PCOS -> hiilarittomuus ja nyt raskaana!

Heissan!

Halusin tulla kertomaan tarinani ja ennenkaikkea tsemppaamaan PCOS:laisia lapsettomuudesta kärsiviä. Meillä on takana neljä vuotta yritystä ja tähän aikaan on sisältynyt inssejä, Ivf-hoitoja, yksi sairaalahoitoa vaatinut hyperstimulaatio jne, eli tiedän mitä lapsen haluaminen on. Ylipainoa mulla on ollut vaihtelevasti 10-15 kiloa. Syksyllä viimein otin itseäni niskasta kiinni ja jätin sokerin ja vaaleat viljat sekä turhat hiilihydraatit. Paino alkoi pikkuhiljaa pudota ja olo parani ja mikä tärkeintä, lähes heti kuukautiskiertoni alkoi säännöllistymään. Nyt tämän elämäntaparemontin tuloksena olen saanut luomuplussan joka syntyy, jos kaikki hyvin menee, alkusyksystä. En todellakaan halua masentaa raskaushehkutuksellani vaan oikeasti haluan jakaa tarina siksi, että elämäntapavalinnoilla voi vaikuttaa, ainakin jossain määrin, raskautumiseen jos taustalla on PCOS. Sydämestä toivon että tällaisia tarinoita tulisi lisääkin ja onnellinen olen jos edes joku saisi tästä tsempin tai kipinän siihen miten PCOS:n kanssa kannattaisi koittaa elellä. :)

Ugh, olen puhunut! :)
 
miss_piggy
Millä te jotka olette olleet tällä ruokavaliolla, olette korvanneet esim. perunan, riisin ja pastan? Onko tumma riisi/pasta sallittua? Entäpä uskaltaako hedelmiä syödä kun niissähän on hedelmäsokeria?

Kertokaa vähän mitä kannattaa syödä ja mitä ei, itsekin voisin tätä taas kokeilla pitkästä aikaa, olen aiemminkin ollut saman kaltaisella, mutta syönyt kuitenkin silloin hiilareita jonkun verran :D
 
No mä esim teen keitot, kuten perusjauhelihakeiton ihan normaalisti, mutta ilman perunaa. Siis lanttua, porkkanaa, sipulia jne. Uunikasviksia syön tosi usein. Riisiä en ole syö mutta pastan himoa tyydytän sellaisella makaroonilla jossa on matala glygeeminen indeksi. Hedelmiä en kauheesti syö, mut marjoja ja kasviksia senkin edestä. Rahkaa yms makeutan stevialla ja herkkuhetkiin saa nykyään tosi hyviä stevia-suklaita ja onpa jopa danonelta tullut stevia-jugurttia joka on hyvää. Eli vaihtoehtoja on ihan hurumykke ja loppujenlopuksi ei paljosta ole tarvinnut luopua. Mä käyn päivisin syömässä ruokalassa ja sielläkin mä koitan valita sen hiilarittoman vaihtiksen. Salaattia, kasviksia, liha/kala/kastike tms, ruisleipää (väh 8%kuitua) jne.
 
  • Tykkää
Reactions: rockstone
miss_piggy, mä ajattelin, että en mee kauheen tiukkapiposella linjalla, vaan esim. lusikallinen riisiä sallitaan ja hedelmiä aion syödä. Leivät ajattelin jättää kokonaan pois ja korvata perunaa/riisiä/pastaa muilla juureksilla ja esim. parsa/kukkakaalilla.

Ylpeänä voin ilmoittaa, että en jäänyt jahkailemaan (tiedän kuinka hyvin nää jutut toimii aina huomenna aloitettuna), vaan päätin heti lähteä vähentään hiilareita. Kolmatta päivää siis mennään niukemmalla linjalla. Joulusuklaatkin oon jättänyt rauhaan, vaikka niitä on vielä kaapit täynnä. Tänään meni aamupalaksi turkkilaistajugurttia omenan kera ja päivälliseksi lohisalaattia. :) En tiedä, onko tästä mulle iloa, mutta eihän sitä voi muuten tietää kuin kokeilemalla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rockstone
miss_piggy Tällä sivulla on mielestäni tosi hyviä vhh-ohjeita. Ohjeiden kommenteissa on myös paljon sovellusehdotuksia suosituimmat :: reseptit :: karppaus.info. Omia lemppareitani on ollut juustoleipäset, broilerigratiini, "jauhelihakiusaus", munakasrulla ja tunasalaatti. Yksi herkkuni karpatessa oli turkkilainen jogurtti ja valion 10 pisteen mehukeitot (siis ihan vaan jogurttia kulhoon ja keittoa päälle. Sain sillä usein tyydytettyä myös herkkunälän.

Tsemppiä kaikille hiilarien vähentäjille!!:flower:

Muoks* niin ja kaikkia hedelmiä olen syönyt ihan surutta mielin määrin. Liian tarkka karppaaminen voi johtaa ketoosiin ja se ei ole terveellistä eikä auta raskautumiseen, koska silloin kroppa menee "virhetilaan".
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Minäki sitte aloitin taas tänään, aamulla söin vielä vähän "vapaammin", mutta iltapäiväruoaksi söin esim. paistetun kanafileen, kasviksia, raejuustoa ja vähän punajuurisalaattia. Iltapalaksi popsin äsken tuossa Valion maustamatonta rahkaa, johon pilpoin sekaan yhden persimonin :)
En itekään ajatellu mitään ihan tiukkaa linjaa vetää, luin että semmonen "hyväkarppi"-dieetti on esim. että saa syödä hiilareita noin 100g päivässä.

Ja vaikkei tää pco:hon auttaiskaan, niin vois paino pudota joka tapauksessa, kun se on tavoitteena että ainaki 5kg lähtis pois.
 
  • Tykkää
Reactions: rockstone
Jaahas, tämä päivä meni vähän hääpäivää juhliessa (herkuteltiin lähinnä), joten jos huomisesta yrittäis saada vaalean viljan ja punaisen lihan jätettyä pois (muuten siis karpimpaa, mutta liha siks pois, että mulla tulee tosi turvonnut olo siitä). Pitäskö tehdä joku PCO-laihistsemppipino johonkin? Jos sit tulis paremmin noudatettuakin...?
 

Yhteistyössä