Hakutulokset

  1. M

    tuore kehitysvamma diagnoosi

    Hei. Nyt on meilläkin 5-vuotiaalla tytöllämme dg: kehitysvammaisuus. Ei lievä, eikä viive vaan keskivaikea kehitysvamma. Ei tule ikinä puhumaan eikä ajattelemaan abstrakteja asioita ja tarvitsee jonkun auttamaan elämässään. Turhan rankkaa eikä sanoja nyt muuhun ole.
  2. M

    tuore kehitysvamma diagnoosi

    Olisi niin helppo antaa ohjeita miten elää huolettomasti ja uskoa ihmeparantumiseen että! Olen saanut juuri noita ohjeita niin paljon että ihan oksettaa, siksipä en niitä teille annakaan. Tiedän, että välillä on vaan saatava olla epätoivoinen ja tietty realismi on vain järkevää. Meillä tyttö...
  3. M

    tuore kehitysvamma diagnoosi

    Haluaisitko kertoa millaisia erikoisuuksia pojallanne on, milloin huomasitte että kaikki ei ole kuten pitäisi jne? Millaista arkenne on, millaista terapiaa poikanne saa ja onko niistä ollut hyötyä? Voisin kertoa kokemuksistamme jos sinua kiinnostaa.
  4. M

    tuore kehitysvamma diagnoosi

    Jaksamista toivon teille sydämeni pohjasta asti!! Meillä on 5-v tyttö, jolla puoli v sitten neurologian os:lla todettiin laaja-alainen kehityksenviive ja viivettä tuolloin oli se 1,5 v joka tarkoittaisi lievää kehitysvammaa. Menemme kontrollitutkimuksiin viikon päästä ja tuolloin tyttö saa...
  5. M

    Lievä dyspraksia lapsella?

    Oletkin saanut jo paljon vinkkejä! Nuo tahatonta tohellusta ja aistimusten aallokossa ovat todellisia tietokirjoja sensorisen integraation häiriöstä. Tahatonta tohellusta enemmän konkrettisia ohjeita antava ja aistimusten aallokossa sellainen teoriakirja. Kuulostaa kyllä siltä, että tyttärelläsi...
  6. M

    Lievä dyspraksia lapsella?

    Hei ota vaan puheksi neuvolassa tuo kömpelyys ja toisaalta myöskin tuo vauhti.Meillä tytöllä on sensorisen integraation häiriötä ja juuri siksi on niistä painohanskoista ym hyötyä niin tuli mieleen että hakeekohan teidän tyttö jotain sillä hurjalla touhuamisella? joku aisti saa siinä...
  7. M

    Lievä dyspraksia lapsella?

    Minä olen kans kotona kun meillä myös juuri kaksi vuotta täyttänyt pikkusisko. Pikkusisko oppi ekana kielenään viittomat ja oppii niitä tosi nopeasti, meidän tämä ykkönen on mielellään sellainen seurailija ja vetäytyjä että pitää aika paljon kannustaa, että viitopa hei tämä, kylläpä meni hyvin...
  8. M

    Lievä dyspraksia lapsella?

    Moi, meillä pian 5-vuotiaalla tytöllä puheterapeutti totesi dyspraksian tytön ollessa 3,5-v. Syynä puheterapeutille menemiseen oli puheen viivästyminen, sanoja kaksivuotiaana oli n kymmenen ja ne hävisivät sitten vähitellen. Sanoja on kaksi, lisäksi nyt tukiviittomat ja kuvat käytössä...
  9. M

    Pieni pää

    Hei, meillä tytöllä 4-vuotiaana py 48,1 cm eli pieni pää on. Syntyessä 33 cm mutta syntyi 5 vkoa etuajassa. Puheenviivästymä ja laaja-alainen kehityksenviive on nyt todettu ja näissä asioissa mietitty tuotakin py:tä. MUTTA tiedän päiväkodista pari muutakin pienipäistä lasta eikä heillä ole...
  10. M

    Montako 600mg Buranaa uskaltaa päivässä ottaa???

    Aikuinen saa ottaa yhteensä 2,4 g ibuprofeiinia vuorokaudessa eli neljä kpl 600 mg buranoita. Tää on fakta.
  11. M

    kellään yli 2v lasta jolla ei ole tullut vielä sitä ensimmäistä sanaa?

