Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Vauvat ja taaperot
Lokakuun 2007 taaperot, alkuvuosi 2010
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="YOdottaja66, post: 20387390, member: 16220"]</p><p>*lainattu yhdestä suomi24 keskusteluketjusta***</p><p></p><p>OPIN ÄRRÄN -ohjelma (10 harjoitusta) </p><p></p><p>Puheopetuksen materiaali KOTIHARJOITTELUUN, tukemaan </p><p>ohjattua puheopetusta. Tämän materiaalin rinnalla kannattaa </p><p>käyttää kaikkea sitä materiaalia joka on kertynyt mahdollisilla </p><p>puheterapeutin käynneillä sekä erityislopettajan antamalla </p><p>puheopetuksen materiaalilla. </p><p>Tätä materiaalia voi käyttää myös laaja-alainen erityisopettaja </p><p>työrunkonaan antaessaan periodimaisen puheopetusjakson </p><p>koulussa. </p><p>Tsemppiä ja intoa harjoitteluun koko perheelle ! </p><p>Ohjeet: </p><p>- Ohjelmassa on kymmenen harjoituskertaa. Ohjelman tekeminen kestää </p><p>10 viikkoa, yksi harjoitus viikossa, toistoja voi ottaa päivittäin. </p><p>Harjoitukset on numeroitu. </p><p>- Kannattaa harjoitella joka päivä n. 10 min, vaikka harjoitukset </p><p>tuntuisivat helpoilta tai tylsiltä. Joka päivä viikon ajan on siis aina sama </p><p>läksy. </p><p>- /r/ :n oppiminen perustuu siihen, että kieli muuttaa uuteen paikkaan. </p><p>Kieli ei muuta minnekään, ellei sitä "viedä" uuteen paikkaan riittävän </p><p>tiuhaan. </p><p>- Kun olet esim. viikolla 6, käytä kaikkia harjoitteita 1-6 välillä. </p><p>- Musiikki; rummut, piano tai xylofoni, rytmisoittimet ovat hyviä apuja. </p><p>- säkkituoli, patja antavat mahdollisuuden rentouttaa kaulan aluetta ja </p><p>avata äänteissä tarvittavia kehonosia. </p><p>- Liikuntasalin käyttö </p><p>- Laulaminen ja riimittely antavat luonnikasta potkua harjoitteluun. </p><p>- Yksilöharjoittelun lisäksi parin tai ryhmän kanssa pelaaminen ja </p><p>leikkiminen auttavat äänteen tuomista puheen arkeen. </p><p>Miten R muodostetaan? </p><p>Kieli on ylhäällä keskihammasvallilla, täry tuntuu ja näkyy kielen </p><p>kärjessä. </p><p>Sano D. Tunnetko missä kielesi on? Nyt se on oikeassa paikassa! </p><p>/r/äänteen kehittely osatoimintojen kautta </p><p>Ohjelman tekemisessä käytetty teosta Leena Holopainen: Lokopedian </p><p>perustiedot/ Artikulaation ja fonologian häiriöt. Jyväskylän Yliopisto. </p><p>Harjoitellaan D-äänteen kautta, sillä D ääntyy samassa paikassa kuin /r/. </p><p></p><p>Harjoitus 1. </p><p>- Selvitä lapselle ero oikean ja virheellisen äänteen välillä. Usein </p><p>virheellinen /r/ ääntyy poskessa tai kurkussa. </p><p>- Lapsi tutkii peilin avulla äännettä ja opettelee tuntemaan sormellaan </p><p>paikan, missä /r/ harjoiteltaessa tuntuu. Aikuinen näyttää oikean mallin. </p><p>- Kielen liikkuvuutta harjoitellaan päristyksin ja esimerkiksi tekemällä </p><p>kielestä "rulla". Kielijumppaliikkeitä keksitään yhdessä lapsen kanssa. </p><p>- Kuvat kielijumpasta hyviä. robert-R ohjelmassa esim. </p><p></p><p>Harjoitus 2. </p><p>- Palauta lapsen mieleen kielen oikea paikka hammasvallilla (peili). </p><p>Harjoituksen voi tehdä selin makuulla käsipeilin avulla. Makuuasento </p><p>rentouttaa ja kielen kärki liikkuu jouhevammin. </p><p>- Opetellaan riittävän ilmavirran avulla kielen hyppelyä ilmavirrassa. Ei </p><p>pyritä vielä täryyn. </p><p>- Lapsi sanoo D-äännettä ja D-alkuisia tavuja, aikuinen antaa mallia ennen </p><p>lapsen ääntämystä ja vauhdittaa harjoitusta </p><p>D-D-D-D-D-D-D-D </p><p>DEN-DEN-DEN </p><p>DON-DON-DON-DON </p><p>DAN-DAN-DAN-DAN </p><p>DIN-DIN-DIN-DIN-DIN.jne </p><p>- Ääntämisen tulee olla melko nopeaa ja terävää. </p><p>- Kun lapsi tekee D-harjoituksia, hänen kielensä on /r/ äänteen paikalla. </p><p></p><p>Harjoitus 3. </p><p>- Täryn harjoitteleminen.