös sisäistää, ettei lopputulos ole tärkein, ja että koti saattaa olla jopa sotkuisempi kuin aloittaessa.

Lasta on myös tärkeä kehua pienestäkin onnistumisesta, sillä se vahvistaa lapsen itsetuntoa ja kannustaa häntä opettelemaan ja kokeilemaan uusia asioita jatkossakin.

Lue myös: Minkä ikäisenä lapsi osaa auttaa eri kotitöissä? Kysyimme vanhemmilta: ”2-vuotias vie vaatteensa kaappiin”

Aina ei pääse mukaan ja sekin on ok

Taaperon kanssa kotitöitä tehdessä vain mielikuvitus on rajana.

Hänelle voi antaa siivotessa oman rätin tutkittavaksi, tiskikonetta tyhjätessä taapero voi ojennella lusikoita ja ulkotöitä tehtäessä hänelle voi antaa oman pienen lapion tai haravan.

Aivan kaikkiin puuhasteluihin lasta ei kuitenkaan voi eikä tarvitsekaan ottaa. Myös nämä tilanteet ovat arvokkaita.

– Elämään kuuluvat myös pettymykset. Jos taaperoa ei voi tai halua ottaa mukaan, kannattaa kotityöt ajoittaa hetkeen jolloin lapsi joko nukkuu tai toinen vanhempi voi pitää hänelle seuraa.

Taaperolle voi myös antaa omaa mukavaa puuhasteltavaa kotitöiden ajaksi. Yksi toimivaksi todettu keino on pakata reppu täyteen tavaroita ja antaa se taaperon tyhjennettäväksi.

Videoita ei kannata laittaa aina pyörimään.

– Digitaalisten laitteiden kanssa vietetty aika on poissa kaikesta yhteisestä tekemisestä ja siitä, että ihaillaan mitä uutta lapsi oppii, joka on hänelle ensiarvoisen tärkeää. Aina ei tarvita ulkopuolisia viihdykkeitä vaan perusarki vaikkapa juuri yhdessä kotitöiden tekeminen riittää, Kortteinen huomauttaa.

Lue myös: Näin saat lapsen tekemään kotitöitä – 11 vinkkiä

Lue myös

Kommentit (1)

Yhdessä tekeminen on ihan kaikkein tärkeintä. Ne kännykät nurkkaan ja vaikka leipätaikinan tekoon. Miten hitsin kivaa on syödä yhdessä jotain, mitä on yhdessä tehty. Välillä menee pieleen, mutta mitäs se haittaa. Uus yritys ja uus resepti.
Jopa siivoaminen on kivaa kun sen yhdessä tekee. Ei pidä sanoa, ettet sä osaa. Tekemällä oppii.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X