    Meillä oli vanhemmalla tytöllä kaksivuotiaana n 10 sanaa jotka sitten kolmeen ikävuoteen mennessä hävisivät. Neuvolassa kun näistä huolistani juttelin, niin "odotellaan odotellaan" oli aina vastaus. Kolmevuotisneuvolassa sanoin että lähete puhterapeutille on saatava ja pt totesikin heti eka...
  12. M

    Kuvien käytöstä kysymyksiä?

    Kun vielä luin tuon ap:n tekstin niin meillä on kuvia sellaisessa laatikossa jossa äiti vähän yrittää aina järjestellä niitä aihepiirin mukaan..mutta olen nähnyt monessakin paikassa niitä just siellä missä ko asia on, esim. vaatteiden kuva vaatekaapin ovessa tms.
  13. M

    Kuvien käytöstä kysymyksiä?

    Kun vielä luin tuon ap:n tekstin niin meillä on kuvia sellaisessa laatikossa jossa äiti vähän yrittää aina järjestellä niitä aihepiirin mukaan..mutta olen nähnyt monessakin paikassa niitä just siellä missä ko asia on, esim. vaatteiden kuva vaatekaapin ovessa tms.
  14. M

    Kuvien käytöstä kysymyksiä?

    puheen viivästyminen, dyspraksia, laaja-alainen kehityksenviive meillä tällä tyttösellämme
  15. M

    Kuvien käytöstä kysymyksiä?

    Meillä on esim siirtymät vaikeita niin esim aamulla on kuvat ko päivän kohdalla seuraavasti: heräämiskuva - vessakuva- aamupalakuva-hampaanpesukuva/ mahd vessa-asia hoituu samalla jos tarv tässä kohtaa - pukeutumiskuva-reppukuva (= päiväkotiin lähtö) käytössä on ollut sellaisessa pienemmässä...
  16. M

    Dyspraksia ja sanojen löytämisen vaikeus?!?!?

    Meillä 4v8 kk vanhalla tyttärellä vaikea-asteinen puheenviivästymä, dyspraksia ja myös laaja-alainen kehityksen viive. Viive 1,5 v - 1,7 v eli täyttää lievän kehitysvamman piirteet. Hänellä oli 2-v 10 sanaa jotka sitten 2,5-vuotiaasta 3-vuotiaaksi mennessä jäivät pois. Olin tuona aikana...
  17. M

    Olipas todella kiva neuvola käynti tänään..

    Hei täällä nlan täti. Eiköhän kaikki aikuiset tiedä, että maidossa on kovaa eläinrasvaa joka ei ole aikuisille eikä myöskään lapsille terveellistä? Tietää. Rasvaa saa hyvässä muodossa ihan riittävästi, useimmin liikaakin muista kuin maidosta eli maidosta kannattaa valita rasvaton vaihtoehto. Se...
  18. M

    Hoitopaikka

    Niin, ja tuossa päiväkodissa lapset on kolmesta vuodesta kouluun lähtöön saakka eli eskarin käyvät siellä myös. vaihtuvuus ei ole ollenkaan suurta, sen suurempaa kuin perhepäivähoitajalla, jonka hoidokeista itse asiassa saattaa yli puolet vaihtua jos esim sisarukset lähtee. Mutta, tämä on...
  19. M

    Hoitopaikka

    Hei! Meillä on 4-v tytär, jolla puheenviivästymä dyspraksian vuoksi eli käytämme viittomia ja kuvakommunikaatiota. Hän on päiväkodissa ja se on todella ihana paikka. lapsia 3-6-v on yht 20 ja mukana on muutama erityislapsi, mm kaksi downlasta oman tyttereni lisäksi. henkilökunta kouluttaa...
  20. M

    Puheen viivästymä

    Hei taas! Tästä onkin tullut kiva paikka pistäytyä aina välillä :) kun tälläista vertaistukea ei ihan läheltä ole löytynyt. Tuli mieleen tuosta muiden suhtautumisesta, että meillä minä huomasin tuossa jo ennen kahta ikävuotta että hidasta ainakin, jos ei jo epänormaalin hidasta ole tyttäremme...

Yhteistyössä