(Lapsi on makuullaan) </p><p>- DEN-DEN yhdistelmä pyritään muuttamaan DRN-DRN-yhdistelmäksi </p><p>ilmavirtaa ja painetta lisäämällä. </p><p>DEN-DEN-DEN-DRNN </p><p>DEN-DEN-DEN-DRNN </p><p>Kun kieli on rento, lapsi osaa hyppyyttää kieltään ilmavirrassa D:n (/r/ </p><p>paikalla) , ja syntyy täry D:n avulla auton päristystä matkien. </p><p>- Täry kestää aluksi vain hetken. Yritetään saada se aikaan yhä uudelleen. </p><p>- Jos täry ei synny kielen hyppelyn avulla, harjoitellaan täryttömän </p><p>pikku/r/äänteen avulla uusi artikulaatiopaikka tavuissa ja sanoissa. </p><p>Voimaa lisäämällä ja asennonmuutoksilla pyritään tärylliseen </p><p>/r/äänteeseen. </p><p></p><p>Harjoitus 4. </p><p>- Täryn pitkittäminen (laulun sävelen avulla, esim. koska meitä käsketään </p><p>tai Jaakko kulta) </p><p>DRN-DRN-DRN- DROO </p><p>DRN-DRN-DRN-DRAA </p><p>DRN-DRN-DRN-DRUU </p><p>DRN-DRN-DRN-DREE </p><p>DROOO-DROOO-DROO-DROO-DROO DROO. rallatellaan DRyhdistelmillä </p><p>tuttuja lastenlauluja. </p><p></p><p>Harjoitus 5. </p><p>- Harjoitellaan DR tavun alussa, keskellä ja lopussa. </p><p>draa-dree-drii-droo-druu-dryy-drää-dröö </p><p>adrea-edrea-idria-odro-udru-ydry-ädrä-ödrö </p><p>adr-edr-idr-odr-udr-ydr-ädr-ödr </p><p>- Jos lapsi ei osaa lukea, aikuinen lukee tavut ja lapsi toistaa. Aikuisen </p><p>malli tärkeää muutenkin. Antaa puhtia lapsen harjoittelulle. </p><p>- Toinen mahdollisuus on etsiä kirjoista /r/-sanoja ja sanoa DR /r/:n </p><p>paikalle. </p><p>- D-pelit puhevihosta </p><p>Harjoitus 6. </p><p>- Harjoitellaan konsonanttiyhdistelmiä. Puhutaan siis D-kieltä. </p><p>vidrta-podrtti-sitdruuna-vadrpaat-seepdra-kidrkko-kdruunuhedrne- </p><p>käädrme-kodrva-kidrja-madrsu-pedrhonen-padruunakadrpalo- </p><p>näpdrätä-vadrkaat-okdra-kedrni-kadrmi-todrvi-madrjavadrsa- </p><p>vadrhain </p><p></p><p>Harjoitus 7. - DR/R Harjoitellaan niin, että korvataan DR /r/äänteellä. </p><p>dreija-reija </p><p>draila-raila </p><p>droosa-roosa </p><p>druusu-ruusu </p><p>madrtti-martti </p><p>vedri-veri </p><p>kodri-kori </p><p>kudrki-kurki </p><p>hadrri-harri </p><p>hudrraa-hurraa </p><p>tatadr-tatar </p><p>draha-raha </p><p>drapa-rapa </p><p>drappu-rappu </p><p>kaidraa-kairaa </p><p>drima-rima </p><p>draimo-raimo </p><p>kudra-kura </p><p>sadri-sari </p><p>kadrtta-kartta </p><p>drako-rako </p><p>drukka-rukka </p><p>mudru-muru </p><p>draja-raja </p><p>drotta-rotta </p><p>kaidra-kaira </p><p>sadra-sara </p><p>ködröttää- köröttää </p><p>driitti-riitti </p><p>dranne-ranne </p><p>saadra-saara </p><p>drätti-rätti </p><p>adrpa-arpa </p><p>vidrkata-virkata tödrö-törö </p><p>drahka-rahka drapsis - rapsis </p><p></p><p>Harjoitus 8: Yleistäminen sanatasolla. </p><p>- Siirretään opittu äänne tavuihin ja sanoihin. </p><p>- Vaihdellaan äänteen asemaa