Ovuloimattomuus sektion jälkeen

Hei Heli,

vähän vajaa 10 kk sitten synnytin sektiolla esikoiseni, joka sai alkunsa ihan luomuna. Kierto on aina ollut suht. säännöllinen, 30-32 päivää. Imetin 6,5 kk, josta noin reilun kuukauden kuluttua tulivat raskauden jälkeen ensimmäiset kuukautiset. Sen jälkeen kierto oli vain 26 päivää. Haaveissa olisi toinen lapsi mahdolisimman pienellä ikäerolla, joten mahdollisuuksien parantamiseksi olen nyt yrittänyt testillä todeta ovulaation, mutta ikäväkseni olen todennut ettei ovulaatiota ole tapahtunut. Nyt on meneillään toinen kierto eikä ovulaatiota vieläkään kuulu vaikka on jo kp 16. Mistä tämä voisi johtua? Voiko keho olla vielä hakemassa toimintaansa? Onko yleistä ettei ovuloi heti raskauden jälkeen vaikka synnytyksestä olisi jo useampia kuukausia? Ikää minulla on 34 vuotta. 2kk sektion jälkeen jälkitarkastuksessa ultrattiin kohtu ja munasarjat ja kaikki oli kunnossa.

Kiitos jo etukäteen vastauksesta ja hyvää syksyn jatkoa.
 
hei,

kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä keholla joskus kestää synnytyksen jälkeen aikaa ennenkuin sen toiminta palautuu normaaliksi. Toisaalta voisi ajatella, että jos kiertosi on säännöllinen niin silloin ovulaatiokin tapahtuisi. Jos kiertosi on tuon 30-32 päivää, on mahdollista että ovulaatio tapahtuu vasta lähempänä kierron 20. päivää, kannattaa siis jatkaa testien tekemista vähän pidempään. Mutta siis jo kiertosi on tuon 26 päivää, silloin toki olisi hyvä jos ovulaatio olisi jo tapahtunut ennen kierron 16. päivää.
Jos tästä huolimatta et saa ovulaatiota "bongattua", kannattaa kääntyä lapsettomuuslääkärin puoleen, jotta voidaan tarkastaa hormonitoimintasi.

Toisaalta kannattaa myös muistaa, että on aivan normaalia, että raskauden alkamiseen menee yli vuosikin vaikka kaikki olisikin kunnossa.

Onnea matkaan, ja hyvää syksyä myös sinulle!
 

Yhteistyössä