Betasalpaajat raskauden aikana?

Heips,
Jouduin kiukukseni tänään ottamaan mukaan äippäpolilta reseptin betasalpaajiin (orloc) korkean verenpaineeni johdosta. Viikkoja tällä hetkellä on 20+6 ja paineet tänään mitattuna 138/100, ikää vain vajaat 22.

En olisi millään suostunut reseptiä ottamaan varsinkaan kun ensimmäisenä minusta olisi pitäny poistaa kuvioista hyvin stressaava työni mutta lääkärin mielestä ensin koitetaan lääkitystä.
Kun tulin töihin googletin ensimmäisenä lääkkeen sopivuuden raskauden aikana ja poikkeuksetta löysin tietoa että ei sovi raskauden aikana ja että vain ääritapauksissa voidaan käyttää.

Onko kellään omakohtaista kokemusta salpaajista raskauden aikana?

Varasin itselleni toisen lääkärin yksityiselle illaksi sillä en kyllä tuota tuomiota purematta niele :headwall:

 
Minä olen käyttänyt kaikkien raskauksien aikana ( 3 lasta minulla) betasalpaajaa, oma merkkini on ollut albetol, ja sitä on käytetty nimenomaan korkean verenpaineen hoitoon. Viikkoja sinulla on varsin vähän ja verenpaine jo korkealla. Aloittaisin lääkityksen. On lääkärikohtaista miten sairaslomaa myöntävät, ekasta sitäkin käytettiin, mutta lääkitykseen päädyttiin silti. Minulla verenpaineen nostajaksi riitti myös esimerkiksi puolen tunnin imurointi, jonka seurauksena alapaine 116. Lapselle on riski myös se, että verenpaine on liian korkealla.

Albetolinkin kohdalla kehoitetaan välttämään käyttöä raskausaikana, tosi asia on vain se, että betasalpaajat ovat ainoa verenpainelääkitys, jota raskausaikana voi käyttää.
 
Kiitos kovasti vastauksestasi.
Yksityiseltä haluisin kovasti sen sairasloman jotta näkisin saataisiinko ne paineet sillä laskuun. Jos paineet eivät lähe alaspäin syön mukisematta lääkkeet. Minusta on vain niin järjetöntä nykyajan lääkekulttuuri kun kaikkeen aina löytyy sopiva lääke vaikka asiaa voisi mahdollisesti hoitaa muutakin kautta.

En oikein tiedä lääkäristä mitään mutta kerroin asiani varatessani aikaa ja he etsivät minulle parhaimman lääkärin joten luulisin näin...

Huojentava tieto kuitenkin että sinullekin kolme tervettä lasta on syntynyt salpaajista huolimatta. Itselläni aiemmalta vain huonoja kokemuksia niiden kanssa.
 

Yhteistyössä