sanassa ja laitetaan äänne yhteen </p><p>mahdollisimman erilaisten muiden äänteiden kanssa. </p><p>- Autetaan /r/ äännettä yleistymään lapsen puheeseen. </p><p>porkkana, kirkas, kurki, arkku, pyrkiä, harkita /rk/ </p><p>mikro, makrilli, lakritsi, okra, makro, sakramentti /kr/ </p><p>kortti, virta, siirtyä, tarttua, piirtää, Arto /rt/ </p><p>metri, sitruuna, litra, katrilli, Imatra, kutri /tr/ </p><p>korppi, kirpeä, norppa, arpi, varpaat, Virpi /rp/ </p><p>seepra, paprika, aprilli, tupruta, kipristyä, kupru /pr/ </p><p>kirja, järjestää, hurja, varjo, torjua, marja /rj/ </p><p>sormi, nurmi, varmuus, paarma, kerma, käärme /rm/ </p><p>herne, hirnua, saarna, Aarne, kaarna, torni /rn/ </p><p>korva, hirvi, terveys, orvokki, järvi harvoin /rv/ </p><p>karhu, murhe, tarha, virhe, turha, varhain /rh/ </p><p>vihreä, ohra, tahra, kehrä, uhrata, tuhria /hr/ </p><p>Kirsi, morsian, persikka, torstai, harso, sorsa /rs/ </p><p></p><p>Harjoitus 9. </p><p>- Sanojen välisiä /r/ yhteyksiä. </p><p>Tatar kasvaa. Kuningatar katsoo ylös. </p><p>Aslak rasvaa. Iisak rakensi kirkon. </p><p>Tanssijatar tanssii. Sulotar taikoi kauneutta. </p><p>Autot roiskuttavat vettä. Kissat raapivat. </p><p>Tien penger pettää. Rainer pelaa palloa. </p><p>Stop radan edessä! Trip raikastaa suun. </p><p>Tanner jyrisee. Haltijatar järjestää kaiken. </p><p>Tähdetär mursi taian. Iivar matkustaa. </p><p>Suometar nostetaan telakalle. Tytär niiaa nätisti. </p><p>Samin raha katosi. Tytön ruusu kuihtui. </p><p>Amur virtaa. Zetor vetää peräkärryä. </p><p>Laulajatar harjoittelee ahkerasti. Valotar heilauttaa taikasauvaa. </p><p>Van Gogh rakasti värejä. Nalle Puh rakentaa. </p><p>Wagner sävelsi lauluja. Manner saastuu. </p><p>Kaunis ruusu kukkii kukkapenkissä. Rikas Roope laskee rahoja. </p><p></p><p>Harjoitus 10. </p><p>- Lopuksi siirretään äänne lauseisiin lorujen, laulujen ja keskustelun </p><p>avulla. </p><p>- Luetetaan lapsella tekstiä opittua äännettä käyttäen, jos lapsi osaa </p><p>lukea. </p><p>Ristiin, rastiin, ristiin rastiin </p><p>rohkea ritari ratsastaa, </p><p>kauniin prinsessan pelastaa, </p><p>ruman ryövärin luolasta. </p><p>Kaivuri kaivaa krompsuttaa, </p><p>turve pellolla tupruaa. </p><p>Kaivurin kauha kiepsahtaa, </p><p>turve kärryille putoaa. </p><p>Traktori viljaa kuljettaa, </p><p>Tero traktoria ohjaa. </p><p>Pellolla puimuri huristaa, </p><p>viljat laariin ajaa. </p><p></p><p>Materiaalista lisätietoja antaa: </p><p>Mari Haapanen </p><p>Erityisopetuksen koordinaattori </p><p>KELPO koordinaattori </p><p>puh. 02 7784009 </p><p>gsm 044 778 4009 </p><p>e-mail mari.haapanen@salo.fi</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="YOdottaja66, post: 20387390, member: 16220"] *lainattu yhdestä suomi24 keskusteluketjusta*** OPIN ÄRRÄN -ohjelma (10 harjoitusta) Puheopetuksen materiaali KOTIHARJOITTELUUN, tukemaan ohjattua puheopetusta. Tämän materiaalin rinnalla kannattaa käyttää kaikkea sitä materiaalia joka on kertynyt mahdollisilla puheterapeutin käynneillä sekä erityislopettajan antamalla puheopetuksen materiaalilla. Tätä materiaalia voi käyttää myös laaja-alainen erityisopettaja työrunkonaan antaessaan periodimaisen puheopetusjakson koulussa. Tsemppiä ja intoa harjoitteluun koko perheelle ! Ohjeet: - Ohjelmassa on kymmenen harjoituskertaa. Ohjelman tekeminen kestää 10 viikkoa, yksi harjoitus viikossa, toistoja voi ottaa päivittäin. Harjoitukset on numeroitu. - Kannattaa harjoitella joka päivä n. 10 min, vaikka harjoitukset tuntuisivat helpoilta tai tylsiltä. Joka päivä viikon ajan on siis aina sama läksy. - /r/ :n oppiminen perustuu siihen, että kieli muuttaa uuteen paikkaan. Kieli ei muuta minnekään, ellei sitä "viedä" uuteen paikkaan riittävän tiuhaan. - Kun olet esim. viikolla 6, käytä kaikkia harjoitteita 1-6 välillä. - Musiikki; rummut, piano tai xylofoni, rytmisoittimet ovat hyviä apuja. - säkkituoli, patja antavat mahdollisuuden rentouttaa kaulan aluetta ja avata äänteissä tarvittavia kehonosia. - Liikuntasalin käyttö - Laulaminen ja riimittely antavat luonnikasta potkua harjoitteluun. - Yksilöharjoittelun lisäksi parin tai ryhmän kanssa pelaaminen ja leikkiminen auttavat äänteen tuomista puheen arkeen. Miten R muodostetaan? Kieli on ylhäällä keskihammasvallilla, täry tuntuu ja näkyy kielen kärjessä. Sano D. Tunnetko missä kielesi on? Nyt se on oikeassa paikassa! /r/äänteen kehittely osatoimintojen kautta Ohjelman tekemisessä käytetty teosta Leena Holopainen: Lokopedian perustiedot/ Artikulaation ja fonologian häiriöt. Jyväskylän Yliopisto. Harjoitellaan D-äänteen kautta, sillä D ääntyy samassa paikassa kuin /r/. Harjoitus 1. - Selvitä lapselle ero oikean ja virheellisen äänteen välillä. Usein virheellinen /r/ ääntyy poskessa tai kurkussa. - Lapsi tutkii peilin avulla äännettä ja opettelee tuntemaan sormellaan paikan, missä /r/ harjoiteltaessa tuntuu. Aikuinen näyttää oikean mallin. - Kielen liikkuvuutta harjoitellaan päristyksin ja esimerkiksi tekemällä kielestä "rulla". Kielijumppaliikkeitä keksitään yhdessä lapsen kanssa. - Kuvat kielijumpasta hyviä. robert-R ohjelmassa esim. Harjoitus 2. - Palauta lapsen mieleen kielen oikea paikka hammasvallilla (peili). Harjoituksen voi tehdä selin makuulla käsipeilin avulla. Makuuasento rentouttaa ja kielen kärki liikkuu jouhevammin. - Opetellaan riittävän ilmavirran avulla kielen hyppelyä ilmavirrassa. Ei pyritä vielä täryyn. - Lapsi sanoo D-äännettä ja D-alkuisia tavuja, aikuinen antaa mallia ennen lapsen ääntämystä ja vauhdittaa harjoitusta D-D-D-D-D-D-D-D DEN-DEN-DEN DON-DON-DON-DON DAN-DAN-DAN-DAN DIN-DIN-DIN-DIN-DIN.jne - Ääntämisen tulee olla melko nopeaa ja terävää. - Kun lapsi tekee D-harjoituksia, hänen kielensä on /r/ äänteen paikalla. Harjoitus 3. - Täryn harjoitteleminen.(Lapsi on makuullaan) - DEN-DEN yhdistelmä pyritään muuttamaan DRN-DRN-yhdistelmäksi ilmavirtaa ja painetta lisäämällä. DEN-DEN-DEN-DRNN DEN-DEN-DEN-DRNN Kun kieli on rento, lapsi osaa hyppyyttää kieltään ilmavirrassa D:n (/r/ paikalla) , ja syntyy täry D:n avulla auton päristystä matkien. - Täry kestää aluksi vain hetken. Yritetään saada se aikaan yhä uudelleen. - Jos täry ei synny kielen hyppelyn avulla, harjoitellaan täryttömän pikku/r/äänteen avulla uusi artikulaatiopaikka tavuissa ja sanoissa. Voimaa lisäämällä ja asennonmuutoksilla pyritään tärylliseen /r/äänteeseen. Harjoitus 4. - Täryn pitkittäminen (laulun sävelen avulla, esim. koska meitä käsketään tai Jaakko kulta) DRN-DRN-DRN- DROO DRN-DRN-DRN-DRAA DRN-DRN-DRN-DRUU DRN-DRN-DRN-DREE DROOO-DROOO-DROO-DROO-DROO DROO. rallatellaan DRyhdistelmillä tuttuja lastenlauluja. Harjoitus 5. - Harjoitellaan DR tavun alussa, keskellä ja lopussa. draa-dree-drii-droo-druu-dryy-drää-dröö adrea-edrea-idria-odro-udru-ydry-ädrä-ödrö adr-edr-idr-odr-udr-ydr-ädr-ödr - Jos lapsi ei osaa lukea, aikuinen lukee tavut ja lapsi toistaa. Aikuisen malli tärkeää muutenkin. Antaa puhtia lapsen harjoittelulle. - Toinen mahdollisuus on etsiä kirjoista /r/-sanoja ja sanoa DR /r/:n paikalle. - D-pelit puhevihosta Harjoitus 6. - Harjoitellaan konsonanttiyhdistelmiä. Puhutaan siis D-kieltä. vidrta-podrtti-sitdruuna-vadrpaat-seepdra-kidrkko-kdruunuhedrne- käädrme-kodrva-kidrja-madrsu-pedrhonen-padruunakadrpalo- näpdrätä-vadrkaat-okdra-kedrni-kadrmi-todrvi-madrjavadrsa- vadrhain Harjoitus 7. - DR/R Harjoitellaan niin, että korvataan DR /r/äänteellä. dreija-reija draila-raila droosa-roosa druusu-ruusu madrtti-martti vedri-veri kodri-kori kudrki-kurki hadrri-harri hudrraa-hurraa tatadr-tatar draha-raha drapa-rapa drappu-rappu kaidraa-kairaa drima-rima draimo-raimo kudra-kura sadri-sari kadrtta-kartta drako-rako drukka-rukka mudru-muru draja-raja drotta-rotta kaidra-kaira sadra-sara ködröttää- köröttää driitti-riitti dranne-ranne saadra-saara drätti-rätti adrpa-arpa vidrkata-virkata tödrö-törö drahka-rahka drapsis - rapsis Harjoitus 8: Yleistäminen sanatasolla. - Siirretään opittu äänne tavuihin ja sanoihin. - Vaihdellaan äänteen asemaa sanassa ja laitetaan äänne yhteen mahdollisimman erilaisten muiden äänteiden kanssa. - Autetaan /r/ äännettä yleistymään lapsen puheeseen. porkkana, kirkas, kurki, arkku, pyrkiä, harkita /rk/ mikro, makrilli, lakritsi, okra, makro, sakramentti /kr/ kortti, virta, siirtyä, tarttua, piirtää, Arto /rt/ metri, sitruuna, litra, katrilli, Imatra, kutri /tr/ korppi, kirpeä, norppa, arpi, varpaat, Virpi /rp/ seepra, paprika, aprilli, tupruta, kipristyä, kupru /pr/ kirja, järjestää, hurja, varjo, torjua, marja /rj/ sormi, nurmi, varmuus, paarma, kerma, käärme /rm/ herne, hirnua, saarna, Aarne, kaarna, torni /rn/ korva, hirvi, terveys, orvokki, järvi harvoin /rv/ karhu, murhe, tarha, virhe, turha, varhain /rh/ vihreä, ohra, tahra, kehrä, uhrata, tuhria /hr/ Kirsi, morsian, persikka, torstai, harso, sorsa /rs/ Harjoitus 9. - Sanojen välisiä /r/ yhteyksiä. Tatar kasvaa. Kuningatar katsoo ylös. Aslak rasvaa. Iisak rakensi kirkon. Tanssijatar tanssii. Sulotar taikoi kauneutta. Autot roiskuttavat vettä. Kissat raapivat. Tien penger pettää. Rainer pelaa palloa. Stop radan edessä! Trip raikastaa suun. Tanner jyrisee. Haltijatar järjestää kaiken. Tähdetär mursi taian. Iivar matkustaa. Suometar nostetaan telakalle. Tytär niiaa nätisti. Samin raha katosi. Tytön ruusu kuihtui. Amur virtaa. Zetor vetää peräkärryä. Laulajatar harjoittelee ahkerasti. Valotar heilauttaa taikasauvaa. Van Gogh rakasti värejä. Nalle Puh rakentaa. Wagner sävelsi lauluja. Manner saastuu. Kaunis ruusu kukkii kukkapenkissä. Rikas Roope laskee rahoja. Harjoitus 10. - Lopuksi siirretään äänne lauseisiin lorujen, laulujen ja keskustelun avulla. - Luetetaan lapsella tekstiä opittua äännettä käyttäen, jos lapsi osaa lukea. Ristiin, rastiin, ristiin rastiin rohkea ritari ratsastaa, kauniin prinsessan pelastaa, ruman ryövärin luolasta. Kaivuri kaivaa krompsuttaa, turve pellolla tupruaa. Kaivurin kauha kiepsahtaa, turve kärryille putoaa. Traktori viljaa kuljettaa, Tero traktoria ohjaa. Pellolla puimuri huristaa, viljat laariin ajaa. Materiaalista lisätietoja antaa: Mari Haapanen Erityisopetuksen koordinaattori KELPO koordinaattori puh. 02 7784009 gsm 044 778 4009 e-mail mari.haapanen@salo.fi [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Järjestä seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan: 5 1 8
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Sateenkaari-liput
29 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Oikeisto perääntymässä ruanda-mallin ajamisesta
Tänään 20:37
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
3.
PS puoluetoimisto ja Putin hyökkäsi Mäkelän (PS) kimppuun
Tänään 19:37
vierailija
7 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Posti tyttö ei tajuu..
Tänään 19:29
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
5.
syytän itseäni kaikkien kuolemasta
Tänään 17:50
vierailija
5 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Kumpi oli ensin, muna vai kana
Tänään 17:34
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Nykyajan pankkisiirrot kuinka nopeat
Tänään 15:38
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Hyvä Suomi
Tänään 14:44
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Matkatoimisto Apollomatkat tiedotti perjantaina aloittavansa seiväsmatkat Länsi-Afrikan Gambiaan
Started by vierailija
Eilen 11:54
Luettu: 747
Aihe vapaa
2.
Israel-Palestiina-Hamas -ketju.
Started by Echo
Eilen 21:40
Luettu: 327
Aihe vapaa
3.
Mies on vuoden viestitellyt nuoremmalle naiselle
Started by vierailija
Tänään 03:50
Luettu: 318
Aihe vapaa
4.
Äärivasemmiston mielestä virallisten tilastojen faktat ovat "äärioikeistolaista teoriaa"
Started by vierailija
Tänään 12:48
Luettu: 273
Aihe vapaa
5.
Ostatko vaatteita kiinalaiskaupoilta? Näin valitaan malleja niitä esittelemään.
Started by Johnny Appleseed
Eilen 04:12
Luettu: 242
Aihe vapaa
6.
Aselait liian löyhiä suomessa.
Started by vierailija
Eilen 01:01
Luettu: 234
Aihe vapaa
7.
Täältä hävisi ketju jossa haukuttiin alatyylisesti Riikka Purraa
Started by vierailija
Eilen 13:22
Luettu: 232
Aihe vapaa
8.
Olisiko Sanna Marin voinut lomailla, jos Viipuria olisi pommitettu sen pääministerikauden aikana?
Started by vierailija
Eilen 17:51
Luettu: 232
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
Kokoomus romuttamassa hyvinvointivaltion
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
kokemuksia silmät raollaan nukkumisesta
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
3.
syytän itseäni kaikkien kuolemasta
Latest: vierailija
5 min sitten
Aihe vapaa
4.
Posti tyttö ei tajuu..
Latest: vierailija
7 min sitten
Aihe vapaa
5.
sosku ja lapsi asiat
Latest: vierailija
13 min sitten
Aihe vapaa
6.
K/B-komposti
Latest: vierailija
16 min sitten
Aihe vapaa
7.
Aikamoinen puutarha
Latest: vierailija
28 min sitten
Aihe vapaa
8.
Sateenkaari-liput
Latest: vierailija
29 min sitten
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Vauvat ja taaperot
Lokakuun 2007 taaperot, alkuvuosi 2010
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu